Прикордонні казки. Частина 2.

Прикордонні казки. Частина 1

Коли Карен не подзвонив, як домовлялися, наступного вечора, перебував "поза зоною" по телефону, спізнився на півгодини до призначеного ним же час відправлення, та ще й приїхав удвох з братом, як він його назвав , Артуром, я була близька до втечі в найближчий екскурсійний автобус, але стрималася. Не даремно. При під'їзді до кордону ми мали щастя споглядати аффігенную низку машин, навскидку числом не менше ста, якщо не більше. Власне, від бази до кордону всього метрів триста і в цю чергу ми вперлися майже відразу, як виїхали на трасу. Морди в нас вже стали скисати, коли Карен спокійно виїхав на зустрічну і доїхав до самого шлагбаума ... Через півгодини ми були в Абхазії. Майже перед віконцем перевірки документів Артур поцікавився наявністю громадянства у дитини. Обливаючись холодним потом, я зрозуміла, що взагалі забула про цей документ і він тихо-мирно лежить навіть не на базі, а вдома у шухляді столу. Варіантів не було і, начепивши нудьгуючу усмішку і ліниво позіхнувши, я передала те, що було, прикордоннику. Громадянством не поцікавилися, зате напружили дитини питанням про те, коли у нього день народження - їй-богу, боялася, що мій розсіяний що-небудь наплутав. Обійшлося.

Карен продовжував нас дивувати: на всіх потрапляли по дорозі постах ДАІ - чи як воно там називається в Абхазії? - Він або дружньо лаявся з постовими на ходу, або оглушливо сигналив, так що вони підстрибували, або зупинявся і виходив обніматися і цілуватися. Всі ми до того часу остаточно відтанули і цілком по-дружньому цвірінькали.

Природа в Абхазії ні з чим не можна порівняти, буяння зелені на схилах крутих і пологих гір і стрімкі скелі, обступили дорогу, хмарні розповзаються шапки на високих вершинах і крижана річка, дзюрчала уздовж траси, з острівцями таємничого туману на ній. Евкаліпти з пластами сповзає з них кори - як змії, що змінюють свою шкіру. І звичайно, море - воно заманливо виблискувало, обіцяючи прохолодну ласку в кінці шляху. Ми знову потрапили в казку - не таку давню, як в каньйоні, але зате набагато більш яскраву, живу і різноманітну. Зупинялися скрізь, де було цікаво, - Блакитне озеро, маленьке, але восьми метрів глибиною з ледянючей водою, оглядовий майданчик на довга ущелина "прощай, Батьківщина", просто скелі, водоспад з озерцем ...

Олег не щастило - нам з дітьми закортіло відвідати ватерклозет, але через брак оного довелося лізти в гору, порослу лісом. А там кам'яниста сипка порода і з вигляду міцні, але на ділі дуже крихкі від постійної вогкості гілки чагарника. Я схопилася за одну таку, і вона просто залишилася в мене в руках. Від несподіванки я оступилася, з-під ноги посипалося каміння, зачепили сусідні, і солідний кругляк припечатав бідного малого по спині. Ех, і злякалися ж ми - але начебто обійшлося синцем ... Через пару годин у нього піднялася температура - чи то від потрясіння, чи то від застуди, СОВАТ він неабияк. А ще через годинку його вжалила оса. Ну явно не його день. Днинки тут же приревнував з усім ентузіазмом єдиної дитини в родині.

Озеро Ріца - основний етап практично кожної екскурсії до Абхазії - не справило на мене особливого враження. Красиве озеро високо в горах, по ньому повзають жовті катамарани, руйнуючи природну чарівність. Діти завили так, що довелося і нам приєднатися до цього неподобства і покрутити педалі. Вони були досить тугі, і через півгодини тренування я бадьорою риссю рвонула до відпочиваючих під навісом чоловікам з метою випити і пожувати. Шашлик, мамалига, козячий сир, копчене м'ясо, місцева аджика, квасолевий соус, місцеве вино - все дуже смачно в самих різних поєднаннях. Все це під місцеві довгі тости і дружний регіт - схоже, ми з нашими провідниками припали один одному до душі.

