Автоподорож Фінляндія-Швеція з дітьми. Частина III.

Початок Продовження

Стокгольм, день 3 . Через те, що напередодні ми лягли спати пізно, то, звичайно, в 9-00 ми ще тільки снідали, а не гуляли по Гамла Стан (центральна пішохідна вулиця Стокгольма), як планували. До того ж, ми марно витратили час у пошуках недорогий паркування, в результаті залишили машину напроти Гранд хотів за 3 євро/год, але на річковий екскурсійний трамвайчик в 10-30 навколо острова Дьюргарден все-таки запізнилися, навіть не стільки за часом, скільки через те, що він був вже повний. У касі нас «обрадували», що наступний буде тільки в 16-30 (незважаючи на те, що в буклеті написано, що кожна година). Недовго думаючи, ми вирушили на пристань близько Міської Ратуші, звідки в 11-30 відправлявся трамвайчик з екскурсією «Історичний Стокгольм» (ці дві річкові екскурсії по Стокгольмкарт безкоштовні), про що в подальшому не пошкодували, навіть пораділи, що так сталося. По-перше, ми прогулялися по Стокгольму, по Гамла Стан, за площею біля Ратуші, по-друге, Дьюргарден ми вже досить вивчили «зсередини», а на нашій екскурсії побачили багато нового: королівський острів - Кунгсхольмен, Довгий острів - Лонгхольмен, побачили плавучі житлові будинки на понтонах, шведські садові ділянки і «хрущовки», почули цікавий розповідь російською. В черговий раз переконавшись в тому, що нерекламіруемие нашими тур-сайтами місця дуже цікаві, я взяла на себе сміливість замінити запланований відомий музей під відкритим небом Скансен на скромну телевежу. І ми знову не прогадали.

Стокгольмська телевежа Kaknastornet (155 м) - найвища в Скандинавії і Північній Європі, знаходиться недалеко від центру, приблизно в 1 км від острова Дьюргарден, і, о диво, має безкоштовну стоянку . На першому поверсі - відмінний сувенірний магазин, широкий асортимент і низькі ціни. Ми саме в ньому і закупилися сувенірами. На 30-му поверсі (швидкісний ліфт сам по собі викликав захоплення у дітей) знаходиться оглядовий майданчик: весь Стокгольм як на долоні. Добре, що ми приїхали сюди вже після того, як поїздили по Стокгольму, ми змогли розглянути в бінокль (ми завжди подорожуємо з біноклем, але можна було дивитися в підзорні труби за скільки-то грошей) знайомі місця: термінал порома Вікінг Лайн, острів Дьюргарден , атракціони Грена Лунд, Міську Ратушу, Королівський Палац. На оглядовому майданчику по всьому периметру встановлені фотографії Стокгольма з пронумерованими будівлями і пояснювальними підписами - так що все зрозуміло, все можна знайти і розглянути. Ми вирішили запросити в скляному ресторані на 28-му поверсі, тому що ціни нас знову ж таки приємно порадували: 9 євро друга страва, 1,5 євро напій, салати-закуски - безкоштовно. Як же це було класно, є дуже смачну запечену рибу і розглядати місто з висоти пташиного польоту!

До посадки на пором у нас залишалося 3 години, і, пам'ятаючи, що в Турку пором подали тільки за годину, ми вирішили після телевежі заїхати знову ж таки в маловідомий російській туристу Технічний музей. Знаходиться він посередині шляху від телевежі до Дьюргардена, стоянка, знову ж таки, безкоштовна. Музей відмінний! Чого там тільки немає: машинний зал, де виставлені старовинні велосипеди, автомобілі, літаки, різні двигуни і т. п, шахта, зал заліза, експозиція текстильної промисловості, зал телефонних апаратів, зал інформаційних технологій, космічні тренажери, на яких можна потренуватися, і , нарешті, 4-хмерний кінозал. Загалом, нас за вуха було не відірвати. На жаль, на найближчий сеанс залишився тільки 1 квиток, він був вручений Степану. Звичайно, стереофільм про польоти з відчуттями вітру, дощу, запахів його вразив. Ми провели в музеї 1,5 години, це дуже мало - ми всього лише бігом всі подивилися. По-хорошому, треба планувати на нього 3 години. До речі, на виході - відмінний магазин головоломок.

