Від Лермонтово до Сухумі ....

Стерши фігурне пташине гуано з монітора і клавіатури (папужки невигадливо помстилися за нашої відсутності), доповідати.

Ми повернулися з відпустки. Абсолютно все вийшло не так, як планували, але при цьому все склалося просто чудово.

Збиралися довго - на роботі у всіх виповзали купи проблем: спершу під питанням висів відпустку у Женьки, потім - в Андрія. Прогнози вирішення проблем були настільки туманні, що нас всіх трусить нервовим тремтінням. У результаті зібравшись виїжджати рано вранці в понеділок, ми поїхали в ніч на вівторок.

Добралися до Джубги годині о другій ночі. Чи не ризикнувши втомленими і в темряві кружляти по перевалу, подрімали в машині (з розкладеними двома задніми сидіннями у нас з дітьми вийшов аеродром, а чоловіки спали попереду, відкинувши спинки) і годині о п'ятій рушили далі.

Першою по планом була зупинка в Новомихайлівське в наметі. Але ... Море на обрії з'явилося разом з дощем на голову. З гарним таким чорноморським зливою з громом і блискавкою ... І все небо затягнуте важкими хмарами. Поїхали шукати "вихід" з дощу. Є кемпінг під Лермонтово, але там дощ і не думав кінчатися.

Поїхали в Агой - і там поливає. При під'їзді до Лазоревскому в хмарах з'явився просвіт. Ми зраділи. Але в тих краях шукати місце, де поставити намет - щоб і море було, і людей небагато - справа марна. Тому зупинилися у господині, у якої були в позаминулому році. Оскільки нас прийняли за своїх, вийшло недорого.

Перший день - море, а після обіду на любиться з позаторішнього відпочинку галявину в горах смажити мяско. Під шумок ми з Женькою вислизнула від чоловічої компанії й рвонули по стежинці штурмувати якусь гірку. Добралися майже доверху, постояли, понюхали свіже лісове повітря і попередньо усвідомили, що ми у відпустці. Здійснилося.

На наступний день ми поїхали в Головінка. Проскочивши потрібний поворот, ми сповзли по роздовбаному путівцем у напрямку до моря, півгодини грюкали по великої щебінці крізь кущі ожини, минули виробництво цієї самої щебінки або її родичів і ... виповзли до тюльпанове дерево. Побродили навколо, взяли місцевого винця і пішли вивчати пляж. Мені сподобалося - людей там практично немає, на відміну від Лазаревського, а море таке ж. На березі човна валяються, якоря. Викупалися, прокотилися по долині Шахе, наскільки дозволяла дорога. До водоспадів не дісталися, та й були ми вже там. На зворотному шляху зупинилися в Джерельця перекусити. Познайомилися з кавказькою солянкою. Нічого спільного з місцевою, теж смачною, але зовсім інший. У нас це більше схоже на борщ з усякою м'ясною нарізкою, лимоном і маслинами, а кавказька - скоріше як піджарка у великій кількості підливи з купою спецій. Трохи тарілки не проковтнули, хоч вона і гостра, навіть Деньки тріскати за обидві щоки. Взагалі в цю поїздку він їв як слон - я свою дитину не впізнавала. Повернулися і після вечері, бродили до ночі по Лазаревському. Виявили за запахом масу квітучих магнолій. Краса.

Господиня розповіла, як доїхати до кінцевої точки екскурсій "Мамедова ущелеье" і "Берендєєво царство" - це був післяобідній маршрут наступного дня.

До чого я люблю лісові річки в цих місцях. Всі такі схожі й такі різні - з водоспадами, озерцями, водними чашами і печерки. Для кожної у місцевого турбізнесу своя легенда придумана - тут зануритися, щоб не хворіти, тут бажання загадати, там попити. Щоб не нудно було, легенди і прикмети періодично оновлюються. А ми без екскурсовода самі попили, поринули скрізь потроху, по каменях пострибали. Дітлахи пляшку з квасом по річці пустили і ганялися за нею з криками і бризками.

Оскільки ми були недалеко від Абхазії (куди ще два дні назад не собіралсіь ні в якому разі) все-таки вирішили доїхати. По дорозі зупинилися, погуляли біля морвокзалу в Сочі. Рибаков там коштує багато. При нас на пристані один з них висмикнув з моря блискучу рибину кілограма на три - начебто кефаль. Днинки тут же зажадав порибалити, але я показала, як у щасливця трясуться руки від щастя - мабуть, не часто така здобич трапляється.

