Бути у формі ... Частина 2.

Бути у формі ... Частина 1

Від "Гномик" робили радіальний вихід до озера Духів. Оксана прихворіла, тому ми її залишили на стоянці і втрьох з ранку вирушили шукати озеро Духів. Стежку відразу не знайшли, тому полізли через курумнік (нагромадження величезних каменів) у гору. Неслабка сходження було, я вам скажу. В одному місці я застрягла, не могла ні піднятися вище, ні спуститися нижче, Серьожі довелося на руках витягати мене нагору. Після взяття цієї гори я без жодних докорів сумління почала носити значок "Альпініст СРСР", який, не повірите, знайшла на стоянці в долині ярлу. А після взяття перевалу Кара-тюрек я прийняла рішення носити його на піджаці на роботу.

Озеро Духів виявилося абсолютно прозорим, з кам'янистим дном, оточене з трьох сторін горами. Гори відбиваються у воді. Про це озеро розповідають багато небилиць, кажуть, там бувають незрозумілі явища, світіння, голоси та інше. Тому ми, не змовляючись, вирішили, що ночувати поруч не будемо. Звичайно, ми не віримо у всяку нісенітницю, але про всяк випадок вирішили не ризикувати. З озером Духом пов'язані два відомих імені: алтайський художник Чорос-Гуркин і знаменитий письменник-фантаст Іван Єфремов. Чорос-Гуркин намалював картину "Озеро гірських духів", а І. Єфремов під враженням зустрічі з Чорос-Гуркіна в 1942 році написав оповідання, де він описує озеро і припускає, що незвичайні явища можуть бути пов'язані з випарами ртуті. Геологічними дослідженнями ці припущення не підтвердилися, тому сміливо можете відвідувати ці місця. Вони варті того.

Назад повернулися стежкою набагато простіше тієї, по якій ми піднялися. Бачили сніжного барса з дитинчам, шкода, фотографія вийшла не дуже чіткою, дуже велика відстань розділяло нас. На стоянці ми виявили дикий сорт смородини з дивно ароматними листям, рекордна кількість літрів чаю ми випили саме на цій стоянці. Чай вийшов ніжно-зеленого кольору, із чудовим ароматом і смаком. Вода з гірського струмка, ще не зіпсована цивілізацією + неймовірно ароматні запашні листя лісової смородини, "Ліптон" просто відпочиває. Я навіть нарвала з собою листя, щоб пригостити на роботі своїх дамочок.

Саме по дорозі на цю стоянку я бачила ендемік Алтаю - родіолу морозну. Взагалі в цьому поході я відкрила для себе неймовірну кількість дивовижно гарних квітів. Зробила величезну кількість знімків. Якщо чесно, навіть не знаю, як вони називаються.

Перевал Кара-тюрек. Назва гори викликає багато суперечок. Тюркське "кара" має кілька значень: "чорний, темний", "великий, крупний". "Тюрек" - "серце". Мені особисто імпонує переклад "велике серце". Мої найсильніші відчуття пов'язані саме з переходом цього перевалу. По-перше, він виявився дуже високим: 3128 - сама верхня точка. Я так сміливо оперую цифрами, тому що в цьому поході у нас був навігатор. У нього була закладена карта нашого маршруту, тому була можливість визначати висоту не на око, а з точністю до сантиметрів. По-друге, це взяття не однієї гори, а цілої низки гір: піднімаєшся весь в милі на одну, виявляється за нею ще одна, переповзає її, а там ще одна. Але саме з цього перевалу відкриваються приголомшливі, казкові види. Саме з цього перевалу можна побачити одночасно долину р. ярлу, пік Делоне, Аккемское і Верхаккемское озера та озеро Духів одночасно. Ось вже воістину я відчула себе мало не на вершині світу. Саме на цьому перевалі ми спостерігали просто сюрреалістичну картину: ми йдемо по горі, а за нами суцільною стіною знизу йдуть хмари, закриваючи собою, як величезним завісою, гори. У очманіння спостерігали цю нереальну картину і не могли знайти слів, гідних цієї картини.