На Ауатхару - мінеральне джерело вище над озером - нас їхати відрадили, провідники поспілкувалися з місцевими водіями та з'ясували що дорога, сама по собі далека від ідеалу, після дощу стала зовсім важкопрохідною. Натомість нам пообіцяли Гегскій водоспад і запевнили, що ми не пошкодуємо. Це вже точно. Не пожаліли. Вразив знак на з'їзді до водоспаду з основної траси - під звичайним "цеглою" висіла табличка "крім повнопривідних". Кам'яниста крута дорога пішла петляти по горах. На кілометрів сім байраків попалося метрів двадцять асфальту, який говорив про те, що коли-то дорога була пристойною. Давно.

Було близько першої години дня. Сонечко підсмажують. Коли в'їхали в лісок, стало трохи приємніше, але коли зупинилися і пішли до водоспаду ... Уявіть, що відразу з парильні відчиняються двері величезного холодильника, звідти хвилями виповзає холодне повітря, а там, всередині, просто неземна краса - чи то дивитися, чи то остигати - незрозуміло. Довелося поєднувати. Водоспад випливає з щілини десь посередині скелі висотою метрів вісімдесят. Води небагато, але вона вся крижана, і по дорозі вниз здебільшого розсипається на порох, а вітер розносить її навколо. Жодна фотка не передасть відчуття нереальності. Ідеш до скелі, а тобі в обличчя прямо від неї дме сильний вітер з водяними бризками, наче сама гора дихає. Полізли в воду - у мене аж суглоби захворіли від холоду, при тому, що я крижану воду люблю взагалі-то ... Їхати абсолютно не хотілося.

На зворотному шляху заїхали в Піцунду (якщо бути точним, то на місце з назвою "рибзавод" в селищі Лдзаа, я багато хорошого читала про нього в Інтернеті і давно хотіла подивитися живцем) викупатися . Після вражень від водоспаду моє відчуття прекрасного трохи притупилося, але нахлюпавшися теж із задоволенням. Шкода, що після шторму вода була трохи мутнувата - метрів за сто від берега маячив маахонькій кам'янистий острівець, напевно, було б цікаво туди сплавати з маскою.

Зате на досить великий пляж на противагу нашпигованому людьми Адлеру припадало ледве два десятки людей.

Назад на кордоні довелося простояти майже годину - пропускали проїжджаючого абхазького президента. Але, розглядаючи втрачається на горизонті кінець черги, в якій були й екскурсійні автобуси, я зрозуміла, що година - це дуже мало.

Олег після поїздки затемпературіл, у Вовка боліла спина, я примудрилася втратити ввечері свою контактну лінзу - так що їхати в аквапарк ми передумали. Найсмішніше, що як тільки я прийняла рішення не їхати, лінза знайшлася. На підлозі, провалявшись все ніч без розчину, вона стала схожа на суху риб'ячу лусочку. Скептично споглядаючи її, я згадала, що мені по приїзді ніде не траплялася реклама контактних лінз, так що варто ризикнути. Благо окуляри ненавиджу тихою ненавистю. Відмочити її хвилин п'ятнадцять, впихнули в око - як новенька! Поважати фірму, лінзами якої користуюся вже років вісім, ще більше.