Добралися до кордону - очередіна (вечір п'ятниці, народ на вихідні рвонув відпочивати) , зупинилися перечекати це неподобство у Веселому, за півкілометра від кордону. Там, де в минулому році жили. Ціни на будиночки піднялися рази в півтора. І там, де у Лазаревському ми платили по 200 з людини, і душова з санвузлом були не далі, ніж у квартирі, і все під навісом, тут виходило по 300 - "туалет типу сортир" в іншому кутку бази, а в душовій був забитий стік. А ще будиночки були з запахом вогкості. До другого дня на зразок вивітрилося, але все одно не фонтан. Зате на море на другий день піднялися хвилі - бал - півтора, добре покататися та попірнати. На "банані" прокотилися - дітям сподобалося, але нам здалося нудно після торішньої "таблетки".

Понеділок. З ранку купаємося, обідаємо - і на кордон. Перехід - близько години й то тому, що ми не знали, як правильно декларацію на машину заповнювати, а окрема черга була не на кордон, а за з'ясуванням цих правил. І відразу як за помахом чарівної палички за річкою змінюється природа. Повітря чистіше, машин практично немає. Дерева ... Пальми як і в Сочі були, але зовсім не такі. Евкаліптів у нас я не бачила зовсім, тільки в Ботанічному саду. А в "Країні душі" - стоять, кошлата. Корів на дорозі більше ніж машин, вони, не соромлячись, бродять, стоять і лежать в будь-яких місцях і навіть рогом не ведуть на сигнали - об'їде, не трамвай. І об'їжджаєш - куди подітися. І народ інший - простий, відкритий. Нас під Гаграх обігнала машина, просигналила щось химерне і загальмувала попереду. Водій вискочив - біжить, руками махає. Зупинилися й ми. Він у віконце всунув, щасливий, наче одного дорогого зустрів, вибачився: "Вибачте, що затримую! Слухай, брат, скажи! Якщо вона при гальмуванні" ди-ди-ди-ди ", а на поворотах" стук-стук-стук " ... Що це? У тебе ж така ж! " Тут до мене дійшло, що перед нами такий же Ніссан Серена варто, тільки з лівим кермом. За хвилину цей "товариш" встиг отримати у двох гордих своїми знаннями водіїв діагностику, приблизну вартість таких машин і запчастин у Ростові ... І щасливий власник стукати "товариша" покотив, залишивши адресу, телефон і запропонувавши в будь-який момент заїхати в гості попити винця і переночувати, якщо що.

викупалися в Новому Афоні. Як і раніше пустельні пляжі. Під ноги краще не дивитися, тому що у мене спрацьовує дитячий умовний рефлекс збору раковин рапанів, а на абхазьких пляжах такого добра можна мішок набрати, з місця не сходячи. Я і не дивлячись збирати примудрялася - на дотик. Думаю тепер, яку доріжку такою красою вимостити.

Доїхали до Сухумі. І тут нас пройняло - на в'їзді кілька багатоповерхівок після бомбардування. Стоять з вибитими вікнами, як сліпі. Передати відчуття важко, за душу бере. І далі по дорозі - такі ж. Поруч - житлові та занедбані. Гарні й руїни. У деяких будинках у вцілілих шматочках живуть люди. Фотографувати я не могла - просто рука не піднімалася. Вовка з дітлахами залишився охороняти машину, а ми з Женькою та Андрієм пішли шукати, де б зупинитися. У будинках уздовж набережної не сподобалося, і ми звернули у провулки. В одному тупики за столом на вулиці сиділи дві жінки. На запитання "а не здає Чи є тут хто-нитка кімнати" одна запропонувала подивитися. Нам запропонували блок з чотирьох кімнат. Одна больша прохідна і по ліву сторону від неї троє дверей в окремі. В окремих були величезні вікна вздовж всієї стіни, а у великій - два звичайні вікна. Правда, середню господиня символічно загородила стільцем, маючи на увазі мабуть кордон території, але залишилися трьох нам вистачило. А середню Олег назвав "Таємної кімнатою" і заглядав туди з сіющімі очиськами.

Внизу, з іншого боку будинку, в приміщенні літньої кухні розташовувалася суміщені ванна і туалет. Закривалося цю споруду важкої металевими дверима, тужливо і голосно скрипить. Кухня була на хазяйської половині, але Марина (хазяйка) просто показала, де залишає ключі від будинку, коли нікого немає. Треба сказати, їх особливо ніхто не ховав.

Ми перекусили в кафе на набережній і пішли спати. Пів ночі я нічого не чула, потім прокинулася від дивних звуків - у дворі в сусідів ридала собака. Вона не вила. Вона скаржилася на життя якось вже зовсім по-людськи: "Ох-ох-Оу-ой-уууу-ууух". Судячи по голосу, що скаржиться був, щонайменше, з вівчарок. Десь на горизонті зовсім звичайно йому вторив собачий хор, але соліст не звертав на нього уваги. Через відкритої вікно в кімнату влітав нічний свіжий веторок, з шелестінням ворушив білі гардини у кімнаті.

