Вплив генетичної спадковості на поведінку.

Що таке успадкованого психологічного ознаки

Люди відрізняються один від одного низкою психологічних характеристик. Ці відмінності викликані як неоднаковими умовами життя, так і різнорідні генотипами, оскільки генотипи людей утримують різні форми генів. Співвідносний внесок спадковості і середовища в розмаїття людей з психологічних властивостях і поведінці вивчає психогенетика. Для оцінки впливу спадковості і середовища на поведінку людини вчені порівнюють людей, що мають різну ступінь генетичної спільності (однояйцевих і многояйцевих близнюків, рідних і зведених братів і сестер, дітей та їх біологічних і прийомних батьків).

Багато генів існують в декількох формах, подібно до того, як є різні форми гена, що визначає колір очей. Деякі гени мають десятки форм. Генотип конкретної людини містить два примірники кожного гена, форми яких можуть бути різними, а можуть бути й однаковими. Один успадкований від батька, інший - від матері. Поєднання форм усіх генів унікально для кожного людського організму. Ця унікальність лежить в основі генетично обумовлених розходжень між людьми. Внесок генетичних відмінностей у різноманітність людей з психологічних властивостях відображає показник, званий "коефіцієнт успадкованого". Наприклад, для інтелекту коефіцієнт успадкованого складає, щонайменше, 50%. Це не означає, що 50% інтелекту дано людині від природи, а решта 50% потрібно додати шляхом навчання, тоді інтелект буде 100 балів. Коефіцієнт успадкованого не має відношення до конкретної людини. Його обчислюють, щоб зрозуміти, в чому причина відмінності людей один від одного: чи виникають розбіжності через те, що у людей неоднакові генотипи, або тому, що їх по-різному вчили. Якби коефіцієнт спадкування інтелекту виявився близький до 0%, то можна було б зробити висновок, що лише навчання формує відмінності між людьми, і застосування одних і тих же виховних та освітніх прийомів до різних дітям буде завжди приводити до одних і тих же результатів. Високі значення коефіцієнта успадкованого означають, що навіть при однаковому вихованні діти будуть відрізнятися один від одного в силу своїх спадкових особливостей. Кінцевий результат, однак, не визначений генами. Відомо, що діти, усиновлені в благополучні сім'ї, за рівнем інтелектуального розвитку виявляються близькі до своїх прийомних батьків і можуть значно перевершувати біологічних. У чому ж тоді виражається вплив генів? Пояснимо це на прикладі конкретного дослідження .*

Вчені обстежили дві групи прийомних дітей. Умови в прийомних сім'ях були у всіх однаково хорошими, а біологічні матері дітей розрізнялися за рівнем інтелекту. Біологічні матері дітей з першої групи мали інтелект вище середнього. Приблизно половина дітей з цієї групи продемонструвала інтелектуальні здібності вище середніх, інша половина - середні. Біологічні матері дітей другої групи мали кілька знижений (але в межах норми) інтелект. З цієї групи 15% дітей мали такі ж невисокі оцінки інтелекту, у решти дітей рівень інтелектуального розвитку відповідав середньому. Таким чином, при однакових умовах виховання в прийомних сім'ях, інтелект дітей, певною мірою, залежав від інтелекту їх кровних матерів.

Наведений приклад може служити ілюстрацією істотних відмінностей між поняттям успадкованого психологічних якостей і успадкованого деяких фізичних особливостей людини , таких як колір очей, шкіри і т.д. Навіть при високому рівні успадкованого психологічного ознаки генотип не зумовлює його кінцевого значення. Від генотипу залежить, як дитина буде розвиватися в певних умовах середовища. У деяких випадках генотип задає "межі" вираженості ознаки.

Вплив спадковості на інтелект і характер в різних віках

Дослідження показують, що гени відповідають за 50-70% різноманітності людей за рівнем інтелекту і за 28-49% відмінностей по виразності п'яти "універсальних", найбільш важливих, властивостей особистості:

• впевненості в собі,
  • тривожності,
  • дружелюбності,
  • свідомості,
  • інтелектуальної гнучкості.

