З малюками на Ельбрус. Частина 2.

З малюками на Ельбрус. Частина 1

Ловися, рибко!

Так вже вийшло, що наші діти жодного разу не були на риболовлі. Але нам нарешті випала нагода надолужити згаяне. Одного разу, гуляючи, ми натрапили на симпатичне кафе з фонтанчиком і альтанками навколо ставка. Як виявилося, у ставку розводять форель, і будь-хто може взяти вудку і порибалити. Спійману рибу тут же смажать (але можна замовити і вуха). Коштує все це за московськими мірками недорого (ціни я, як зазвичай, наведу в кінці розповіді), так що ми навіть не роздумували.

Треба сказати, що одне з моїх найщасливіших спогадів дитинства - рибалка в Астраханській області : там риба ловилася одна за одною. Тому я в деякій мірі знову відчула себе дитиною. А радості наших хлопців не було меж: вони самі насаджували на гачки кукурузінкі і потім з найсерйознішим виглядом тримали свої вудки! Першу рибу зловив Тимофій - і треба було бачити, як гордо він тягав навколо ставка своє відро і хвалився всім і кожному!

Поки смажився наш улов, діти бризкалися у фонтанчика і грали іграшковими лататтям. Потім ми вибрали альтанку, і нам принесли блюдо з фореллю: в хрусткій скоринці і з скибочками лимона. Було дуже смачно, і навіть Ілюшка, який зазвичай від риби верне носа, їв із задоволенням. А Тимофій попросив в першу чергу саме свою рибку, яку упіймав сам.

На зворотному шляху ми заглянули до нарзанного джерела: звучить красиво, а виглядає просто як стирчить зі стіни труба. Але вода виявилася смачною, хоч і мала специфічний присмак металу (правда, пити її потрібно в той же день, інакше потім випадає осад.)

Неподалік ми виявили кінний клуб, але вирішили, що діти для катання на конях все-таки занадто маленькі, а вражень на сьогодні і так досить.

Ущелина Терскол. Похід до водоспаду

Одного разу, коли ми в черговий раз задумалися про те, куди піти погуляти, наш сусід порадив нам відвідати ущелині Терскол: обіцяв, що буде дуже красиво. Ще згадав великий водоспад, але з жалем констатував, що з дітьми ми до нього не дійдемо.

З ранку ми встали раніше, поснідали і вирушили в дорогу. Маршрут починався із непримітною доріжки, що веде вздовж корівників. Спочатку було холодно і незатишно, тим більше що доводилося йти по грязі, змішаної з гноєм. Але потім калюжі скінчилися, виглянуло сонечко. Починався плавний підйом, і тепер ми йшли по зеленій рівнині, всіяною камінням, а з обох сторін тягнулися довгі ланцюги гір. Спочатку ми не квапилися: без кінця фотографувалися, збирали малину, а переходячи через бурхливу річку, зупинилися на хиткому містку, щоб пошвирять камені. Кілька разів нас обганяли інші туристи, і всі дуже дивувалися, побачивши маленьких дітей.

Через деякий час каменів на шляху додалося, і доріжка стала поступово пропадати. Тепер місцями ми продиралися через зарості лопуха і борщівника або перелазили через кам'яні брили. Де-не-де доводилося переносити дітей на собі. Зупинятися стали все частіше - мучила задишка. Здавалося б, особливо повинні втомитися діти, але варто було зупинитися - вони приймалися бігати, а Тимофій до того ж перетягував каміння.

У якийсь момент стежка знову з'явилася, а потім і роздвоїлася. І ми постали перед вибором: підніматися в гору або йти вздовж річки. Подумавши, розділилися: тато з Тимофієм вирушили нагору, а ми з Іллюшею так і продовжували йти вперед, поки не зайшли в глухий кут: річка підступала до самій горі. Довелося дертися в гору: взявши Ілюха під пахву, я стала потихеньку підніматися, чіпляючись вільною рукою за траву. Раптово повз нас пролетів важкий камінь. Піднявшись на стежку, ми почули гучний плач: камінь кинув Тимоша, і тепер одержував за свою витівку по попі. Виявляється, йому було цікаво, чи справді таким чином можна викликати обвал: а те, що хтось може постраждати, йому в голову не приходило.

