До моря по злітній смузі або на південь на машині.

Скажу відразу: думка поїхати з дітьми відпочивати на "наш" південь мені ніколи не приходила в голову. І раптом моя подруга оголосила про пошук компанії для поїздки на дачу ... на Чорне море, в селище Агой, що в 10 км від Туапсе. Поміркувавши трохи про те, що в принципі наша дача, на якій ми живемо все літо, майже нічим не відрізняється від пропонованої Агойського, ми вирішили їхати. Наступна порція роздумів привела до рішення їхати на своїй машині.

Отже, ми - це я, мій чоловік Сергій (15 років водійського стажу), син Степан (8,5 років) і донька Ліда (2,5 року). Наша машина - маленький джип Сузукі-Ескудо, яку ми всі дуже любимо і готові проводити в ній протягом доби, особливо діти. Час поїздки 13-28 серпня 2005 року. Наш шлях - Чебоксари-Агой-Чебоксари - ми вирішили виконати по різних маршрутах. Туди: 1939км - через Волгоград, де ми жодного разу не були: Чебоксари-Саранськ-Пенза-Саратов-Волгоград-Сальськ-Краснодар-Джубга-Агой. Зворотно: 1817 км - з максимальним "захопленням" траси М4: Агой-Джубга-Краснодар-Ростов-Калач-Балашов-Аркадак-Пенза-Саранськ-Чебоксари. Забігаючи вперед, скажу, зворотна дорога сподобалася набагато менше. Траса М4 понапіхана постами ДПС, за кожним кущем даішник, проміжок Краснодар-Ростов - двохсмуговий, величезні пробки, жодної пристойної кафешки, дорога Аркадак-Пенза гірше не придумаєш. Краще б поїхали знову через Сальськ і Волгоград. Але це наступного разу. А поки ...

У машині в нас працювала система GPS, завдяки якій ми легко орієнтувалися і, завдяки їй же, пару раз їхали по ... польовими дорогами (навіть не грунтовках), зазначеним в атласі аж ніяк не самими тонкими лініями. Добре, що у нас джип - ці сюрпризи не стали неприємними, а тільки додали екстремальних спогадів. Без інших пригод шлях у 1000 з невеликим км до Волгограда проїхали за 14 годин з двома зупинками, пообідавши в одному з численних затишних придорожніх кафе поблизу Саратова.

Волгоград

У Волгограді ми вирішили провести цілий день, тому заздалегідь по Інтернету знайшли кілька готелів і по телефону забронювали тримісний номер в готелі "Каскад" - 690р за добу. Відмінний економ-варіант: головне - чисто, тихо, гаряча вода, душ, холодильник, телевізор, а з вікна видно Волга! Виспавшись, відправилися на екскурсії. Першим ділом на Мамаєв Курган . Розповідати про сам меморіалі немає сенсу, а відчуття передати неможливо. Хочеться лише сказати, що хоча б один раз у житті обов'язково варто там побувати. Ми все оглянули, помовчали, поставили свічки у храмі Всіх Святих, що на верхівці кургану. Степану дуже сподобалося (за великим рахунком, саме заради нього і їхали сюди), він засипав нас питаннями, і тут ми виявили, що шкільних знань історії нам не вистачає, щоб відповісти навіть на самі елементарні. І тоді ми вирішили піти в Музей-панораму Сталінградської битви , що на набережній. Тим більше що в опівдні встановилася трідцатіпятіградусная спека, від якої треба було сховатися.

Музей перевершив всі наші очікування. Замість нудного набору історичних паперів та стендів перед нашими очима постали "живі" карти, схеми, документи, макети, обмундирування, зброю і т.п. Ми піднялися під самий купол, де художниками відновлена ??панорама битви, і екскурсовод коротко дуже цікаво розповіла про ті події і героїв. Дієвіше будь-якого уроку історії. Не тільки Степану, а й нам з Сергієм дуже сподобалося. Ми розраховували провести там пару годин, але не помітили, як пролетіли всі чотири. В музеї було багато сімей з дітьми, що створило приємне враження: патріотизм і бажання знати історію у наших дітей є. Біля музею виставлена ??військова техніка, де діти з задоволенням погуляли-полазили. Степан дізнався багато нового і по-іншому почав ставитися до війни. Після музею ми відправилися в відмінний дитячий парк, напроти цирку, де і провели решту дня. А ввечері викупалися у Волзі біля готелю. Волгоград нам сподобався - зелений, цілком чистий, спокійний, з дітьми там можна добре провести час. На наступний день о 7 ранку ми виїхали і в 20-00 були на місці.

