Весь світ у наших ніг (частина 1).

Краснодарський край, Адигея
23.07.2007-29.07.2007
Історія питання

Попередній відпочинок вийшов виключно "пляжним" і "організованим", тому душа рвалася на волю і на простір, а тут якраз нагодилася поїздка до родичів у Краснодарський край - так ми з чоловіком і опинилися в горах Адигеї, де весь світ був у наших ніг ...

Ми не екстремали. Походи через гори з наметами, рюкзаками та поїданням сублімованого м'яса не для нас. Сходження з гаками і вірьовками на снігові вершини - тим більше! Наші плани були куди скромніше - зупинятися в місцях, придатних для ночівлі та годівлі, і звідти здійснювати піші мандри по околицях. За планом ми мали відвідати Лаго-Наки, Мезмай і на завершення Хаджох, звідки вже, користуючись благами новознайденій цивілізації, можна спокійно евакуюватися в аеропорт Краснодару.

Втім, і за таких вступних відпочинок виявився дуже і дуже активним. ; 0)

Рюкзачки у нас все ж таки були - адже пересуватися між цими "придатними для життя місцями" теж треба, і переносити між ними якщо не намети з казанками, то хоча б запасні кросівки, а в горах ці переміщення не завжди можливі на колесах.

Так! Все відбувалося в період з 23-його по двадцять дев'ятого липня 2007

Вершина світу

На плато Лаго-Наки наш шлях лежав зі станиці Теміргоївська Краснодарського краю. Карти давали орієнтовну відстань близько двохсот кілометрів. Описи обіцяли висоту над рівнем моря в кінцевій точці маршруту в 1650 м. Рекомендації турфірм і побували на Лаго-Наки туристів по закиданні відрізнялися різноманіттям маршрутів на перекладних.

Електричка від Краснодара до Белоречкі, автобус до Майкопа, автобус до Камменномостского (він же Хаджох), незрозумілий спосіб подолання останніх сорока-п'ятдесяти кілометрів від Хаджох до самого плато в гору (з урахуванням того, що ми щось і від Краснодара вже далеченько), обіцяли цілий день напруженої дороги з невиразними перспективами на успіх. У підсумку вибір був зупинений на замовленні таксі із сусіднього райцентру (див. главку про таксі в Краснодарському краї). Подальше показало правильність прийнятого рішення! Шлях був абсолютно неутомливим. Доїхали ми по ранковому нежаркому часу, 200 з гаком кілометрів обійшлися в 1700 рублів, зайняли близько трьох годин дороги, і ось ми вже біля самих воріт МНС, де і планували зупинитися. Водій, який віз нас на зворотному шляху до Краснодару, розповів, що він возить людей і з Хаджох на Лаго-Наки за півтори тисячі рублів. Так що, якщо не враховувати примарну можливість підйому від Хаджох халявним автостопом, то ми не тільки з комфортом доїхали, але ще й зекономили неабияк. ; 0)

Місце, де "офіційно" починається плато Лаго-Наки, зазначено купкою турбаз. Готель "Лаго-Наки" розташована нижче всіх, ще й від дороги до неї треба відійти - інтересу в нас вона не викликала. Метрів через триста від повороту на неї база МНС - найцікавіше, на наш погляд, за співвідношенням "ціна/якість" місце проживання, ситуація ускладнюється тим, що кімнати на базі здаються не зовсім офіційно, так що, якщо нагряне якась перевірка, а в нашому випадку так і вийшло, то поселити вас не зможуть, незважаючи на попередні домовленості. Навпаки МНС-ників турбаза "Козачий притулок", там ми в підсумку і жили - цілком демократичне і придатне для не особливо вибагливого проживання місце, обладнане такий-сякий їдальні. Далі за всіх, ще метрів через триста, вже майже за поворот забралася новомодна готель "Азіш-Тау": ціни зашкалюють, при цьому у дворі йде безперервна будівництво, шум якої чується мало не на Азишская перевалі, в барі, куди ми заходили пиво холодне пити і випили останнє, немає шашличника, немає помідорів, немає пива - не сезон ...

Готель "Азіш-Тау" спеціальним чином на своїй хвалілке повідомляє, що розташована вона "вже безпосередньо в межах плато". Може, "юридично" це і так, але фактично до плато від неї треба пройти ще метрів п'ятсот до Азишская перевалу, приблизно кілометр до кордону заповідника, ще кілометра півтора до оглядового майданчика перед шлагбаумом, і метрів триста після шлагбаума через лісок.

