Наша Карелія.

З Москви

Перший раз в Карелію! Просто взяти відпустку, купити карту, забити в машину намет і човен і, з такими ж божевільними, вирушити в дорогу, в невідомість. :) Ні місць, ні дороги, ні умов, які нам може надати природа, ми не знали. Кілька роздруківок з инета, для читання в машині і натхнення. Все.

6.40. Москва. Сірий туман. Міцубісі Галант і ВАЗ 2109 вилетіли на шосе.

8.08 в московській області нас вже не було. Траса Е 95 була прикрашена кочкообразним асфальтом, мабуть дальнім з розрахунком, щоб вище 120 ніхто не міг розігнатися ... або міг, але потім дуже швидко зупинявся. Тримаємо ці самі 120, раптом нас обганяє божевільна фура (там взагалі фури не рідкість і всі вони, напевно забезпечені гоночним двигуном) Доганяли, не для того, щоб змагатися, а щоб подивитися, як він хвацько вивалювався всією своєю вагою на зустрічну і, підрізаючи хвостом, йшов назад.

223 км. Торжок. Солідарність водіїв - перша справа на дорогах. Повз захованого даішника ми в компанії новеньких Ауді та Мерса проїхали 50 км \ год "А ми всі, взагалі, всю дорогу так їмо ... так .. так ..!"

9.40 переселити. Зробили одну дівчачу машину, а іншу хлоп'ячу. У машині швидко влаштували дівич-вечір, добре проводили час, співали і трішечки танцювали в міру своїх можливостей. За кермом я встигала тільки запам'ятовувати бензин 290км - 95 -10.50 ТНК 320км -95 - 10.80 ТНК. Це я до того, що в карельської глушині, ми знаходили місця, де був зовсім не ТНК, і коштував він 12.40! во!. Так що заправляйтеся заздалегідь:). А ось і він, мій перший штраф на цій дорозі. Ну, чому у мене порушується, коли "Він" поблизу? Або "Вони" це як-то відчувають? Коротше, обігнала не там де потрібно, зупинилася і дивлюся на гортають мої права ... І тут, ми разом з ним міркуємо, що документи на машину поїхали ... Точніше це я міркую, що вони виїхали вперед з моїм чоловіком, а "гортає" міркує, що я потрапила, і починає загадково усміхатися ... "А документики-то, на машину де?" "Зараз під'їдуть, - кажу, - ... а он вже йдуть!" і показую кудись у далечінь, відволікаю розмовами і байками та примовками, мовляв, гналися ми за що сховався чоловіками, і не можна було їх з поля зору упускати, а те, що суцільна швидко почалася, так це вже не наші проблеми, коли вже по зустрічній їдеш ... і так далі ... далі ...:) Вдало вчасно підійшли документи дали похитнутися нашому сімейному бюджету всього на полтинник і ми продовжили шлях.

Але "Вони" чекали на нас і, на наступний раз зупинили машину мужів, за те, що неслися 140. Найсмішніше, що в околицях новгородських всі менти їздять на Окаха, маленькі такі сховаються за будь-яким кущиком, прикинутися табуреткою, і чекають свою нещасну жертву. А якщо б ми погнали далі, вони б нас ні за що не впіймали. Так що вони повинні бути нам вдячні, що ми виявилися такими законослухняними громадянами. Ось так і дісталися ми до Новгорода. Стриб-скік.

Новгород

13.30 Новгород. Поставили свої машини з наметами і вудками, і пішли їсти в кафешку. Усім захотілося останніх подарунків цивілізації. Новгородський Кремль зустрів нас дзвоном. Звідси йшли війська Олександра Невського більше восьми століть тому, щоб боротися за Русь на Чудському озері. Тут стоїть пам'ятник 1000летія Русі (відкрився в 1862г), у вигляді величезного дзвони, навколо якого йдуть кільця зображень великих подій. Тут ми ... одні з багатьох, приїхали доторкнутися до цих стін і послухати легенду про Валдайський дзвіночках.

