У Данію, на землю вікінгів, Гамлета ....

Відпочивати ми вирішили двома родинами, так як давно не бачилися, і накопичилося багато тем для обговорення. У загальній складності вийшло 5 дорослих та 3 дітей. Я з чоловіком + однорічна дитина, подруга Юлька з чоловіком, старшою дочкою і двома 6-річними близнятами. Менеджеру в тур-офісі були дано список наших вимог до країни майбутнього відпочинку:

1. відсутність дикої спеки;
  2. котеджне селище не менше 4 зірок; обладнаний за повною програмою котедж, включаючи всякі сушки-посудомийки;
  3. наявність розваг для дітей і дорослих;
  4. пам'ятки;
  5. купання;
  6. безпеку розваг для 18-річної блондинки (Юлькіну донька) і наявність розваг для даної вікової категорії;
  7. неутомлива дорога.

Менеджер довго чухав в голові і , нарешті, промовив: "А давайте-но ви все в Данію, в центр сімейного відпочинку Маріенлюст". І почав схиляти, і нарешті-то схилив. Подруга сказала, що їй би хоч до бджіл у вулик, аби оптимізувати витрати на відпочинок для такої великої родини, її чоловік-ізраїльтянин теж був згоден, і всі разом стали згадувати, а що ми, власне, знаємо про це державі.

Я згадала про принца Гамлета і про одну з російських імператриць - датську принцесу Дагмар, згодом Марію Федорівну, дружину імператора Олександра III і мати останнього імператора Росії. Донька подруги назвала казкаря Андерсена, ще згадали про вікінгів, художника Херлуфа Бідструпа, сосиски Стеф Холберг, печінковий паштет, якесь політичне розбіжність між нашими державами, пиво Туборг і Карлсберг, Русалоньку в Копенгагені.

Чоловік мій піднатужився і згадав цілком пристойну апаратуру Бенг енд Олуфсен і факт, що в 1992 році Датська національна збірна виграла Чемпіонат Європи з футболу. Потрапила туди данська збірна випадково. Вона не пройшла у фінал, і все данці роз'їхалися по екзотичних островах на заслужений відпочинок. Розслаблялися по-датському активно. Тут раптом оголосили бойкот Югославії і вибили збірну цієї країни з фіналу, а замість них покликали данців, збираючи їх буквально по одному, відриваючи від жінок і відпочинку (звідки мій чоловік знає такі інтимні подробиці - я не знаю). Данці засмутилися, озвіріли і виграли Чемпіонат.

І ось ми прибули. Спочатку ми прилетіли в Данська аеропорт Каструп, потім електричкою дісталися до міста Хельсінгор. Розселилися пізно ввечері, пейзажу особливо не було видно, але десь дихала Балтика, дув теплий вітер. Подруга заселилася у котедж, а ми - в номер. Випили за приїзд, і пішли спати.

Вранці мені з балкона відкрилася зовсім приголомшлива картина. Це Балтійський протоку Орезунд. Балтійське море по зовнішньому вигляду ніяк не відрізняється від, наприклад, Середземного моря. На сонці воно здається теплим і спокійним. А по іншу сторону - замок Кроненборг.

Я пробую на дотик зовсім несолону воду Балтійського моря, щоб зрозуміти, скільки мені треба випити, щоб залізти в неї - дуже небагато, вода на мілині досить тепла.

Стандартний набір мандрівника для приготування в похідних умовах коктейлю Піна-Колада.

Данія. Замки Північної Зеландії

Ельсінор або Кронборг . Саме тут, як горить мій чоловік, слабо розбирається у творчості Шекспіра, Гамлет задушив Офелію. Замок ми оглянули відразу ж наступного дня вранці. При вході на експозицію вивішені фотографії та портрети тих акторів, які коли-небудь грали Гамлета, нашого Смоктуновського немає.

"Ех, жили люди" (с) - танцювальний зал палацу.

Палацові гармати до цих пір спрямовані у бік Швеції. У колишній час Данія часто воювала зі Швецією, і дійсно, близько ж, навіщо далеко ходити? Замок стоїть в найвужчому місці протоки Орезунд.