Йшли і бурмотіли: "Просто сюр. Повний сюр". Все кругом змінювалося з такою швидкістю, що не встигали усвідомлювати. Потім без жодного попередження сонце вимкнули, і почався сильний дощ з вкрапленнями снігу. Промокли наскрізь, перепрошую за інтимні подробиці, просто до трусів. Ось де я замерзла і на практиці з'ясувала, що навіть мокрі рукави, що закривають кисті рук, гріють. Якщо б у мене рукави були нормальної довжини і мені довелося б махати голими китицями, вони б у мене просто там і відвалилися, тому що взяти з собою рукавички мені навіть в голову не прийшло. Внизу 30 градусів за Цельсієм, які рукавички?! Коли добралися на саму вищу точку і побачили обоо, я згадала, що у мене в кишені штанів припасені кольорові мотузочки. Негнучкими пальцями дістала і почала прив'язувати мотузку. Сергій подивився на мене і запитав з надією в голосі: "Це обов'язково?" Потім приречено почав чіпляти свою мотузку. Йому було це важче, мотузочок маленька, мокра, а пальці великі і сильно замерзлі: такої розкоші, як довгі рукави, він, по-моєму, не знає класу з 6-го, так як вимахнув вище середнього зросту. Обоо - це культові піраміди, вони будуються на знак вшанування духів даної місцевості. На моїй батьківщині, в Бурятії, вони теж є, до них з шануванням відносяться не тільки буряти, але й росіяни. Жоден водій не проїде через перевал, не прив'язавши стрічку, або не поклавши монетку. Абсолютно на повному серйозі говорять: "Не буде дороги".

Спуск з перевалу гідний окремої розповіді. Це тільки починаючим туристам здається, що спускатися з гори легше, ніж підніматися. Ні фіга подібного. На спуску я відразу зігрілася, так як стежка була глиниста, так і норовила піти з під ніг. Там я і потягнула м'яз на лівій нозі трохи вище коліна. Як ми переходили струмок - окрема пісня. Сергію довелося весь берег оббігти, щоб знайти місце, де я змогла б перейти. Я в нормальному стані жахливо боюся водних переправ, а з травмованою м'язом взагалі втратила надію, що зможу перейти. Тим не менше під активну підбадьорювання чоловіка зуміла подолати струмок. Ледве допхалась до жаданої Кедрової стоянки. Натерла ногу бальзамами "Корінь" і "Зірка", стало легше, м'яз перестала хворіти.

Тільки після важкого переходу розумієш принадність відпочинку. Переодягнувшись у сухий одяг, сівши біля багаття, починаєш так посміхатися і мліти від простих радощів життя. Господи, тепло, сухо, гаряча їжа. Що ще треба?! До речі, після такого переходу я випила розведений медичний спирт у смертельній для мене в звичайному житті дозі, і навіть не відчула (ха). Серьога сміявся: "У Лариси на великій землі після трьох чарок вина настає тихий здоровий сон, а тут тяпнула вже пару чарок спирту і хоч би хни".

Забула сказати, що за нами ще до перевалу Кара-тюрек ув'язалася сибірська лайка, бадьоро дотопала з нами до стоянки. Собака виявилася неймовірно вихована, з нелюдським терпінням чекала, поки звариться вечеря, жодного разу не гавкнув, просто мовчки лежала.

Наша кавказька вівчарка Дуся вже кожному не просто в рот, а в шлунок б зазирнула, сперла б зі столу все, що погано лежить, жебракувала б, не приходячи до тями. Вже би всі не витримали і згодували їй все що можна і не можна.

Кедрова стоянка дуже мальовнича: величезні вікові кедри, м'який ягель, карликові берізки, величезна кількість бадану. Другий рекорд по випиванню чаю ми зробили тут. Пили чай з листя бадану, дуже смачний тонізуючий напій.

Після Кедрової стоянки був дуже важкий перехід. Ми здуру вирішили скоротити шлях і піти по березі річки. Спочатку навіть спостерігалася якась стежка, а потім почалися просто непрохідні нетрі: стрімкий кам'янистий берег і вузенька-вузенька ледве видна тропіночка по краю. Зворотно вилізти нагору вже не представлялося можливим, залишався один шлях - вперед.

Ось де я натерпілася страхів, а коли практично на животі повзла через струмок, що стікає прямовисно вниз - зізнаюся чесно, плакала в голос, бо що не могла виповзти назад і вперед довжини ноги не вистачало. Зависла між небом і землею і ридала в голос. Як подивлюся вниз, де з гуркотом через величезні камені мчить гірська річка - робиться холодно в животі. Рюкзак за спиною тягне назад, я притулилася всіма кінцівками до скелі і плачу. Сергій відніс свій рюкзак на безпечне місце, повернувся за мною й командує: "Ногу став вниз", а вона не ставиться, тому що коротка від природи. Не всім же бог дає ноги як у Наді Ауерман. Я, не отлепляя живота від скелі, зуміла судорожно стягнути з себе рюкзак і віддати Сергію, він відніс його і знову повернувся за мною, в мене від напруги навіть шию звело. Знову команда: "Став ногу вниз". А де він, цей чортовий низ?!! Пупков не вміє довго вмовляти, він просто відірвав мою ногу і кудись поставив руками, я, не встигнувши навіть толком злякатися, опинилася на безпечному місці. Коли ми вибралися на стежку, я півгодини тупо сиділа на березі, просто приходила до тями від пережитого жаху.