Зате ми з Днем з'їздили на верхову прогулянку. Це було щось! Мені (і малому, звичайно) без жодного сумніву сподобалося, але поняття про безпеку у цих людей дуже своєрідні. Якщо б у нашій дитячій КСШ хто-небудь заїкнувся про те, що групу з мінімум шести новачків, поняття не мають про управління конем, під наглядом одного (!) Інструктора (а нашого супроводжуючого на ім'я Хачик я при бажанні не могла назвати цим гордим словом , інструктор - ха! Дві третини дороги йшов пішки, тому що кінь не слухалася) можна випустити за межі обгородженого манежу, голову б відірвали геть. А тут - бродить собі натовп по лісу, через трасу разів вісім за маршрут переходить (я трохи заїкою не залишилася, переганяючи через першу дорогу ледачу кінь свою дитину, а потім спостерігаючи за іншими). Траси, між іншим, гірські - від повороту до повороту зовсім недалеко, а діти гір носяться на джипах стрімголов - сама переконалася. Мені відразу згадалося, як у місті в нас дівчина, непогано начебто їздять, потрапила верхи під машину - кінь на смерть, сама ледь жива лишилася ... Загалом, під враженням я була, потім трохи охолола. Години півтора чапає кроком до так званого Козачого броду, там годинку погуляли - теж неабияк красиво, але довго не полазити, пора повертатися. На зворотному шляху до нас приєдналася ще одна група, Хачик, мабуть, вирішив, що народ їздити вже навчився і став бадьорими криками підганяти трапляються йому коней. Гмммм. Поки ці стрибки проходили по селу, я особливо не заперечувала, поїхала вперед спостерігати за процесом - повірте, він того вартий. У результаті ми вп'ятьох неабияк відірвалися від решти. Ми - це я, Хачик, деньки і ще дві дівчини трохи його старшого віку. Ці поросюшкі, з одного боку, явно прагнули відірватися по повній програмі, поки ніхто з родичів не бачить, але, з іншого боку, їм теж було страшно, оскільки в сідлі вони зовсім не трималися. У результаті спершу вони верещали "хочу швидше!", А після того, як Хачик вживав заходів щодо прискорення кінського заду, починали верещати вже злякано і порядком смикали коней в спробах зупинитися.

Після чергової купи малі, коли Денькіна спокійна Коняшко рвонула галопцем від усіх куди подалі, я пригальмувала всю кавалькаду і гавкнув на них наскільки вистачило сил. Трохи заспокоїлися ...

Після півгодини їзди по лісі я з подивом виявила, що наш провідник просто зник, дівчинки, перебиваючи один одного, розповіли, як він звернув зі стежки зі словами: "Ви їдьте прямо, мені тут забрати дещо треба ". Не можу сказати, що мене обрадувала перспектива їхати по незнайомому лісі в компанії трьох дітей і мого особистого топографічного ідіотизму, але робити було нічого. Щоправда, хвилин через десять задоволений Хачик наздогнав нас, завислих у роздумах на черговий розвилці тропи. Може просто хотів налякати, не знаю ... Трохи згодом, після повернення на базу, місцеві дошкуляли мене питаннями, де я так навчилася їздити, а я гордо розповідала про рідне місто Таганрог.

По дорозі нам видали показали форелеве господарство і страусину ферму. Поглянути цікаво, але навіщо туди організують окремі екскурсії - я не зрозуміла.

На восьмий день ми зібралися їхати. Поїзд йшов з Адлера ввечері, але, пам'ятаючи про довгі затори в Адлері, з бази ми з'їхали в обід. Дорога до вокзалу на маршрутці з пересадкою зайняла трохи більше години і обійшлася в п'ять разів дешевше, ніж таксі гірського орла. До речі, місцевість, де ми відпочивали, з точки зору табличок на маршрутках називається "Радгосп Росія". У нас була маса вільного часу, бродити по людному і курному місту не хотілося, сидіти на вокзалі - ще менше, і ми, залишивши сумки в камері схову, спустилися до Адлерском пляжу вдихнути на прощання морського повітря. Через п'ять хвилин ми з Женькою і дітьми полізли купатися. Чоловіки гордо відмовилися, а мені сподобалося - є в цьому якийсь кайф, вже побувавши на вокзалі і налаштувавшись на від'їзд, знову пірнути в солону морську воду і відчути себе людиною. Щоправда, через брак купальника я купалася прямо у футболці, але вона практично висохла, поки ми дійшли назад до вокзалу. Духота в поїзді була точно такою ж, як і по дорозі на море, і полегшало трохи тільки до середини ночі ...

Ось ми і відпочили, з купою сюрпризів і практично без розчарувань, шкода тільки, що всі так швидко закінчилося - але на те вона й казка. Детальне вивчення чарівної Абхазії я вирішила залишити на наступний рік. Кажуть, там є ще багато стоїть.