Валдайській дзвіночки

Хто бажає, зупиніться з нами на цьому абзаці і прислухайтеся, а хто поспішає в Карелію, перестрибніть на наступний. У давні часи новгородські дзвони дуже славилися на Русі. А на дзвін головного дзвони збиралося народне Віче. Але як прийшла пора ред Івану Грозному, розігнав він народне віче, а дзвону наказав вирвати мову і звести до Москви, в ноги поставити. Не хотів той дзвін свободи до Москви їхати, силою НЕ дюжею, видершись його на віз. Але дісталася та віз тільки до Валдая, а там розколовся, розсипався дзвін на безліч шматочків крихітних. Тоді валдайські ковалі зібрали всі, до єдиного, шматочки і відлили з них дзвіночки. З тих пір славляться ті місця своїми дзвіночками, які зберегли в собі дзвін свободи. І якщо їхати до Новгорода через Валдай і прислухатися, то можна почути ніжний передзвін, тихий, але зачаровує ...

Карелія

Але, в дорогу! Повз Пітера в бік Петрозаводська. Кілометри летять разом із стовпчиками, я тримаю в руках карту Карелії і з трепетом помічаю, що скоро я зможу нею скористатися. Ура! Карельська республіка! Стільки галасу і вереску ми створили, стільки емоцій розплескали, що потрібно було терміново шукати готель для відновлення сил. (Терміново зайти в хатину для підняття бойового духу і моралі. Хто грав у Herous мене зрозуміє;)) Таке місце ми знайшли в Олонці на вул. Червоноармійська.

І, з ранку (9. 00) знову рушили в дорогу. Така краса навколо! Сонце пробивається крізь сітку сплетених гілок, і раптом відкривається, широчінь, простір, синюваті гори на горизонті ... Кам'яні схили і рідні берези, береги чорничних листя навколо дороги і тут же соснові щогли, що вражають своєю стрункістю і потужністю.

10.50 В'їхали до Петрозаводська. Містечко невелике, тихий. Головна площа занадто мала, за нашими масштабами. Вихідний. Народ прийшов повеселитися, чути музику. А хто це там виступає на майдані, перед нечисленними глядачами? Проповзу-но я ближче, щось голос до болю знайомий. Батюшки! Та це ж Жириновський! Їхали з Москви, в глибину лісів і тут зустріли політика. А, саме прикольне, що через кілька днів, туди і Путін приїхав!

Хотіли купити квиток в Кижі - нічого не вийшло. На конкретний день вже всі квитки розкупили турфірми і продають втридорога. Довелося купувати квитки на інший день, з розрахунком, що повернемося до Петрозаводська назад спеціально.

Пошуки містечка для стоянки відбувалися у нас таким чином:

1. Зупиняємося біля узбіччя.
  2. Відкриваємо карту і вивчаємо, наскільки це можливо.
  3. Підшукуємо благозвучна назва і красиве розташування озера.
  4. Їдемо туди.

Звичайно, асфальтовані дороги до місця стоянки не йдуть. Ми шукали зарослі дикі доріжки, шкодували підвіску, стрибали через кущі. Пошуки дикого місця зайняло дуже багато часу. От коли ми пошкодували, що у нас немає провідника - карельца, який скаже де можна знайти місце виконання бажань (щоб була і риба, і гриби, і ягоди, і можна було купатися). А поки, нам доводилося колобродити по вибоїнах, підніматися на гори, спускатися до боліт і, вже сподіваючись, що зустріли гарненьке дике містечко, споглядати бабусю з авоською, що поспішають у магазин, до сусіднього села.

Перше озеро, яка дала нам притулок називалося Сям озеро. Воно привернуло нас піщаним бережком і тим, що всі вже втомилися. Хотілося купатися і їсти. Погода видалася чудова. Карелія обдаровувала нас курортним сонечком і лагідною теплою водою.

