Літній вечір у Гаграх (2 частина).

Частина 1 можна почитати тут. Де ми жили

Господарі, у яких ми знімали кімнату - Римма, Роман і їхні діти - Ніколь і Нестор.

Роман весь час зайнятий ремонтом сусіднього будинку - вони його недавно купили і мріяли запустити ще цього сезоні. Римма дуже товариському, завжди запрошувала нас до себе і відразу варила каву, діставала вино ...

Але відпочиваючим вони здають окремий верхній поверх. Якщо не хочеться дружити з господарями, то можна з ними взагалі ніколи не перетинатися - всі підсобні приміщення і входи окремі.

Що добре - це центральна Гагра. І до старої Гагри, і до нової ми доходили в різні боки пішки. А сама Гагра - сильно витягнутий уздовж моря місто.

Будинок Римми (Інтернаціональна вулиця) - це третя лінія від моря в центральній Гаграх.

Там така ситуація. Відпочиваючі часто люблять першу (вулиця вздовж моря, пляж прямо біля будинку). Але нам так не хотілося. По-перше, перша від моря вулиця (вул. Нартаа), вона ж - траса Москва-Сухумі-Тбілісі. І, хоч, звичайно, вона не дуже завантажена машинами, але все ж таки траса. Крім того, вікна на море - постійно на хитаються по пляжу голих відпочиваючих :)... Нудно.

Друга лінія (у центрі Гагри - вул. Леніна). Від дороги далеко, за зеленню. Але не видно ні моря, ні дороги - вона низько ще розташовується.

Третя лінія (якраз Інтернаціональна) - це пройти, ну, не знаю, метрів 200-300 від моря і піднятися трохи в гору. Нам було неважко. Але ми, правда, не збиралися з дому виходити купатися і відразу ж іти назад додому. Йшли на пляж, там сиділи, купалися, читали, їли в кафешці, потім поверталися. Або взагалі йшли куди-небудь по ущелинах лазити. :) Зате там всі попередні будинку - навіть їх даху - вже у тебе під ногами. Приголомшливий вид з веранди. Море, гори. Дуже красиво.

Це план другого поверху

У лівому верхньому кутку - зручності з двох половинок - у "передбаннику" раковина з холодною водою, далі - туалет і стоячий душ з гарячою. Вода гаряча є завжди, тому що котел у будинку.

Ми жили в кімнаті з видом на море. Верхня кімната виходить в сад, але так як сад уступами, то, по-моєму, вікно трошки закриває уступ. Вхід до неї окремий. Середня кімната виходить на засклену веранду.

А праворуч всього цього незасклені веранда, але під дахом. У крайню кімнату ліворуч (прохідну) селять тільки якщо приїжджає велика компанія своїх - погоджуються жити в прохідній кімнаті і ніхто не проти. Кухня під сходами - окрема від господарів, з посудом, з холодильником, з раковиною і з газовою плитою.

Наша кімната краще за всіх. :) Правда Римма говорила, що в липні-серпні в ній вдень буває жарко - сонце світить. Але сонце там буває тільки після обіду, а до цього часу хто ж буде вдома сидіти? Увечері відкриваєш вікна (комарів, принаймні, в червні не було зовсім) - і все добре, чути прибій ...

Римма працює в міліції, тому вона нам з легкістю робила реєстраційні талони і радила міліцейську їдальню . З собою носити реєстраційний талон у Гагрі не потрібно - там і документів ніяких не треба, там дуже спокійно ... А талон нам знадобився! І не на кордоні, як підозрювала Римма, буває, його на виході наші прикордонники запитують, а в Адлері, на вокзалі! Міліціонери дуже образилися, що він у нас був і причепитися було ні до чого. :) Втім, якщо від'їжджаєш з Гагри (на екскурсію куди-небудь), то документи краще взяти. По дорозі на Псоу ми бачили, як їх у кого-то перевіряли.

