- Мам, коли знову поїдемо на Егейське? Адже ми монетки кинули!.

... Через тиждень після повернення з Туреччини спробую описати свої враження.

З усіх міст Туреччини для подорожі ми (тато, мама і п'ятирічна Варя) обрали Кушадаси, так як там, за словами гідів і відгуками туристів, в кінці липня найбільш сприятлива погода. Море прохолодне, і завжди дме вітер, через те, що місто розташоване серед гір. І дійсно, як нам потім розповіли, в Антальї під час нашого відпочинку була жахлива спека, і багато туристів були розчаровані. Так, спека була і тут, в Кушадасах, вдень більше 40 градусів стабільно (ми їздили з 23 липня по 6 серпня). Десь з 12 до 17 ми щодня проводили в номері, виходили тільки пообідати і не страждали: у чоловіка був комп'ютер, Варя спала, та й я, прицмокуючи закуплену медову пахлаву, від сієсти не відмовлялася. Ну, про все по порядку ...

Літак туди і назад був ТУ-154, звичайно, не дуже, така коробка сяк-так пофарбована, з малесенькими вікнами і тісними проходами; перед вильотом показують, що і як надягати, "якщо що", і, тремтячи, злітаємо. Найбільше переживала за Варку, адже це її перший політ, запаслася цукерками, смоктали їх разом - все було в порядку! Тепер усім розповідає, як закладало вушка, і це було приводом попросити новий льодяник. Зараз пишу і вуха закладає ... Так що припиняю цю тему ...

Прочитавши в Інтернеті, що погода буде стабільна і спека буде неймовірна (за нашим-то сибірськими мірками!), Ми не взяли з собою нічого теплого, про що трохи пошкодували за приїзд до Новосибірська. Прибули до аеропорту Ізміра, його якраз відбудували абсолютно новий, в стилі ангара, дуже красивий, особливо в порівнянні з нашим Толмачево ... Площа - величезна! Все в такому помаранчевому кольорі, колом рослини біля вікон ... Але роздивлятися не було коли, встали в чергу за візою, яку шльопають прямо в аеропорту (стоїть за 20 баксів, і за дитину). Ну, потім ще кілька черг - і ми виходимо з прохолодного аеропорту ... в таку спеку! Аааа! Час місцевий було 13.30, тобто - саме пекло! Я і справді не очікувала такого ... хоча теоретично знала, що там більше 30. Піт градом, добігли до автобуса. Автобус - просто краса! Кондішн, телевізор, перші місця поруч з водієм - Варка була невимовно рада!

По дорозі розвозячи російських туристів в різні готелі, подивилися і потім зрозуміли, що наш готель - найкращий. Проїжджали "Festival Club Akdeniz" (заїжджаєш прямо в саме серце готелю, це мені не сподобалося, дорога вузька-вузька, колом туристи в купальниках), "Aurora" (про нього нічого сказати не можу, але під'їзд до нього страшенно незручний), " Mersin "(цей чотири зірки, на зразок красивий, хотілося б зазирнути всередину) ... ще готелю 2-3, не пам'ятаю ... і - наш готель "Club Solara ***" виглядав абсолютно бляклим, ресепшн дерев'яна, наче й правда приїхали в село.

Цей готель знаходиться в селі Гюзель- Чамлі, але зовсім недавно це село приєднали до Кушадаси, і тепер туристи назвали це містечко "прекрасне далеко", так як їхати з Кушадаси до нього далеченько, хвилин 45-50. Але, коли нас проводили в номер - мені дуже сподобалося! Ну, відразу у ванну - все в порядку, плиточка, унітаз (підходящої висоти і для дитини), дзеркало, рушники, фен, все нове; кондішн працює; далі балкон (балкони тут скрізь, хоч і перший поверх) і вид з вікна - на дитячий басейн. Вода в басейні ... я сто років в обід не бачила такої води! Такого блакитного кольору! Я знаю точно, чого нам не вистачає в Сибіру. Яскравості. Квітів. Фарб. Тепла. Тут цього було більш ніж достатньо!

У готелі нас було всього три російських сімейні пари, дві з дитиною. Увечері, розібравшись з речами, пішли до моря - йти метрів 50, але як виявилося потім, можна ходити й уздовж готелю (всередині, по двору, через ресторанний блок), вихід прямо до берега моря.