Сон у мене пропав. Тільки через годину, під перші крики півнів, собака вгамувалася і я задрімала знову.

З стільниковим зв'язком в Абхазії не весело. Я розраховувала на свій МТС корпоративний номер, з яким можна не хвилюватися про залишок на рахунку, але МТС як на моєму, так і на Женькіном і Володиному телефоні помер через 15 км після перетину кордону. Денькіно "Теле2" в районі Лазаревського підключилося до мережі "Смарт", але де-то в районі кордону теж загубилося безвовзратно. Залишився "Мегафон" Андрія. Він справно знайшов місцевий "Аквафон" і дозволив дзвонити, тільки гроші брав зовсім несусвітні - щось близько 50 крб. за хвилину. Тому на другий день я купила місцевий ж "А-Мобайл", і ми дзвонили до Росії приблизно по 7 крб. за хвилину.

З ранку ми застали господиню до роботи, вона повідомила, що, по-перше, в холодильнику для нас як частування приготовлена ??Полторашка вина, а по-друге, на другому поверсі спить син, так що якщо що - ви не дивуйтеся. Щоправда ми все одно здивувалися, коли до сидить у кухні нашої теплої компанії заглянуло особа південній національності. Чоловік був одягнений у чорні штани, за поясом яких стирчав ніж, пістолет і стільниковий телефон. Окинувши нас задумливим сонним поглядом, він повідомив: "Доброго ранку. Рафік". І пішов. Якщо він хотів справити враження, то у нього це вийшло непогано.

До самого вечора у мене маячили думки про його рід занять: хто він? Представник закону або бандит? Чи тут просто так має бути? Ми без мети бродили по місту, спустилися до моря, викупалися і пішли блукати далі. По дорозі зустріли масу квітучих рослин, які вражали запахом і великою кількістю квітів. Непоказні кущі перед нашим будинком пахли, як парфумерний магазин, а білі м'ясисті квіти на соковито-зеленому чагарнику легко давали фору запахів найкрутішою кондитерської лавки. А ввечері, коли після довгої прогулянки по місту (більше всього атмосфера Сухумі мені нагадала наші краї часів початку перебудови, тільки от сліди війни ...) ми заглянули до Марини з питанням "куди можна недалеко з'їздити ввечері з дітьми - в Ботанічний сад або в мавпячий розплідник ", вона переадресувала нас до сина. Рафік повідомив, що до чергування у нього є трохи часу, і він нас відвезе до гарячих джерел на своїй машині. Ми з задоволенням погодилися.

втиснувшись семеро в джип і утрамбувати, ми вирушили. По дорозі з'ясувалося, що наш провідник працює в місцевій держбезпеки. Взагалі він розповідав багато і цікаво, але я сиділа позаду в протилежній стороні, тому чула лише тоді, коли вітер не дув у вухо. А вітер дув, тому що на вхідній в поворот при 150 км/год машині з відкритими вікнами йому дути більше нікуди! Я знаю, що якщо лихого водія попросити не поспішати - він навряд чи виконає прохання, хіба що додасть газку, тому сиділа і не дзявкали. Тим більше, що швидкість люблю. Машина йшла дуже стійко, корів водій послужливо пропускав і об'їжджав, а рух, як я говорила, на дорогах практично відсутня - одна-дві машини в межах видимості максимум. Тому до кінця поїздки переживати на цю тему я перестала.

Гарячі джерела - це пісня. Коли ми під'їхали, то відразу побачили кілька гейзерів. Б'ють із землі природні фонтани мірно жбурляли в повітря віяла бризок і водної пилу. Поруч з ними громадилася купка жовто-іржавих сталагмітів. Трохи подалі для води були споруджені отстойнічкі (мабуть, для остудженої), а з них вода чотирма водоспадами стікала вниз. І ось під цими водоспадами можна купатися. Масажні салони відпочивають ... Водопадікі різної товщини, тому можна регулювати силу розім'ятим м'язів та іншого, переходячи з одного в інший. Температура теж трохи відрізняється - в середньому градусів під сорок. Перепочинку можна влаштовувати в теплому озерці поряд. Відчуваєш себе принцесою у ванній, виглядаєш - свинею в калюжі ... Охолонути можна в потічку в двох метрах далі - там вода гірська, холодна. Казка ... Навернувши пару кіл вібромасажу, "откісанія" і остудженої, ми зібралися назад, тому що був шанс звикнути і відмовитися їхати куди-небудь. На зворотній дорозі Рафік показав місцеве гарне кафе. Ми зупинилися там поїсти. З дороги видно один столик і маленький будиночок, а коли проходиш повз, з'ясовується, що за ним висячий місток в бамбуковий гай і розкидані в ній дерев'яні столи під дахами. Територія кафе з боку гаї обнесена парканом - щоб до відвідувачам не загляивалі цікаві корови. Коли нам, наївшись від душі, принесли рахунок, я випала в осад. Два кілограми вкуснющего шашлику з двома видами соусів, два тази салату, тарілка місцевого сиру, хліб, літр доброї горілки, два літри соку обійшлося в смішну суму 1200 крб. До речі, за поїздку з нас грошей не взяли взагалі. Через день Рафік пообіцяв нас звозити ще в одне казкове місце на шашлик.