Агой

Селище Агой самий останній перед Туапсе, якщо їхати від Джубги. В Інтернеті і в туристичних колах не дуже відомий (і дуже добре, і я не буду рекламувати, в надії, що він залишиться тихим, затишним і недорогим). За допомогою подруги ми зняли дачу з двома кімнатами (по два ліжка в кожній), кухнею, плитою і холодильником у відмінному тихому дачному містечку на горі за ... 300 рублів на добу. Той мінус, що далеко від моря (десь 1км) виявився великим плюсом у вигляді свіжого повітря і тиші (так як уздовж моря проходить траса), заощаджених грошей (близько моря такі дачі здавали по 600-800), ну а так як ми були на машині - взагалі ніякого мінуса, одні плюси. Крім того, ми опинилися ближче до цивілізації у вигляді магазинів, перукарні, піци-бару, дитячого майданчика і ресторану "Козачий хутір" , який ми облюбували. Ресторан - це велика територія під відкритим небом на схилі гори, де в якості огорожі - справжній тин, а столики - у відкритих стилізованих альтанках і хатах, між якими стоять скульптури козаків, різні елементи козацького поселення: млин, колодязь, карета, величезний казан на ланцюгах, у такому ж стилі масивні дерев'яні дитячі гойдалки, гірки. Увечері по хутору гуляє козачий ансамбль з козацькими піснями. Відмінне місце сімейного відпочинку в денну спеку або ввечері після заходу сонця. Трохи далі по хутору присутній нічна дискотека.

Пам'ятка Агоя - аеродром, по злітній смузі якого пролягав наш шлях на пляж. Хіба не романтика - до моря по злітній смузі? На аеродромі хлопчиська (Степан і семирічні двійнята моєї подруги) розглядали справжні вертольоти і літаки, а ще з нього літають мотодельтаплани, але ми так і не зважилися політати.

Агойського пляж утворений в гирлі річки Агой, яка на відміну від річок в інших селищах, тече по природному красивому кам'янистому руслу. У серпні після двох місяців без дощів річка обміліла і текла струмком в метр шириною, але саме русло метрів на двадцять, із значними слідами колишніх гірських потоків. Одного разу ми пройшли вздовж неї і спостерігали, як деякі відпочиваючі не тільки обливалися холодною гірською водою, але і обмазувалися білої берегової брудом. Пляж Агоя чудовий тим, що він неокультурен, тобто з моря відкриваються види природного берега, а не результатів людської цивілізації. У центральній частині пляжу - пара-друга затишних кафе, прокат катамаранів, пара гірок і ще якісь розваги на воді. Хлопчаки пару раз скотилися з гірки прямо в море - бурхливе захоплення, а в інший час пірнали з маскою, шукали "скарби", плавали-грали з безліччю надувних приладдя, які у величезній асортименті продаються на підступах до пляжу. Ліді ми купили надувний басейн, так що проблема витягати її з моря зважилася успішно. А проблема виникла несподівано: на наш подив Ліда не тільки зайшла в море, а й плавала так сміливо, як ніби тільки цим усе життя займалася. До нашого ж подив і пляж, і море були чистими, так що купання-пірнання приносило величезне задоволення. Морське дно можна розгледіти навіть без маски, воно дуже гарне.

З пляжу йшли в першій годині дня, коли спека, навіть під парасолькою, ставала нестерпною. Обідали тут же, на пляжі в невеликому кафе з домашньою кухнею, де були присутні і локшина, і гречка, і котлетки, так що проблем нагодувати дітей не було. А апетит у них раптом прокинувся неймовірний. Обід на чотирьох обходився в 300-500 рублів залежно від нашого апетиту, вартість однієї страви 50-90 руб. Трохи про ціни. Поруч із пляжем - ринок, де ми купували виноград (50р/кг), персики (50-60), дині (15), кавуни (6) - дорогувато. Ми не здогадалися купити побільше фруктів по дорозі на південь, в Краснодарському краї, (там в 2 рази дешевше), щоб вистачило хоча б на перші кілька днів. Тут же продають бочкове вино 80-100 грн./літ руб. Ну і звичайно, повним-повно всякої всячини недорогий, я, наприклад, купила купальник за 300 руб. і пляжну сумку за 150.

Загалом, море виправдало всі наші надії, відпустку починався так здорово, і ми не підозрювали, що це тільки початок наших вражень. Чотири дні ми провели на пляжі, засмагли, накупалися, вечорами гуляли по околицях, спробували місцеву кухню, а один вечір провели в Туапсе.

Туапсе

Про Туапсе у мене з дитинства залишилось враження "великого села". О, як я була рада, побачивши місто іншим. Маленький, чисте, зелене затишне курортне містечко - таке тепер моє враження. Ми приїхали до набережної, поставили машину і пішли гуляти.