Потім ми з проміжком в один день відвідали ще 2 замку Північної Зеландії - Фреденсборг і Фредеріксборг.

Фреденсборг . Літня резиденція Датської королеви. У замку можна подивитися практично всі, включаючи гостьові спальні. Найцікавіше місце - зал прийомів під куполом. На шибках палацу залишили (накарябалі) свої автографи різні політичні діячі різних масштабів і часів.

У галереї портретів можна бачити різних монархів Європи, з якими датські принцеси вступали в шлюби, там же висить портрет російського імператора Олександра III , одруженого на Датської принцесі Дагмар, матері останнього Російського імператора Миколи II. Данці дуже пишаються таким спорідненістю з Росією.

Сама принцеса (згодом Російська імператриця Марія Федорівна) пережила і свого чоловіка, і Російську імперію, і загибель практично всіх своїх дітей і онуків. Була вивезена після жовтневої революції з Криму. Померла у себе на батьківщині в Данії в похилому віці. Похована вона в місті Роскілле в Данії, а в 2006 році готується перепоховання її поряд з чоловіком Олександром III в Росії в Петербурзі. Сумна історія, схожа на одну з тих казок, які писав її сучасник і співвітчизник Ханс Крістіан Андерсен.

Ось що писав про часті візити в Данію Микола II:

"Коли я був маленький, я був улюбленцем матері, і тільки народження маленького Михайлика трохи мовби відставив мене, але я пам'ятаю, як всюди слідував за нею в мої ранні роки. Ми проводили чудово час у Данії з моїми кузенами.

Купалися в морі . Я пам'ятаю, як моя мати випливала далеко в Зунд (затока) зі мною, я сидів на її плечах. Були невеликі хвилі, і я схопився за її кучеряве коротке волосся своїми обома ручками так сильно, що вона скрикнула від болю. Наша мета була невелика скеля - риф у морі. Досягнувши, її ми обидва були в захваті! "

Ось така ось вона була, датська принцеса Дагмар.

Замок Фредеріксборг - замок вражаючий, дуже красивий. Щоб його обійти, знадобилося 3 години. Розташований він на кількох островах. Між острівцями курсує човен, в якій можна об'їхати замок з трьох сторін, оглянути розкішний сад з води.

Роскілле - Музей кораблів вікінгів під відкритим небом.

Тут, треба сказати, нічого особливого я не побачила. Все це ми проходили в школі на уроках історії.

Найцікавіше з побаченого в музеї вікінгів:
Ланцюг, використовувана мореплавцями. Вся цілком з дерева.

Що цікавого в датчанах? Кілька спостережень:
На сніданку треба уважно стежити за наявністю хліба та інших борошняних виробів, якщо хтось це любить. Хліб дуже швидко змітається зі столів, доводиться чекати нових порцій. А ми з чоловіком дуже любимо хліб. Виявляється, це тому, що національна страва датчан - хліб з маслом (smorebrod). Зверху на шматок хліба з маслом кладеться шарами всяка всячина-- креветки, картопля, оселедець, гриби, солодкі мариновані огірочки. Є його треба так само шарами, потім взяти залишився хліб з маслом в руку і з'їсти. Після такого бутерброда ти розумієш, що залишилася вельми голодною.

У датчан зазвичай в сім'ях діти в кількості 4 штук. Це більше, ніж я бачила в інших європейських країнах. Дуже багато змішаних шлюбів. Попереду розсікає здоровенний датч, за ним цілий виводок різномастих дітей, і замикає хід маленька смаглява тайка або філіппінка.

У Данії все дорого. Я б навіть сказала, що ДУЖЕ дорого. Поїсти в ресторані з хорошим вином (і не однією пляшкою) на двох, не менше 120 євро. Ну і не дуже наїсися, прямо скажемо. Шукайте тайські, китайські та індійські ресторани, тоді можна укластися в 50 євро на пару. Машину напрокат краще брати в Німеччині, доїхати туди просто. У Данії вийшло 250 доларів за шушлайку-Рено Кліо, просту як 2 копійки асигнаціями, за дві доби з повним баком.

У готелях рівня 4 зірки (що в передмістях Копенгагена) немає кондиціонерів або клімат-контролю. Мабуть, данці вважають, що у них північна країна. Все б нічого, але коли ми там були, температура повітря була за 30, рано вранці спати було неможливо.

