Щоденник однієї подорожі з дитиною.
Болгарія. Травень-червень 2003 р. (частина 1).

Присвячується всім Подорожуючим Семьянам День 1-ий. П'ятницю, 16 травень 2003.

Ну ось ми і у відпустці - переліт з Мурманська до Москви пройшов чудово. Малюк вів себе як справжній солдат - війна війною - а обід за розкладом, тільки сіли в літак - зажадав свою цицю - нассався і спати - правда, бо заснув він рано, то й прокинувся досить рано - у польоті ми були хвилин 20-30 тільки . Зате не довелося брати його на руки під час зльоту - він лежав на окремому сидінні. І взагалі ми їхали з великим комфортом - втрьох (одна маленька дитина) на п'яти (!!!) місцях. Тому свобода пересування була велика - і полазити і поповзати - тим більше, що Єгор дуже навіть доброзичливий пацан і приставав до всіх пасажирів - намагався з усіма "розмовляти", посміхався всім підряд і взагалі був у хорошому настрої. В аеропорту Москви Єгор заснув і проспав практично весь час - і час, проведене в кафе, і реєстрацію, і митницю - коротше знову довів, що "солдат спить - служба йде".

Другий переліт був трохи більш драматичним - Єгор трохи покапризувати, але все одно також спав у польоті. Літак був повний і нам попалася в сусідки жінка середніх років - ну дуже Єгор до неї намагався приставати - то по чубку погладить, то за плече візьме - коротше, ловелас зростає. Взагалі, мій чоловік дуже турбувався про те, що всі (більшість) будуть негативно ставитися до такого маленькій дитині в поїздці - можу запевнити, що це зовсім не так - більшість жінок намагалися "посюсюкатись" з ним, цікавилися скільки місяців і т.п. , а чоловіки просто не реагували або реагували цілком адекватно - наприклад, до мене долетів розмова про те, що "так багато маленьких діток летить, але ніхто не плаче". Так що, страхи летіти з маленькою дитиною сильно перебільшені, на мій погляд.

Дуже сподобалося, що зустрічали тільки нас. Приймаюча сторона VASSY (наш гід Людмила) зустрічала нас із водієм. Їхали до Золотих Пісків на мікроавтобусі. Він був замовлений виключно для нас. Це порадувало.

Перші враження від курорту - непоганий. У середині травня ще досить прохолодно - ввечері можна надіти і що-небудь потепліше, ніж спідниця-топ, але з іншого боку легше акліматизація. Ні виснажливої ??спеки і в той же час, пісок теплий - сонце світить - що ще треба жителям півночі? Море, правда, ще поки холодне, але сподіваюся, ми встигнемо купуватися в ньому до від'їзду. Готель теж дуже пристойний (Морське Око Біч 4 *) і що примітно номер повністю збігався з тим, що було на картинці в проспекті. Персонал дуже доброзичливий - ми попросили номер з одним двоспальним ліжком, так як Єгор спить з нами - нам тут же його підготували, хоча для нас був до цього підготовлений інший номер. Вечеря пройшов досить непогано, якщо не вважати, що Єгор насвінячіл на скатертині в кафе як маленький порося ("їв" сир, шинку, петрушку, помідори і огірки) і в довершення всього вилив на тата, який його в той час тримав келих червоного вина . Дісталося всім - і мені (була в білих штанях !!!), і татові - штани і футболка сіро-зеленого кольору - і самому Єгору - потрапило на блакитні штани. Сподіваюся, відіпрається. Отже, перший день закінчена - що день наступний нам покаже?

День 2-ой. Субота, 17 Травня 2003.