У порту споглядали невеликі кораблі і катери, шкода - до них не можна було підійти близько. Виявили камінь з пам'ятною плитою екіпажу міноносця "Керч", який виконав завдання В. І. Леніна про затоплення чорноморської ескадри і затопили цей самий міноносець в червні 1918. Я про такий факт ніколи не чула й була вражена його дивацтва. Потім ми прийшли в дитячий парк, там же, на набережній, де діти накаталися на атракціонах з видом на море. Хотіли повечеряти на кораблі-ресторані, але потім передумали і пішли в парк неподалік з гойдалками-гірками для самих маленьких. Ліда на них каталася-лазила, хлопчаки бігали навколо периметра хитромудрого басейну, а ми поїли смачне різне морозиво і попили коктейлі. Залишилися дуже задоволені. На зворотному шляху заїхали в супермаркет "Пятерочка" і стали ще більш задоволеними, тому що таких цін я не бачила вже дуже давно, наприклад, півтора літра мінералки - 7 крб., сік Голден-преміум 25 руб./літр, кава "Карт Нуар" 290 руб./200г руб. Для порівняння: в магазинчиках на пляжі ми купували мінводу і сік в 2 рази дорожче. Ми закупили всякої всячини і більше в магазини не ходили. Ось і ще одна перевага машини на відпочинку. Але найголовніша перевага - це можливість помандрувати! Ми купили путівник по Чорноморському узбережжю, і почалося ...

33-метровий водоспад і дольмени

У перший раз ми вирішили висунутися недалеко, на найвищий водоспад Туапсинського району, який знаходиться приблизно в 10 км від Туапсе (напрямок на Майкоп) біля селища "Дачне". За допомогою місцевих жителів дізналися дорогу, переїхали вузький тунель під залізницею і далі - вздовж пересохлого русла. Але, на наше розчарування, коли ми під'їхали до території заповідника, хлопчина-служитель сказав, що водоспад пересох. Але ми все одно вирішили піти подивитися і не розчарувалися. Русло струмка "Казенний" дуже вузьке, а береги - височенні. Трохи страшнувато. З каменя на камінь, з містка на місток - і ми дісталися до місця обриву, звідки падає водоспад в більш дощові часи. Місце дико і дуже красиве, загадкове, тихе - нікого навколо ... Хлопчаки тут же почали грати у вікінгів, лицарів і динозаврів.

На зворотному шляху ми заїхали до дольменів, розташованим на горі біля селища "Приміське" в 6 км від Туапсе. Я бачила це диво древньої культури вперше. Вражає. У голові не вкладається ні те, як вони могли бути побудовані, ні те, навіщо, все інше теж - загадка. Наприклад, чому отвір дольмена завжди спрямоване на величезний камінь, розташований на достатній відстані. Десь я прочитала, що існує не менше 78 версій походження і сенсу цих загадкових споруд. Одна з найбільш безглуздих: дольмени - це не що інше, як консервні банки, де давні люди зберігали якесь м'ясо, щоб не тягти його з собою вниз з гір, або така: дольмени - це великі акумулятори, за допомогою яких гіперборейці намагалися перемогти атлантів. Але всі сходяться на думці, що близько дольменів незвичайне електромагнітне поле і люди біля них відчувають різні відчуття, причому не самі приємні. Але це не про нас. Ми були такі задоволені - адже побачили і доторкнулися до ще однієї загадки нашої планети. Загадали бажання у Скелі Бажань: які - секрет, але я впевнена, вони неодмінно збудуться.

Долина річки Аше, водоспади "Шапсуг" і "Псидах"

Ми були так заінтриговані, не побачивши водоспаду, що на наступний день вирішили неодмінно відвідати самі, що ні на є, діючі водоспади. Вирушили в долину річки Аше - приблизно 30 км від Туапсе убік Сочі, поворот наліво в селище Шхафіт. До речі, в самому селищі виявилася прекрасна дитячий майданчик, де Повеселившись діти. Після селища нашим поглядам відкрилася чудова картина, не дарма цю місцевість називають "Долиною таємниць, легенд і водоспадів". Проїхавши близько 10 км вздовж красивого русла річки, ми опинилися перед в'їздом на територію заповідника. Довго ми намагалися з'ясувати, чи зможемо ми проїхати далі на своїй машині, в результаті вирішили не ризикувати. Метушилися поруч водії машин ГАЗ-66 заламували ціну 500 руб. з сім'ї, що здалося нам дорого - адже до водоспадів залишилося 5 км. Ми рушили в дорогу пішки, перше, що нам належало - пройти довгий навісний міст через річку - з дворічною дитиною непросте завдання. Незабаром після переходу моста над нами "зглянувся" водій автомобіля, що проїжджав повз екскурсійного ГАЗ-ика та "підібрав", за що йому велике спасибі, і гора проклять на голову того дивного дідуся, який порадив нам йти пішки, адже попереду нас чекав не один брід з метр глибиною. За наше "порятунок" ми віддали 200 руб. (100 - водієві і 100 - екскурсоводу).

