Автоподорож Фінляндія-Швеція з дітьми. Частина II.

Початок

Турку-Стокгольм . У той же день ввечері ми вирушили до порту Турку, тому що наш пором «Ізабелла» відправлявся о 21-00. Заправили повний бак (1,3 євро/літр), тому що читали, що в Швеції бензин дорожче. Потім виявилося, що це не так - така ж ціна, десь навіть дешевше. Приїхали як годиться, за 2 години, але порома ще не було, і машин було дуже мало. Пором подали за годину. Видовище вражаюче: 12-поверхова громадина, в яку заходять крихітні чоловічки і заїжджають іграшкові машинки. Оскільки ми бачили такий пором вперше, у нас склалося відчуття неймовірності того, що відбувається. Ми купували Автопакет (4-місцева каюта + автомобіль), в каюту класу С (без вікна, 2-й поверх), 178 євро. Я довго сумнівалася, чи варто економити і брати каюту без вікна, виявилося - варто. Все одно в каюті тільки спати, і то недовго, тому що прибуття в Стокгольм в 6-30. Залишили речі у каюті і пішли гуляти по порому. Знайшли дитячу кімнату, невелику, зате з улюбленим Лідою сухим басейном. Величезний плюс - ця кімната знаходилася в кафе зі скляними стінами, в носовій частині порома на 7-му поверсі, так що можна було оглядати приголомшливі види берегів і островів Балтійського моря, чим ми і займалися, поки діти грали. Вечеря - шведський стіл за 21 євро з людини ми не замовляли. І правильно зробили. Купили в дьютіфрі ковбаску, сир, пиво, сік, взяли в кафе 2 порції «другого» по 6 євро і наїлися.

Стокгольм, день 1 . Вивантажували з порома, ми відразу ж поїхали в зоопарк Кольмарден (140 км від Стокгольма). Йшов дощ, небо було безпросвітно затягнуте хмарами, ми потай сподівалися, що «поїдемо» від дощу, але цього не сталося. GPS довів нас до місця дуже швидко, в 8-15 ми стояли біля воріт сафарі-парку, поснідали і подрімали в машині - дощ не вщухав. Добре, що ми приїхали заздалегідь, тому що до відкриття зібралося вже три десятки машин. За квитки розплатилися карткою Visa (як, втім, і скрізь, необхідність купувати шведські крони так і не виникла), квиток на 1 день сафарі + зоопарк 2 дорослих та 2 дитячих обійшлися в 100 євро. Сафарі-парк невеликий, але звірів багато (жирафи, леви, зебри, ведмеді, різні рогатокопитние), ходять поруч з машинами, тому обережність все-таки треба дотримуватися.

У парк «запускають» одночасно 5 машин , колону супроводжує спец-джип, відставати не можна - це, звичайно, не так вже і здорово, іноді хотілося довше помилуватися звірятками. Ми все-таки відстали у ведмежому «відділення», тому що коли ми під'їхали, ведмеді зникли за горбом. Ми повернули назад і зробили ще одне коло, ведмедики вилізли і здалися нам, молодці. Після сафарі залишили машину на стоянці, наділи куртки і пішли в зоопарк. Зоопарк величезний, унікальний тим, що всі тварини на волі (сам зоопарк займає величезну площу в природному лісі), просто для кожного виду тварин придумана система захисту від людей. Наприклад, щоб побачити тигрів, треба зайти в скляний тунель. Виходить, що тигри гуляють на волі, а люди дивляться на них з скляної клітки. Приголомшила напис російською «Москва-Владивосток» на якомусь старому трамвайному вагоні в тигрячою рову.

Незважаючи на дощову погоду, народу в зоопарку було багато. На вході ми отримали розклад уявлень, але, на жаль, нам не вистачило знання мови, щоб зрозуміти все, що там написано. Ми змогли відвідати лише годування кроликів, привітання ведмедики бамс (це, мабуть, такий же національний казковий персонаж, як у нас Чебурашка), вистава в театрі бамс і дельфінарій. Подання до дельфінарії дуже сподобалося, незважаючи на те, що ми раніше бували в багатьох дельфінаріях. Особливістю цього виступу було те, що воно було дзеркально-симетричним (басейн зорово ділився на дві половинки і два чи чотири дельфіни синхронно виконували трюки - приголомшливо). А ще над басейном сконструйований фонтан (вгору ногами) і у виступі використовуються елементи співаючих фонтанів з різнокольоровою підсвіткою (дельфінарій критий, в ньому темно, а басейн висвітлюється). Лялькова вистава в театрі бамс теж дуже сподобалося: театр маленький, затишний, з дітей знімають взуття, і вони сідають на килим прямо перед сценою, а батьки сидять на лавках позаду. З боків сцени є екрани, на яких з'являються тексти пісень, так що батьки співають усі ці пісні разом з акторами і дітьми. Незважаючи на те, що подання на шведському, зміст абсолютно зрозуміло і тексти пісень прості настільки, що приспів однієї ми навіть вивчили. Окремо хочеться відзначити ресторан на березі затоки - це казка. Оплачуєш друга страва (7-9 євро) і напої (1-2 євро), а все інше береш, скільки хочеш (салати, овочі, булочки, бутерброди і т.п. - видів 20). Ось він, шведський стіл, ось тільки тут до нас по-справжньому і дійшло, що ми в Швеції. На жаль, дощ так і не закінчився, і ми змогли лише облизнутися на велику дитячу площадку з різними лазілкамі і навіть басейном. Невже в Швеції буває жарко? Тоді-то вже точно варто приїхати в Кольмарден на 2 дні, як пропонують у рекламних буклетах.

