Дідусева вуха.

Літні вихідні

Кожен рік до нас на канікули в селище Темір-Тау приїжджає онук Вова. Природа у нас гарна, кругом ліс, тайга. Можна і за грибами, і за ягодами, і за кедровими горіхами сходити. Щоправда, найближча річка від нас далеко, кілометрів 18 буде. Та й та вузька і неглибока. І риби в ній мало. Головним чином, піскарі і чебака. Але на юшку вистачає.

На цю річку їздимо ми по вихідних днях. Ретельно збираємося, набираємо продукти на трьох, беремо з собою невеликі рибальські снасті - вудки і корчажку і вирушаємо туди на цілий день.

Приїхавши, я закидаю у воду корчажку і готую дрова, онук вудкою ловить рибу, а в цей час бабуся чистить картоплю для юшки. Юшка з піскарів виходить чудова, але я ніколи не придивлявся, як її варить наша бабуля.

Народу на річці багато. Відпочивають, купаються, загоряють. Онук мій Володя плавати навчився, коли йому було років 8. Зодягне він маску з трубкою, пірнає і збирає з дна різні камінчики і мушлі. Бабуся лається, щоб багато не пірнав. Голова, говорить, болітиме, і воду у вуха набрати можна. Але він не слухається, у воді знаходиться багато, а якщо і вилізе, то вхопить у руку що-небудь смачне і знову у воду.

Ідея

Один раз я говорю онуку "Володя, поїдемо на риболовлю з ночівлею на дальню річку ". А річка ця протікає в тайзі, в 30 км від нас. Онук так загорівся ідеєю, що не давав мені проходу, усе запитував, коли ж ми поїдемо. Розпитував, де ця річка, велика чи вона, глибока, чи багато в ній риби. Кожен день ми вели розмову про нашу майбутню риболовлі.

Володя мене питав, чи візьмемо з собою сіль, а то раптом багато зловимо риби, щоб не пропала. Я відповідав, що візьмемо обов'язково, хоча знав, що з нашими рибальськими снастями багато не наловиш.

Бабуся нас слухала і казала: "Досить тобі дід мовою чесати, ви ще не їздили на рибалку, а риби вже так багато, що й дівати нікуди. Свіжою багато, солоної багато, сушеної і того більше ".

Але онук бабусю не слухав, він слухав тільки те, що говорив я ...

Збори

І ось настав довгоочікуваний день. На наше щастя погода видалася гарна. Звичайно, я збирався на річку не для того, щоб наловити риби, хотів показати онукові річку і як ночують у тайзі, щоб він знав і розумів всі ці труднощі.

Зібралися ми за годину. Володі в рюкзак я поклав маленьку корчажку, поролонову підстилку та дві дерев'яні ложки. Все інше я поклав собі: маленький топірець, кишеньковий ліхтарик, невелике ковдру, приймач, свічку, сірники, банку варення і все, що потрібно для юшки. Потім узяв два ножі - один великий, інший маленький, мідного дроту для кріплення куреня і шпагат про всяк випадок. Хробаків вирішили накопати на місці, правда, потім виявилося, що це була наша помилка.

Ми могли б взяти і більше речей для ночівлі, та важко все це нести в спекотний день. Зав'язали рюкзаки, підняли їх з підлоги, щоб подивитися, наскільки вони важкі. Володя попросив зважити наші заплічні мішки на пружинних терезах, на яких можна зважувати вантаж тільки до 6 кг. Перший рюкзак зважили Володін, він потягнув 3 кг. Коли почали піднімати на вагах мій рюкзак, гачок відірвався. Гаразд, кажу, не будемо зважувати, тут, мабуть, буде більше 6 кг.

Все готове до походу. Сіли, правда, не на рюкзаки, а на стільці, щоб не пом'яти продукти.

Дорога

Шлях наш лежав по вузькій тайговій стежці. Погода стояла спекотна, йти було важко. Йдемо по тайзі і бачимо одне тільки небо, а кругом ліс і трава висока. Місцевість гориста, то піднімаємося в гору, то спускаємося з неї. Коли збираємося високо, то нашому погляду відкривається безліч гір, покритих лісом, чагарником і травою в зріст людини.

Дійшли до невеликого селища, зняли рюкзаки і сіли біля маленького потічка. Селище тягнеться уздовж логу кілометрів на два. Живуть у ньому в основному люди похилого віку пенсіонери. Вони займаються бджолами і утримують худобу. Частина будинків пустують, багато хто з них вже розвалилися. Електрики в селищі немає. Надлишки продуктів місцеві жителі возять до сусідніх міст або більше великі селища і обмінюють на сіль, сірники, борошно, мило, одяг.

