Мій син - звичайний екстремал.

Хтось каже, що розумний в гору не піде, розумний гору обійде. А є люди, які не тільки з року в рік йдуть в гори самі, але і беруть з собою дитину. Навіщо їм це потрібно?

До чотирьох з половиною років у нашого сина Матвія за плечима сім гірських сходжень, у тому числі два зимових. У перший раз ми з ним пішли в похід, коли йому було сім місяців, - на Селігер і в Карелію. Потім потроху почали ходити в гори. Штурмували Ельбрус, коли йому виповнилося півтора року. Потім піднімалися на гори Кавказького хребта - Фішт, Обрій, Ачишхо, Чугуш. Цього літа плануємо здійснити сходження в горах Карачаєво-Черкесії. Коли ти займаєшся активними видами спорту, маєш великий досвід гірського туризму, коли дуже любиш дитину і хочеш показати йому цей величезний і прекрасний світ, питання, брати чи не брати його з собою, просто не встає. Напевно, тому, що, як казав поет, "краще гір можуть бути тільки гори".

Початок

Ми з Мариною вчилися разом в технікумі на бухгалтерів. Зустрічалися півтора року, потім я пішов у армію, вона мене чекала. Після повернення ще півроку придивлялися один до одного - і зіграли весілля. Це було десять років тому. Після я закінчив ще й економічний інститут, але бухгалтером не працюю: не можу сидіти в чотирьох стінах. Заробляю фото-і відеозйомкою, іноді промисловим альпінізмом - працюю на висотних об'єктах у місті - цим багато альпіністи підробляють.

У перший же рік спільного життя ми почали ходити з дружиною в походи. Я і раніше захоплювався туризмом, закінчив свого часу навіть спеціальну школу гірського туризму при Федерації альпінізму Росії. Дружину я навчав всьому сам. Звичайно, ми не одразу вирушили на круті льодовики: почали з Карельських скель. Вона, хоч і спортивна людина, все-таки спочатку боялася. Якщо б я її одразу взяв на високогірне сходження - думаю, на цьому б усе й скінчилося.

Перший похід

Наш син Матвій - дитина довгоочікуваний: ми п'ять років його чекали і не могли натішитися, коли він з'явився у листопаді 2001 року. Коли підійшов літню відпустку, ми хотіли провести його, як завжди, на природі та
не збиралися залишати сина з бабусями-дідусями. Вони були спочатку проти того, щоб ми брали його з собою. Але у нас немає звички з будь-якого приводу бігти до них за допомогою, намагаємося всі питання вирішувати самі. Зрештою бабусі-дідусі зрозуміли, що ми люди дорослі, самостійні, відповідальні, і відпустили нас зі спокійним серцем. Дружина, правда, спочатку і сама кілька хвилювалася. Ми з таким придихом ставилися до сина, що їй часом здавалося - їхати з ним - просто авантюра. Але коли ми почали планомірно готуватися, проконсультувалися з лікарями, бувалими походніка, то зрозуміли, що основну складність в таких подорожах представляють побутові дрібниці і
що, якщо почати зі щадного режиму, не тягнути відразу в гори, все вийде.

Коли скажеш, що ми місяць провели в поході із семимісячним дитиною, звучить неправдоподібно. Але нам вже в процесі підготовки було ясно, що все вирішується, тому виїжджали, абсолютно не сумніваючись. Ми побували на Селігері, відвідали Великий Новгород, Санкт-Петербург і якийсь час провели на невеликому острівці в Ладозьких шахраям. А потім стали Матвія і в гори з собою брати. Але після першої спільної поїздки ми переконалися: побутові незручності меркнуть перед принадами сімейних подорожей. І вирішили випробувати свої сили і в гірському туризмі, більш близькому по духу нашій сім'ї.

Походу будні

Вид спорту, яким ми займаємося, - гірський туризм з елементами альпінізму. І якщо альпінізм - це за великим рахунком штурм вертикальних стін, то гірський туризм передбачає маршрути, які ти проходиш пішки, періодично зупиняючись і розбиваючи табору. Але оскільки наша мета все-таки вершина, то досягати її доводиться, використовуючи часом альпіністське спорядження.