По вузькій стежині доводилося йти один за одним: притримувати дітей було дуже незручно, і подумалося, що добре б на такий випадок завести страхувальні пояси. А вид з гірського схилу вражав: річка-струмочок, маленькі деревця і розсипані всюди камінчики - точнісінько в точнісінько макет.

Періодично ми відпочивали: сідали прямо на доріжку поруч з чагарниками костяниці і їли ягоди. У якийсь момент нам відкрилася далека частина ущелини - ланцюга гір змикалися. І якщо це дійсно так, значить, до водоспаду ми все ж таки дійдемо!

Потім був черговий спуск, скачки на камінні і знову втрата дороги ... Діти попросили їсти. Зупинилися біля річки, і поки малюки уплітали бутерброди, тато побіг на розвідку. Повернувся за півгодини сяючий - знайшов! З'ясувалося, що ми давно пройшли те місце, де потрібно б перебиратися через річку, тут же перестрибувати на іншу сторону з дітьми було нереально. Подумавши, ми пошукали місце повужчий і, піднатужившись, зіштовхнули у воду величезний валун: вуаля - перебралися!

Незабаром ми зустріли повертаються ранкових туристів; вони підбадьорив нас: "Молодці, так ви майже прийшли!"

Ось останній поворот стежки, і - ура: перед нами водоспад! Ми навіть не уявляли собі, що він такий високий. Вода з ревом падає на камені і тікає вниз клекочучих потоком. Залишилося тільки піднятися вище, до самої води - але це непросто: з-за безлічі дрібних камінчиків ноги "їдуть" вниз, а ми вже й так вибилися з сил. Насилу піднявшись, відчуваємо сильний холод: сонце сховалося, а вітер зносить на нас стіну крижаних бризів.

На дітей ми тут же наділи светри і куртки, а самі викупалися - не часто випадає така можливість.

А потім ми сиділи на травичці і відпочивали. Всі були дуже задоволені, ще б - ми йшли сюди шість годин!

Зворотна дорога зайняла всього лише три години, але додому ми все-таки повернулися тільки ввечері. Нас чоловіком дуже здивувало те, що діти майже не вередували. А я, озираючись на сьогоднішній маршрут, задумалася про те, як часто вдома ми лінуємося пройтися пішки і часом довго чекаємо автобус, щоб проїхати якихось три зупинки.

Ельбрус!

Мабуть, цієї події діти чекали найбільше . Але, як особливо значуще, ми залишили його на кінець відпочинку.

Поясню, що на Ельбрусі працює фунікулер. Спочатку пасажирів у два етапи піднімають вагончики, а потім одномісні сидіння.

Хоча ми і приїхали до відкриття кас, в черзі на посадку довелося простояти хвилин сорок. Бажаючих виявилося багато, до того ж деякі екскурсійні групи проходили без черги. (Правда, говорять, що взимку, в пік відвідуваності Приельбрусся, в чергах стоять по 5-6 годин.) Вагончик дітям дуже сподобався: майже як трамвай, тільки підвішений на тросах. Сидячих місць майже немає, та це й не потрібно: набагато цікавіше стояти, притиснувшись носом до скла.

Дві черги фунікулера підняли нас на висоту 3500 м, на станцію "Мир". Тут, у невеликому будинку, знаходиться музей оборони Кавказу і два кафе.

Але найголовніше - оглядовий майданчик. З неї відкривається приголомшливий вид на головний кавказький хребет. Ми дуже зраділи, що день видався сонячним і вершини гір не закриті хмарами. Зверху видно стрічки річок; зовсім близько льодовики, поцятковані тріщинами. Ми довго фотографувалися і міцно тримали за руки дітей, які так і норовили підійти ближче до краю. (А що нас дуже засмутило - так це величезна кількість сміття, яке, судячи з усього, давно не вивозять. Цікаво, на що ж йдуть екологічні збори?)

