Розповідь про безрозсудно цікавих або дикуном по Іспанії та Португалії. (Частина 7).

Частина 1 Частина 2 Частина 3 Частина 4 Частина 5 Частина 6 Баталья - Фатіма - Томар

Сьогодні неділя. Яка дивовижна тиша в Кальдаше! Де вони, іспанські опівнічні гуляння, де дудки і петарди, де хмільне хоровий спів? Вночі було незвично тихо. Ось вони, контрасти між Іспанією і Португалією.

Їдемо на автобусі до Баталья. Сьогодні у нас велика програма. Дорога досить цікава, навіть виїхали до океану в мальовничому рибальському містечку Назарі. На під'їзді до баталій здалеку бачимо громадину собору Санта Марія да Віторія та Баталья, що означає. За переказами, церква була закладена королем Жоау (Іоанном) Першим у 1385 році за даним їм обітниці: якщо виграю битву з кастильцями, побудую церкву. Виграв. І заснував Собор і монастир на додачу. Чудова готика, а клаустро - вишуканий мануеліно. Тут похований сам Жоау, Генріх Мореплавець, а в так званих - його брат король Дуарте.

в баталії зі мною стався перший казус: залишив в автобусі куртку, а в ній - улюблена лялечка Веранікі та путівник по Португалії. Хоч був він старий, в букініста куплений, але вірно служив: Ну нічого, менше речей - краще. Не гнатися ж за автобусом на машині підрізаючи йому дорогу. Головне - паспорта, зворотні квитки, гроші і фотоплівки при нас. Головне навіть - фотоплівки, тому, що для того, щоб їх відновити, треба заново проїхати по тих місцях, де знімали. Тому-то пам'ять - найдорожча річ на землі.

Вирішуємо за сьогоднішній день подивитися відразу три місця - баталії (вже зроблено), Фатіму і Томар. З автобусами до Фатіми глухо, на єдиній автобусній зупинці, що служить міжміського автостанцією, не вивішено ніякої корисної інформації. Здогадайся сам. Тому вирішуємо шикануть, але заощадити час, а тому наймаємо таксі і за 12 євро нас за півгодини довозять до Фатіми. Нас висаджують на колі, від якого розходяться алеї, одна з яких забита народом. Один потік рухається до нас, інший від нас, і нам потрібно влитися в нього, бо він віднесе нас до найголовнішого - Санктуарію Фатіми. Праворуч - гігантська автостоянка, яких нам не доводилося раніше бачити: до самого горизонту. Люди розбивають намети; сідаючи навпочіпки, дістають з кошиків харчі і обідають. Завтра - 85 років з дня першого явища Богоматері дітям-пастушкам Франсиску, Жасінте і Люсії. І без того тут щороку 13 травня - день Великого паломництва, а завтра - кругла дата. У готелях у радіусі 100 км немає місць - вони заброньовані за півроку вперед. Навіть місця під намети потрібно займати заздалегідь. Найцікавіше те, що я зрозумів, що на носі 13 травня тільки вчора перед сном, переглядаючи передчасно пішов. І що нам робити? Тому-то й виникла думка проскочити сьогодні за день аж три міста і заночувати де-небудь подалі. 13 травня тут буде грандіозне смолоскипна хода, кульмінація свята. Але і сьогодні паломників тут незліченно. Для того, щоб бажаючі могли пройти до Каплиці на колінах, зроблені спеціальні доріжки. Зворотно багато хто просто повзуть, знесилені. Зліва - відкрита топка для свічок, яких оберемками кидають у гігантські язики полум'я, що пожирає людські гріхи. Начебто, християнство втрачає свій вплив на європейців; в оплоті католицької віри - Римі - у церкві ходять, в основному, туристи або заїжджі польські паломники. А тут - християнська віра на вершині екзальтації. Піднімаєшся сходами Каплиці, одурманюючий мірним дзвоном дзвонів, і під тобою - людське море, над яким клубочиться чорний дим від багаття зі свічками. Входиш в Каплицю, і по колу тебе проносить людський потік повз могил Франсиску і Жасінте, зарахованих до лику святих. Їм майже ніхто не вірив, навіть їх батьки, але споглядаючи десятки тисяч людей, одноразово що прийшли поклонитися святому місцю, дивуєшся, як багато зробили і як багато значать ці діти для всього людства. Те, що Фатіма є значущим місцем для християн усього світу, не залежно від сповідування толку, може заперечувати тільки дуже дурний і недалекоглядний людина, на зразок тих, хто стверджує, що католицькі святині нас не стосуються. Дуже навіть стосуються, а вже Фатіма і поготів, тому що з трьох пророцтв одне безпосередньо відноситься до Росії. Про нього у нас нічого не знали, та якщо б знали, то який сенс. Квітневі тези були вже написані, та й взагалі народу було не до того. Крім того, і без Фатіми у нас своїх пророків, у тому числі цілком світських, було предостатньо, але послухав чи їх хтось?

