Щоденник однієї подорожі з дитиною.
Болгарія. Травень-червень 2003 р. (частина 3).

Частина 1 Частина 2 19-тий день. Вівторком, 3 червні 2003

Сьогодні з ранку йшов дощ. Ми збиралися поїхати на екскурсію в Несебр. Вийшли чекати мікроавтобус, як і домовлялися, але він все не їхав і не їхав. Єгор у цей час ходив біля входу в готель, повзав, займався своїми справами під нашим чуйним керівництвом. У той момент, коли він впав в черговий раз і намагався встати (стояв рачки) до мене долетів шматочок розмови. Маленький хлопчик запитує маму: "А чому він плазує по землі?" І мама йому відповідає: "Ну, може, він імпортний дитина!" Ось так то ось. А ми, значить, імпортні батьки. Розмова, до речі, йшов російською. Коротше кажучи, автобуса ми так і не дочекалися і нікуди не поїхали.

Після обіду пішли гуляти. Зайшли в сусідній готель "Палм Біч". Зіграли там партію в боулінг (по 5 левів з людини). Пограли на дитячому майданчику. Там є такі конячки дерев'яні на пружині. Єгору дуже сподобалось на них гойдатися. Причому він тримався там, де треба триматися, і ми його навіть не підтримували, а тільки страхували.

їли в російській ресторані навпроти "тарзанки". Я замовила борщ (цілком пристойний), а чоловік - солянку (не дуже). Ще замовили шашлик - ну просто небо і земля в порівнянні з шашликом в грузинській кухні. На десерт - шматочок торта. Вку-у-у-усно.

Потім, коли Єгор заснув, викупалися в басейні - холоднувато, але свій заряд бадьорості ми отримали.

20-тий день. Середа, 4 червні 2003

Сьогодні не зовсім вдалий день. Єгор не відпускав мене ні на крок - ледве що - відразу в істерику. Тому, мабуть, у чоловіка було не дуже гарний настрій від Єгорін вересків. Він відмовився йти з нами на пляж, і взагалі був у поганому настрої.

Чи то від того, що я вже звикла, що ми скрізь вдвох, чи то й правда так важко, але на пляжі з Єгоричев одній мені було дуже важко. І навіть справа не в тому, що він уползал і хникав. А в тому, що не викупатися, ні поправити рушник, на якому ми сиділи. Скрізь пісок, Єгор топтав мене, якщо я лежала, хникав і уползал до сусідів. Коли ми ходили удвох, то один відпочивав, а інший займався з малюком - ходив до моря, грався з ним, купав. А одному зовсім не зручно.

У готелі є Інтернет, я про це, по-моєму, ще не писала - година коштує 5 лев. Десять хвилин - 1 лев.

Увечері їли в ресторані "Золотий Лев". Вірніше це, як там написано, "перший англійський паб в Болгарії". Не знаю кому як, мені там не подобається. Дорого, в порівнянні з іншими ресторанами, обслуговування нікчемне. Довго чекала, коли приймуть замовлення (була одна в ресторані).

21-ий день. Четвер, 5 Червень 2003.

Сьогодні весь день ми грілися на сонечку. З самого ранку пішли до басейну, взяли для Єгора надувний басейн, відгородилися від усіх - Єгор ходив, а ми, поглядаючи за ним, лежали і загоряли. Потім близько полудня він поспав, а ми всі лежали і лежали. Потім близько 3-х пішли відпочити і перекусити, а ввечері знову до басейну. Вода в маленькому басейні нагрілася до 31 градуса (а взагалі в басейні була 26). Єгорка там плескався, виловлював іграшки, бризкався. Загалом, сподобалося йому. Увечері знову заснув на повітрі. Так що ми практично весь день провели на свіжому повітрі.