Де і що з'їсти

Внизу, куди нас і привезла маршрутка, і де ми потім виходили на море, було кілька кафе.

"Золота рибка" - там немає національної кухні, і тому ми туди не ходили.

"Кавказька кухня" - харчо за 40 рублів, солянка (страва м'яса в підливі) за 45, смажений сир не зрозуміли за скільки, одна порція разом з двома чашками кави виходила за 60 рублів. Дуже смачний хліб. Обслуговують швидко і дуже раді відвідувачам.

Майже на самому пляжі "Ріца" (Ritza). Назва була нами спочатку прочитане як "піца" по-англійськи (Рizza) і з обуренням відкинули. Але потім розібралися. :) Веранда виходить прямо на море. Офіціантка Катя чарівна. Бігає бігом, завжди усміхається. Приносить рахунок "Офіціантка Катя, рахунок № 4". Пхалі (гостра паста з місцевої трави, яку чомусь називають "колючкою", горіхів і часнику) - 35 рублів, сациві - стільки ж, харчо - 35, шашлик - 80 рублів 200 грам, солянка - 40. Начебто на смак нам харчо тут сподобався більше і солянка. За смаком! А за якістю м'яса - в "Кавказькій кухні" краще.

Далі по дорозі до Росії, недалеко - "Дискобар". Дві кави і одна ека (коржик типу млинця згорнута з сиром і яйцем - смачна ....) - 47 рублів.

Вже в старій Гагрі поруч з колишнім автовокзалом, Гагрського парком і Жоекварскім ущелиною національна кухня "Апацха у Георгія "- копчене м'ясо 20 рублів, мамалига з сиром (обережно! порції величезні, а жахливо ситна, багато її не з'їсти, йде замість хліба, більше однієї на кампанію не беріть!) 15 рублів, соус (типу" Ткемалі ") 10 рублів.

Апацха в санаторії "Нарт" (покажчик з траси). Форель 40 рублів 100 грам. Це скрізь така ціна, але тут ми її з'їли і потрапили! Нам принесли рахунок десь на 450 рублів, а це все ж за місцевими цінами - перебір. З'їли ми по форельки (нічого особливого), одну квасолю і випили по келиху вина. Я думаю, що форель цю нам порахували 2 рази. Напевно, офіціантці сказали загальна вага, а вона додала до на 2 порції. Але це було в наш перший день, ми ще не розуміли, як там що влаштовано і не стали розбиратися. Однак більше туди не ходили. :)

Вино скрізь різний по 15-20 рублів келих (250 г). Вином нас і господарі пригощали. Вино подають в будь-якому кафе, кіоску - скрізь. Вино було скрізь добре. Я читала, що багато розведеного - нам не траплялося. Римма сказала, що зараз самий початок сезону, тому всі - добрий, до кінця всі втомлюються і розбавляють. :)

Так! У всіх закладах чайові включені в оплату окремим рядком (обслуговування 10 %).

Апацха - заклад з національною кухнею.

Воно обов'язково плетене. Як ми зрозуміли, національна їжа Абхазії - зовсім не харчо, солянка, шашлик, сациві і чахохбілі з хінкалі. Це все кавказька кухня, але не абхазька.

Національна їжа Абхазії - мамалига з сиром і копчене м'ясо!

Але нам кавказька їжа подобалася більше:)

Ще можна харчуватися у міліцейській їдальні. Там дуже дешево, але зовсім не вишукано - суп, котлети, макарони ...

Як їздити

Дуже складно все влаштовано з транспортом. Дуже!

Ходять рейсові автобуси. Десь з старої Гагри до ринку (він у новій) через все місто. Автобус № 2. Ходить за розкладом. Правда! На "Павільйоні" буває в 9:20, о 10:40 і о 13:00. Все. Якимось чином він і тому йде, але як - ми не з'ясували, завжди ходили пішки.