У Фатімі ми зустріли багато росіян. Вже не знаю, в лапках вони росіяни чи ні, але все одно це радує і вселяє надію, що рано чи пізно католики і православні відкинуть дурні забобони і стереотипи і складуть, нарешті, єдину спільність. Але мене, чую, в езотеризм понесло. Повернемося до наших баранів.

Судячи з усього, автобусне сполучення між Фатімою та Томаром існує, але скоріше теоретично. Шукати автостанцію - довго і клопітно, коли її немає в полі нашого зору, на це може піти сила-силенна дорогоцінного часу. Всі автобуси, що зустрічаються нам на шляху - суцільно замовні. Ну що, знову таксі? Зізнатися, вдома ми по музеях на таксі не їздимо, але ми ж в Португалії! .. До того ж, варто було прикинути, скільки ми часу втратимо і скільки витратимо на додатковий нічліг, і перевага цього елітного виду транспорту були наявними. У місцевих таксистів єдина такса до Томара - 26 євро. Пам'ятаючи, як одного разу ми з чесною компанією проїхали від Лсвена до Брюсселя за 200 доларів, 26 євро за 40 км пробігу - сума божеська (а яка вона може бути тут, у Фатімі). Правда, ми в КНР проїхали 450 км за 100 доларів, але те ж Китай. Коротше, сіли ми в таксі, коляску з рюкзаками в багажник, Ніку на руки, і поїхали. Водій виявився дуже говірким. По-португальськи я з ним на філософські теми розмовляти не зважився, але він довгий час навчався і працював в Італії, а тому вільно говорить по-італійськи. Я теж на ньому досить добре можу, а тому бесіда наша потекла як гірський Терек після весняного танення льодовиків на вершинах Кавказу. Наш водій виявився великим любителем і колекціонером живопису (а у нас, цікаво, серед таксистів такі є?). У нього своя колекція, яку він хотів би поповнити російськими та українськими художниками. Запитує, які художники у нас зараз в моді. Я, на свій сором, згадую лише Глазунова і Шилова, але делікатно пояснюю, що вони для провінційного португальського таксиста (цю фразу, природно, я вголос не вимовив; та ВСР). З українських згадав тільки Тараса Шевченка, який теж живописом балувався, наскільки я пам'ятаю, але він помер давно, народний, так би мовити, кобзар. І взагалі, пішли від нас, ніби Сурікова і Репіна, дуже рідкісні у відкритому продажі і дороги. - Питає. , - Подумав я і відповів, що цей теж дорогою.

І чого йому Кандинський? Залишу йому на десятиєврові папірці автограф Баландинського, дивись, років через ндцать його діти цей квиток на Сотбіс продадуть тисяч за двадцять доларів ...

Запитує, чи працюю я в Томарі. Мені це здається вже забавним: всі питають, де ми тут живемо або працюємо, але ніхто не сприймає нас як туристів. Що ні, то заробітчанин, - так, чи що? Водій пояснює, що сюди багато приїжджають на роботу з Україною і Молдавії, але, в основному, живуть нелегально, оскільки робоча віза продовжується тільки до чотирьох разів, тобто людина може до п'яти років прожити, а потім - пора і честь знати. Але тут, каже, повно народу, який за шість-сім років вже живе. Є своя мафія, знову прибулих. Минулого тижня якісь молдавани постріляли один одного, всі газети писали. Під життя у людей!

Привіз він нас прямо до воріт монастиря госпітальєрів в Томарі. Монастир цей схожий на фортецю, як і личить пристановища збройних ченців. Незвичайний вівтар, зроблений у вигляді вежі, всередині якого - готична скульптура. Але найбільше враження справив, як би так висловитися, (більше точного терміну, на жаль, не знаю), якого, напевно, не знайдеш ніде в світі. Так що, говорити, це бачити треба!

Від монастиря спускаємося по доріжці в саме місто Томар. Йдемо до автовокзалу, але сьогодні вже, незважаючи на досить непозднее час (17.40), автобуси до Коїмбри більше не ходять. Благо, поруч залізничний вокзальчик. Добрий дядько у віконці мені ВСР пояснив, намалював і вручив квитки. Потрібно проїхати приблизно 20 хвилин до станції Ламароза, вийти на перон, перейти на інший шлях і покірно чекати поїзда до Коїмбри. Я, дурья башка, подумав, що 18.35 - це час прибуття в Ламарозу, а це був час відбуття з неї в Коїмбру! Ось він який, португальська за шість годин! Тому, коли з'явився покажчик "Lamarosa", я засумнівався, чи та це станція, тому що, на мою думку, було ще рано виходити. Ось вона, самовпевненість молодиків, пускаються в шлях, не знаючи броду, і насмілюються ще братися за перо заради написання дурних подорожніх нотаток і настанови інших, ще більш нетямущих і що не відають небезпек, які чекають їх на шляху вільного мочільеро. Більше всього в житті ми боїмося побачити осла в дзеркалі, але його відображення я побачив у скляних дверях безвісної станції, де ми опинилися через мене, проскочивши заповітну Ламарозу. Замість того, щоб мударіть по швидкому (від дієслова "mudar" - міняти, змінювати; в цьому випадку, робити пересадку), я ще став у поїзді карту розгортати, щоб упевнитися, чи це та станція! Ми могли б вже о восьмій вечора бути в Коімбрі, а тепер тільки ви цей час звідси рушимо!