Вже наступного ранку ми виїхали в інше місце. Вирішили податися ближче до північної частини Карелії. Південна Карелія не обдарувала нас ні грибами, ні рибою. Змінили тактику, тепер пошуки місця виглядають по-іншому:

1. Шукаємо кіоск з цигарками (ніхто з нашої компанії не палить)
  2. Їдемо по дорозі.

3. Бачимо відповідного карельца. І за карельську валюту (одна сигаретка - повага, пачка сигарет - вищий пілотаж) отримуємо необхідну інформацію про прилеглих місцях.
  4. І, тільки після цього, вже зав'язуємо вузли звиваються дорожніх стрічок.

Знайшли шикарне місце на Пертоозере. Красотища, ліс, вабливий соснами, далеко від дороги, але дістатися на машині можна, сонячна галявина та прозоре як кришталь, але тепле озеро. Стоянка вже обладнана до нас, вогнище, складене з каміння, поличка для дзеркала і умивальник, і навіть лазня! (Що представляє з себе курінь накритий плівкою, і кам'яне вогнище усередині).

Грибів у цей час там, виявляється замало, тільки на супчик, та й риба була тільки як підніжний корм, заготовок на холодні зимові дні зробити не вдалося, якщо не вважати вражень, яких ми зібрали повні відра і навіть з гіркою!

А знаходили ми їх не тільки на озері. Розглядати карту було нашим улюбленим заняттям, і ми побачили там, "недалеко" від нашого місця стоянки знаменитий водоспад Кивач, до якого возять в автобусах іноземних туристів. За нашими припущеннями, через ліс, навпростець було набагато швидше, кілометрів, отак, п'ят. А ми, туристи дикі, невибагливі, звичайно, пішли шукати водоспад самі через заповідник Кивач. Тепер можемо з упевненістю запевнити, що не варто завжди беззастережно довіряти відстаням в карті, і 5 плавно перетворилося на 10 кілометрів, а водоспаду все не було, втішала тільки те, що все голосніше і голосніше чути було його рев. Нарешті, нам довелося пробиратися через сучки та гілки, перестрибувати через рови і канави, ломитися крізь бурелом, і нам відкрився ВІН! Дві річки зливалися в одну, падаючи і вируючи на бігу, розкидаючи білі, пінні бризки і перетворюючись в один широкий потік. А вода в ньому виявилася тепла! І ми, на радість іноземним туристам, які чинно стояли на іншому березі, почали стрибати у воду і весело гратися там. Туристи були нарядні і пещені, прямо відчувається, що їх тіла тільки що прибували в автобусі з кондиціонером. Напевно ми дуже контрастно виглядали у порівнянні з ними, вискочили з бурелому, з покусаними колінами, покидали одяг у мурашники і кинулися у воду. А потім ми мали ще 10 кілометровий кидок назад, до місця нашої стоянки.

Наступний день ми присвятили Кіжам. Дістатися до острова можна на ракеті, заплативши туди і назад 390рублей, і ще за вхід і екскурсію близько 70.

Казковий острів, оточений іншими крихітними островами (на яких сучасні жителі будують собі дачі) зустрічає відвідувачів. Острівець цей був уподобаний ще до нашої ери предками сучасних угорців, фінів, прибалтійців, мордви і тільки в 12 столітті на острів приїхали росіяни. Землі тут родючі, багаті чорними каменями, які добре прогріваються на сонці. Дерев на острові майже немає, і всі будівлі, крім основного цвинтаря, були на нього привезені. Добиралися до нього раніше - взимку на санях, а влітку на човнах. Кріпосного права тут ніколи не було, і жили тут вільні селяни, які заробляють рибальством, скотарством і видобутком перлів, якого раніше тут було багато (коли хто-небудь знаходив перлину, то обов'язково її клав у рот, там вона розм'якшувалася, і її можна було обробляти і проколювати голкою з риб'ячої кістки, для виготовлення всіляких виробів).