Знявши промоклі речі та взуття, ми сіли в машину і поїхали назад, до Стокгольма. Нам належало відшукати кемпінг Angby, добрий відгук про який я знайшла в одному з оповідань в інеті, і забронювала в ньому 4-х місцевий будиночок за 50 євро/ніч з допомогою листування по e-mail (на сайті немає форми для бронювання). GPS звичайно, відмінна система, але все-таки головою теж думати треба. Стокгольм стоїть на островах (для нас це дуже незвично), там дуже розвинене поромне пересування, тому наш гід привів нас на переправу. Гаразд, відключили опцію «дозволити пороми», поїхали за новим запропонованого шляху. Легко знайшли кемпінг (були покажчики), нас там чекали, без проблем розплатилися карткою. Нам дістався будиночок недалеко від ресепшн, і, що згодом виявилося дуже зручним, близько хозблока (туалет, кухня, душова, пральки-автомати). Умови в кемпінгу мене приємно здивували, тому що я очікувала побачити щось на зразок радянської турбази. У будиночку 2 двоярусні ліжка, стіл, 4 стільці, телевізор, холодильник, електроплита, набір посуду, включаючи каструлю і сковорідку, засоби для миття посуду. У будиночку 2 вікна, під кожним - електрична батарея, так що в будиночку через 20 хвилин було дуже тепло, і вся наша промокла одяг до ранку висохла. У хозблок ідеальна чистота (але ж на вулиці йшов дощ, і було дуже сиро). Знаючи, що доведеться жити в кемпінгу, ми везли з Росії мюслі, сухе молоко і доширак - абсолютно марно. Все це можна було купити в магазині кемпінговском із значним асортиментом практично за тими ж цінами. Ми купили в ньому молода картопля (1 євро/кг), коробочку грибного паштету, йогурт дітям. Чудово повечеряли.

Стокгольм, день 2 . Наступні 2 дні в Стокгольмі ми планували провести в музеях, тому вигідно виявилося купити Стокгольм-карт на 48 годин (2 дорослі по 46 євро та 1 дитячу по 18 євро на Степана, Ліді не треба, тому що діти до 7 років проходять по дорослої картці разом з дорослим), за цими картками безкоштовне відвідування 75 музеїв, проїзд у громадському транспорті, знижки на екскурсії по місту і т.д.

Картки купили на ресепшн в кемпінгу, до них отримали книжечку з описом усіх музеїв та іншої туристичної інформацією - супер-зручно. Погода зглянулася над нами, і дощу більше не було. Але все одно, було досить прохолодно, +18, вітер - дуже незвична для нас погода в кінці червня.

На перший день ми запланували відвідування трьох музеїв і лунапарк на острові Дьюргарден. За GPS доїхали швидко, як тільки проїхали міст на острів, направо обнаружлась платна парковка. У мене склалося враження, що в центрі Стокгольма усі парковки платні. У інете я читала, що володарі Стокгольмських карток мають право на безкоштовне паркування, але служниця музею люб'язно з'ясувала для нас, що ця пільга вже пару років, як скасовано. Шкода, тому що вартість парковок на острові - 3 євро/год. Для нас, планують провести на острові 14,5 годин (музей Васа відкривається в 8-30, а лунапарк працює до 23-00), відкрилася безрадісна перспектива. Вирішили заплатити до обіду, а потім поїхати пошукати іншу паркування.

Музей корабля "Васа» ми вирішили відвідати лише тому, що він відкривається раніше за всіх інших музеїв, і планували провести в ньому годину-півтора, т. к. ніде в інеті я не знайшла рекомендацій відвідати його з дітьми і боялася, що діти в ньому будуть нудьгувати. Я жорстоко помилилася! Музей перевершив всі наші очікування. Уявіть собі старовинний весловий корабель у натуральну величину всередині семиповерхового будинку. З кожного поверху можна розглянути певний рівень корабля, а також подивитися різні експозиції, присвячені історії споруди корабля, його оснащення, макети, які відтворюють затоплення (корабель затонув у 1628 році) і підняття (в 1961), побут на кораблі, будову різних відсіків. Також є зали, присвячені Швеції та морським боям 17 століття. Всі експонати такі «живі», яскраві, що дітям дуже все сподобалося. У кінозалі періодично демонструється фільм, правда на англійській, але все було зрозуміло. Ми й не помітили, як пролетіли 3 години, при цьому ми не всі встигли подивитися!