Відпочивати багато не стали, невідомо, у скільки ми прийдемо на місце. Перекусили, напилися води, ще й набрали з собою. Хоча я приблизно знав дорогу, але все ж таки вирішив запитати у проходить повз людини, як дістатися до річки. Перехожий нам пояснив, що потрібно піднятися на гору, а там по хребту гори є протоптана рибалками дорога, вона й доведе до річки.

Підйом в гору виявився не з легких. Робили зупинки через кожні 20 хвилин. На вершині ми були через 2 години. Коли йшли по горі, дорогу нам перебігла руда лисиця. Я закричав: "Володя, дивися, лисиця". Але, коли він повернувся, то встиг побачити лише лисячий хвіст.

У нашій тайзі водяться зайці, лисиці, білки, колонки, ведмеді. Можна було б узяти рушницю, але це додатковий вантаж, хоча для безпеки не завадило б.

Місце для стоянки машин

Зупинилися біля річки. На протилежному березі, ми побачили хатинку і кілька зламаних сараїв. Раніше тут був невелике селище, а зараз у хатинці, мабуть, ночують рибалки та мисливці, а сараї ламають для опалення хатинки.

Вирішено було залишитися на цьому березі, так як поки ми перейдемо річку, підійдемо до хатинки, проїде чимало часу. До того ж, може, там хтось є. Сонце вже низько над горизонтом. І хоча ми дуже втомилися, треба поспішати, щоб наловити риби і зробити який-небудь курінь. Навколо тиша, тільки зозуля кує зрідка. Куди не глянь - гори. Навколо не душі, тільки одні ми. Ми вирішили спершу закинути корчажку, щоб наловити трохи риби для юшки. І після цього взятися за будівництво куреня.

Раптом ми помітили людину на коні, який прямував прямо до нас. Під'їхавши, він запитав, де можна переправитися через річку. Ми, звичайно, не знали в якому місці глибоко, а де мілко. Коли ставили корчажку, то в одному місці бачили перекат, де вода йшла швидко - можливо там неглибоко. Про це ми йому і сказали. Людина попрямував до річки, а за ним побігла маленька руда собачка. А ми дивилися їм услід, спостерігаючи за переправою. Коні води було по коліна. Собачка пливла позаду ...

нарубали гілок для куреня. Я рубав, а онук їхньої тягав на місце. Тепер залишилося заготовити дров для багаття.

Сонце вже зовсім низько, а роботи ще багато. Пішли до річки за корчажкой. Юшку, звичайно, можна було і не варити, у нас ще була ковбаса та банку варення, але ми все ж вирішили зварити юшку з свіжої риби. Коли ми витягли корчажку, в ній було повно риби, хоч і дрібної.

Все необхідне для приготування юшки у нас було. Бабуся завбачливо дала нам картоплі, цибулі, чорного перцю і навіть лаврового листа. Але ... у нас нічого не вийшло. Раніше вуха я ніколи не варив, варила завжди наша бабуся, а я й ніколи не придивлявся, в якому порядку варять всі компоненти.

Я все почистив, помив. І відразу ж склав у казанок картоплю, рибу, цибулю, перець, сіль, лавровий лист і поставив варити. Коли уварити картопля, я зняв з вогню казанок і покликав онука їсти. Вийняв з рюкзака дерев'яні ложки, нарізав хліба, і почали ми сьорбати юшку. Юшка, як вуха, зварена на багатті і риби в ньому багато, а щось не смачна, колір зелений і гірчить. Онук трохи поїв і більше їсти не став. Я теж.

Звичайно, я здогадався, що варив неправильно, але точно не знав, чому вуха гірка. Коли ми вже повернулися з рибалки, наша бабуся розповіла, що рибу, цибулю і приправу кладуть тоді, коли приготується картопля. Коли звариться риба, юшку знімають - вона готова. Наша ж вуха вийшла гіркою, тому що ми довго варили картоплю з цибулею.

Нічліг

Час йде швидко. Вже 9 години вечора. Темніє. Над річкою почав підніматися туман, на траві з'явилася роса. Ми поставили корчажку на ніч і пішли до куреня, щоб остаточно розташуватися на нічліг. Підклали дров у багаття, щоб він нескоро погас. Туман став такий густий, що навіть у багаття погано видно. Навколо тиша, тільки чути, як десь на перекаті шумить річка і щебече без угаву якась пташка.

Комарі на нас напали з самого вечора, але це нам вже не страшно. У нас була чудова мазь від комарів "Тайга". Намажеш їй, комарі дзижчать, але не сідають. Шкода, що її дії вистачає тільки на 3 години, а потім потрібно мазати знову.