На гроші мирських селян будувалися храми. Колоди для будівництва сплавляли з "великої землі" і обробляли тільки сокирою. Найголовніші і розкішні - це Літній та зимовий (Покровський) собори. Літній собор прикрашений 22 куполами і звернений на чотири сторони світу, так як з усіх навколишніх островів до нього могли під'їхати. Колоди соборів важкі і масивні, але коли відходиш подалі, створюється враження незвичайної легкості споруди. Покровський собор діючий. І на цьому острові так само продовжують жити люди. Деякі живуть постійно, деякі виїжджають на зиму. Працюють екскурсоводами та музейними службовцями. Дівчата в старовинних сукнях вишивають, ліплять з глини свистки і горщики, співають і навіть дозволяють їх фотографувати.

Деякі будинки південної частини острова вже не житлові і стали музейними експонатами. Нам показали будинок Ошеневих 19 ст. Будинок багатий, просторий, але кімната, в якій вся родина (18 осіб) жила взимку - всього одна. Там же, в кімнаті, відокремлене місце для курей, і піч і стіл і ліжко (для обраних, взимку спали на підлозі покотом). Головними в сімействі вважалися "битий шлях і большуха" вони сиділи на чолі столу і приймали рішення, а всю домашню роботу робила молодша невістка (дружина молодшого сина) вона повинна була подавати на стіл, прибирати посуд і робити все, все, все. Ми подумали що жахливо, напевно, було виходити заміж, знаючи, що менших братів у твого чоловіка вже немає ... Рідні дочки битого і большухі, теж не сиділи без діла. Вони готували посаг. Потрібно було зібрати льон, сушити його, начесать самостійно, обробляти, ткати, шити, і, нарешті, вишити візерунки і обробити мереживами. А подарунки треба було зробити всім родичам майбутнього чоловіка, яких могло бути до 40. А свекрухи майбутньої, так це, взагалі 10 сорочок обов'язково. А коли молода придане не встигала зробити, тоді кликала подружок на виручку, і вони тиждень, ночами допомагали їй. Ох ... це для нас з дівчатами було вражень, переживань і розмов на весь день.

Нам не вистачило часу, щоб все подивитися, як слід. Це місце треба проходити статечно, просочуючись духом того життя. Ракета кликала в зворотний шлях, не було можливості подихати повітрям баньки, пічка якої складалася з гарячих каменів, і, для того, щоб нагріти воду, потрібно було щипцями перекласти камінь в чан. Церква (бревенчатую!), яка збереглася з ХV століття., Ми встигли тільки обійти, але дуже хотілося постояти довше й потриматися за ці колоди, які зберігають в собі пам'ять століть ... Коли ми відпливали, всім подумалося, що ми повинні повернутися сюди. Нехай не в цьому році, але, може бути, коли-небудь ... Острови, світлий, прозорий повітря, сонячні відблиски на воді і дерев'яні казкові церкви, все це залишилося не тільки в Кижах, але і в кожному з нас.

На останньому нашому місці стоянки, ми віддалися принад дикого життя на природі. Озеро Сінемукса обдарував нас копченої рибкою, прибережні ліси подарували нам чорницю та суницю, а природа сплела для нас "Карельські наспіви" казкову пісню, в яку поринаєш і розчиняєшся. Потріскують поліна багаття, розкидаючи іскри, запах ялівцевих гілок, юшечка булькає в казанку, а через просвіт між соснами видніється озеро. Тихе, величаве, поблискує від призахідного сонця і пестить боки наших човнів, що уткнувся в пісок. Всі дивляться один на одного і усміхаються, тому що в усіх чорничні губи і трохи обгорілі носи, і, тому що, просто хочеться посміхатися. А сонце відбивається від води, і, хоч вже вечір, всі знають, що воно ще довго буде радувати нас, і опівночі ще світло ... І ми знаємо, що це останній подарунок Карелії для нас, а завтра нам в дорогу, і стає трішечки сумно, що вже завтра. Але ми всі сидимо на березі озера Сінемукса, ловимо запах ялівцю і дивимося на іскри нашого багаття відлітають в безкрайнє карельське небо ...

Ольга Сутемьева (оса), osa@03www.ru.