Алтай, літо 2009. Маашей, Шавлінскіе озера.

Ідея про активний самостійному відпочинку витала в нашій родині давно, але завжди знаходилися АЛЕ, що заважають казку зробити бувальщиною. І от у березні я натикаюся тут на статтю http://www./read/article.php?id=4529 . А власне, нам що заважає? Дзвінок подрузі, вечір демонстраційного показу матеріалів по Алтаю чоловікові і ось, вирішено - ми їдемо! Питання про вид транспорту навіть не вставав - однозначно на машині!

4 місяці очікування, закуп спорядження, безсонні ночі в пошуках додаткової інформації, складання маршруту ... І 25 липня ми кидаємо прощальний погляд на свій будинок.

Ми збирали по крупицях потрібну нам інфу, читали звіти, порівнювали маршрути, можливо, комусь наш звіт теж допоможе.

Автомобільна частина шляху, ночівлі: Єкатеринбург - Омськ - проїзд через Новосибірськ, Барнаул - Чібіт - Бійськ - Новосибірськ (без ночівлі (відвідування музею ЖД і зоопарку) - ночівля між Омськом і Новосибірськом - Єкатеринбург. Протяжність бл. 4800 км.

Маршрут: Чібіт - переправа через Чую в районі бази МНС - Маашейское озеро - язик льодовика Маашей - бірюзовий озеро - плато Ештиккол - Ніжнешавлінское озеро - Верхнешавлінское озеро - спуск вздовж річки Оройя до зруйнованого мосту - Чібіт. Протяжність бл. 120 км.

Тривалість 16 днів, з них 10 днів-піша частина.

Їхали з ночівлями, на двох машинах, двома сім'ями, в кожній сім'ї по дитині . Час в дорозі майже три дні. Ночували в придорожніх готелях. У нас вартість становила 750-1000 рублів за ніч. Харчувалися теж у придорожніх кафе, вельми бюджетно, на трьох осіб від 200 рублів, з першим, другим і третім, але без вишукувань . Найдорожчий обід був 600 рублів, 150 з яких варто було розливне пиво. Вибір місць ночівель і обідів був досить простий - де багато припаркованих довгомірів дальнобоя - нам туди, місця перевірені. Бензин у нас найдешевший. Якщо тут АІ-92 був в районі 21 рубля, то в Чібіте його вартість вже 25 рублів.

Їхали легко, без нічних переїздів, практично всю дорогу підбадьорливо світило сонечко. Тільки під Омськом нас застала просто фантастична гроза, але ми швидко знайшли нічліг і дивилися на сполохи, запиваючи глазунью пивом.

Під Новосибірськом знемагали від нестерпно нудною картини абсолютно рівних ландшафтів. Ніяких гір і навіть гірок. Важка картина для уральців.

Коли з'явилися Алтайські гори, ми пожвавилися, але в міру просування далі і далі ми, вибачте, почали офігеваю. Гори всякі, гори різні, рівних місць практично немає!, гори скрізь, кам'янисті, покриті лісом, з льодовиками, обривами і супутниці гір - потужні гірські ріки.

Дороги в Алтаї - просто казка. Серед гір, через перевали, при тому, що був потужний землетрус 2003 року, і, як кажуть місцеві, трусить постійно, дороги рівні, з розміткою, ям ні! Взагалі потрібно сказати, що проїхавши близько 5 тисяч кілометрів, гірше доріг і більшого кількості співробітників ДАІ, ніж у Свердловській області, ми не зустрічали. І жодної аварії при цьому ми не спостерігали!

Чібіт. Кінцева точка автомобільного шляху. Досить сумовите містечко. Тільки ми зупинилися, до нас під'їхали , розпитали, вказали, що-куди-почому. Зупинилися в таборі «Кочівник». Там же залишили машини на стоянку (50 ре на добу). Домовилися, що вранці за нами приїде машина і перекине нас до табору МНС. До речі, домовлятися на 1200 за переправу, а по приїзду шофер попросив 1500. Але воно було того варте. Дорога не особливо цікава, виснажлива і зайняла б весь день (за моїми прикидками кілометрів 15-ть).