Запалили свічку в курені, включили транзистор, трохи поговорили і лягли спати, укрившись простирадлом. Від утоми за цілий день ми заснули миттєво. Але приблизно через годину я прокинувся, прокинувся і онук. Каже, що у нього замерзли ноги. Я знайшов запасні шкарпетки, і він переодягнув їх. Але і після цього сон був недовгим. Через гілки куреня холод лізе, як крізь решето. У квартирі спиш 8 годин, як одна мить. А тут 1:00 проспати важко.

Коли Володя прокинувся, я в цей час підкладав дров у багаття. Він покликав мене, і я покликав його грітися до багаття. Ми сіли біля багаття. Кругом абсолютна темрява, від якої стає неприємно і навіть моторошно. Дрова скінчилися, а до ранку ще не менше 3 годин. Я взяв сокиру і ліхтар, і хотів, було, йти за дровами, але Володя побоявся залишитися біля багаття один. Я взяв його з собою і сказав світити дорогу і дивитися, де є сухі дрова.

Відійшли метрів на 30 від багаття і почали рубати гілки. Я рубав, а Володя світил ліхтариком, щоб я міг потрапити по сучку. Бачу, світло йде від того місця, де я стою, а онук мій спить, сидячи. За таку допомогу, якщо б ми були вдома, я б його вилаяв. А тут лаяти не можна, ніч, людина повинна спати. Розпалили гарненько вогнище і знову в курінь.

Рибалка

Почало світати, але туман ще густий. Я підклав трохи дров у багаття і пішов до річки, щоб витягнути корчажку. Риби в неї потрапило трохи, Чебаков штук 5 і кілька пічкурів. Їх я помістив у бідон з водою.

Прокинувся Володя. Ми поклали картоплю в багаття дбати - такий у нас буде сніданок. Тепер наше завдання - накопати черв'яків, інакше ловити рибу не буде на що. Довго копали палицею, але знайшли лише декілька штук.

Поки ходили, промочили ноги. Встромили ближче до багаття чотири палиці, наділи на них шкарпетки, щоб вони якомога швидше висохли. Бачимо, наші шкарпетки щось крутяться, як живі. Коли ми їх стали брати в руки, вони розсипалися. Довелося їх разом із палицями кинути в багаття.

Сонце трохи піднялося, видимість стала хороша. Знову закинули корчажку, а самі почали ловити рибу вудками. Але наживка швидко скінчилася, а біля річки черви не було зовсім. На наше щастя недалеко від нас зупинився мотоцикліст з вудкою. На наше прохання допомогти з хробаками він відгукнувся охоче і, так як, наживки у нього було багато, поділився нею з нами.

Настрій піднялося. Першим зловив Володя окуня грам на 200. Радості в нього не було кінця, біжить і показує мені свій улов. Ловля пішла веселіше ...

Повернення

День був теплий. Сонце гріло добре. Можна було половити рибу ще, але час йде швидко, і потрібно збиратися в зворотний шлях. Попереду 12 км. Якщо встигнемо на останній автобус, то доведеться йти ще 18 км.

Зібрали рюкзаки, рибу склали в бідон і пішли в гору, щоб вийти на дорогу. Я сказав Володі йти швидше, так як до автобусної зупинки ми повинні прийти вчасно.

Зворотний шлях видався важче через те, що було дуже жарко. По дорозі зовсім поруч з нами ми побачили рябчіху зі своїми маленькими рябчатамі. Раптом рябчіха піднялася в повітря, а за нею злетіла з місця і вся її сім'я.

У джерела ми зупинилися. Спини боліли від рюкзаків, і ми влаштували привал. Я дістав дерев'яні ложки, і ми взялися ними пити воду. Трохи перекусили, і в дорогу. До автобусної зупинки ми підійшли за 10 хвилин до відправлення автобуса. Тільки сівши на сидінні, мій онук моментально заснув.

Під'їхавши до нашого селища, я розбудив Володю, а він спросоння і не зрозумів, навіщо його будять, і де він знаходиться.

Бабуля нам зварила юшку за всіма правилами. Ось це була справжня вуха! Рибу, що залишилася присолити, нанизали на нитку і повісили сушити. Коли вона засохла, то була дуже смачна. Я трохи попробував, а решту рибу віддав онукові.

Бабуся нас лаяла за цю риболовлю. Казала, що ночувати в тайзі небезпечно. По-перше, звірі. А по-друге, в літній час багато людей тікає з таборів, і ховається в тайзі.

Після цієї випадку Володя більше не просився на риболовлю з ночівлею. Він зрозумів, що в тайзі ночувати непросто, а рибалити краще в денний час.

Так ми і робили після цього. Рибалили тільки вдень і недалеко від нашого селища.

Животков І. А., kolomeets@inbox.ru.