До місця початку сходження в горах ми зазвичай їдемо на нашій старій "п'ятірці", дорога від Москви займає в середньому близько півтори доби. Дитині завжди беремо книжки, дрібні іграшки, щоб не нудьгував. На поїзді перегони такі ж, але нам на поїзді їхати складніше. Взимку 2004 року вирішили добиратися в Домбай по залізниці, втомилися, в поїзді бруд, вагон хитається, дитина гепнувся в коридорі, розсік собі обличчя. У горах жодної подряпини, а в поїзді - травма. У машині ти сам собі господар. Важливо не зациклюватися на їзді: буває, тато, як сів за кермо - так і пиляє, пиляє, поки не приїде на місце, без зупинок на їжу та сон, а що там ззаду мама з дитиною роблять - не важливо, ось приїдемо - там і відпочинемо. Ми розуміємо, що їдемо в суворі місця, там буде непросто, доведеться працювати, в одній зв'язці висіти, навіщо ж створювати додаткові труднощі один одному в дорозі. Втомилися - зупинилися, вийшли, сходили в придорожнє кафе, побродили в житі, помилувалися на соняшники, поклали килимки в травичку - Поваляєв.

Ось останній наш відпустку, наприклад. Приїхали до альпійського табір "Червона поляна" під Сочі, відзначилися на базі МНС, піднялися в туристичний притулок Ачишхо по гірській дорозі. Розмістилися, розклали речі, переночували. А вранці наділи рюкзаки і пішли ставити базовий табір - це п'ять годин на гору пішки по кам'янистій стежці. Матвій, якому було три з половиною роки, йшов сам. Обганяв нас, грав - йому цікаво кудись швидше за нас добігти. Потім каже: "Мама, я втомився". Але на ручки ми його не беремо вже давно - своєчасно відучили, і ніяких протестів це не викликає. Зупиняємося для відпочинку хвилин на двадцять. Потім поставили необхідний для сходження базовий табір, розпалили багаття, Матвія переодягли в сухе-тепле. Він грає, ліпить сніжки і кидається ними. Потрібно для багаття дров принести, просимо набрати гілочок. Може, тобі ці гілочки і не знадобляться зовсім, але для нього це серйозна справа. Ще просиш: розклади спорядження - гаки скельні сюди, карабіни туди, все це дзвенить, бряжчить - цікаво. До того ж починає в спорядженні розбиратися.

Вранці о 6.00 підйом - і сходження. Кожне сходження - це просто окреме життя. Все змінюється навколо буквально щохвилини. І ось ми на вершині. Кругом пишність, в душі радість, гордість за сина, почуття загальної перемоги - однієї на всю сім'ю. Саме за цим ми й ходимо в гори. Описати красу вершини неможливо - ні віршами, ні піснями. Одного разу ми просто стали танцювати від щастя. Якщо сходження пройшло успішно, не треба повторне робити з базового табору, то наступний день відпочиваємо: фотографуємо, милуємося красою. Якось увечері сидимо біля багаття, гори навколо, зоряне небо. А Матвій раптом запитує: "Тату, а коли ми додому поїдемо?" Ну от, думаю, дотаскалі дитини по горах. "А що вдома?" - "Мультики, телевізор". Він і по друзях, звичайно, нудьгує, але більше - по комфорту, за розвагами. Ні, кажу, мультиків ти ще надивишся. Але він вже любить і гори. Коли, повернувшись додому, прокручуємо зроблені відеозаписи, Матвій дивиться з задоволенням: "Ой, ось я тут лізу ... А пам'ятаєш, як ... А коли ми знову поїдемо?"

Тридцять секунд відчаю

Одного разу ми пішли на сходження на Чугуш, і вже на спуску нас застав дуже щільний туман. У нас залишався один чоловік у таборі, але де цей табір - зрозуміти не могли. Я бачу: не наша ущелині, а ми вже вимоталися - вийшли в 6 ранку, а зараз 8 вечора, дуже гострі скелі, починається дощ, ноги болять, Матвій вдруге говорить, що хоче їсти, і я розумію, що не знаю, куди йти.