Вечеряли в "Happy". У мене до цього ресторанчику подвійне відчуття. З одного боку там зовсім очманілий дизайн. Особливо на другому поверсі. Скрізь висять старі рекламки, духові інструменти і столи і стільці обтягнуті мотузкою. А з іншого боку - там м'ясо готують на грані. Я в основному замовляю курку, так ось тут її готують тільки щоб перестала витікати кров, тобто м'ясо ще рожеве. Мені так не дуже подобається. А ось свинину, напевно, вони робить непогано, якщо роблять за тим же принципом. Треба буде спробувати, якщо ще зайдемо туди поїсти.

Поки гуляли, звернули увагу на те, що тут багато продається духів. Коштують від 8-13 левів за флакончик підробки (запах, в принципі схожий, але не завжди, та й пляшечки відрізняються від оригіналу, десь замість заліза пластик тощо), і 25 лев справжні.

На вулиці продають кульки - 2 лева за "композицію" з декількох пов'язаних кульок.

22-ий день. П'ятниця, 6 Червня 2003

Сьогодні після сніданку проспали аж до першої години дня. Потім поки збиралися на пляж, поки дзвонили в агентство з найму автомобілів, поки чекали їх, поки розмовляли з ними. Коротше кажучи, сьогодні на пляж не ходили. Планували взяти авто в оренду, щоб у неділю поїхати на мотогонки (чемпіонат світу з мотокросу) в Габрово. Це близько 300 км від Золотих Пісків. Авто треба замовляти хоча б за тиждень, бо як можете залишитися без машини.

Потім посиділи в барі, поки Єгор спав, випили по пару коктейлів. Тут у багатьох місцях великий вибір безалкогольних коктейлів. Мені дуже подобається шейк. Майже як молочний коктейль тільки ще з м'якоттю бананів. Є ще гарячі коктейлі - грог, наприклад.

Коли пішли гуляти, я вирішили пострибати на маленькій тарзанці. Я думала, що вона для дітей, а вона, виявляється, витримує до 100 кг. Мені сподобалося. Відчуття польоту є, а неприємних відчуттів і страху, як на великій, немає. Коштує 8 лев. Потім, може, ще пострибав.

На вечерю їли кебаб або шаверму, по-нашому. Сиділи на лавочці і годували пташок. Ось дивуюся - горобці вони, по-моєму, на всіх континентах є. Тільки тут вони якісь худі. У Росії жирніші і вгодовані.

У Єгора з'являються переваги. Йому більше подобається черешня, ніж полуниця. Черешню випрошує. Якщо бачить, що її їдять - підходить і починає скандувати ма-ма-ма-ма-ма-ма чи плакати - явно показуючи, що йому її хочеться, поки йому не дадуть ягідку (вірніше половинку, я розкушувати її, видаляю кісточку і даю йому).

23-тий день. Субота, 7 червня 2003

Сьогодні найжахливіший день за весь час нашого тут перебування. Пішла я сьогодні знімати гроші з пластикової картки (Visa Electron). Все йшло як завжди, поки банкомат не став рахувати гроші. І чи то в нього не знайшлося такої суми в банкоматі, чи то ще щось, але він мені написав "Пристрій не працює". Картку віддав. Пішли в інші банкомати після цього - там пише "ваша картка не читається, зверніться до свого банку". Загалом, ми залишилися без грошей. Те, що є готівкою трохи те й залишилось. От і вози гроші на пластиковій картці. А ось так - хіба мало що? Довелося дзвонити додому, просити брата, щоб він розібрався з банком і з'ясував що до чого. І якщо раптом там закінчилися гроші (ну якщо припустити такий варіант, хоча за нашими підрахунками там має залишатися ще близько 300 доларів), то поклав би на рахунок.

Так що наша поїздка на чемпіонат світу з мотоперегонів зірвалася. А заодно не потрапили ні в Велико Тирново, ні в Долину Троянд, ні в Несебр. Звичайно, можна підходити до цього як "все, що не робиться - все на краще", але .... Так хотілося. Взагалі, тут на Золотих пісках я мало бачила, щоб до оплати приймалися пластикові карти. Зняти гроші можна, а от оплатити ...

