Всією сім'єю до Абхазії.

Поїхали до Абхазії ми абсолютно несподівано. Ми - це мої батьки, чоловік, власне я й маленька істота, що має вже своє ім'я (Федір), восьмий місяць успішно проживає в моєму животі. Дякуємо за Абхазію потрібно сказати власникам турбази в Тверській області, які, піднявши свої ціни в 2 рази, відбили всяке наше бажання у них відпочити.

Коли моя мама голосила, гірко схиляючись над нехитрими розрахунками вартості довгоочікуваного відпочинку, я , щоб втішити її, почала перебирати всі можливі способи витратити з користю накопичені на відпочинок гроші. Почала я з Туреччини (там виявилося дешевше, ніж у нашій Тверській області), а закінчила Гаграх, де мій дядько (татів брат) купив будинок і зробив готель.

Абсолютно несподівано для мене мама не тільки втішилася при згадці Гагри, але й активно взялася прораховувати цей варіант на папері. Виходило економічно. Справа залишалася за нашими чоловіками. Вони піддалися незаперечним доказам, придуманим нами за цілий день.

Їхати вирішили на машині - міні-вен Мерседес Віто. Ідеальна машина для далеких подорожей: поруч з водійським ще одне крісло і три сидіння в один ряд у хвості, між переднім і заднім рядами вражаюче вільний простір, де можна встановити ще один ряд крісел. Цей простір ми застелили поролоном і спальниками і по черзі там валялися в дорозі.

Треба сказати, що 1700 км - це на 8-му місяці вагітності не жарт. Подолали ми їх за два світлових дня. Звичайно, якщо б не мої жалібні стогони про гарячий душ і м'якій постелі, ми б доїхали швидше, але після першого дня шляху я змусила всю нашу компанію розташуватися в готелі в Краснодарі на ночівлю.

Вранці (втім, було вже досить пізній ранок) ми, перекусивши, стартували в напрямку Джубги. Другий день шляху був дуже насичений враженнями: через пару годин дороги на горизонті замаячили вершини, потім дорога явно пішла в гору, стало закладати вуха, і, нарешті, розпочався серпантин.

Серпантин - випробування не для людей зі слабкими нервами, швидше 40 км/год новачок не поїде, місцеві мачо носяться з надзвуковими швидкостями, по дорозі встигаючи ще й обсігналівать неповоротких туристів, остаточно загальмованих красотами ущелин і стрімких скель.

Пообідали в Солоника без особливих надмірностей: борщ, м'ясо та ще щось в тому ж дусі, не віддає місцевим колоритом (вирішили в дорозі не ризикувати шлунками).

До вечора були на кордоні. Після стояння в черзі, яке тривало близько півтори години, митниця дала добро, і ми вже в повній темряві в'їхали на територію Абхазії. У темряві ця країна здалася незаселені джунглями з дикою флорою, недоглянуті кустящейся по узбіччях, та небезпечної фауною, що співає на де-то в безпосередній близькості від освітленого фарами асфальту. Дороги Абхазії - казка, в тому плані, що багато несподіванок, типу ям і горбів і корів, що лежать на розділовій смузі. Як не дивно, до Гагри ми дісталися без пригод.

Зате в самій Гагрі нас чекало страшне: ми заблукали. Ми - жителі мегаполісу - заблукали в місті, який при світлі дня інакше як сільською місцевістю не назвеш! Але то при світлі дня! А в пітьмі Гагра здалася зачарованим місцем, де хаотично розташовані вулиці перетинаються під незрозумілими кутами, ніби план міста п'яний малював.

Проблукавши в задзеркаллі Гагри близько години, ми не без допомоги мобільного зв'язку і добрих місцевих жителів знайшли-таки потрібну адресу, і я, неймовірно втомлена тяготами відпочинку, завалилася спати, а батьки і чоловік знайшли в собі сили чимось підкріпитися за дядьковим столом.

На щастя, моя вагітність не сильно відбилася на програмі відпочинку: ми часто ходили на море (іноді по 2 рази на день), їздили в гори, на озеро Ріца і за інжиром.

Тепер про все по порядку. Море в Гагрі досить чисте, особливо якщо відійти подалі від міського пляжу. Ми жили на околиці Гагри (вул. Лакрба), там біля моря практично порожньо, переодягалися в купальники, нікуди не ховаючись, все одно найближчі люди так далеко, що цікавих подробиць ніхто не розгледить "неозброєним оком".

Уздовж пляжної смуги тягнеться очерет, а за ним бурхливі зарості дикої ожини. Вона подрібніше садової, але дуже смачна і безкоштовно. У вересні якраз дозріває третій за рік урожай, так що ми об'їдалися дармовим ласощами. Інші відпочиваючі гидували, а я дуже рекомендую користуватися дарами природи, зазнала дику ожину на своєму вагітному організмі.

Пляж у Гагрі - велика галька, і ходити по ньому босоніж справа не дуже приємне, а особливо важко входити в море і напівзігнутим крабом вибиратися з нього, отримуючи стусани морськими хвилями, тому я гордо носила свою пузатенькі тільце, обувшісь в зручні сандалії Еко, в них же і плавала. Море всі три тижні нашого перебування в Гагрі було відносно спокійним (2 бали, не більше), тільки один день штормило, та й то несильно (близько 4-х балів), так що я не відмовила собі в традиційному запливі. Але, повірте, море в Гагрі - це не саме головне.

Родзинка Абхазії - це її гори, а саме гарне, що я в Абхазії бачила, була дорога до озера Ріца. Тільки на саме озеро їхати не варто, ви розчаруєтеся, а ось ущелині, що веде на озеро, - це щось приголомшливе. Саме озеро, звичайно, красиве, ніхто не сперечається, але місцеві жителі загадили весь берег потворним нагромадженням шашличних і крамничок з дешевими сувенірами, а туристи в свою чергу загадили берега всім супутнім туризму мотлохом.

Так що не рекомендую тягтися до самого озера (на під'їзді до озера, приблизно за 5 км починається запаморочливий серпантин, так що не помилитеся). Їхати на Ріцу треба або на своїй машині, або наймати приватну машину в місті. З Ікаруса не має сенсу зв'язуватися: вони так мчать по ущелині, що ви нічого не встигнете роздивитися, а якщо вони зупиняються, щоб ви прогулялися і озирнулися, то біля них такий сморід стоїть, що в екології Абхазії розчаровуєшся.

Буквально кожен поворот ущелини, кожен вигин річки - як на листівку проситься, ми винищили майже всі 36 кадрів. По дорозі на Ріцу, біля одного з покинутих зруйнованих війною будинків, ми випадково виявили три хороших Інжирова дерева і кілька разів приїжджали туди з відрами за цими чудовими плодами. Одного разу за збором інжиру нас застала місцева міліція: проїжджала повз патрульна машина зупинилася, і звідти пролунало з характерним акцентом: "Ей, ти! Зачем крадеш?!" На що мій чоловік незворушно відповів: "Ми не крадемо, а поїсти хочемо." "А. .. Ну тоді смачного!" - Сказав місцевий страж правопорядку і пройшов далі у своїх справах. Ось такий дивний народ ці абхази.

Поверталися ми з Абхазії задоволені і з виразним бажанням приїхати туди на наступний рік. Мій збільшився на три тижні живіт знову затримав нас на ніч, і дорога назад зайняла небагато менше часу, ніж туди. Напевно, дорога додому завжди здається коротшою.

Поїздка відбулася у вересні 2005 року. Маленькому Федору зараз вже 2 місяці.