У нас завжди з собою відеокамера, ми перемотали, подивилися, де ми йшли - все правильно ніби. А ущелині не наше. Чому - незрозуміло. Тридцять секунд відчаю було. Ось сіл, поряд дружина і дитина - і думаєш, а що, власне, робити? І що далі - невідомо. Але потім вмикаєш мізки і починаєш думати: так, перпендикулярно схилу хребта внизу йде дорога, куди не спустимося - вийдемо до неї. Головне - не йти на снежники, а то туман зі снігом - втратимо орієнтацію. Треба йти по траві і землі, тоді дорогу не втратимо. Потім стало зрозуміло, що йшли правильно. Рішення приходить само собою, якщо ти в цьому щось розумієш. Якщо не розумієш - не треба взагалі нікуди йти.

Дитина це член команди

Маленька дитина часом не усвідомлює, чого йому хочеться. Років до двох він отримує задоволення від іграшок, від чого-небудь смачного. Струнко сидіти в рюкзаку або йти кудись самому - не така вже й велика радість для нього. Але дитина - це член команди, і якщо він почне вередувати не в базовому таборі, а там, нагорі, то ти ризикуєш. Тобі важливо, щоб всі члени команди були в доброму настрої. Але навіть якщо наша дитина від походу і не отримує якогось яскраво вираженого задоволення - плюси все одно величезні. По-перше, він дуже багато часу перебуває на свіжому гірському повітрі. Він сам робить щось осмислено: посадили його в траву, він досліджує - ось травинка, ось шишка. Коли вже навчився ходити, кажеш йому: давай, Матвій, лізь до мене - і ось він своїми пальчиками перебирає, повзе, дістався - посмішка на весь рот, вийшло! І вся краса, яку вона бачить навколо, напевно, відкладається десь в його свідомості.

Цієї зими Матвій мене здивував. Складне сходження, сніг мете, він у мене за спиною сидить в рюкзаку і раптом каже: "Тату, дивися, як там красиво з правого боку". Ну, думаю, значить, все відбувається правильно. Особливість нашого сина - чи то вихована за сім сходжень, чи то вроджена - в тому, що він адекватний у спілкуванні, слухає, що ти йому кажеш, і розуміє. Скажеш "замри" - замре, буде сидіти стільки, скільки потрібно. Треба тільки не забути потім про «відімри». Він дорослішим і розсудливими, ніж інші діти. Не можу сказати, що ми позбавили дитини дитинства. У горах ми всього два місяці на рік, місяць взимку, місяць влітку. Але в горах ми постійно з ним у контакті - кожну хвилину. Ти від нього відійти не можеш, ти весь час з ним разг про в а р і в а е ш ь. Матвій з двох з половиною років бере участь і у всіх наших побутових справах. Даєш казанок - он там гірська річка тече, нешвидка, неглибока, - піди принеси воду. Іде, несе. Половину розплескати по дорозі, але несе!

Безпека

У місті я відчуваю себе набагато менш упевнено, ніж у горах. У горах просто потрібні елементарні заходи безпеки: надів на дитину страховку, на голову - обов'язково каску, і він може лазити де завгодно. Потрібна ортопедичне взуття, яка фіксує голеностоп. Потрібна мотузка з двома карабінами, ти йому мотузки відмотав десять метрів, і він буде йти за тобою і робити все сам. На спуску ні в якому разі не можна дозволяти дитині бігти вниз, нехай буде пристебнутий до тебе мотузкою. Треба дивитися, щоб не стояв спиною до багаття, щоб задом не ходив. Ти знаєш, що він з тобою, ніяка машина на нього з-за рогу не вилетить, ніякого кинутого шприца він не підбере. У місті небезпечніша, мені здається. І травм більше відбувається: хтось когось штовхнув, вухо розсадив, тут він з тобою, і ти його контролюєш.