В іншому день пройшов як завжди. З самого ранку пішли засмагати біля басейну, Єгор спав. Потім ходив, купався в маленькому (вода там нагрілася до 34 градусів), потім знову спав. Чоловік мене вчив пірнати, а заодно і плавати. Так, соромно зізнатися, але я до сих пір толком не вмію плавати. Особисто мені біля басейну подобається більше - вода чиста мінеральна, тепліше, ніж у морі, піску немає - ніщо нікуди не забивається, Єгор може сам ходити. Хоча в море ми сьогодні теж купалися.

Вчора нас сфотографували на траві, поруч з "пам'ятниками" - галявина, а з неї стирчать руки - долоні, на яких написані болгарські вірші. Три фотографії - дві Єгор, одна Єгор з татом - так от, всі три вийшли просто супер. Тут дуже зручно, то можна вибрати і якщо тобі не подобається фото, можна не купувати.

24-тий день. Неділя, 8 червня 2003

Сьогодні перший день справжнього літа. З самого ранку настільки тепло, що в номері навіть довелося включати кондиціонер. Не знаю, скільки в градусах, але коли ми після обіду пішли на пляж - вода в басейні Єгора зігрілася до 30 градусів буквально за годину (спочатку була 24 - це вже температура води в морі).

На пляжі Єгору , схоже, не дуже подобається - пісок всюди набивається, руки-ноги вічно в піску і ходити практично неможливо. Але в басейні йому подобається плескатися. А коли тато спіймав маленького крабіка і запустив в басейн - то взагалі. Щоправда, його інтересу вистачило не надовго, пару раз зловив і все. Намагався, правда, спробувати на зуб - не дали. Я уявляю, як ми виглядаємо з боку, коли йдемо на пляж - надутий басейн метра півтора в діаметрі, відро (щоб наливати воду в басейн), великий пляжний м'яч, іграшки Єгора - відерко, формочки, совок, гумові іграшки та ін Коляска. Пляжна сумка з усякими причандаллям і великий пакет з рушниками.

Ну просто циганський табір якийсь.

На курорті з кожним днем ??все більше і більше бачу маленьких діток - трапляються навіть зовсім карапузи місяців трьох. Та й взагалі дітей різного віку тут багато. На сніданку Єгор "познайомився" з трьома дівчатками з Москви. Вони за них ходять як ескорт. Тільки він впаде, вони його тут же давай піднімати в шість рук. Він від такої уваги аж балдєєт. Ноги підкошуються - дивиться на них круглими очима, не розуміючи, що вони роблять. Так що поки вони ним займаються, можна спокійно випити кави, а те, коли він їсти перший - потім хоче ходити - бігай за ним. Якщо спочатку самим їсти, його годувати потім - він весь ісплачется поки до нього дійде черга. Сьогодні, до речі, погодувала його киселі мляко, який дається на сніданок, правда з яблучним конфітюром. Їв з великим задоволенням.

У зв'язку з нашим безгрошів'ям вечеряли кебабом. З нетерпінням чекаю завтрашнього дня - що ж там з нашою картою ???

25-тий день. Понеділок, 9 червнем 2003

Ну що ж - що з нашою картою з'ясувалося і, на жаль, ці новини не радісні. Карта розмагнічена, гроші з неї ми зняти тут не можемо, можна тільки в Росії. А взагалі потрібно перевипуск карти. Так что-то, що залишилося в нас готівкою (а це дуже й дуже небагато), це і є. Увечері будемо їсти чи хот-дог (більше нашого разу на три - з огірком, помідором і навіть картоплею фрі), або кебаб, або піцу, а вдень пити чай з булочками, принесеними зі сніданку. По всій видимості, мій щоденник далі не буде представляти особливого інтересу, так що потихеньку буду підводити підсумки.