Музей Юнібакен - світ казкових героїв Астрід Ліндгрен, навпаки, дещо розчарував. Сам музей дуже маленький, а народу в ньому - дуже багато. Єдине, заради чого варто туди сходити з дітьми, - це казковий тунель, в якому представлені сцени з усіх відомих казок шведської письменниці. По тунелю ми «їхали» в кабінці (пристрій типу канатної дороги) і слухали розповідь російською мовою. Оскільки Степан читав всі казки Ліндгрен, то його це подорож дуже вразило. Ліді сподобалося, але крім Карлсона вона нікого не впізнала, а «перейнятися» побаченим їй не вистачило часу - кабінка пересувається досить швидко. По суті, в музеї всього два зали - площа Казок на першому поверсі і Вілла Пеппі - на другому. Для Ліди було в самий раз: вона лазила по всіх будиночків, виглядала у віконця, каталася на гірці і т.п. Стьопа ж виявився дорослим для таких розваг, він хіба що заліз на коня Пеппі, більше нікуди не помістився. У музеї періодично йдуть вистави, але знову ж таки маленький зал не вмістив усіх бажаючих, до того ж, побачивши Карлсона в їх інтерпретації, діти дивитися виставу відмовилися. Зате книжково-сувенірний магазин і ресторан у музеї дуже великі, а ціни в них дуже високі. Купувати ми нічого не стали, а в ресторані, хоча й планували пообідати, тільки перекусили. Шведський стіл - одна назва, за все треба було платити (вчорашній обід в Кольмарден здався нам казкою). Замість запланованих 4-х годин ми провели в музеї 2,5. Тобто вписалися у вихідний графік.

Після Юнібакен ми вирішили об'їхати весь острів у пошуках більш дешевої паркування - марно. Виїхали з острова, і тут же, навпаки моста, уздовж примикає дороги виявилася парковка. До 17-00 - 1,5 євро/годину, потім - безкоштовна. Ми не могли повірити своїм очам! Пішли дивитися талончики на інших машинах - дійсно, сплачено у всіх до 17. Але місць не було. І тут нам пощастило - одна з машин виїхала, люб'язно звільнивши нам місце. Загалом, поставили машину і пішли на острів пішки, до речі, отримали величезне задоволення від прогулянки по красивому мосту, зробили кілька гарних знімків. Від стоянки до акваріума йшли, напевно, хвилин 15.

Стокгольмський Акваріум хоч і невеликий, але дуже своєрідний. Чого вартий один лише тропічний ліс з цим тропічною зливою (на підвісні містки, де ходять люди, злива не ллє). Ліда проходила цей зал разів п'ять. В акваріумі з акулами зроблений скляний лабіринт для дітей - вони туди залазять по-пластунськи і ніби пливуть поруч з акулами. Вилазять звідти з круглими очима. Є відкритий басейн з рибками - теж оригінально. Через люк в підлозі можна залізти на підводний човен. У кінозалі демонструють фільм про те, як розмножують риб у цьому акваріумі, як за ними доглядають, годують і лікують їх. У музеї ми пробули 1,5 години - цього виявилося цілком достатньо.

Останньою крапкою перебування на острові був парк розваг Тіволі Грена Лунд. Ще вдома, вивчаючи його по інету, мене вразила кількість рядків у прайс-листі, я ледве розібралася. Загалом, там окремо треба платити за вхід (Стокгольмська картка дає право безкоштовного входу). А щоб кататися на атракціонах, потрібно купити або проїзний браслет (30 євро на весь день або 20 євро після 19-00), або пачку купонів (20 купонів 33 євро), або купони по-окремо (1 купон 2,2 євро), 1 купон дорівнює 1 поїздку на атракціоні. Є ще якісь картки, які включають вхід, скільки-то проїздів, харчування в різних поєднаннях, в цьому було важко розібратися. Ми купили браслет після 19-00 Степану і пачку купонів на інших. Ліді не стали купувати браслет, тому що були не впевнені наявності великої кількості атракціонів для її зростання (звичні обмеження 100 +, 110 +, 120 +, 140 +), а даремно, таких атракціонів виявилося з десяток, а на одному тільки дитячому «вільному падінні» вона покаталася раз 5. Для Степана ж були доступні всі атракціони, він, звичайно, покатався на всіх, і не один раз, залишився дуже задоволений. На центральній площі парку ми подивилися 2 виступи: танцювально-гімнастичне та циркове, все було дуже професійно. Мене також приємно здивувала танцмайданчик, на якій грав справжній оркестр музику в стилі ретро, ??музиканти були в білих костюмах, а літні шведи красиво танцювали. Частина атракціонів та кафе знаходиться прямо на березі, що створює особливу атмосферу. Загалом, парк дуже-дуже сподобався, хоча на російських сайтах він взагалі не рекламується.

Після парку їхали в кемпінг по нічному Стокгольму - дуже красиво.