Телефон начальника посту МНС, з яким можна домовлятися про ночівлю, 9284603878 (Михайло Дем'янович). З чуток двомісний номер в травні місяці коштував по 250 руб. з носа, чотиримісний - по 150 (туалет і душ в коридорі).

"Козачий притулок"

В "Козачому притулку" ми провели дві ночі.

Найголовніше: зазначені повсюдно в Інтернеті телефони вже не діють. Світлана більше не працює в "Козачому", а другий телефон весь час вимкнений. Зараз там адміністратор Олена, її тел.: 89284119103. Цю інформацію я вже вкинули в мережу - сподіваюся, що скоро вона розповзеться і замістить стару.

Двомісний номер (другий поверх будиночка з жовтою дахом) обійшовся нам у 200 крб. з носа за ніч, зручності у дворі, там же кран з водою. У корпусі місце начебто коштувало 250. Не було електрики (ні в будиночках, ні в корпусі) - разом з комплектом постільної білизни видали свічку в консервній банці. Телефони і фотоапарати можна було зарядити у МНС-ників, що мешкають неподалік, у них генератор працює постійно. Втім, на другу ніч під'їхав господар "Козачого" і включили генератор - світ з'явився. На ціні проживання це не відбилося.

Погода була чудова, персонал в міру доброзичливий, чиста постільна білизна, цілком зручний матрац, ніяких комарів, краса навколо, ручний баранчик, виводок малолітніх цуценят, стадо кіз і табунець конячок.

Поруч з будиночками струмочки витоків річки Бзиха подсобрать Запрудка, там можна іскупнуться після складного повернення з гір.

На кониках можна було скачати на Кам'яне море за 200 рублів на годину. Але ми не скористалися - виходили всі пішки.

У перший день суп в кафешці коштував 80 рублів. Представляв з себе якесь оригінальне блюдо - ніби як борщик, куди замість м'яса було покладено рис. Більше їсти не було чого. У барі - чіпси, мінералка, пиво (без електрики, природно, тепле) і шоколад. У другий день за спецзамовленням; 0) нам засмажили трошечки якогось мясішка з картоплею - по-моєму, теж рублів 80 порція коштувала, точно не скажу, не пам'ятаю. Коротше, черевоугодництво там точно не загрожує. ; 0)

Так! Йде будівництво дороги - підсипали щебінки, асфальтік трохи відновили і дотягли (при нас) до готелю "Азіш-Тау".

День перший. Похід на кам'яне море

З "Козачого" ми висунулися десь до 11 ранку. Пройшовши готель "Азіш-Тау" і ще метрів триста, по дорозі вийшли на Азишская перевал, звідки відкривається вид вправо на ущелину Курджипса і хребет Кам'яного моря зі сніжниками. Стежинка вниз до Курджипса здалася нам складною для проходження. Далі десь кілометр ми йшли лісовою дорогою до кордону заповідника (заплатили за вхід 100 рублів з носа за добу). Ще кілометри через півтора вийшли на оглядовий майданчик, що відкриває вліво вид на величезні скельні обриви і ліси далеко внизу, а праворуч - на вже знайомий з Азишская перевалу хребет Кам'яного моря. До вечора тут накопичується маса відпочиваючих, які приїхали переночувати в красивому місці - галявина перетворюється на балаган. Далі стоїть шлагбаум, який проїжджають вже тільки службові машини. Ще метрів триста через лісок - і тільки ОСЬ ТУТ вже відчуваєш себе на початку безкрайнього плато ... Луга, квіти, табуни коней вдалині, карстові воронки зі снігом тут і там, що бадьорить вітерець зі сніжників Кам'яного моря, що височіє крижана махина Оштена по курсу.

Ми йшли по плато 5 годин в один бік, відволікаючись, правда , на "подивитися по сторонах" і перебігаючи по зацікавила нас місцям з краю на край. Дійшли до того місця, де стежка починає огинати найвищу точку хребта Кам'яне море - гору Абадзеш - і йти на Оштен. Тут нас понесло полазити по скельних виходів, що нагадує кам'яне місто. Спускатися з них виявилося складніше, ніж підніматися, ми попетлявши, а спустившись нарешті, зрозуміли, що треба спішно рухати до будинку, інакше ризикуємо заночувати прямо тут у чому є, а були ми не багато в чому; 0) Зворотна дорога практично по прямій і досить бадьорим кроком зайняла години три, тобто, кілометрів на 15-20 ми від своєї бази віддалялися і в загальній складності нашагалі чимало.