На сніданку було досить багато народу, але і ресторан був досить великий, так що ми знайшли місце в закутку, де можна було "посвінячіть". Єгору принесли дитячий стільчик, не бозна-який, але все ж. Він сидів з нами за столом і снідав: з'їв шматочок банана, апельсина, покусав шматочок яблука, від сиру відмовився, закусив всі огірком. Якщо так піде і далі, то до кінця відпустки він буде їсти те ж, що й ми. Сьогодні з ранку йшов дощ, і було похмуро, сіро і похмуро. Тому вирішили з'їздити до Варни, а саме в МЕТРО - місцевий супермаркет, тим більше що необхідно було купити дещо з одягу, не дуже ми підготувалися до відпустки в цьому плані. Відвезли нас туди на тому ж мікроавтобусі, що і зустрічали (від турфірми), за 25 лев туди і назад і чекали нас там. Супермаркет сподобався, все, що хотіли, купили і навіть ще не встигли все обійти. З колясками туди не пускають - так що Єгор сидів на великий "каталці" - його навіть не було видно з-під речей. Ціни (приблизно) - чоловічі брюки лляні - у нас я бачила такі ж за 1700 рублів, тут - майже 18 лев, тобто приблизно 360 рублів, жіночі лляні бермуди - 25 лев, тобто 500 рублів. Футболки всіх кольорів і розмірів по 4 лева, тобто 80 рублів. Памперси - майже 20 лев за пачку в 62 підгузника, тобто 400 рублів. В наявності там були памперси всіх розмірів і в різних пачках і ще одні якісь незнайомі підгузники, місцеві чи що? Не можу не сказати про ще одну покупку - купили Єгорка маленькі макасінчікі - з білої замшевої шкіри, на тонкій шкіряній підошві - і що найголовніше - застібка - БЛИСКАВКА, що йде від середини зовнішнього краю черевичка, через підошву (між каблуком і підошвою) до середини внутрішнього краю черевичка. Одягати ну дуже зручно! Дуже легкі - у них можна і повзати (не заважають), і ходити. Єгору дуже сподобалося. А коштують взагалі сміх - близько 8 лев, тобто 160 рублів на наші гроші. Взагалі, Метро у них вважає найдешевшим магазином.

Увечері вечеряли на верхньому поверсі нашого готелю - в так званому Sky bar. Ми сиділи, їли, а Єгорка повзав між столами. По ковроліну. Відразу обмовлюся, що відвідувачів майже не було - тільки ми, ще одна компанія з 5 чоловік і кілька чоловік за стійкою. Єгор вів себе абсолютно спокійно - цікавився всім, починаючи від стільців, закачуючи квітами. У довершення всього виповз на середину бару і сів під надувними кульками на стелі, сидить і дивиться - мовляв, а чи не можна мені і їх помацати. Без всяких слів йому зняли обидві кульки і віддали - все що залишився, він займався з ними, в результаті один лопнув, інший тихо здувся і вже інтересу не уявляв. Це ще раз доводить, що люди тут дуже дружелюбно поводяться стосовно до маленьких. Коли він повзав між столів, я помічала тільки усмішки розчулення.

День 3-тій. Неділя, 18 травня 2003.

З ранку світить сонце, і погода здається просто чудовою з вікна готелю. Чекаємо, коли прокинеться наш тато, щоб піти викупатися в басейні - море ще холодне, а в басейнах тепла мінеральна вода, для Єгора холоднувато зараз - а нам саме час (вода десь близько 22-23 градусів).

Сьогодні їздили на екскурсію "Кам'яний ліс і страусина ферма". Екскурсія індивідуальна, тобто тільки для нас коштує 50 доларів. "Ліс" досить цікавий, але як на мене так висмоктана з пальця (екскурсія) - придумали гарну легенду, облагородили трохи - і ось, будь ласка, можна заробляти гроші на цьому. Болгари, до речі, в усьому так. Що стосується каменів, то, володіючи непоганий фантазією, можна напридумувати собі що завгодно, а ходіння босоніж по піску (легенда полягає в тому, що це місце дуже великої енергії - і якщо походити там босими ногами, то несприятлива енергія йде, а ти набираєшся позитивної енергії) - і так корисно в будь-якому місці. Є там коло, в якому потрібно посидіти і загадати бажання - ну загадали, навіть піску і камінчиків звідти набрали, хоча пісок продавали в лавці і коштувало це грошей. Є там камінь, в якому наскрізна щілина - знову таки за легендою потрібно через неї проповзти, щоб очиститися від гріхів - я проповзла, змогла пролізти, хоча було і важко, а чоловік не зміг.

