Прогулянка по компасу. Як ми відпочили в Карелії.

От і в мене настав час відпустки. Звичайно, я збиралася провести її зі своєю донькою Дашею. Ми з нею просто нерозлучні. Доньці зараз 8 років, другий клас закінчила. І нехай я мама-одиначка, зате я не тільки мама, але і її краща подружка. Як проведемо відпустку, ми ще не знали, для початку планували приїхати до Санкт-Петербурга. Я провела там багато років, студентство, і там у нас чимало друзів і знайомих.

Насамперед, за "традиції", приїхавши до Пітера, відвідали Петергофський фонтани. Петергоф з його фонтанами - одне із самих нами улюблених місць під Петербургом. Заглянули спочатку до музею "Котедж", пофотографувати з його красивими клумбами, вдосталь намилувалися усіма фонтанами, нарезвілісь в "бризкають каменях", викупалися в затоці. Чудово! Якщо ви там ще не були, рекомендую неодмінно виправити цю прогалину :-).

На наступний день стали обмірковувати подальший відпочинок. Вибір був приблизно такий: поїздка до родичів до Естонії (у них там своя стайня), "палаюча" путівка до Єгипту або Туреччини, або справжній турпохід з моїми друзями. З Естонією не вийшло - вже дуже довго чекати оформлення візи. Трохи прикро, що громадянин Португалії, наприклад, може їхати туди без візи, а мені, щоб родичів провідати, треба мінімум 10 днів чекати рішення консульства ... Чомусь Даша при виборі між палаючої путівкою і походом вибрала похід: 0). Та й мені в похід більше хотілося, в Єгипет можна і на осінні або зимові канікули з'їздити. Тільки трохи хвилювало питання - як дитина це подужає. Адже вона ще не знала, що похід - це не пікнік з багаттям і наметом. Наш маршрут був на тиждень - по Карелії (недалеко від кордону з Фінляндією) від Уукси на північ до Райконкоскі, це близько 70 км "по азимуту". Йдемо пішки по стежках, дорогах, лісовим бурелому, болотах, через річки та озера, де попадається не зачеплена цивілізацією природа і майже не трапляються люди: 0). Загалом, вирішено: похід. Тим більше, що я про всяк випадок з Мурманська захопила з собою у відпустку рюкзак туриста з пінкою і спальний мішок ..

Перед дорогою заглянули з Дашею на речовий ринок: купила в похід собі і Даші кросівки, ще дочці похідні штани. Собі зручні для походу штани доглянути не встигла, довелося пожертвувати світло-блакитними (майже білими) джинсами, звичайно, я розуміла, що їх потім навряд чи відпереш, хіба що можна буде перефарбувати.

Зустрілися з друзями, обговорили дні походу, що беремо з собою, повивчати на карті Карелії маршрут. Йдемо групою 9 чоловік (разом з Дашею, дорослих - 8). Продуктами закуповувалися звичайними для походу: тушонка, крупи, макарони, супові пакетики і т.п. Даша вже досить велика, щоб харчуватися на природі тим же, що і дорослі :-). Все-таки вирішили, що Даша шлях здолає той, хто, якщо тільки рюкзаком важким її не навантажувати. І без рюкзака кілометрів по 10 на день, та по лісу-болотах для 8 років - не легка прогулянка.

Все, їдемо! На автобусі маршруту "Піткяранта" майже 8 годин до зупинки Ууксу, там початок нашого шляху. Автобус попався досить зручний (незважаючи на спекотну погоду), майже опівночі прибули до Ууксу. Пішли по карті до річки Уксуніокі. До річки кілометра 4, там збиралися стати на ночівлю. Дійшли без пригод, тільки довелося оцінити карельських комарів і гедзів. Ну, та на це у нас були "накомарники" (такі капелюхи з сітками від комах), та мазі всякі. Мазей і спреїв від комарів набрали чимало, змогли перепробувати і оцінити різні засоби. Загальний висновок - засоби діють, але в лісі досить швидко "вивітрюються". Втім, "швидко" - поняття відносне: якщо в поході годину - це мало, то для невеликих вилазок на природу цілком нормально. Більше всіх нам сподобався спрей "Гардекс" (саме спрей), хоча він і, м'яко кажучи, пахне більше за інших, і на обличчя його наносити небажано. Але й комахи від нього теж не в захваті :-).

На стоянку прийшли пізно, відразу намети, багаття, вечеря і спати. А вранці захоплювалися пейзажем: річка з порогом (КС - коефіцієнт складності - не менше 4, на байдарці тут, напевно, не пройдеш, хіба що на великому плоту), високий перепад води. Дійсно - поки стояли, не бачили байдарочників, які б там ризикнули, бачили як народ "обносили" байдарки і як сплавлялися-таки на плоту. Жартуємо-мріємо: може, прийти сюди наступного літа з ПСН (пліт рятувальний надувний), посплавляться? З'ясували, що таких місць із сильними порогами на цій річці чимало: тут раніше ГЕС була. Красотища! Скрізь лазить, фотографуємося, радіємо природі. По-моєму, Даша просто щаслива. Вона ще жодного разу такої краси не бачила :-). Погода була чудова, ми вирішили покупатись.