Забавно, що після задушливих +38 градусів в тіні в станиці тут, на плато Лаго-Наки ми як би поринули у весну, де снігу ще тільки тануть, де соковита зелена трава і безмежні галявини різних кольорів - деякі виглядають чи не пролісками. ; 0)

Коли стоїш на краю скель, обриваються до далеких лісах внизу по лівій стороні плато, душа розвертається і відлітає туди - парити над реліктовими ялицями, спрямовуватися до синіють вдалині вершин, зачіпати крилом хмари ... Тихо навколо. Нікого на багато кілометрів. І тільки спритні ящірки, шарудячи лускатими животиками, вільно бігають по стрімких скелях - за обрив, через обрив ...

Як виявилося, дуже добре, що ми встигли додому завидна. З заходом почала стрімко холоднішати.

Сидячи у себе на терраски, ми натягали на себе все, що можна було вважати "теплими" речами, що було взято-таки з собою "про всяк випадок", незважаючи на + 38 там, внизу. У "Козачому" було тихо - крім нас ночували навряд чи в двох номерах. На базі МНС поступово все більш "відпочившою" поставала приїхала "комісія". Над горами півмісяцем малювалася місяць.

На наступний день не звикли до переходів типу вчорашнього ноги йти куди-небудь і, взагалі, ворушитися, відмовлялися. Але ж завтра ми вже поїдемо звідси, а так хочеться подивитися всі-всі-всі!

Що слід відзначити: на плато, дійсно, досить чисто, або служби заповідника там сміття прибирають, відпрацьовуючи 100 рублів, взяті за вхід, або туристи, що йдуть пішки, не смітять (не беруть туди з собою нічого зайвого, що можна було б викинути - зайвий ж вагу!). На оглядовому майданчику ж (і дорозі до неї), куди доїжджають на машинах, взагалі кажучи, не дуже-то прибрано. По плато в різні боки струмують численні туристичні стежки, скотогонние дороги і просто колії місцевого "заповідного" автотранспорту. Туристські стежки як би розмічені табличками з різнокольоровими смужками - на вході в заповідник пропонувалося три маршрути (показати приклад розмітки нам там, до речі, не змогли). Втім, всі таблички, які нам зустрічалися на плато, мали приблизно однаковий вигляд. Інші ж дороги (не туристські стежки), природно, не розмічені нічим і поводяться непередбачувано. Ніяких покажчиків, табличок з назвами примітних місць або відстаней не водиться - а шкода.

З обережністю варто ставитися до вкрапленням ялівцю у траву альпійського луки. Ялівець там любить селитися на обривах, і кущики хвої під ногами серед дзвіночків в центрі плато означають, що в цьому місці є невелика в діаметрі дірочка глибиною десь до центру землі - якщо, не дивлячись під ноги, наступити, то можна і відламати необережну лапку. Дірочок цих багато. Великі представляють з себе якраз карстові воронки, набиті снігом. А маленькі - просто Капканчик для туристів. ; 0)

День другий. В ущелині річки Курджипс

Спочатку вдалою ідеєю здалося провести другий день, відправившись куди-небудь на кониках - дати відпочинок перетруджені кінцівках. Але, розпитав господарів, ми з'ясували, що ті місця, куди нас пропонується звозити, ми вчора вже відвідали в азарті першовідкривачів нового для себе світу. Зовсім вже далекі походи - до самого Оштен, до Фішт або до ущелини Ціце пропонувалися господарями конячок якось невпевнено, погрожували через свою тривалості (оплата погодинна) пробити пролом у сімейному бюджеті, а до всього іншого ще і створювали побоювання, що на наступний день ми не зможемо вже не тільки ходити, але і сидіти.

Тому було винесено рішучий вирок не звертати уваги на підкошуються ніжки і рушити на цей раз вниз - в ущелині Курджипса. Про стежку, що здався вчора вельми сумнівною, місцеві нас заспокоїли, переконавши, що вона цілком прохідна. Про неминучість підйому, який повинен піти за спуском, було вирішено поки не думати. В дорогу!