Насамперед - якщо берете з собою гроші на пластиковій картці, беріть з собою і допоміжну карту (наприклад, Visa і Maestro). Наша Maestro залишилася вдома - ніколи собі не пробачу, що не взяла з собою обидві карти. Друге - беріть з собою всю інформацію, що стосується вашого банку. Мені довелося дізнаватися телефони через брата, а якщо б його не було? Третє - може бути, навіть краще зняти всі гроші і зберігати їх у сейфі не рецепції. Коли ми приїхали, курс долара до леву був більший. Четверте - майте готівку.

Друге - відпочивати в Болгарії здорово. Але розмови про місцеву дешевизні не мають під собою сенсу. Якщо ви не збираєтеся їздити кожен день до найближчого великого міста, то життя на курорті досить дорога. Ну поміркуйте самі - вода 0.5 літра - 25 рублів, снікерс - 25 рублів, та, дешеві фрукти і вино (фрукти в середньому 60 руб/кг (у нас в місті, наприклад, полуниця коштує 230 рублів за кг), а добре вино тут 80-100 рублів за пляшку. У день, щоб відчувати себе "білою людиною" і купувати і витрачати на все, що хочеш (розвага, фрукти, вода, вино, вечеря ...) треба щодня мати близько 80 лев, тобто . 1600 рублів. Що стосується вечері - у нас на двох, разом з вином, йшло близько 35 лев. Так, ми наїдалися, брали і салат і гаряче, але їли не в найдорожчих ресторанах. Ось і порахуйте. Якщо їхати на два тижні , то можливо потрібно ще й більше грошей, бо час обмежений, а хочеться все встигнути. І це ще ми майже не їздили на екскурсії! У середньому кожна екскурсія - 25 лев з людини і вище. Екскурсій багато, вибрати є з чого. І поїздки по старовинних місцях (15-40 євро), і прогулянки по морю (15-30 євро), і катання на конях (26-32 євро), джип-сафарі (30 євро), поїздка в Стамбул (42 і 62 євро за один або два дні) і Софію (85 і 88 євро за один або два дні) і багато-багато іншого. Всі ціни на людину. З дітей береться плата в половинній вартості.

Третє - відпочинок тут розрахований на відпочинок з дітьми. Багато розваг, анімація, атракціони і взагалі повсюдно багато дітей різного віку.

Четверте - люди старше 27-30 років говорять по-російськи досить непогано, молодь практично не говорить. До 1994 року вивчення російської мови в школі було обов'язковим, після - скасували, так що хто встиг вивчити - той встиг. Але, іноді зрозуміти і більш старших людей буває важко. У нас на рецепції працювала дівчина, практично на все вона відповідала - ні, не знаю, завтра. Всі інші слова зі словником. Природно я перебільшую, але навіть люди на таких відповідальних посадах, буває, не дуже добре знають російську. До офіціантам в готелі це теж стосується.

П'яте - з розваг на морі - катання на банані - 8 лев, на ватрушки - 10 лев, на парашуті 15 хвилин - 40 лев, на водному мотоциклі 15 хв - 40 лев.

Про таксі - краще заздалегідь домовлятися про ціну поїздки. До Варни від Золотих пісків 7-10 лев. Туди і назад ми їздили за 20 лев (до центру - до Кафедрального Собору). До Албени 5-7 лев (хотіли з'їздити і туди, але тепер вже, на жаль).

День 26, 27, двадцять восьмого. 10, 11, 12 червня 2003

Продовжу свою розповідь. Один похід на пляж вам обійдеться в 10 лев, якщо ви, звичайно, любите комфорт. 4 лева - парасольку, 4 льова - лежак, 2 лева матрацик на лежак. Але можна обійтися дешевше - купити за 10 лев парасольку в найближчому супермаркеті і лев за 15-30 надувний матрац. І можете насолоджуватися скільки завгодно.