Значить , пляж. Пляж кам'яний, камені великі, красиві, в море через 10 метрів - пісок! Довго йти неглибоко, так що дітям є де розгулятися. Але який пісок блискучий! Вода чиста, його видно навіть коли вже немає дна, і він блищить! Це просто чари якесь! Вода дуже солена, триматися на воді нічого не варто, тому я за Варку була спокійна. Але, звичайно, після такої солі треба митися, а на нашому пляжі, на жаль, душу немає. Або потрібно йти до басейну в готель (у купальнику через ресторан), або йти на громадський пляж і митися там.

На перший вечерю їли: картопля фрі, рис, курка, овочі (помідори-огірки), всілякі оливки, смажений баклажан і фікзнает що за травичка. На десерт - тістечка, схожі на нашу "картоплю", кокосові тістечка і кавун. Хліб дуже смачний (і це єдине, що визнала Варя за їжу). Взагалі про їжу можу сказати ось що: на другому тижні вона нам зовсім набридла, бо їли ми завжди одне і те ж; дуже багато трави і дуже мало м'яса, фрукти хороші діставалися тільки туркам, бо вони були завжди в перших рядах і брали в три рази більше того, що з'їдали.

Солодке було схоже на "манку з цукром" або, як казав тато, на "мочалку з цукром". Іноді це мало шоколадний відтінок, але все одно було без смаку-солодким. Залишалося просто знайти в районному центрі "Pastahane", чи то пак кондитерську, адже Туреччина славиться своєю пахлавою! - І вона там дійсно дуже, дуже смачна! Але Варка була байдужа до меду і будь-яким його проявам, тому нам довелося купувати їй морозиво, але - на відміну від нашого (крім, звичайно, Назаровський пломбір) - дуже смачне!

Дзвонити ми стали по карті з телефонів-автоматів, коштує така карта 5 лір ($ 1 = 1,2 лір) за 50 одиниць, причому дзвінки на домашній телефон виявилися набагато дешевше, ніж на стільниковий. Поряд з готелем знаходиться маленький сільський ринок, який "розквітає" ближче до вечора, після 20 вже точно, там і годували дитину, коли він абсолютно відмовлявся від їжі в готелі. Так, з пиття в готелі були тільки газовані напої (і хто нам казав про соки?), Їх Варя зовсім не п'є, і вода. Чай/кава подавався тільки на сніданок і на полуденок, під час обіду і вечері треба було теж пити газовану воду. І зеленого чаю ніде не пропонували ... Був прикольний випадок - Варя запросила йогурт, Антон купив його в сусідньому з готелем кіоску, відкриваємо ... солоний! І правда, тільки в Росії йогурт солодкий, а скрізь це - просто кисло-молочний продукт, типу Тайрана.

Оглядову екскурсію ми проігнорували (а попросту - проспали) і не пошкодували. Як нам сказали ті, хто туди поїхав, їх возили в основному по торгових центрах, де торгують шкірою та золотом, і ненадовго завозили в мечеть.

Наш готель, як виявилося, знаходиться поряд з відомим Національним парком Кушадаси, і нам порадили з'їздити туди на автобусі. Цей парк займає величезну площу, і там - не в клітках, а так просто - можна зустріти різних тварин. Крім того (як з'ясувалося потім!) - Там є багато монастирів, цікавих печер, і історичні місця. Але екскурсій туди не влаштовують, і ми поїхали своїм ходом.

Висадили нас на горі, вниз вела драбинка, по якій ми спустилися і опинилися на красивому піщаному пляжі, усипаному турками. Турки були скрізь - і в море, і в кущах за спеціальними столиками, Варя кричить - дивіться! порося біжить! - Дивимося - і справді, біжить такий маленький кабанчик, до своєї великої родини (штук п'ять поросят і, можливо, батьки, гуляють просто так у лісі). Хотіли ми піти далі, але розпитувати було марно - ніхто або не знав, де тут дивляться звірів і куди тут можна піти, або взагалі не розумів англійська. Потім нам сказали, що для національного парку треба шукати воділку, який знає, куди їхати і що показувати. А пішки там робити нічого, територія парку дуже велика. Ось що я звідти пам'ятаю - так це тріск цикад! Десь о 19 годині вони почали тріщати, і мені стало просто моторошно ... Пляж спорожнів, сонце потяглося до заходу, народ розсмоктався по машинах, музика стихла ... Жах! А взагалі парк закривається о 21-00.