Потім поїхали на страусину ферму - на воротах написано "Стій! Стріляємо без попередження". Дуже розвинене було злодійство, а страус, між іншим, коштує близько 2000 доларів, так що це справа прибуткова. Живуть вони до 70 років, а їдять лише 2,5 кг. комбікорму на день - хоча самі важать близько 200 кілограм. Ми їх погодували з рук травою - кущі і дерева вони не їдять - це дуже жорстка їжа для них. Один найспритніший (вірніше, спритна - страусихи цікавіше і підходять попоїсти тільки вони) навіть ущипнула мене - щипають, як гуси. Було досить цікаво, заодно там були представлені фазани, павич, різні види курей. Чоловік сміявся - Єгор мало, що бачив у своєму житті - траву і страусів побачив одночасно. Яйця в них дуже щільні - розбити його можна тільки молотом, а омлет виходить на 20 персон з одного яйця.

А зворотному шляху заїхали у Варну - наскільки ж все дорожче на Золотих Пісках, ніж у Варні - друк фотографій 10 на 15 на Золотих пісках 40 стотинок, а у Варні 21 стотинки за штуку - є різниця! Поки гуляли по вулицях, нам подарували зв'язку кульок з п'яти штук у вигляді квітки - просто так "для вашої дитини".

Увечері сходили на море - не купатися, тільки позасмагати і поповзати по піску - Єгору сподобалося - куди НЕ повзи скрізь одне і теж, спробував на зуб - не сподобалося, довго плювався. Займався тим, що перекладав пісок з місця на місце і виколупував черепашки, які я тут же відбирала.

Увечері за вечерею спав, а ми знайшли чудовий ресторанчик з морською кухнею.

День 4-ий. Понеділком, 19 травня 2003.

Сьогодні з ранку знову погана погода - йде дощ і взагалі холодно і мерзосвітна. З усіх сьогоднішніх розваг ми тільки покаталися на велосипеді (???) на чотирьох колесах. Така собі візок під тентом - двоє крутять педалі, дитина сидить попереду, але Єгор сидів у мене на руках, тому що був дощ і оглядав околиці, а тато наш крутив за двох. Досить цікаво. У південній частині курорту помітили здаються в найм велосипеди, до них можна причепити дитяче сидіння - може, ще й покатаємося.

Увечері трохи розпогодилося, змогли піти на пляж позагоряти - Єгор знову захопився пересипанням піску, але в рот його вже не тягнув. Його взагалі дуже зачаровує прибій - дивиться - не догукатися. Потім трохи погуляли по набережній, купили першого полуниці - спробували її (подивимося, чи буде у Єгора алергія на неї), а ввечері, коли прийшов час вечеряти, зайшли в ресторанчик "Золотий Лев" прямо під нашим готелем - і от там то Єгор нам влаштував концерт. Перший раз за час відпустки - він вже до того моменту захотів спати і бажав, щоб його заколисували - коротше, закінчилося все тим, що мені довелося піти заколисувати його в номер, не доївши вечері (вірніше тільки почавши його їсти). Щоправда, закінчилося все цілком благополучно - чоловік приніс мені його в баночці в номер (в ресторані всі склали і віддали йому).

День 5-тий. Вівторка, 20 Травня 2003.