Ну ось, в цьому місці починається розповідь про найсильніший враження від Стокгольма. Від музею до поромного терміналу нам треба було проїхати 5 км, до відправлення залишалося 1,5 години, ми спокійно сіли в машину, доїхали до Дьюргардена і тут потрапили в пробку. Ні, не в пробку, а в пробіщу. За 15 хв ми просунулися на 800 м. За наступні 15 хв - 500.

У нас залишалося 30 хв до закінчення посадки на пором і відстань в 3 км. Було зрозуміло, що ми не встигаємо. У голові з'явилася думка, що у високий сезон квитків на інший пором може взагалі не бути, а в нас віза закінчується через 2 дні, що якщо ми тут застрягнемо, то нам загрожує штраф за прострочену візу і, напевно, нам більше шенген взагалі ніколи не дадуть. Спробували за звичкою знайти об'їзний шлях - ага, як же! Стокгольм - це ж суцільні острови, з'єднані мостами, навкруги - вода. Знущально виглядав наш пором, що стоїть навпроти нас, на тому березі, ось він - а ми до нього доїхати не можемо.

І тут, була не була, включили аварійку і виїхали на смугу для громадського транспорту. Треба віддати належне шведським водіям, коли виникала необхідність повернутися в потік (на зупинках), нас пропускали. Так за 5 хвилин ми подолали ще метрів 500. Далі сталося непередбачене: GPS вказував нам на дорогу, яка в реалі виявилася односторонньою із зустрічним рухом, а іншої дороги немає - кругом вода. Довелося метрів 30 проїхати по тротуару і перетнути зустрічну смугу (благо, в цьому місці вона була порожня), щоб виїхати на свою. Потім метрів 200 - свобода, і - знову пробка. Знову довелося їхати по тротуару, не пропустити пішоходів, їхати по велосипедної доріжці - морок, я періодично дивилася в дзеркало - не їдуть за нами поліцейські з мигалкою. Вирвалися ми з пробки за 10 хвилин до закінчення посадки і 500 м до терміналу і тут, зупинившись на червоне світло, побачили попереду товариша по нещастю - джип з фінськими номерами. Це було наше спасіння, тому що до терміналу ми б доїхали, але точного місця посадки на терміналі ми не знали. Ми «приклеїлися» до фіну-рятівнику і під'їхали до пропускного пункту за 5 хвилин до закінчення посадки, в'їхали на пором, встали на вказане місце і ... ворота на пором закрилися. Описувати наш стан, думаю, немає сенсу. Степан сказав, що це був найкращий атракціон в його житті. Точно, можна було знімати фільм «Пригоди росіян в центрі Стокгольма».

Пором Стокгольм-Гельсінкі «Габріелла» був трохи більше «Ізабелли». Коли я бронювала квитки, кают класу С вже не було, зате на каюти класу А діяло спецпропозиція, і Автопакет нам обійшовся в 240 євро. Каюта на 5 поверсі, з вікном, трохи ширше, ніж клас С, нижні полиці у вигляді диванів, якщо розкласти, вони з'єднуються у двоспальне місце. Невеликий круглий стіл, який можна поставити посередині. Оскільки у нас попереду був цілий вечір, ми ретельно обстежили парою. У дьютіфрі ціни були вище, ніж на Ізабеллі. Зате було цілих 3 великих ігрових кімнати. Але поруч із ними не було кафе, тільки бар. Тому варіант поїсти, поки діти пограють, не пройшов. Ми марно намагалися знайти засклену носову частину на будь-якому поверсі - ні, такий не виявилося. Можна було лише вийти на оглядовий майданчик на 12 поверсі, але там дув такий сильний вітер, що ми з Лідою не пішли. Подивилися вниз з палуби, побачили величезні пінисті хвилі - дух захопило.

Гельсінкі, день 1 . Пором прибув у Хельсінкі о 10-00. На щастя, поліція близько трапа нас не зустрічала. Ми відразу ж вирушили шукати Лего-шоу. За вказаною адресою GPS привів нас на ринкову площу. Битий годину ми гуляли по цій площі і навколо неї, і за її околицях, правда робили ми це з задоволенням, розглядаючи й фотографуючи, прикупивши при цьому різної смакоти, - але ніякого Лего-шоу на горизонті не було. Ми марно питали і перехожих, і продавців, поки раптом Степан не навів нам російську дамочку, яка вказала нам на дивну будку-ліфт. Ліфт опустив нас вниз, ми опинилися в якомусь бункері з сірими стінами, на підлозі були намальовані ступні, які кудись вели. Набравшись сміливості, пішли по напівтемному коридорі. Треба ж, прийшли до дверей з написом Lego, а за нею, дійсно, величезний ігровий зал.