Черга на посадку перед останнім підйомом рухалася повільно. Ми встигли як слід одягнутися, дістали сонцезахисні окуляри (яскраве світло, відбите від снігу, може сильно нашкодити очам). Але ось, нарешті, і наші крісла! Ілюшка зі знанням справи застебнув ланцюжок - тепер можна дивитися по сторонах. Під ногами - гостре каміння, висота - кілька метрів. А на опори канатної дороги прикручені таблички "З крісла не стрибати!" Кому ж прийде таке в голову?

У міру підйому посилюється холод - невже зараз серпень?

Кінцевий пункт канатної дороги - станція Гарабаші (3800 м). Тут в ряд стоять металеві будиночки у формі циліндрів (по-народному просто "бочки"). У них проживають альпіністи, що проходять акліматизацію перед сходженням (висота обох вершин понад 5600 м)

Трохи погулявши, ми відзначили, що сонця вже давно немає, нам не по-літньому мерзлякувато, руки закоцюбли; і взагалі як- то різко захотілося чаю - та де ж його взяти ... Але все ж таки було б прикро піднятися так високо і не дійти до снігу буквально кілька метрів.

А потім ми обдзвонювали наших друзів: "Дзвонимо вам з Ельбруса ...", - і всі були дуже здивовані і раді за нас. Діти, доевшіе останнє печиво, різні, і ми вирушили назад.

З якою радістю ми повернулися на станцію "Мир", де світило сонце! З якою жадібністю ми їли в кафе картоплю фрі і люля-кебаб, пили глінтвейн (а діти - чай)!

Цікаво, відкладуться ці враження в маленьких дитячих голівках?

Вже спустившись, ми згадали, що забули урочисто вручити дітям медалі з Ельбрусом, які заздалегідь купили в кіоску сувенірів - так що зробили це внизу. Діти були страшенно горді і довго хвалилися своїми нагородами місцевої кішці.

На закінчення

Я привела в цьому звіті тільки частина наших літніх пригод. А були ще походи на гору Адил-су, до озера Донгузорункель, прогулянки по Нальчик ...

Підводячи підсумок нашої поїздки, я хочу дати кілька порад тим, хто збереться відпочивати в Терскол.

Обговоривши з чоловіком ситуацію з житлом, ми прийшли до висновку, що якщо коли-небудь ще сюди приїдемо, то жити будемо неодмінно в санаторії чи готелі. На жаль, психологія місцевих жителів така, що вони намагаються вмістити в одну квартиру максимальну кількість мешканців, і навіть передоплата ніяких гарантій не дає. Не кажучи вже про те, що ціни, названі по телефону, абсолютно не відповідають дійсності.

Одяг з собою потрібно брати спортивну. Обов'язково треба мати зручні черевики (кросівки). Сандалії (а тим більше шльопанці) для гірських прогулянок не годяться! Легкі, непромокальні (добре, якщо ще й з теплою підстібками) вітровки - необхідна річ. Погода тут змінюється стрімко, від сильної спеки до проливного дощу. Дівчатам з жалем повідомляю, що всі сарафани я прокатали туди і назад дарма. Адже не будеш же надягати їх з кросівками!

Ще ми дуже пошкодували, що не взяли з собою бінокль - прикре упущення.

І остання порада тим, хто їде з дітьми. Обов'язково покажіть своїм малюкам, як виглядають борщівник, блекота і вовча ягода. Ці рослини тут зустрічаються дуже часто.

Бажаю всім успіху і нових приємних поїздок і вражень!

Додаток. Деякі ціни
  • пиріжки (на Чегет) 30 руб.;
  • лимонад 15 руб.;
  • шишки в сиропі 100 руб.;
  • медаль з Ельбрусом 40 руб.