Коїмбра

Ми приїхали в Коїмбру на початку одинадцятого. На щастя, прямо перед вокзалом - "Residencial Internacional", так що пошук ночівлі зайняв 30 секунд. Цей притулок мандрівників зустрів нас дуже привітно, як і личить зустрічати гостей у веселому студентському місті. Вартість житла - 30 євро, і в номері є все, включаючи ванну, ну і телевізор на додачу, який ми, однак, майже і не дивимося. Іду роздобути що-небудь їстівне, але не тут-то було! ВСР закрито. Тобто, не просто ВСР, а абсолютно ВСР. У цьому головна відмінність португальської життя від іспанської: португальці дуже європейці, ніби і не південці зовсім. Після 21.00 не тільки їстівні крамниці, а й харчевні починають закриватися, а комерційних ларьків, на відміну від наших міст, у них немає. Так що, лягай і вмирай з голоду. Як то кажуть, піймавши облизня, блукаю по пустельних вулицях Коїмбри. А цікаве місто, проте ж! І знелюднення нічні міста бувають дуже навіть цікаві і романтичні, особливо при повному місяці.

Романтика романтикою, а вечеряємо ми мюслі на воді і сумними думками. Але, принаймні, це ВСР краще, ніж просто сухарі.

Вранці знову йде дощ. Спочатку сильно, потім переходить в дрібний. Так і тьопати по калюжах, закутавшись у целофанові накидки. Через Торговельну Площа, довгу, вигнуту, забудовану такими ж довгими будинками з не зовсім рівними фасадами, сходами піднімаємося до середньовічних воріт Альмедіни. Альмедіна - найстаріша частина міста, відбудована ще маврами. Під аркою воріт прилаштувалася лавка букініста, теж місцева визначна пам'ятка. Піднімаємося ВСР вище і вище і виходимо до приземкуватої готичному Старому Собору тринадцятого століття. Подихавши готикою і трохи обсохнув, по слизьких бруківках пробираємося до Університету. А Університет Коімбри це ВСР одно, що університет Оксфорда. Заснований в 1290 році, він є найстарішим в країні і може посперечатися за своєю значимістю з університетом іспанської Саламанки, до якої, до речі, звідси не так вже далеко. Я давно мріяв тут побувати, перш за все тому, що Університет Коімбри у мене асоціювався з його чудовою бібліотекою. І ось тепер мрія збулася. Хоч сьогодні і понеділок, ВСР працює. У Бібліотеку Яніну, побудовану в 1716-1724 роках по указу Жоау (Івана) V, впускають групами по 25 чоловік, так що нам довелося почекати, поки група збереться. Наступну групу запускають, коли вийде останній відвідувач з попередньої і не треба пояснювати, що останніми, як завжди, були ми. І є причина на те. По-перше, як я вже писав, я обожнюю запах старих шкіряних палітурок, крісел, шпалер (є й такі), меблів трьохсотлітнього віку, яка увібрала в себе кіптява свічок, одне слово, всього того мотлоху, яким сповнені музеї і які зводять з розуму антикварів. З яким задоволенням я на старості років служив би доглядачем якого-небудь маленького музею старожитностей, але не у нас в країні, де з зарплати музейника можна самому перетворитися на експонат, а де-небудь старої, доброї Матінці-Європі! Мріяти не шкідливо.

А по-друге (повертаючись до бібліотеки), сама вона - чудове творіння бароко. 300000 книг XVI-XVIII століть у чудовій оправі!

Поряд з бібліотекою - барочна капела Святого Михайла, далі - Дзвіниця, символ Університету; в основному корпусі публіку пускають в Актовий Зал XVII століття і Зал Особистих Екзаменів. Ще, якщо комусь хочеться згадати молодість, рекомендую сходити в студентську їдальню. Поваритися, так би мовити, в студентському середовищі.

Ми поварити і пішли далі, вірніше, зробивши коло по місту, потихеньку пішли до вокзалу. Частина університетських будівель при Салазаре була знесена і на їх місці побудовано квартал, нагадує фашистський ЕУР в Римі. Та ж епоха, ті ж принципи. Якщо будете в Коімбрі не в понеділок, як ми, відвідайте музей Де Кастро - непогане зібрання старожитностей. По дорозі на вокзал я збігав до середини моста Санта Клара, щоб місто з річки сфотографувати, чого і Вам раджу.