Для початку за вже знайомою стежкою до перевалу.

До спуску (і подальшому піднесенню) ми поставилися з обережністю, вирішивши закласти на повернення як мінімум у півтора, а то й у два рази більше часу, ніж піде на спуск. Ущелина зверху здавалося бездонним. Ми обережно рушили по стежинці.

Як виявилося потім, тут цілком можна було вийти на плато, минаючи кордон заповідника з Сторубльова поборами "на ремонт провалу, щоб не провалювався".

Спуск і справді виявився не складним. Стежинка серпантину по схилу серед якийсь, в основному хвойної, рослинності, де-не-де розгалужувалася, місцями мокла і перетиналася струмочками, але потім її рукава зливалися і далі все одно виводили в одне місце. Хвилин через сорок ми вже виходили до Курджипса, який досягав тут, у верхів'ях, чи півтора метрів у ширину. Трохи нижче за течією, дзвінко дзюркочучи по каменях з висоти протилежного схилу в нього стікала вже зовсім дрібна річечка.

Ще за кілька метрів до дна ущелини крізь гілки лісу, за яким ми йшли, попереду відкрилися простори плато і хребта Кам'яне море зі сніжниками далеко. Видовище заворожувало.

Цей маршрут, мабуть, зовсім відвідуваних, тому що на ньому за весь день нам не зустрілося нікого за винятком двох дам, які піднялися зі стежки ще до того, як ми на неї зайшли. Вони розповіли нам, що їх супутники, спустившись вниз, побачили попереду, вже в межах передбачуваної досяжності, вічні сніги і кинулися туди, самі ж вони в такому випадку рушили назад, вгору, до людей. Хтось із цих супутників був нами помічений на протилежному схилі, а більше людей не сталося.

Плато з його снігами ми вже виходили вчора, тому більше нас туди не потягнуло, ми залишилися в прохолодній долині річок. На інший берег тут було перекинуто колоду, що робило можливим "сухопутну" переправу. Ми оглядали перекати Курджипса, тискали і плескали дрібну річечку (начебто її звуть Молочка), поточну, мабуть, з тих самих сніжників неподалік - абсолютно крижана прозора-препрозрачная, дуже смачна вода. Обходили околиці. Піднявшись трохи по протилежному схилу, я побачила весь пройдений нами сьогодні шлях - десь далеко у самого неба вгадувалася оглядовий майданчик Азишская перевалу, з якою ми спустилися. Піднятися знову туди нагору??? Про це не варто було й думати. Ще вище спрямовувалися скельні піки гори Праска, огороджувальні вхід на плато від турбаз до перевалу.

Спустившись за течією на кілька десятків метрів і завернувши за вигин крутого берега, ми опинилися у відокремленому місці, де кілька заглиблень кам'яного дна дозволяли лежачи зануритися у воду. Крижані води Курджипса ще довго після умочування в них відчувалися голочками по всьому організму! ; 0)

Після обіду почали збиратися хмаринки, небо подзатянуло, і ми, побоюючись, що розмита дорога вгору стане непролазній, рушили на підйом. Налаштовувалися години на півтори-два, але піднялися несподівано жваво, і через 40 хвилин вже сиділи, бовтаючи ногами, над ущелиною на краю оглядового на перевалі.

Ця обставина не раз дивувало нас (дилетантів у "гірських" справах ) в цій поїздці. По-перше, спуск, найчастіше, виявляється складніше підйому. По-друге, підйом на вершини, куди, як здається знизу, залетить хіба тільки орел, і то десь через тиждень, на ділі виявляється досить швидким і порівняно не складною. Здається, що підйом на відповідну висоту сходами (типу, в під'їзді багатоповерхового будинку) зайняв би куди більше часу і сил, ніж пересування по гірських стежках.

До вечора було ще далеко, а ми вже підходили до "Козачий". Встигли і викупатися в Запрудка на витоках Бзихі, і з'їсти замовлений заздалегідь вечеря, і пройтися по околицях бази, і передружіть з усім звіриним населенням притулку.

Назавтра, рано вранці нам спускатися в Мезмай.

Додаткові фотоматеріали

Весь світ у наших ніг (частина 2)

Ольга Фохт (Anykey), olya@olya.botik.ru.