Приблизно на середині останнього переходу нас застиг дощ. Миттєво з'явилися вируючі потоки на стежці, які затопили всі ямки. Підсковзнувшись знову, потягнула вже травмовану м'яз, йти стало неможливо, ледве переставляла ноги. Підняти ногу вище, ніж на 5-10 см від землі стало неможливо, просто дикий біль. Якщо по рівній землі можна йти, практично не відриваючи ноги від землі, то на гірській стежці це неможливо. Сергій поніс мене на спині. Спочатку ніс наші рюкзаки, потім повертався за мною і так поки не вийшли на пряму і нас не побачили Оксана з Віталієм. Рада у Філях вирішив: Сергій без нічого з моїм рюкзаком біжить в Тюнгур за машиною, а ми потихеньку шкандибає до стоянки і там чекаємо його. Приблизно 12 км Сергій пробіг за години півтори і назад по бруду продирався на машині ще приблизно годину. Ми помилися самі, помили черевики в річці, розклали все сушити і терпляче чекали появи "Хонди". Коли на горизонті з'явився вже не білий, а якийсь коричневий від бруду "Одіссей" нашої радості не було меж.

Цей похід був багатий не тільки шикарними видами природи, а й культурними відкриттями і знайомствами з цікавими людьми . Старообрядницьке село Верхній Уймон засновано в 1801 році. У серпні 1826 року саме в цьому селі 13 днів базувалася експедиція Ніколя Реріха. 15 років тривала знаменита Центрально-Азійська експедиція Реріхів. Ви не повірите, з якою любов'ю там до цих пір зберігають пам'ять про великих Реріха. Незвичайний музей створений ентузіастами, послідовниками вчення Реріхів на власні кошти. Ми півдня провели в цьому музеї, екскурсію для нас провела Бугайова Людмила Вікторівна з Челябінська. Виявляється, справжні послідовники Реріхів з різних міст Росії по черзі приїжджають у Верхній Уймон і працюють в музеї, можна сказати, вахтовим методом.

У Алтайському селі Мендур Соккон живе унікальна людина - шодо Микола Андрійович. Він багато років створював музей етнографії Алтаю, аналогів якому не існує. Ми приїхали в село, знайшли будинок, де живе Микола Андрійович, одночасно з нами до нього приїхала делегація з чеського телебачення на чолі з алтайських шаманом Акайомов Киниевим. Треба сказати, виглядали вони дуже колоритно. Акай з довгою косою, вистрижену по краях (я посоромилася запитати, що це означає, а тепер страждаю від невідання). Чехи, які за версту виглядають іноземцями. Як пояснити, чому росіяни, як би не одяглися, виглядають своїми в дошку, і іноземців відразу видно, що вони не наші, навіть якщо вони мовчать як партизани. Микола Андрійович провів для нас дивовижну екскурсію. Я з великою повагою ставлюся до ентузіастів своєї справи. Після походу я про два ці цих чудових музею розповіла величезній кількості людей, мені дуже хотілося, щоб з ними познайомилося якомога більше людей.

За цей тиждень з хвостиком ми настільки звикли пити воду зі струмка, вмиватися холодною водою , прокидатися і засинати під спів птахів або шум річки, що вирішили, що відразу повертатися в суєту великого міста просто небезпечно для психіки. Тому ще на пару днів зупинилися в дуже милому сімейному пансіонаті "Срібні джерела" в Чемалі. Оселилися в двокімнатному номері люкс, боже мій, зі зручностями в номері! Сауна, басейн, газони з підстриженою травичкою, більярд, теніс, чудова кухня. Що не кажіть, але і в цивілізації є свої безперечні принади. Хоча чомусь потім згадуєш з ностальгією саме шум дощу, свист ховрахів, що світиться вночі воду гірської річки, дуже смачну кашу, що пахне димом багаття, неймовірну розслабленість після важкого переходу і приголомшливі, кожен день нові види природи ...

Знаєте, я в цьому поході зовсім забула про переживання з приводу фігури і була приємно вражена, коли після повернення додому зробила контрольні заміри талії. Не повірите, але я втратила в обсязі 7 сантиметрів! Сергій мені давно пояснив, що правильніше боротися не з кілограмами, а з обсягами. М'язи важче жиру. Коли займаєшся у тренажерному залі, то нарощувати м'язову масу і втрачаєш жирову. Тому я зважуюся більше для проформи, а уважно стежу за обсягами. Дійсно, я зараз, може, важу і більше, але в пропорціях набагато стрункішою. ??

На Алтаї величезна кількість приголомшливих по красі і енергетиці місць. Ми з Сергієм вирішили, що цього літа підемо до високогірного озера і льодовику Маашей, обов'язково відвідаємо Шавлінскіе і Аленкина озера. Приєднуйтесь!

З величезним бажанням надовго залишатися у відмінній формі,