Прогулянка на яхті ми вирішили організувати самі, без російського гіда; і це нам без проблем вдалося (і замість 25 $ ми витратили 20 $ за особу).

На яхті теж були в основному турки, і нас вісім росіян: всього чоловік 50. Я думала, цілий день на яхті - це ж здохнути від спеки! Виявилося, нічого, на самому морі завжди вітер, і навіть прохолодно, якщо ховатися від сонця. Занирює у воду можна було п'ять разів (яхта робила п'ять зупинок, і тільки одну на суші), Варка боялася пірнати з драбинки, тому ми її тільки обливали водою з відра. Але - чистісінька вода! Таточко наш постійно пірнав і приносив різної живності типу черепашок, скелетів морських їжаків, крабів, морську зірку, притягнув клешні огроомного краба, з неї випав маленький, дітлахи за ним носилися. Один з керівників яхти пірнув з гарпуном і через деякий час повернувся з ... восьминогом! Всі кому не лінь його чіпали, і до всіх він приклеювався своїми присосками.

Так, остання зупинка була на грецькому острові Самос, ось де діти показився! Головне, коли стали підпливати, штурман наказав підняти прапор ... і який, ви думаєте, ми підняли? Грецький! Конспіратори млинець. Так що можна сказати, що ми були в Греції, хоча про це ні в одному проспекті яхтових прогулянок не написано. Після цієї поїздки гойдало ще щонайменше три дні.

Через день відпочинку вирішили поїхати в Кушадаси (деякі російські відразу спрямовуються на турецькі ринки, щоб виправдати поїздку, ох як я цього не люблю!). Ми їхали виключно на Голубиний острів і фортеця на ньому. Це дійсно казковий острів! Фортеця справжня, з маяком, з гарматами, будь-якому хлопчиськові буде там цікаво! Щоправда, "нутро" фортеці, вежа на маківці, була закрита, але в щілину між дверима я роздивилася кілька картин. Єдине, що заважає тверезо все сприймати - це спека. Ми дотопалі до фортеці, відбиваючись від ринкових пріставучек, тільки до 12 години, піднімаючись вище до сонця, відчуваєш, як плавиться твоє тіло, і паморочилася голова.

Через дві години страшенно хотілося є і - купатися! Але спробуй тут купуватися в портовому місті! Пляж не дождесся, і раптом зверху бачу - внизу на острові купаються люди і стоять шезлонги! Бігом туди. Плати п'ять лір - говорять ... Заплатили за кожного, побігли у воду. Це щось! Іржава сходи, берег весь у морських їжаках і якийсь зелений, Варя купалася тільки на руках у тата. Лежиш на лежаку, бачиш, як тут же поруч з обгородженою територією миють тільки пристав корабель, щось викидають у воду ... і треба в неї ж лізти! Дурдом! Найбільше мене вбила роздягальня, в якій нестерпно пахло сечею (ну жінки! Ну хто так робить ...), не можна було нічого повісити. Загалом, ми віддали 5 лір за мрію. І, незадоволені, пішли. І яка ж була наша радість, коли в Кушадасах ми зайшли в кафе "на розі", затягала пахлавою, морозивом і турецьким кави! Щасливіше людей важко собі уявити.

З позапланових екскурсій був ще Грот Зевса. Пішки від готелю 15 хвилин. Це просто суперместо! Правда, самі турки його ж і ... засмітили зовсім. Справжнісінький грот, немає ніяких табличок, що це за місце (за легендами, це грот, в який приходив Зевс розважатися, ховаючись від своєї дружини). Усередині холодно, і від тіла йде пара! Начебто для того, щоб стати сильніше, треба там скупатися. Усередині є навіть декілька острівців, до яких можна допливти і повернутися назад. Відчуття - супер! З 40-градусної спеки в нуль! Головне - що є надія повернутися назад в спеку, і вона гріє.

У готелі Варя познайомилася з однією дівчинкою-ровесницею Вершаламель та її сім'єю: батьки, два брати і дві сестри. Ніхто з них не знає англійської, крім сестри Вершаламель, яка вивчає англійську в школі - в Анкарі немає моря, каже вона, через неї і спілкувалися. Але для Вари і вона говорила на невідомій мові, а з Версус (так вони самі звали Вершаламель) вони реготали, бігали, тримаючись за ручки, грали в нарди, купалися і танцювали. Просто дива!