Датчани - дуже доброзичливі і компанійські хлопці. Мій чоловік високий і рудоволосий як датчанин. Його часто зустрічали зі всіляких балконів по-датському, бачачи, як він на нашому балконі наярює пиво і інші міцні напої. Чоловік навіть уславився слабослишашім, так як він не розумів, що це звуть саме його, і не реагував на відозви.

Потім хтось відловив мене зі свого балкона, підняв келих і щось прокричав, я відповіла те, що знала: "Скол". Нас прийняли за шведів, і тільки потім все роз'яснити. Вечори проходили у спільному розпиванні напоїв і розповідями про життя. Слава Богові, що про Путіна ніхто не питав. На відміну від Домінікани. Де всяк остров'янин чомусь стежив за розвитком подій у милому його домініканському серцю колишньому Союзі і все питав саме про президента. Данців найбільше цікавлять питання, пов'язані з роботою, організацією побуту, і хто нас сюди послав, і чому ми погодилися.

У Данії якщо дме північний вітер то це дійсно північний вітер , моментально стає холодно, і вечір колючий, ну просто пробирає.

У готелях багато всяких приємностей - Інтернет в номері, на поверсі вази з фруктами, що підігріваються підлоги у ванній кімнаті, в ресторані кава і чай цілий день з шоколадним тортом, багато безкоштовних путівників, немає проблем у спілкуванні - всі говорять по-англійськи.

Так, найцікавіше, що святкувати закінчення тижня данці починають у четвер увечері. У п'ятницю - короткий день. У неділю після обіду велике число ресторанів закрито. У п'ятницю - робота починається близько 12 годин. Я маю на увазі ресторани і магазини, а як працюють службовці - не зрозуміла. Пробок ні на обласних дорогах, ні в центрі міста не спостерігала. Може тому, що літо ще.

Вставши рано вранці, ми з подругою вирушаємо на Рено Кліо до Швеції у місто Трольхаттен, де виробляють автомобілі марки СААБ і де знаходиться музей історії автомобілів цієї марки. Ми в'їжджаємо на один із найбільших мостів у світі. Міст з Данії до Швеції через протоку Орезунд. Вражаюче враження справляє. Навіть з борту літака видно гігантський розмах мосту. А ось так ми поверталися, на поромі, і маяком нам служила одна з веж замку Кронборг. Але це зовсім інша історія.

І після 7-денного перебування в чудовому містечку Хельсінгор ми перебираємося на 3 дні в Копенгаген. Або, як кажуть данці, Кобенхавн. Для подальшого огляду визначних пам'яток цього лубочного королівства. Бухта Ньюхавн.

У бухті огидно пахне всім, що виходить з людини. Простіше кажучи - смердить. А там найдорожчі ресторани, і їжа під відкритим небом - ні, я не змогла приймати їжу, дивлячись на бухту. Навіть на пароплаві не стали кататися. У порівнянні з найчистішими маленькими містами, які я бачила в Данії, Копенгаген досить брудний в центрі. На околицях - чистіше.

Походили по пішохідній вулиці Строгет, прикупили сувенірів, і залишок днів провели, хитаючись по ресторанчиках типу "Цвіль", китайським ресторанчиках і ірландським барах. Ось так на вулицях Копенгагена показано, в який бік ходять по цій стороні вулиці, одним словом "лякаючі ноги". Якщо "ноги" повернені у бік стіни, то треба повернутися і прочитати, що написано на цій стіні. Зазвичай, це фотографії і меморіальні дошки з описом життєдіяльності який-небудь персони ...

Були на зміні караулу біля палацу Амамліенборг, подивилися Центральний Собор - маленьку копію Італійського собору Петра і Павла.

Ну і до Русалочці зайшли. Русалочку воліють брати за стегно, ногу і плече.

Чи сподобалося нам у Данії? - Так.
Поїхали якби ми туди ще раз? - Так.
Рекомендуємо ми цю країну любителям різного виду відпочинку? - Так.

Ця маленька країна пропонує дивно багато можливостей для різного виду відпочинку для дорослих і дітей.