Погода сьогодні просто супер - сонце світить з самого ранку - на небі ні хмаринки. Після сніданку пішли загоряти до басейну - Єгор якраз заснув, ми накрили його в колясці пелюшкою (зробили "будиночок") - а самі засмагали і купалися у басейну. Коли він прокинувся - став повзати (ми якраз сиділи в такому місці, де замість кахлю постелений ковролін на підлозі). Сусідами нашими виявилися німці (причому тут дуже багато німців, але не молодих, як на Сонячному Березі, де я була 4 роки тому, а літніх - такі акуратні бабусі з завитими і укладеними волоссям). Єгор влаштував їм подання - повзав колами перед ними, стояв, ходив з моєю допомогою, а коли сам простояв пару секунд, зірвав шквал оплесків. Єгор одразу кілька разів вже робив свої перші кроки - пару разів по два-три кроки ходив, але поки в основному повзає і ходить за ручку. Взагалі, ще раз повторю, що доброзичливість від усіх, незалежно від національності - німці це чи болгари (росіян поки не видно), а Єгор посміхається так само всім підряд - йому то расова неприязнь тим більше чужа. Біля басейну нас сфотографували - потім принесли подивитися - ми купили фото Єгора (портрет) за 5 лев, дуже гарної якості і розміром 13 на 18 см.

Алергії на полуницю я у нього не помічаю, так що ура- ура - наїмося досхочу. Тим більше, що вона йому сподобалася - вчора ягідку з'їв з апетитом. А сьогодні в обід спробувала дати йому йогурт, хоча назвати активи натуральну йогуртом в мене не повертається язик. Щось середнє між кислим молоком і кефіром, але йому сподобалося. І взагалі з молочних продуктів тут був помічений мною Данон всіх видів і мастей - питної, звичайний йогурт, Активія. Молоко на Золотих Пісках коштує 3 лева літр - молоко смачне 3%. Є ще киселі мляко - по мені, так це трохи більше рідка Активія.

Увечері знову дочекалися, коли Єгор засне, щоб піти нормально поїсти. Зайшли в той же ресторан з морською кухнею, в якому були пару днів тому. Дуже нам там сподобалося - хороша кухня, обслуговування, дуже невелике приміщення, не дуже шумно - та й знають нас там тепер, навіть сказали, що вони будуть сидіти з малюком і розважати його, якщо він не буде спати. Та й ще - це єдино поки кафе, яке ми знайшли, де безкоштовно наливають 50 грам ракії - місцевої горілки. Тут взагалі досить багато "безкоштовних няньок". Коли ми їздили на екскурсію на "Кам'яний ліс" Єгор заснув в автобусі і його стало шкода будити - так з ним залишилися наш гід і Людмила (гід від турагентства) і поки ми там ходили - хвилин 40 вони з ним розважалися (він якраз прокинувся , як тільки ми пішли). А няні тут коштують від 5 - 7 доларів на годину.

День 6-тій. Середа, 21 травень 2003.

Сьогодні з ранку поїхали у Варну самостійно. Хотіли на автобусі (туди ходять 409 і 109 з траси від поліції - стоять 1.5 лева з людини в одну сторону), але чоловікові стало ліньки йти і ми поїхали на таксі (туди ми заплатили 8 лев, а назад 15 - виразно нас надули). Пройшлися по всьому Приморському парку. Зайшли в зоопарк - досить цікаво, хоч і мало звірів, але зате вони так близько, що деяких можна навіть помацати, але ми були в саму спеку, так що багато хто з них поховалися і спали. Єгору особливо сподобалася мавпа - він стояв до неї лицем до лиця (між ними було див. 50) і видавав такі ж звуки, як і вона (не знаю, що за вид - маленька така з білим носом) - виразно зараз вони на одному рівні розвитку, йти не хотів. Без вольєрів там спокійно гуляли гуси, качки і кози (камерунскіе!!!) - Маленькі зовсім, а пелікани, наприклад, стояли за метр від нас за зовсім низьким парканчиком. Яких то різновидів оленів ми пригостили стаканчиком від морозива - погладили і сфотографувалися з ними. Загалом, пізнавально - в тераріум не пішли і в дельфінарій на подання не потрапили (вони в 11 і 15 годин), а в кафе ("Сладкарніца") було багато народу (там є прозора стіна, за якою видно, як плавають дельфіни) .