А поки Новоафонських печери. Я наслухалася відгуків заздалегідь, тому цілком уявляла собі екскурсію і особливо здивована не була. Але насправді дуже красиво. Спершу просто громади залів, стелі і стіни яких губляться в слабкому світлі, озерця на дні - все під мірний розповідь історії їх дослідження. Потім окремі сталактити і сталагміти, потім їх все більше і більше, вони різноманітніші і в кінці каскад сталагнат - як кам'яний водоспад, завмерлий на секунду.

Зупинилися під Червоним мостом. З обох боків від нього - меморіальні дошки захисникам Сухумі, а внизу до цих пір можна збирати гільзи. Високі опори і огорожу нагорі у вибоїнах від куль. Під мостом ловлять рибу.

Ціни в Сухумі смішні. Персики від 20 до 40 руб. за кілограм. Але можна виїхати на трасу і купити за 60 руб. Маленькі пакетики соків і півлітрові пляшки газованої води - по 10 руб., Заводське хороше вино - 120 руб за пляшку. М'ясо - 180 руб.

А ще в цей вечір з села приїхав батько Рафіка, Нодар. Він їздив туди до своїх батьків, його батькові 83 роки, але він в основному сам управляється з господарством. Нодар пригощав нас місцевої чачею, "зовсім неміцний, градусів 60". Випивши три солідні чарки, він поскаржився на тиск і перейшов на домашнє вино. Три склянки і досить. У господині було смачне закусочне страва - щось на зразок неотжатого сиру в суміші з місцевою аджикою і спеціями. Пальчики проковтнеш.

Увечері, поки ми пили чачу, Андрій звалився з отруєнням, а вночі я до нього приєдналася. Звинувативши в усьому вівсяне печиво, вранці ми були вкрай кисло налаштовані і мали намір весь день просидіти на дієті і поїхати "на шашлик" тільки за компанію, з кефірчіком в обнімку. Фокус не вдався. Рафік трохи припізнився, і виїхали ми близько трьох годин. На пятиместном УАЗику. Шестеро нас, Рафік з донькою Аланом і другом Гамлетом.

Поїздки в УАЗику, незважаючи на щільність населення в ньому, я обожнюю з минулого року. Коли дивишся на напрям руху, то здається, що пройти можна тільки пішки, а "гірський козел" скаче по камінню і вибоїнах, немов у власне задоволення. Переправа в ньому через річку привела дітей в бурхливий захват, а нас злегка засмутила, тому що велику частину одягу склали на підлогу в багажнику. Добре ще, що документи, з якими я не розлучалася, довічно лежать в непромокальному пакеті.

Перша зупинка - святе джерело Іоанна Златоуста. Це джерело, що б'є з-під скелі і холодне озерце, їм утворене. На дереві висить ікона, під нею - свічкові недогарки. Трохи осторонь дві таблички: "Обережно! Вгору по схилу не ходити. Ведуться роботи з розмінування" і "Вічна пам'ять загиблим за визволення Абхазії. Ново-Ешерскій батальйон". І чорні бабки навколо. Я таких ніколи не бачила. Взагалі-то вони темно-темно сині, з рельєфними крильцями, наче викарбуваними. Рафік повідомив, що з тричі занурився в озерці змиваються всі гріхи. До безгрішним себе відніс тільки Андрій, дітям дозволили побродити по коліно. Решта полізли в крижану воду цілком. Треба ж змити старі гріхи, щоб новим було куди чіплятися. Заходиш - дух захоплює. Така холодна вода, що обпалює. Шкодую, що з головою не пірнув - раптом там якийсь старий грішок залишився. Після купання поїхали далі.

Стрибки по величезних булижникам, ще одна переправа через річку, і ми виїжджаємо на велику галявину. З одного боку - ліс, з іншого - мілина, утворена при повороті русла річки. На галявині пара машин. На одній з них - раніше приїхали товариші по службі Рафіка. З незвички дуже незатишно здалося нам з Женькою в оточенні такої кількості місцевих, та ще й зовсім далеко від цивілізації. Але буквально через півгодини ми й думати забули про погане. Голосно. Ось і все.