Купатися пішли до порога, знайшли місце з не дуже сильною течією, дрібно, камені слизькі, але вода тепла (для мене вода +18 це тепло), чиста. Благодать!

Після їжі, годині о другій дня, ми йдемо зі стоянки. Нас чекає ще довгий шлях по карті і компасу до одного з найкрасивіших озер Карелії. Мабуть, цей другий день виявився складним, але ми тоді ще про це не знали. Ми йшли спочатку вздовж річки, потім згорнули в лісовій бурелом, потім було болото з грозою. Або кілька боліт, приблизно на 8 км - болота. У грозу ми наділи целофанові накидки від дощу, вони швидко перетворилися в "дрантя" - порвалися на місцевих кущах-буреломах. Я подумала, що гроза в болоті - навіть добре: не помічаєш воду під ногами, коли ще й зверху ллє :-). Як протрималася ці кілометри Даша, по болотах з хмарами комарів - загадка, але вона навіть і не думала вередувати. Хоча й дорослим було нелегко. О 22 годині ми благополучно розбили табір на березі озера. Красиві чисті озера Карелії навіть не описати - це треба бачити. Хто там бував, мене зрозуміє. Чистісінька тепла вода, купання, вогнище, вечеря, об'їдання чорницею, суницею - ось вона, карельська казка!

На другий день ми трохи скорегували свій шлях: більше так багато болотами вирішили не ходити, віддавши перевагу дороги й лісові стежки , які були на карті, нехай так і більше шлях був на кілька кілометрів. Хоча деякі стежки заросли, якісь нові протоптані - карта у нас була не надто нова.

Так ми провели в цих лісах наступні 5 днів, милуючись природою різних озер вранці та ввечері, "гуляючи" по лісу і стежках днем ??(кілометрів так за 10-12). Тільки один раз трохи заплутали, не згорнули вчасно по дорозі, і йшли до озера Сюськіярві замість 12 км всі 20. Погода була прекрасна, ми могли оцінити всю красу дикої природи (втім, і комарів-гедзів та інших комах теж). Але на 3-4 день комарів як-то перестаєш особливо помічати, а біля багаття і біля озера при вітрі їх взагалі мало. Наїлися ягід (їх цього літа море), накупалися в озерах, де навіть дно видно на відстань 1,5 метра, а риби якісь нелякані: у воду заходиш, одразу мальки навколо ніг, тикають в ноги, ми з Дашею їх сухарями годували . Я навіть розполохували цих мальків, набираючи в чайник води, щоб потім зварити чай, а не юшку :-) Взагалі-то воду пили і прямо з озера, ніхто не отруївся. У лісі бачили сліди ведмедя, лося, кажуть, там і кабани зустрічаються. Тільки, видно, звірі легко виявляли нашу немаленьку групу туристів і обходили нас стороною. Так що сфотографувати вдалося тільки змійку.

Пару разів ми виходили на "трасу" (це на карті траса, на ділі це може бути і неширока грунтовка без ознак асфальту) і, в цілому, кілометрів 15 проїхали на попутками. Один раз, коли не знайшли потрібні орієнтири (озера), виявилося, просто у нас на карті стара траса, а її вже нову проклали. Другий раз зловили попутку, коли пройшли 7 км під зливою, промокли і замерзли. Люди на цих трасах нам траплялися чуйні, підбирали нас, підвозили й нічого за провезення не питали. Взагалі, за межами населених пунктів до людей з рюкзаками ставляться добре :-). А у Даші нове враження - прокотилася на цьому далекобійники, "прям як в кіно". Коли дійшли до Райконкоскі, Даша вигукнула: "Вдома! Люди!" - Це вона 3 дерев'яних будинку побачила - та вже, після тижня-то без цивілізації. А в Райконкоскі я розшукала бабусю, у якої є корова, і ми побалувалася парним молоком зі свіжою суницею. Я коли молоко купувати прийшла, бабуся мені каже: "Давай сюди трилітровий балон". Довелося пояснювати, що з лісу ми, немає в нас банок :-) (знайшли потім пластмасову пляшку). І ще приємно було переконатися, що в селах у нас народ ще простий і хороший, всі вітаються (не важливо чи знайомі), рюкзаки на станції можна без нагляду залишити - не вкрадуть.

На цьому наша подорож закінчилася, з Райконкоскі ми поїхали до Петербурга потягом з Костомукша. Тиждень пролетів швидко. Але ми все здорово відпочили від цивілізації, а Даші вражень, напевно, вистачить до наступного відпочинку :-).

Так що екзотика, далекі країни - це звичайно цікаво. Але чимало цікавих пригод можна знайти і поруч. Гарних, заповідних місць у Росії багато. Може, не всім цікавий настільки "екстремальний" відпочинок - це на любителя. Але ... цього літа в Пітері складно було купити карту Карелії, вони були просто нарозхват!

Є ідея на наступне літо - у водний похід, сплавитися, на тиждень. Може, хто теж хоче? Є маршрути? Можна і з дітьми (не дуже маленькими, все-таки річки, пороги). Пишіть.