В інший час ходять маршрутки. Коли? Коли захочуть. Де зупиняються? Де замашешь руками. Написано на ній повинно бути "По місту" або "Гагра". Так як маршрутки воліють рухатися вже наповненими, то й зупиняти їм, саджаючи пасажирів, найчастіше, уже немає потреби. :) Але буває, що водій їде просто по своїх справах - тоді садить скрізь по дорозі, не чекає, поки наповниться машина. Маршрутка по місту коштує 10 рублів.

Ще можна їхати на міжміському автобусі. По місту, а що? Автобус йде на Гал (це десь дуже далеко!), А ти ловиш його в центральній Гагрі і їдеш до нової ...

На автобус до Піцунди ми якось так раз і сіли. Але, вже сів, то вирішили так і махнути в Піцунду, варто було це 7 рублів. Скільки вийшло б до нової Гагри? Напевно, стільки ж або 5 ... Автобус до Сухумі (80 кілометрів!) Коштує 25 рублів.

Але якщо зібралися їхати далеко, то для гарантії краще дістатися чим-небудь до зупинки "Універсам" (він же "Континент", він же "бальнеолікарня" ) - там точно зупиняються міжміські автобуси, а в місті можуть зупинитися, а можуть - і немає ...

Чим зайнятися

Пляжі галькові. Було, в общем-то, чисто, і зовсім мало народу - адже ще не почався високий сезон. А ось мусорок, урн - дуже мало! Тягали зі своїми недопалками хвилин по 15, шукали, куди кинути. Сміття вранці збирають в коробки по проїжджій частині і вивозять машиною. Газони стрижуть газонокосарками, кущі ножицями.

Аквапарк біля ринку ще не працював - було прохолодно.

Ми лазили на гору - просто вгору по схилу .... Ну, це після чачі, звичайно!

Піднімалися (вже по дорозі) на оглядовий майданчик гори Мамзишха і ще вище, але до другої оглядової не дісталися, звичайно, а от хмари ганяли.

Гуляли по Жоекварскому ущелині - це особливо рекомендую! Така краса! Йти треба від старої будівлі вокзалу в старій Гаграх. Річка має залишатися праворуч, потім через неї переправлятися по тросах.

Ніякого інструктора не потрібно - там стежка, зрозуміло, куди йти. Там бувають і кінні прогулянки.

Своїм ходом на Сухумському автобусі їздили до Новоафонських печери (квиток в печеру 110 рублів), а потім - у цей же день - і в Сухумі (квиток у ботанічний сад 15 рублів).

Їздили в Піцунду. Теж на автобусі - 7 рублів, але туди ходять і маршрутки. Мені в Піцунді зовсім не сподобалося. Вона на мису - плоска вся. Паркани колом - курорти відгороджуються. На наступний день там відкривався органний зал (початок сезону), але ми вже не поїхали, не вразила Піцунда!

Гуляли в Гагрського парку. Він у старій Гаграх. Величезний, не дуже доглянутий, дикуватий. Гарний! Дуже тихий.

Їздили на озеро Ріца і на Гегскій водоспад. Це одна поїздка.

Озеро не дуже - прямо на березі, навіть на воді - плавучі кафешки, причали катамаранів і інша лабуда - чого на це дивитися? Краще б весь цей сервіс загнали куди-небудь у кущі.

За озером прекрасні гори зі сніговими вершинами. Я в бінокль шукала на них гірських баранів, але не знайшла.

А гори красиві. Вся дорога в горах - зовсім невимовна! Починається з Блакитного озера - але там теж повно всяких продавців, тісно і якось незатишно, хоча озеро чудове.

Потім Юпшарскій каньйон - теж якась стежка з опудалами, але каньйон такий величезний, що це вже зовсім не заважає. Потім дуже красива панорама - водій нам розповідав, що там дорогу будували німецькі військовополонені, і вони захопили автобус бігти ... а водій в цьому місці рвонув автобус зі скель - і крикнув "Прощавай, Батьківщино!" Так це місце і називають "Прощавай, Батьківщина".