Це дані - для дорослих. Однак ступінь впливу спадковості залежить від віку. Результати психогенетических досліджень не підтверджують поширену думку, що з віком гени дедалі менше впливають на поведінку людини. Генетичні відмінності, як правило, сильніше виявляються в зрілому віці, коли характер уже сформувався. Значення коефіцієнта успадкованого більшості вивчених психологічних властивостей для дорослих вище, ніж для дітей. Найбільш точні дані отримані за спадкової обумовленості інтелекту. У дитинстві внутрипарное схожість многояйцевих близнюків таке ж високе, як для однояйцевих, але після трьох років воно починає знижуватися, що можна пояснити великим впливом генетичних відмінностей. При цьому наростання відмінностей відбувається не лінійно. У ході розвитку дитини є етапи, в які відмінності між дітьми викликаються переважно впливом середовища. Для інтелекту це вік 3-4 роки, а для формування особистості - предподросткового вік 8-11 років.

Крім того, в різних віках діють різні генетичні чинники. Так серед спадкових факторів, що обумовлюють відмінності за інтелектом, є як стабільні, тобто діють у всіх віках (це, можливо, гени, пов'язані з так званим "загальним інтелектом"), так і специфічні для кожного періоду розвитку (ймовірно, гени, що визначають розвиток приватних здібностей).

Вплив спадковості на асоціальна поведінка

Оскільки у всіх розвинених країнах злочинність і алкоголізм біологічних батьків є поширеними причинами втрати дитиною кровної сім'ї та приміщення у приймальні, ми докладніше розглянемо дані психогенетики про вплив успадкованого на ці форми поведінки. Сімейні і блізнецовие дослідження кримінальної поведінки проводяться вже більше 70 років. Вони дають дуже різні оцінки успадкованого, найбільш часто потрапляють в діапазон 30-50%. "Верхні" значення успадкованого отримують при вивченні близнюків. Деякі дослідники вважають, що блізнецовий метод може давати завищені оцінки успадкованого, так як він не завжди дозволяє відокремити генетичні впливу від особливих умов середовища, в яких ростуть однояйцеві близнюки. Методом вивчення прийомних дітей отримують значення коефіцієнта успадкованого приблизно в 2 рази нижче, ніж при вивченні близнюків.

Датське дослідження прийомних дітей
Збільшити Малюнок 1. Кількість проаналізованих сімей, що розрізняються за наявністю судимості у біологічного і приймального батька (данське дослідження).

Найбільш систематичні дослідження успадкованого кримінальної поведінки методом вивчення прийомних дітей були проведені в скандинавських країнах - Данії та Швеції. Завдяки співпраці батьків-усиновителів та ряду органів влади, датським вченим вдалося простежити долю більше 14 000 осіб, усиновлених у період з 1924 по 1947 рр.. На малюнках 1 і 2 показані результати дослідження судимості у чоловіків, які виросли в прийомних сім'ях. Вони відносяться тільки до злочинів проти власності, оскільки кількість злочинів, пов'язаних із застосуванням насильства, було мало.

Збільшити Малюнок 2. Частка синів, що мали судимості, в сім'ях, що розрізняються за наявністю судимості у біологічного і приймального батька (данське дослідження).

З малюнка 2 видно, що частка засуджених серед дітей, біологічні батьки яких були злочинцями, трохи підвищена в порівнянні з тими дітьми , біологічні батьки яких не порушували закон. Крім того, виявилося, що чим більше судимостей у біологічного батька, тим вище ризик для нащадка стати злочинцем. Було показано також, що брати, усиновлені різними сім'ями, мали тенденцію до конкордантності (збігом) по злочинному поведінці, особливо в тих випадках, коли їх біологічний батько був злочинцем. Ці дані свідчать про певну роль спадковості у підвищенні ризику кримінальної поведінки. Однак, як і з наведеного вище прикладу з інтелектом, з даних на малюнку 2 випливає, що несприятлива спадковість не визначає майбутнє дитини - з хлопчиків, біологічні батьки яких були злочинцями, згодом порушили закон 14%, решта 86% не зробили протиправних дій.