Особливе враження від турецької лазні. Всі її нюанси можна прочитати де завгодно, але задоволення! Папка наш довго переживав по дорозі в той бік, що можна було витратити гроші на що-небудь інше, а в лазню сходити будинку, - але аніскільки не пошкодував, що сходив туди! Ходили вчотирьох (діти грали в холі), чоловік/дружина та чоловік/дружина, і це добре. Тому що я була першою, контраст температур після "здирання верхньої шкіри наждачкою", гаряча піна, коли я перекинулася на живіт, масажист потайки покликав чоловіка і, коли той еротично погладжував мене в різних місцях, запитував: "ааа?" мені хотілося схопитися від обурення! але було незручно перед іншими ... Масаж відмінний, бідний дядечко запарився, аж відкрив двері, коли робив його четвертому ... Коротше - супер!

Наступна трата грошей була в Аквапарку Adaland. Ну, поїхали ми всі росіяни разом, і добре. Діти тусувалися в окремому дитячому басейні, дорослі по черзі бігали на "дорослі" гірки. Найголовніше, чого я найбільше боялася, - це те, що ми будемо там на горі під відкритим сонцем з 10 до 15.30! Виявилося, що гірки, і вода, і екстремальні відчуття зовсім перекривають всі інші побоювання. Крім того, ми ходили на виставу в дельфінарій з 12.30 до 13.30, і сиділи там у тіні. Єдине, що погано - це те, що їжа на території коштує втричі дорожче, і за неї потрібно стояти в чергах. А ще уявлення в дельфінарії не безкоштовне ...

Варя, звичайно, була в повному захваті від гір - а я від людини, яка там страхував дітей. От уже що називається - людина на своєму місці! Він ні на кого не кричав, нікого не підганяв (Варя дуже боялася котитися, він з нею і співав, і танцював, і щось їй примовляв, і інших дітей притримував, щоб не котилися за нею відразу ж), когось підкидав постійно, не відсиджувався - загалом, просто казка! Я аніскільки не переживала за неї.

Для дорослих теж там сила-силенна гірок, деякі так собі, а деякі "та ну їх нафіг". Сама екстремальна гірка, від якої я, напевно, півгодини не могла перевести дух, - це "летіти вгору, далеко, над прірвою, під 45 градусів". А в критих гірках ми каталися удвох, вони всередині освітлені, і завжди видно, куди поверне дорога. Але найбільше враження у мене було від дискотеки під дощем. Спочатку на сцені декілька тінейджерів показували руху, зібрався натовп, просто повторювали, а потім - звідки не візьмись - з дірочок в підлозі стала бризкати вода, утворився такий туман, - як же кльово під ним танцювати! Коли повертаєшся, бачиш стільки радості в людях! Усі один одного зачіпають, але і не притискають, вік людей - від малого до великого, і просто незабутнє відчуття захоплення, до сліз!

Була ще одна екскурсія в Ефес, дуже захоплююча. Дівчина-гід на ім'я НЕС розповідала довго і багато, але це не стомлювало. Вся екскурсія зайняла півдня, до обіду ми вже повернулися в готель. Ми встигли з'їздити в саме місто, обійти його околиці; потім - гончарна майстерня - просто казкова кераміка! купили там три тарілочки для рідних; потім - гора і будинок Діви Марії, зі святим джерелом і стіною бажань; потім - ще одна торгова лавка з оливковою олією, супер-чорничним вином і турецькими солодощами типу рахат-лукум, сушеного інжиру, всіляких горіхів та ін Повернулися дуже задоволені.

Вечорами сиділи в альтанках, пили пиво, грали в нарди і спілкувалися з російськими друзями. Єдине, що напружувало - це повна відсутність організації вечірнього дитячого дозвілля. Діти носяться в напівтемряві і не знають, чим їм зайнятися. У Вари був комп'ютер, і десь на 22 годину вона вже сиділа за ним, дивилася мультики. О 23.00 щоденно була дискотека для бажаючих, але ми туди не ходили, тому що звалювалися спати. В останні дні на морі піднявся вітер, були великі хвилі, і за півгодини можна було так нахлебтатися солі, що лізти в нього більше не хотілося.

Загалом, відпочили ми відмінно. Відіспатися на півроку. Море, пальми, сонце були нам забезпечені. А більшого нам і не треба.

Фотографії цього відпочинку можна подивитися тут.

Олександра, alex.dedova @ gmail.com.