Є там ще дитячі атракціони - всякі машинка, каруселі, батути тощо, але нам під малолітству вони поки не підходять. Потім пройшлися по місту, знайшли обмінник, в якому беруть рублі (велика рідкість) 100 рублів - 5 левів. На золотих Пісках - 100 рублів - 3 лева і то зовсім не скрізь. Є непогані магазинчики-бутіки, але ми по магазинах не ходили, так як Єгор вередував і погано себе вів - плакав і ні в яку не хотів спати. Як раз навпаки Кафедрального собору є овочевий риночек - там ми купили полуницю (2.5-3.5 лева за кг - на ЗП вона коштує 9 лев за кг), черешня 2.5 лева за кг. І взагалі ціни - величезним м'ясисті помідори - 3.2 лева за кг, огірки - 1.2 лева, капуста - 1 лев, кабачки - 1.2 лева, кавун - 0.32 лева за кг, персики 10 лев за кг. Але це ще тільки починається сезон. У сусідніх магазинчиках купили Активиа натуральну по 0.65 лева за баночку. Купили вина (на ЗП воно в середньому на 2-3 лева дорожче). Приїхали додому втомлені, але задоволені. На вечерю не пішли, вирішивши повечеряти вдома, бутербродами з чаєм, овочами та фруктами.

День 7-ий. Четверга, 22 травні 2003.

Сьогодні, схоже, самий нічегонеделашній день. З ранку сходили на пляж, о 12 годині пішли в номер - Єгорка тут поспав, потім пішли гуляти - першу лінію ми вже облазили всю - підемо тепер наверх.

Розкажу-но я краще про готель і сніданку. Ми свідомо брали готель 4 зірки, щоб були нормальні умови для відпочинку з дітьми, але, на жаль, Єгорка занадто малий для всього, що тут пропонують - навіть басейн для малечі і той для нього глибокий. Але, тим не менше, краще відпочивати в пристойному місці, ніж в 2 зірках - ми знаходимося в номері досить багато часу. Прибираються щодня, причому те, що ми покидали - розкладають і розвішують (наприклад, пляжні рушники), розставляють все акуратно на столі. Білизна міняють раз на три дні, а рушники раз на два дні. Кожного разу, заправляючи постіль, покоївка красиво укладає іграшки Єгора. Загалом, підходить до справи прибирання з фантазією. За це ми їй залишаємо чайові - близько 1.5-2 лев, раз на два-три дні.

На сніданок досить багата, але одноманітне меню - декілька видів яєчні і омлетів, смажені ковбаси і сосиски, млинці, макарони - це що стосується гарячого. Огірки, помідори, салат з капусти, морква, кілька (штук шість) видів ковбас і паштетів, сир, бринза. Кукурудзяні пластівці, мед, компоти (2 види), молоко (гаряче і холодне), з фруктів - банани, апельсини та яблука. Ще чай і каву, якісь розчинні напої, типу Юппі або інвайт. Коротше кажучи, наїстися можна досхочу - тільки ось їсти кожен день яєчню - це не по мені. А. .. ще дуже смачний хліб - обсмажений у фритюрі (у сирі) - чорний і білий (мені білий сподобався більше), ще тости і багато-багато видів булочок (теж штук 6-8), ще кекс до чаю і кілька видів печива. Взагалі, вони тут фанати меди - продається він на кожному куті (у Варні коштує близько 2-3 лев 250-300 грамова баночка). Дуже смачний сосновий мед, є ще рожевий (з троянд) - думаю, треба буде купити додому, якщо залишаться гроші.

День 8-ої. П'ятницю, 23 травня 2003.

Сьогодні просто неймовірний день - ось ви тільки уявіть, виїхати за 4000 км, щоб зустріти мурманчан, та ще й знайомих! Зустріли сім'ю - маму, бабусю і маленьку Дарину (8.5 місяців) - з мамою я разом ходила на курси з підготовки до пологів, потім зустрічалися в пологовому будинку.