Крім того, виявилося, що на дітей з несприятливою спадковістю прийомна сім'я має особливо сильний вплив, яке може бути як позитивним, так і негативним.

З хлопчиків, які виросли в прийомних сім'ях, 16% згодом вчинили злочини (проти 9% в контрольній групі). Серед біологічних батьків цих дітей 31% мали проблеми з законом (проти 11% в контрольній групі). Тобто хоча рівень злочинності серед прийомних дітей був вищий, ніж у суспільстві в середньому, він був майже в два рази нижче, ніж серед їхніх біологічних батьків. На думку ряду вчених, це свідчить про те, що сприятлива обстановка в прийомній сім'ї знижує ризик кримінальної поведінки у дітей з обтяженою спадковістю.

Але в деяких випадках родинне середовище може посилювати ризик кримінальної поведінки. Як видно з малюнка 2, діти, у яких і біологічний і прийомний батько мали судимості, скоювали злочини частіше за інших. (На щастя, таких сімей було дуже мало (рис.1)). Це означає, що існують генотипи, що володіють підвищеною вразливістю до несприятливих аспектів сімейного середовища (подібні явища в психогенетике називають генотип-середовищних взаємодією).

Шведське дослідження

При дослідженні прийомних дітей у Швеції вчені спочатку не знайшли навіть слабкої зв'язку між судимістю дітей, вихованих прийомними батьками, і поведінкою їх біологічних батьків. Серед шведів злочину були в основному наслідком зловживання алкоголем. Коли вчені виключили з аналізу цей вид злочину, вони виявили слабку позитивну зв'язок між наявністю судимості у потомства та їх кровних батьків (рис. 3). При цьому злочини в обох поколіннях виявилися не тяжкими. В основному це були крадіжки і шахрайство.

Збільшити Малюнок 3. Відсоток судимих ??серед усиновлених осіб в залежності від типу сім'ї (шведське дослідження).

Підтвердилася і чутливість дітей із спадковою обтяженістю до особливостей прийомної сім'ї. Серед усиновлених шведів не спостерігалося підвищення рівня злочинності у порівнянні з середнім показником по країні, незважаючи на те, що серед їх біологічних батьків відсоток засуджених був збільшений. Серед прийомних батьків-шведів не було осіб, що мали судимості. Тобто максимально сприятлива родинне середовище "нейтралізувала" ефект генетичного вантажу. З іншого боку, найбільш високий ризик порушити закон спостерігався у тих дітей з несприятливою спадковістю, прийомна сім'я яких мала низький соціально-економічний статус (рис. 3).

Американське дослідження
Збільшити Малюнок 4. Результати вивчення причин, що призводять до формування асоціальної особистості, в американському дослідженні прийомних дітей (стрілки означають статистично значимий зв'язок між характеристиками батьків і формуванням асоціальних нахилів у дітей).

Скандинавські дослідження включали в себе аналіз поведінки прийомних дітей, народжених у першій половині 20 -го століття. Схожі результати були отримані і в сучасній роботі американських вчених зі штату Айова. Правда, в ній аналізували не судимість, а наявність у прийомних дітей схильності до асоціальної поведінки більш широкого спектра. Оцінювали поведінку, яка служить підставою для діагнозу "асоціальна розлад особистості" і включає в себе часте скоєння вчинків, за які можуть заарештувати, а також такі риси як брехливість, імпульсивність, дратівливість, нехтування безпекою, безвідповідальність і безсовісність. Враховували також цілий ряд характеристик прийомної сім'ї, які могли б вплинути на формування подібних нахилів. На малюнку 4 перераховані ці характеристики та показано основні результати дослідження на той момент, коли усиновлені особи вже досягли дорослого віку (їм було від 18 до 40 років). Були проаналізовані дані тільки про чоловіків, оскільки кількість жінок з "асоціальною поведінкою" виявилося надто мало. З 286 досліджених чоловіків сорока чотирьох був поставлений діагноз "асоціальна розлад особистості". Результати свідчили, що в розвиток даного розладу вносять незалежний внесок три фактори:

1. судимість біологічного батька (генетичний),
  2. пияцтво або асоціальна поведінка одного з членів приймальної сім'ї (середовищної),
  3. приміщення дитини з несприятливою спадковістю в сім'ю з низьким соціально-економічним статусом (генотип-средовое взаємодія).
Що являє собою спадкова схильність до асоціальної поведінки?