Купили квитки дітям на 2 години по 7 євро, а самі, помятуя про сезон знижок, пішли в універмаг Сокос, розташований на площі. Шопінг вдався.

Пообідавши в кафе Лего-шоу, вирушили в аквапарк «Серена». Квитки після 16-00 дешевше - 15 євро з людини, без різниці дитячий-дорослий, діти до 4-х років безкоштовно, а на весь день є вигідні сімейні квитки, стоянка безкоштовна. Нам пощастило з погодою - світило сонце, +24, так що Степан купався у відкритій частині аквапарку, але для Ліди вода там виявилася холодною. У критій частині аквапарку всього один дитячий басейн з одного горою, але Ліді і цього не вистачило. Мені здалося, що найцікавіші гірки-атракціони знаходяться на вулиці, внутрішня частина нічим не краще (навіть бідніший) звичного нам Казанського аквапарку, тому їхати в Серену варто тільки в жарку погоду.

Готель Рантапуісто я бронювала по інтернету в системі www.hrs.com, це був єдиний готель, який запропонував розміщення 2 +2 менше, ніж за 100 євро, а саме - 74 євро зі сніданком (двомісний номер з додатковим ліжком, 1 дитина в ліжку батьків). Подивившись похмурі фотографії готелю в інеті, з огляду на невисоку ціну, я кілька засмутилася, але бронювати інший готель в 2 рази дорожче теж було нерадо. Ми погодилися, запросили підтвердження броні по e-mail, отримали його через 5 хвилин. Отже, після аквапарку GPS швидко привів нас до готелю. Вийшовши з машини, ми були приємно здивовані: невеликий дерев'яний готель стояв на березі затоки в сосновому лісі, повітря було настільки чистий і ароматний, що голова закрутилася. Я подумала, що навіть якщо нас чекають умови гірші, ніж в кемпінгу, я все пробачу через це ось виду і повітря. Нічого подібного! Нас чекав дуже просторий номер з великим плоским телевізором і безкоштовним бездротовим інтернетом. Величезна сяюча туалетна кімната мала відмінну душову кабіну і велику батарею-сушарку, яка стала в нагоді для сушіння всіх наших купальників і рушників. Сніданок - шведський стіл теж був вище всяких похвал.

Гельсінкі, день 2 . Цей день до від'їзду було вирішено провести в науково-розважальному центрі «Еврика», доїхати на машині легко, є покажчики і безкоштовна стоянка. Вартість квитків різна (залежить від кількості відвідуваних виставок і сферичного кінотеатру), від 10 до 25 євро, але нам не пощастило - кінотеатр не працював. Але ми і без кінотеатру не встигли все подивитися. Центр справив на нас незабутнє захоплене враження. Тут за допомогою простих і складних моделей можна вивчати закони механіки, оптики, хімії, біології і т.д. Частина експонатів розташована на вулиці, тут можна самому побудувати міст без цвяха, полежати на повітрі, змайструвати сонячний годинник, пограти на величезному ксилофоні, пролізти через лист Мебіуса. Всередині є експонати більш серйозні (деякі і дорослому незбагненні), але і тут є цікаві розваги.

Діти верещали від захвату: каталися на машині з квадратними колесами, Степан катався на велосипеді по канату, а Ліда стрибала в « ; відкритому космосі ». Стьопа також відвідав захоплююче заняття в хімічній лабораторії (туди треба записуватися заздалегідь). Навіть нам, дорослим людям з вищою фіз-мат-тех освітою було дуже цікаво. Недарма девіз центру - «Відчуй себе дитиною»: при вході стоїть величезний стіл з височенними стільцями, сидячи на яких, згадуєш відчуття дитинства. У центрі проходять вистави, але, на жаль, тільки на фінському. Ми спробували дивитися «З життя комах» - нічого не зрозуміли. Але зате є російськомовний консультант, все, що нам треба було, пояснював. У центрі ми провели 5 годин, і цього виявилося мало. Але, нічого не поробиш, відпустку у нас закінчувався, віза теж, треба було повертатися. Звичайно, не хотілося, діти аж плакали.