І гори встають перед ним на шляху,

І він по горах починає повзти,

А гори все вище, а гори все крутіше,

А гори йдуть під самі хмари!

«О, якщо я не дійду,

Якщо в дорозі пропаду ... »(З)

Що був перший день пішого шляху для мене? Це жах ! перемішаний із захопленням. Дуже важко, підйом різкий, рюкзак 20 з хвостиком кг. Мені не стало вистачати повітря. Реально, нічим дихати! Але на третій день я навчилася. Бачачи моє плачевний стан, повз нас кілька разів проходив алтаец з конем. Я вже готова здатися і віддати свою ношу бідному тварині, але все ж вольовим рішенням відклала рішення цього питання на другий день. За перший день ми пройшли всього 5 км, але для мене це був найважчий день походу. На стоянку встали рано, можна було ще йти, але ми б не встигли завидна дійти до гарного місця для ночівлі. Перша ночівля була біля моста через Мажой (Машею). Від цього місця йде дорога до озера Караколь, але нам не по дорозі. Іншим разом.

Вирішили виспатися і відпочити, не поспішати. У підсумку вийшли тільки в 11 годин.

Щоб вийти на стежку, нам треба було трошки пройти вгору по схилу по тій же дорозі, по якій ми вчора спустилися. Але це в гору. А йти весь час вздовж річки ... Нам сказали, що можна йти низом вздовж річки, паралельно верхньої стежці. Лінивий ходить двічі.

Якийсь час стежка була хорошою, але потім пішов бурелом, йти складно, повертатися вже багато і ми вирішили по горі виходити на верхню стежку. Це сходження ми назвали «9 рота». ОООООООчень круто. Рюкзаки піднімали чоловіки. Але навіть без рюкзака лізти складно. У якийсь момент наш син оступився і стрімголов покотився, спіймали за комір. Йти було вже легше, ніж у перший день. Але хто шукає пригоди , той їх знаходить! Я примудрилася двічі за день оступитися, переходячи річки. Обидві пари взуття промочили. Дуже оманливе зростає річкова травичка. Зверху вигляд, наче камінь, затягнутий мохом. Я встала ... а там глибина і дно! Вискочила, скинула рюкзак, оглядаюся, кричу синові, щоб не вставав на це місце. Він дивиться на мене і постає саме туди ж!

На третій день намагалася зірватися з морени, але рюкзак загальмував мене. По горах скачемо вже як гірські козли, набираємо темп. На третій день виходимо до озера Маашей. Звідси завтра у нас буде радіальний вихід. Ну що сказати ... Це просто казково красиво .

Особливо ввечері, коли верхівки ще лиже сонце, в той же час вже видно місяць, а внизу біля озера вже темно, як ніби сидиш у колодязі.

Особливо вночі. Тихий плескіт води, темрява, пронизливо яскраві зірки і в темряві льодовик Маашей відбиває світло зірок і місяця. Вид, ніби в темряві в повітрі висить біла гора. Фантастично. Але і вдень теж нічого.

Озеро утворилося порівняно недавно, в одному місці, мабуть, обвалилася скеля і частково перекрила вихід води. Це єдине місце, де ми бачили каламутну воду. Кажуть, мутність дає якась лікувальна глина, пити таку воду навіть корисно для шлунку. Але нам не захотілося. Носили воду з водопадікі неподалік.

На наступний день йдемо до мови льодовика Маашей. Йти більшою частиною по кам'яних моренам, майже у кромки води. Чим ближче до льодовика, тим більше струмків з гір. Це тануть льодовики. Вода неймовірно смачна, холодна, п'ємо її сирою. Напитися неможливо.

Льодовик вражає своєю міццю. Дуже твердий, пресований лід. На льодовику, як на спилі дерева, видно річні кільця.