А на Гегском водоспаді (їздили туди одночасно з Ріцей) ми були першими - нам в місті всі говорили, що туди не проїхати, а потім знайшовся якийсь фордик (навіть не повнопривідний!) - зупинив нас сам на вулиці і запропонував поїхати в гори. Домовилися, через два дні, він приїхав, забрав нас біля будинку і возив. Звуть водія Руслан (його телефон дано далі разом з іншими явками).

Ходили в ущелині (не знаю, як називається) з вулиці Радянської - це набагато ближче було від нас, ніж Жоекварское. У перший день там був водоспад, а потім ми його вже не застали, струмок тек в основному під каменями. Але там чудове озерце - прозоре. І вода чиста-чиста, я її пила.

"Небезпеки" Гагри

Цей розділ народився із заданого мені питання: "А які там туристів чекають небезпеки?" :). Небезпечні моменти, які мені здаються такими, наступні.

1. Краще віддати перевагу приватний сектор багатоповерхової Гагрі і численним санаторіям і пансіонатам. Чому? Такий момент. Міське господарство в Гагрі трохи в занепаді. Тому, наприклад, гарячої води (централізованого водопостачання гарячою водою, яким користуються санаторії та багатоповерхівки), може не бути в якійсь час доби, а може не бути і взагалі:). А в міцних приватних будинках все це господарство своє і цілком надійно фунціклірует.
  2. Треба мати талон тимчасової реєстрації. Він не потрібен у Гагрі, але його можуть зажадати на кордоні, а то й гірше - на вокзалі в Адлері! Римма робить ці талони на раз.
  3. Якщо їдеш з Гагри далеко (в Сухумі, на водоспади), то документи краще мати при собі. Ми бачили, як їх запитували у людини, який їхав з нами в машині до Псоу. Причому, він був з дружиною і дитиною, а у нас (і в чоловіка мого) документів не запитали. Звідси висновок - абхази не люблять образу "братка". Бритоголового, з наколками. Обидва рази, коли ми бачили підозріле або не дуже доброзичливе ставлення місцевих до приїжджих, були в цьому напрямку. Хоча хлопці обидва рази були цілком ввічливі і пристойні, тільки виглядали в такому стилі. Але місцеві, все ж реагують. Можливо, я це придумала, але нам так здалося.
  4. На міському пляжі в центральній Гагрі в одному місці від берега відходить бетонний "хвилелом" і йде направо. Його не видно під водою. Я його боялася, і ми завжди йшли купатися лівіше. Потім, по дороги від Адлера до Туапсе я побачила, що це звичайна справа, причому там вони прямо на поверхні. У Гагрі, якщо пливеш, то його не зачепиш, але мені все одно було якось підозріло - раптом у ньому арматурину або хвилею кине на нього.
  5. За порадою Римми ми якось раз пішли в міліцейську їдальню . Там дуже дешево, як сказала Римма. Причому, нас занесло туди в неділю. А там неділя - вихідний. І все ж тітонька-кухарка нас посадила (ми запитали, чи не нагодує чи вона нас) і почала годувати .... РОЛТОНОМ!! Це було жахливо, і не відмовишся ж, вона так привітно! А я його (ролтон) є абсолютно не можу, а тут довелося з'їсти. :) Ще були якісь позавчорашні биточки й макарони. Коротше, ми пообідали удвох на 30 рублів. :) Але обід цей мені згадувався довго! Швидше за все, в робочі дні там все одно пристойніше, але у вихідний - це щось. Хоча ми намагалися на їжі не економити.
  6. Чача на ринку - це не чача! Для порівняння нам давали потім спробувати по дорозі на Ріцу (у музеї дерев'яних фігур - дві стопки "проби" і один пакетик соку коштували 35 рублів). Так от, ніякого порівняння! У Римми сусідка продає чачу, правда, ми не купували - не трапилося. Але вона дає пробувати перед покупкою! Та ж (з ринку) була несмачна, хоча негативних наслідків не мала, а занесло нас з неї на саму гору без дороги. :) Ледве злізли, я думала, що ми там загинемо! Ноги йшли, а дах знесло конкретно. :) З чачі все має бути навпаки - ноги не йдуть, а голова світла.
  7. У Жоекварском ущелині (ми гуляли там удвох) ми бачили величезну чорну змію. Вона від нас врятувалася в кущах, але ледве встигла. Треба дивитися під ноги. Змію ж, але вже маленьку, бачили в Гагрського парку. Там же бачили білку, але це вже не так небезпечно :).
  8. Чомусь багато хто стверджував, що, якщо поїдеш в Сухумі, то повернутися звідти після 17 годин (автобусом або маршруткою) буде проблематично. Дивно це, чому? Але ми не перевіряли, поквапилися і повернулися до цього.
  9. Їх хвалена мамалига - взагалі-то, несмачна! :) Каша це просто - прегустая каша з кукурудзи! Більше однієї порції на пробу брати не варто навіть на цілу компанію.
  10. Читала, що, як у всяких місцях з жарким кліматом, відпочиваючі, буває, труяться. Але я пила воду з водоспаду і навіть з крану, пила чачу з ринку, їла немиті помідори з ринку, мушмула, їла, що хотіла, в кафешках, і нічого мені за це не було:). Може, тому, що було не жарко.
Адреси, явки, телефони