Гельсінкі-С. Петербург . 380 км. Зворотний шлях лежав через більш популярний у росіян прикордонний КПП Торфяновка (тому що він ближче до Гельсінкі, 180 км). Ех, якщо б ми знали, що там застрягнемо, поїхали б знову через брусничне. Це далі на 35 км, але ці 35 км за фінськими дорогами - ніщо в порівнянні з трьома годинами очікування. Загалом, справа ускладнювався тим, що був недільний вечір, люди поверталися з фінського уїк-енду. І при цьому працювало всього одне російське прикордонне віконце. Як це по-русски! Звичайно, нашій прикордонниці обов'язково треба було ставити питання (їй, мабуть, абсолютно все одно, скільки машин накопичилося в черзі, і що люди довго вже чекають). Нікуди не поспішаючи, вона запитувала «Ви на машині?», «Номер вашої машини?», «Це ваші діти?», «Як тебе звуть?», «А тебе?» - як ніби я справляла враження шпигунки, непомітно пробратися пішки через фінську кордон з двома чужими дітьми. Прикордонник, що оглядають машину, неспішно гуляв навколо неї, розмовляючи по мобільному вже точно не з начальством. Здрастуй, Батьківщино! Ближче до Пітеру періодично стояли у пробках (неділя, вечір, народ повертався з дач).

С. Петербург - Чебоксари . 1360 км. Переночувавши у тітоньки в Лисому Носі, на наступний ранок ми виїхали додому. Трохи від'їхавши від Пітера, вирішили заправитися, але не тут-то було. Протягом 30 км не було ні однієї заправки. І тут ми виявили таку на протилежній стороні. Розгорнулися, заправилися. Виїжджаємо - опа, цегла. Подивилися - інша машина виїхала з «в'їзду», перетнула зустрічну і спокійно поїхала. Ми - за нею. І тут нас піймали даішники. Ну звичайно, вони знають, де стояти, вони-то, напевно, і придумали всі ці знаки та розмітки в цьому місці. Сергій їм каже: «Так 30 км - жодної заправки!» Вони кажуть: «Як жодної - ось, поруч, через 15 км!» Питається, важко поставити знак, що заправка через стільки-то км? Наївне запитання, бо що тоді наші даішники їсти будуть? Сергій запитав: «А як треба було їхати, там на виїзді цегла!» Вони люб'язно відповіли: «Треба було проїхати по лісі трохи далі, виїхати на прилеглу смугу, проїхати в зворотному напрямку 17 км і там розвернутися». Ба-а, все для зручності людини. Звичайно, Сергій «вішали» позбавлення прав. Але ж не за тим вони тут стояли. Синя папірець вирішує всі проблеми! «Оформивши» 5 машин, вони легко розгорнулися через 2 суцільних і поїхали. Здрастуй, Батьківщино! У подальшому ми бачили ще одну хитромудру пастку, але, будучи «вченими», не попалися. Їхали без ночівлі, зупинялися повечеряти в Клину, Москву об'їхали через Дмитров - красиві місця. У дорозі вбило відсутність нормальних туалетів, навіть на заправці «Лукойлу». Доїхали за 17 годин.

Висновки . Безумовно, не дивлячись на деякий екстрім, поїздка дуже сподобалася! Фінанси: витратили на всі трохи більше 2000 євро: візи 140, бензин-паркування 370, готелі 286, пороми 418, екскурсії 422, їжа 300, шопінг 150. Ліки, як зазвичай, не стали в нагоді. Без проблем скрізь розплачувалися карткою Visa, готівкові гроші знадобилися лише в Росії. Брали про всяк випадок 500 євро готівкою, 450 привезли назад. Що я б змінила, будь така можливість?

1. Поверталися б зі Стокгольма не в Гельсінкі, а в Турку, тому що парою в Турку відправляється в 20-10 (у Гельсінкі в 16-45). Додаткових 3,5 годин нам би якраз вистачило, щоб грунтовніше подивитися Технічний музей і без пригод дістатися до терміналу. З огляду на вартість бензину від Турку до Гельсінкі, в ціні і в часі ми б навіть виграли, тому що в Турку пором приходить в 7-35, і до Гельсінкі 2 години їзди.
  2. Зворотно кордон перетинали б через брусничне.
  3. Планували б поїздку так, щоб не повертатися у вихідний день.

Наступного разу (ну, якщо нам звичайно відкриють візу) ми відвідаємо фортеця Суоменлінна, зоопарк, акваріум і лунапарк в Гельсінкі, а в Швеції доїдемо до тематичного парку Астрід Ліндгрен в Вімербю, і ще хочеться відвідати Гетеборг. Ну а в Стокгольмі сходимо в Скансен, який відмінили в цей раз. Як же це здорово - подорожувати всією родиною!