Поруч з льодом цвітуть квіти. Сніг і квіти ... Дивно. Початок липня, а тут весна.

Льодовик наче живий, часто лунає тріск.

З гір починають перекочуватися камінці. Моторошнувато.

Від мови льодовика беремо вправо і по кам'яній морені ліземо вгору під кутом десь 45 градусів. Досить високо. Ось вигляд з цієї точки вліво. Внизу видно язик льодовика, де ми були.

А от праворуч. Далеко внизу дивовижної краси бірюзове озеро. З одного боку в нього втікає річка, з іншого витікає. Саме такого бірюзового кольору я ніколи в природі не зустрічала. Дуже яскравий пронизливий колір. За озером гори з смарагдовими альпійськими луками.

А тепер назад, до наметів, на вечерю!

День п'ятий. Повертаємося назад, майже до ночівлі першого дня, до стоянки алтайців.

Звідти за планом перетинаємо плато Ештик-коли, воно ж Ештик-Кель, воно ж Ештиккол (блукаючі озера), і виходимо на стежку на Шавлінскіе озера.

Взагалі по карті видно, що набагато ближче перейти від льодовика Маашей верхи через перевал і вийти до Верхнешавлінскому озера, а потім спускатися до Чібіту. Але перевал - це додаткова небезпека, перехід по льодовиках, у нас діти, ми вирішили не ризикувати і зробити гак.

Зворотно йти легше, пройшли в цей день багато, після стоянки алтайців було важко, дорога весь час вгору, піднімаємося на плато. Скрізь читали, що плато потрібно переходити за один день, перехід близько 10 км, місцевість місцями заболочена і немає ні води, ні дров, ні місць для стоянок. У нас була вода і газовий пальник, і хоча вже була друга половина дня, ми все ж таки вирішили ризикнути і висуватися на перехід. Ну ми щасливчики! Ми знайшли острівець лісу серед апсолютна лисого пейзажу, якраз ближче до вечора, відмінне місце для стоянки, крім пальники розвели ще й вогнище. Почав кашляти син, караул! Перебравши в голові наявні ліки, вирішуємо, що действенней всього прогріти коньяком. Пару ковтків і в спальник. ранок огірок!

Шостий день. Перетинаємо Ештик-коли, виходимо до злиття двох річок. Привал на обід, вирішено позбутися від баласту у вигляді зайвої їжі. Залишаємо пакет із запискою - "Усе свіже, пригощайтеся. Єкатеринбург"

Але чай попити не встигли. Погода на Алтаї змінюється раптово. Ось було сонце і бац! - хмари, вітер, і з неба на нас ллють тонни води. У поспіху збираємося і висуваємося у бік гір, сховатися від дощу. На шляху ріка. Ні мосту, ні колод, кілька хвилин тому відносно спокійна річка «скипає». Кругом вода - вгорі, внизу, перед очима стіною. Чоловік знаходить місце для переходу, переправляється сам, тягне мені руку, квапить. Я не впевнена, що зможу, страшно. Але він квапить, зволікати не можна. Починаю йти по великих каменів, хаотично накидано в річці, ось ще два пройти і берег. дотягують до руки чоловіка і в цей момент зриваюся у воду!

Я вся згусток адреналіну. Між двох каменів тече гірська річка, і я тут же, в потоці, з важенним рюкзаком, який зараз почне набухати. Гуркіт води , хаос, чоловік мовчки тягне, крижана вода вже мені до лопаток. Відчуваю, що починаю тягнути за собою чоловіка ... якийсь дикий крик, здається, що ми вже кричимо разом, і на цьому крику він висмикує мене з виру. переправляємо сина. Йдемо в гори. Через 10 хвилин - сонце, спека, ніби нічого й не було! Про недавню грозі нагадують тільки струмки води, що стікають по тілу.