У четвер їздили у Варну поміняти залишилися рублі. Курс впав - 4 лева за 100 рублів. Фрукти в основному дешевше в 2-2.5 рази. Купила з нагоди босоніжки (знайшла час - до закінчення відпустки 3 дні) всього за 9 лев. Якщо йти від Кафедрального собору вниз, до моря, то там буде вулиця бутиків - там найвищі ціни. Якщо йти від Кафедрального собору справа у бік Пошти-вулиця Середніх цін (вул. Вол. Варенчіка), а якщо піти від Кафедрального собору ліворуч, паралельно вулиці, що йде до Пошті і ще трохи вліво (вул. Др . Піскюлаев) - особи самих Дешевих магазинів. Якщо на вулиці бутиків ціни на взуття до 120 лев за пару, то на вулиці середніх цін 35-50 лев за пару. А на вулиці Дешевих магазинів - зовсім все дешево. Ось там то я і купила босоніжки за 9 лев, які тут на курорті продаються за 20 лев. Гарний бізнес.

Від Золотих Пісків до варни (до Кафедрального собору) ми доїхали за 8 лев і назад за стільки ж з тим же водієм. Взагалі , якщо ви плануєте повертатися на таксі - домовляйтеся з тим же водієм, буде вигідніше. А взагалі - торгуйтеся і ще раз торгуйтеся. Ми їхали і за 8 лев і за 15 ту ж саму відстань.

Ще одне - у Варні дуже багато продається усіляких рослин і мені, як великий любительці квітів, дуже захотілося відвезти що-небудь з собою. Це можливо, тільки не забудьте в магазині взяти рахунок-фактуру і касовий чек, що підтверджує вашу покупку. Ці документи у вас зажадають на митниці.

День 28, 29, 30, 31. Від'їзд 16 червня 2003

Ми їхали в самий справжня злива - дощ стояв просто стіною. У Варні в аеропорту зайшли в кімнату матері і дитини. Маленька кімнатка, дуже тиха, стоять диван, дитяче ліжечко, умивальник, холодильник, пеленальний стіл з набором серветок (вологих і сухих). Дуже зручно і приємно. Коли оголосили вільний посадку в літак (ІЛ 86), ми зайняли дуже непогані місця. Сиділи вдвох на трьох місцях. Дуже цікава ситуація сталася у цей час, практично над нашим вухом. Посадочні талони видавалися з номерами місць, але екіпаж сказав, що можна сідати куди хочеш, але починаючи з 8 ряду. Так ось, один чоловік влаштував формений істерику з приводу того, що його місця зайняли (які написані в посадковому талоні), а "в хвості він летіти не хоче". На що бортпровідник резонно зауважив - "а що ви хвилюєтеся - хвіст теж долетить". Треба ж які бувають скандальні люди. Добре, що до нам ніхто не причепився, а то б я всім показала, де раки зимують. Долетіли добре. У Москві було 17 градусів, а відлітали з Варни градусів 30 було.

Літак на Мурманськ у нас був на наступний день в 10 ранку (а прилетіли ми в 10.30 вечора), так що вирішили в готель не їхати, а переночувати в аеропорту. Ми з Єгором - в кімнаті матері та дитини, а чоловік де доведеться. Наскільки у нас інший менталітет. Перш ніж ми знайшли цю кімнату матері і дитини, довелося взяти в медпункті довідку про вік і імені дитини, потім йти через спецконтроль, через реєстрацію в зал вильоту і там її пред'являти. Заходимо - ну дитячий сад натуральний. ліжечок 20 і поруч з кожною стоїть стілець. Все, дитина спить - мама сидить на стільці поруч. Один пеленальний столик на всіх, ванна і холодильник. Єгор заснув, а я мучилася на стільці, потім взяла ще один і де-не-як на двох стільцях лігши, заснула. Ніч, звичайно, була жахлива, Єгор прокидався і плакав, бо не любить спати один в ліжечку, чоловік всю ніч читав книжку в залі очікування, а я відлежав собі всі ребра. Коли ми вранці пішли звідти, а потім вирішили знову прийти, нам влаштували формений допит - а хто ми, звідки, реєструвалися ми, що ми тут робимо і все в такому дусі. Просто жах - там, в Болгарії міг користуватися будь-хто і скільки завгодно, а тут - тільки діти до 5 років, лише добу, та ще й реєстрацію проходити, як ніби