Очевидно, що у людини гени не запускають конкретну поведінку подібно до того, як це відбувається з деякими інстинктивними діями тварин. Зв'язок між ризиком злочинної поведінки і генами опосередкована психологічними особливостями. Причому відомо, що на ризик кримінальної поведінки можуть впливати різні несприятливі поєднання психологічних властивостей, і кожне з цих властивостей знаходиться під контролем кількох або великої кількості генів і різних факторів середовища.

Першим кандидатом на роль біологічного "субстрату" асоціальних нахилів стала Y-хромосома (хромосома, яка міститься тільки в генотипі чоловіків і визначає чоловіча стать). Приблизно у одного з 1100 чоловіків у результаті біологічних помилок у складному процесі створення зародкової клітини в генотипі виявляється замість однієї дві або більше Y-хромосом. Ці чоловіки відрізняються невисоким інтелектом (біля нижньої межі норми) і високим зростанням. У 60-х роках XX століття було вперше показано, що серед відбувають покарання злочинців зі зниженим інтелектом непропорційно багато (4%) чоловіків із зайвою Y-хромосомою. Спочатку зв'язок між цим генетичним дефектом і кримінальними нахилами здавалася очевидною: оскільки чоловіки агресивніше жінок, частіше скоюють злочини і на відміну від жінок мають Y-хромосому, наявність двох і більше Y-хромосом повинно призводити до формування агресивного "суперчоловіка". Але в подальшому з'ясувалося, що злочинці із зайвою Y-хромосомою не більше агресивні, ніж інші ув'язнені, і у в'язницю вони потрапляють, в основному, зробивши крадіжки. При цьому у чоловіків з даної генетичної патологією була знайдена зв'язок між зниженням інтелекту і ймовірністю бути засудженим. Не виключено, однак, що знижений інтелект впливав не на ризик вчинити злочин, а на ризик бути спійманим і посадженим до в'язниці. Наприклад, один з чоловіків із зайвою Y-хромосомою кілька разів потрапляв до будинків за допомогою злому, коли господарі перебували в приміщенні.

Дослідження чоловіків із зайвою Y-хромосомою дозволяють зробити, щонайменше, два важливих висновки. По-перше, зв'язок між генами і злочинністю не можна пояснити генетично обумовленим зростанням агресивності чи жорстокості, як можна було б припустити, виходячи з "здорового глузду". Цей висновок узгоджується і з даними досліджень прийомних дітей, в яких вплив спадковості виявилося тільки для злочинів проти власності. По-друге, навіть серед чоловіків з такою очевидною спадковою аномалією, як зайва Y-хромосома, більшість не стає злочинцями, мова йде тільки про деяке підвищення ризику подібної поведінки серед них.

З середини 90-х років учені проводять пошук конкретних генів, які могли б впливати на величину ризику кримінальної поведінки. Всі отримані до цього часу дані ще потребують підтвердження і уточнення. Проте заслуговує згадки дослідження, проведене в Новій Зеландії. У ньому було показано, що серед хлопчиків, що піддавалися жорстокому поводженню в родині, носії форми гена, що забезпечує більш високу активність ферменту МАОА в організмі, були менш схильні до асоціальних вчинків, ніж носії іншої форми гена - низькоактивних. Серед дітей, які виросли в благополучних сім'ях, зв'язку між асоціальними нахилами і геном МАОА не було. Тобто особи з певними генетичними особливостями виявилися менш вразливими до жорстокого поводження з ними батьків. Це дослідження змусило вчених задуматися про те, чи правомірно взагалі говорити про спадкову схильність (схильності) до асоціальної поведінки. Можливо, більш точним було б поняття генетично обумовленої уразливості (незахищеності) деяких дітей по відношенню до несприятливих, травмуючим подій.

Вплив спадковості на зловживання алкоголем

Давно помічено, що злочинність і зловживання алкоголем тісно пов'язані.