Так, їзда на відкритому бортовик з величезною швидкістю прямо по кам'янистому руслу гірської річки, "по пояс" у воді - екстремальне задоволення для людей, але для машин - справжнє випробування. Свою машину піддавати такому не підніметься рука, і ми ще раз схвалили своє рішення залишити нашу машину на стоянці. Спочатку нас привезли до водоспаду "Шапсуг" - це скоріше не водоспад, а каскад водоспадів, щоб побачити все, потрібно підніматися з кожної площадки-рівня по крутій звивистій сходах високо вгору - не кожен турист добирається до самого верху. Але ми добралися. І були винагороджені захоплюючим дух видовищем: зверху з величезної висоти ллється вода, протікає біля ніг і падає відразу вниз. Вниз дивитися моторошно, але цікаво ж! Другий водоспад "Псидах" - зовсім інший. Він виточив в скелі напівкруглу нішу-жолоб, яка після кількох поворотів закінчується ступінчастим схилом.

Після водоспадів нас привезли назад до мосту, і ми рушили до печери "Джині-Ун", відомої в народі, як печера " Порятунку ". Печера заповнена водою, тому щоб потрапити до неї, треба надіти гумові чоботи, які видають перед входом разом з ліхтариками (в печері темно і холодно). Ми заплатили за екскурсію на човні, і після того, як пройшли метрів 15 в печеру, нас посадили у гумовий човен і повезли далі - всього в печеру можна просунутися на 33 метри. Жінка-екскурсовод розповіла нам легенду про цю печеру, показала цікаві місця, сталагміти, сталактити і інші печерні премудрості. Печера маленька, вузька, низька, трохи страшнувато, але стільки захоплення!

Після печери ми відразу відчули почуття голоду і відправилися обідати в одне з численних кафе, що пропонують страви адигейської кухні. Столики кафе розташовуються прямо на вулиці в дерев'яних, повитих зеленню альтанках, на території - басейн з фореллю і фонтанами. Вкуснющіе адигейські зілля були миттєво з'їдені. Зачаровані красою ріки Аше ми ще довго не могли виїхати з цього чарівного місця. Витрати: квитки на водоспади дорослий 30 руб., Дитячий 10 руб., В печеру на човні дорослий 100 руб., Дитячий 50. Ліда скрізь гуляла безкоштовно.

Свірської ущелині

Після відвідування долини річки Аше нашу цікавість до природи Кавказу тільки посилилося. І ми вирушили на околицю селища Лазаревське, в Свірської ущелині. На машині можна під'їхати прямо до початку туристичного маршруту. Маршрут такий: Біла скеля, водоспад "Свірський", дольмен "Слава", водоспад "Адам і Єва", Місячний камінь, водоспад "Тещині сльози". Загальна довжина 3,5 км. Дорослий квиток 25 крб., Дитячий 10 руб. В основному стежка маршруту проходить безпосередньо по горі, в густому лісі, що надає прогулянці таємничість і казковість. Час від часу мені здавалося, що ліс і справді як з казки: от там напевно ховається Лісовик, а там - хатинка на курячих ніжках. До самого далекого водоспаду ми не дійшли, а от у Свірської водоспаді Степан викупався. І я б скупалася, та купальник не взяла. Вода тепла, дуже приємна, водоспад на диво красивий. Дійшли до дольмена, потім до місячного каменя - все як у казці. Водоспад "Тещині сльози" у більш дощовий сезон такий широкий-широкий (ми на проспекті бачили), але нашому погляду він постав дуже-дуже маловодним, і ми пораділи за всіх тещ відразу. Таємничість в нашу прогулянку додали сутінки, ми помітили, що почало темніти, коли до виходу з ущелини залишалося 2 км. Темніло так швидко, що поступово наш розмірений крок перетворився на дуже спортивний. У наступаючої темряві доводилося йти в дрімучому лісі гірськими стежками, перебиратися по камінню через струмок, переходити дуже вузькі містки над обривами, так що наша подорож стало нагадувати програму "Фактор страху". З ущелини ми вибігли в повній темряві з захопленими криками "Ура!". А попереду - не менш захоплююча поїздка по нічній гірській дорозі назад, до Агоя. Ось як! Упс! Але не будемо про сумне. Прикро до сліз.