Римма, у якої ми знімали кімнату
Римма Адлейба
м. Гагра, вул. Інтернаціональна, б.19, тел. 4-47-96 домашній, 4-28-38 робочий.
Як телефонувати: спочатку 8-10-995-122-01111 після цього відповідає дівчина-оператор, їй говоримо, що потрібно телефон у Гагрі, такий-то номер , і майже відразу ж вона з'єднує.
Якщо їхати громадським транспортом, то зупинка називається "Павільйон". Це ж кодову назву можна говорити таксистам, приватникам і кому завгодно.
Якщо хто поїде по наших слідах, посилайтеся господині на нас - Оля і Ігор цього року перші "відпочиваючі" - хазяйський син нас так називав. :) Привіт передавайте! Римма зрадіє, а ми до неї ще обов'язково поїдемо!

Руслан, який возив нас у гори
Він збирався завести собі стільниковий, але поки труби у нього ще не було, і телефон він нам дав своєї сестри (м. Гагра 4-44-20) - їй можна зателефонувати, запитати номер Руслана.
Навіщо потрібен Руслан?
Обіцяв зустріти, де захочеш, по приїзду (хоч в Адлері на вокзалі) - кому це актуально. Але, взагалі-то, дістатися самим зовсім просто.
Сестра його здає кімнату (не знаю, яку).

Головне - екскурсії. Зараз у Гагрі все більше екскурсії робляться так - турбюро збиває групу і підсаджує в сочинський екскурсійний автобус. : (Ну, самі розумієте, що це. Народу повно, все вже давно спітнілі, втомилися. Везуть їх по певному маршруту, крок вліво, крок вправо ... Потім купатися в Піцунду, а нам - живуть у Гагрі, це треба?? ?? Руслан ж возить маленькі групи. Нас вчотирьох возив. Ну ось, на водоспад ніхто крім нього не поїхав. Всі говорили "там не можна проїхати", "не можна ризикувати людьми", а чого ризикувати-то? Висадив пасажирів у небезпечному місці, та і проїхав його. Небезпечних місць там, до речі, і не було. Були такі, що машині животик карябаются - це так. А просто турфірмам лінь туди лізти.
Руслан казав, що він навіть на альпійські луки возить людей, до пастухів. :) Можна з ночівлею, там намети дають за 50 рублів. Але це все ми залишили на наступний рік.