Сохна на ходу. Нічліг у нас сьогодні в кедровому бору, даремно не можна взяти на пам'ять повітря. З дровами на цій ділянці шляху гірше, ніж на маршруті до Маашей. Тут більше народу, це відчувається відразу. У нас відмінні сусіди, велика компанія з Томська, приносять нам величезну купу хмизу . От просто так! Чоловік розводить багаттячко серед каміння, я сушу шкарпетки, нанизавши на паличку, як у нас діти смажать хліб, п'ю коньяк, зігрівають, життя налагоджується.

День сьомий. Нічим вже особливо не примітний - гори як гори, річки як річки.

Знаходимо відмінну стоянку для ночівлі. Це стоянка алтайців. З колод зроблений навіс, стіл, лави, є дрівця. Цивілізація. Посеред галявини урити стовп. До нього прив'язують коней.

Тут ми будемо ночувати два рази. Завтра у нас радіальний вихід без нічого.

День восьмий. Ніжнешавлінское озеро. Вода незвичайного кольору, не такого пронизливого, як на бірюзовому озері, але теж вражаюче. Обходимо його, проходимо галявину ідолів, містечко з каменів. Тут викладені цілі кам'яні ворота і долина турів. Тур в алтайців - це мітка, гірка каменів, що вказує шлях, так само в основі туру може лежати записка. Дуже зручно йти за ними у горах - якщо нам подобалася дорога - ми підкладали до туру додаткових камінчиків - там, де тури більше , там йти легше.

Погляд назад на Ніжнешавлінское

Верхнешавлінское

Трохи сумно, коли збувається мрія. Тепер дорога назад, завдання виконане. Особливо описувати нічого. Рюкзаки набагато легше, вже особливо не зупиняючись, ми прем тому.

У передостанній день ми пройшли приблизно 26 км! Приблизний, Канеш, підрахунок, але це дуже багато ... залишений нами пакету з їжею немає, це добре.

Виходити будемо не в тому місці, де заходили, а набагато ближче до Чібіту. Спускаємося недалеко від струмка Оройя. Тут ще одна стоянка алтайців. Вже дуже хочеться домашньої їжі. Купуємо молоко аж по 100 рублів літр і дві коржі хліба, по 60 рублів кожна. Найдорожча їжа в нашому житті! Але Боже, як же смачно! Поруч з нами бігає кошеня, вистачає буквально все, що падає і даємо, справжній хижак. Прибігає щеня - битва за їжу. Як же тут добре! Але треба йти далі ... Дорога у нас до зруйнованого старому мосту через Чую. Це найкраща переправа

Починаю я на двох ногах, а закінчую вже на чотирьох Гииии ...

Міст ще й хитається! Рюкзаки переносив чоловік. Сказати, що було весело - нічого не сказати! Дуже спекотно. Виходимо на дорогу. Тепер пиляти до Чібіта. Але ми ж щасливчики!

Зупиняється вантажівку і хлопці з Бійська гостинно запрошують нас у кузов. Щастье є! Ну ось і все. Забираємо машину і до побачення!

Заїжджаємо в Новосибірськ, відвідуємо Новосибірський музей залізничної техніки, хлопчики, Канеш, в захваті.

Заїжджаємо в шикарний знаменитий Новосибірський зоопарк, що займає площу 53 га. Дуже великий, дуже гарний, розташований в парку, великі просторі вольєри, дуже багато тварин. Ми не пошкодували, що виділили день для відвідування цього місця.

Дуже цікаво спостерігати за життям тварин, особливий захват викликали мавпочки і білі ведмеді. Вони влаштовували цілі вистави. Мавпочки підходили до кліток, давали чесати пузіко.

Більше нас ніщо не затримує, курс на Єкатеринбург, додому, прощай, сонячний край, ми обов'язково повернемося!

ПиСи. Прочитав чоловік, покартав - про це не написала, та про те. Насправді дуже багато вражень, всіх не передаси, краще побачити і пережити це самим. У нас батьки були проти такого відпочинку, взагалі відпочинком це не вважають. А ми мріємо знову про похід, 10 днів в повному відриві від цивілізації - це суперощущенія.