Тут справа не в тому, щоб у всіх батьків було, як у якого-небудь павука, вісім очей з круговим оглядом. А в тому, щоб хоча б в одного з батьків було двоє очей, наглядачів за дитиною. Коли ми тільки перший досвід отримували - спохватилися одного разу: а де Матвію? Він заповз за ялинку, ми його втратили з поля зору. Хто за ним стежив? Ніби все, а ніби і ніхто. Вирішили, що треба чітко визначати, чия це відповідальність у конкретний час. Я йду дрова рубати, а ти дивишся за сином, потім міняємося. Ні, звичайно, і в горах він може впасти, забитися, щоку подряпати об камінь. У нас обходилося без цього. Але якщо у нас обходилося - не факт, що в інших обійдеться.

Передбачити всі

Намагаємося з дружиною передбачити все. І як правило, це виходить. Наприклад, я сконструював крісло, яке нам кілька років служило вірою і правдою, а в горах, при зимовому сходженні, раптом підвело. У Матвія в ньому ноги стали замерзати. Я почав носити його в рюкзаку, поки він туди вміщався. Тепер сам ходить. Спить Матвій у походах у своєму спальнику. Горшочной-подгузніковие проблеми теж вирішуються. Власне, вдома він майже не ходив у підгузниках, тільки на прогулянках. Коли його доводилося ще носити в кріслі, тоді підгузники надягали. Вони майже нічого не важать, взяти з собою кілька штук не так уже й важко. А коли почав сам ходити - ну які тоді підгузники, все по-дорослому. Звичайно, якщо ти зайнятий переправою через зледенілу гірську річку, а тобі пищать: "Писати хочу" - це напружує. Але ти ж розумієш, що з собою береш дитину і з цим обов'язково доведеться зіткнутися. Виходимо з положення, нехай у незручній позі. З цими витратами легко миритися.

Дуже важливо, щоб в кишені у тебе завжди були смакоту: горішки, сухофрукти, цукати, насіння в глазурі. Якщо Матвію в якийсь момент ставало нудно чи важко - наприклад, йти по глибокому снігу, - завжди пропонували йому якийсь стимул. Марина каже: дійдеш до мене - отримаєш горішок. І ось цей трирічний клоп за мамою повзе по пояс у снігу, отримує горішок, і задоволений, і не мерзне - весь гарячий. Ці маленькі смакоту допомагають і в тому випадку, коли дитина хоче їсти, а до привалу ще далеко. Але й дитину треба правильно виховувати. Ми свого вчимо терпіти. Істерик не буває. Але дуже важливо виконувати обіцянки. Якщо сказав: через 20 хвилин буде привал і їжа, так і має бути. Інакше наступного разу він тобі не повірить і підніме крик.

Нагодувати дитину в поході не так уже й важко. Можна брати з собою багато дитячого харчування: сухі супи, пюре, які розводять молоком або окропом. Нам вистачає 5-6 маленьких пакетиків молока на два дні. Беремо крупи, варимо кашу, купуємо тушонку - тільки гарну, не соєву. Є й сублімовані продукти, наприклад сир з випарованої вологою. Залив водою, і через 15 хвилин сир готовий, причому без втрати поживних речовин. Є м'ясні консерви для дітей. Власне, дитина нічого в їжі не втрачає. Основну вагу наших рюкзаків (в середньому по 15 кг) - це не їжа, а мотузки і спорядження. Стільки ж в даний час важить і наш син, але він вже ходить скрізь сам. Звичайно, доводиться розраховувати, що з дитиною ти будеш йти повільніше і зупинятися частіше, і шлях, який зазвичай проходять за три години, ми пройдемо за сім. До речі, зазвичай ми йдемо приблизно з однаковим темпом: мама і тато з рюкзаками і дитина без нічого. Взимку, звичайно, важче. Коли сніг глибокий, дитина сама не пройде, треба і спорядження нести, і дитини.

Зараз у нас вже накопичено солідний досвід: ми три роки брали з собою Матвія, створили екологічний проект «Camp Family Eco Tour ». Наша мета - розвиток в країні сімейного екологічного туризму, розробка нових, цікавих маршрутів. Але перш ніж рекомендувати їх іншим, ми відчуваємо ці маршрути на собі.