Як ми каталися по Єнісею. Частина 1.

Склад: я - Іра (36 років), чоловік Борис (44 р.), син Олег (15 років) і дочка Катя (10 років).

Маршрут : Малаховка - Москва (Шереметьєво) - Красноярськ (Ємельянова) - Дудинка - Красноярськ - Малаховка. Частина шляху пороблено на літаку, а частина на кораблі.

10.06.09. Виїхали заздалегідь, в 21 нуль-нуль, за 5 годин до відльоту літака. Боялися пробок - потрібно було проїхати чверть МКАД. Але пробок не було зовсім, і в Шереметьєво ми опинилися через годину, за чотири години до відльоту літака Москва-Красноярськ. Спочатку час очікування тягнулося повільно, але після реєстрації пішло веселіше.

Захотіли перекусити, але в «Крошка-Картошка» виявилася лише одна запечена картоплина. Спочатку її спробувала Катя, потім Боря, Олег - усім не сподобалося, і я стала не поспішаючи колупати її виделкою. Бачачи, що я з'їла вже половину і явно з задоволенням, вони всі троє навперебій стали просити дати їм «ще раз спробувати» і «ну мам, ми ж теж хочемо!». Я відмовила і доїла цю нещасну картоплину в одне рило. Ми всі сміялися, представивши картину зі сторони: сидять четверо за столом, одна їсть єдину картоплину, а чоловік та діти жадібно заглядають у рот і голосно просять поділитися, але не зустрічають співчуття у безсердечної угодованої тітки .

Літак. Зручний, нас чекали пледікі. Злетіли зовсім гладко, але потім кілька разів потрапляли в «зону турбулентності» - літак трясло так, що крила «розмахувати» майже як у живої птиці. Пілот скорботним голосом просив «туго пристебнути ремені», особливо підкреслюючи це «туго» ... Тим не менш годували, і тим не менше всі пили пропоновані соки. Ми з апетитом з'їли гаряче (баранина з картоплею або риба з рисом) і закуску - скибочки білої і червоної риби з лимоном, скибочку чорного хліба і ще булочку з маслом. Потім давали ще чай з лимоном і маленьким тістечком. Летіли чотири з гаком години. Всі спали, навіть я задрімала на годинку.

Прилетіли в Красноярськ. Місцевий час - 10 ранку, температура за +30. Швидко отримали багаж і домовилися з Дядечко-Волговодом про доставку нас до Красноярська, Річковий вокзал.

По дорозі (аеропорт від міста в 50 км) відчули себе здорово втомленими. На касах річкового пароплавства нас 2:00 мучили видачею оплачених три місяці тому за безналу квитків - не було на місці потрібну людину. Нарешті отримали свої квитки в 47 каюту - чотиримісну 2-ого класу на середній палубі, поруч з душем і напроти туалету. Здали речі в камеру зберігання.

Жара. 36 градусів. Хочеться лягти під будь-яким кущем і заснути. Думки про екскурсії не надихають, надихає лише вода. Але температура води в Єнісеї в районі Красноярська +4. На набережній не покидає відчуття, що десь поруч відкрили величезний холодильник. Це через нижнього забору води з Красноярського водосховища - вода в Єнісей нижче греблі ГРЕС надходить з глибини водосховища. Дізнаємося у місцевих, що купання у них організовано в якомусь затоці зі стоячою водою. Місцеві мешканці показують навіть місце, де треба опинитися. Його видно - навскоси через Єнісей за мостом. Повітря чисте, річка краде відстань і Борі здається, що це місце зовсім поруч. Думка про таксі для проїзду якийсь пари кілометрів відвертає Борю, і ми йдемо пішки ... Кілометрів 5 по сонцю і при 36 градусах отшагалі. Добралися до замуленого болітця з брудною, але все одно крижаною водою. На мій досвідчений в холодній воді погляд - приблизно градусів 12. Купалися все одно, візництвом весь одяг у мулі. Але стало добре. Під'їхали на автобусі назад. Погуляли трохи по центру.

До 17-ї години підтяглися на пристань, а до 20:00 заселилися на свій красень-теплохід «В. Чкалов» і залягли спати.

11.06.09. Прокинулася о 6 годині від голоду. Подивилася на останніх пасажирів, під проливним дощем встрибували в теплохід. Нарешті, о 7 ранку під гуркіт грози і, звичайно, «Прощання слов'янки», в тумані наш теплоходік відправився кудись ...

Сніданок був смачний (Боря, Катя, Олег ; - млинці, а я з величезним задоволенням з'їла величезну тарілку манної каші). Йде дощ, теплохід пливе дуже швидко вниз за течією. 35-40 км/годину - просто летить. Тому вітер, і стояти на палубі холоднувато. Але в осінніх куртках і шапках нам з Катею ще нічого. Більшість пасажирів ходить по палубі в шортах та футболках, але перебіжками. У каютах ж дуже тепло і затишно. Вікна великі і дуже чисті - через них все чудово видно. А місця красиві - галявинки, змішаний і чисто сосновий ліс, острови, місцями - невисокі, порослі лісом скелі.

Зараз зберуся з силами і вирішу свої 5 квитків по ПДД (Правила дорожнього руху - мені скоро здавати іспит на права). Олег читає, Боря спить і жахливо сонно і мирно «подхрапивает» ... Скоро вже й обід.

(Ага! Як же - «5 квитків»! Відповіла на 5 питань і заснула. Але зате виспалася відмінно. А Борька як хропе, так і продовжує. Тільки на іншому боці.)

У 11 вечора були в Єнісейські. Стояли годину. Старовинне містечко, колишній коли-то в 18 столітті столицею Красноярського краю. Самий розквіт припав на временя золотовидобутку на Єнісеї. У ті часи в місті було 10 церков, два монастирі. Будинки цікаві, що збереглися старовинні. Низ кам'яний - верх колоди. Чи все кам'яне. З води видно руїни старовинної дзвіниці, а в глибині ми виявили доглянутий монастир, у нього дуже цікава форма цегляної огорожі, перший раз таке бачу.

На стоянці на корабель налетіло порядно комарів, півночі з ними боролися - спочатку вбили всіх в каюті спеціальним фумігатори на батарейках, а потім каюту провітрювали вже від фумігатора цього.

12.06.09. Спали відмінно, прокинулися о 11 годині. Вже підпливали до Ярцево. Купили з рук на пристані смажених карасів, смаженої картоплі, сметани і хліба. На берег не пішли, нічого не зацікавило - та й дощ, сильний вітер і голодний шлунок не надихали. Зате поснідавши (млинцями, яєчнею і геркулесівським кашею), ми кинулися на подвиги. Тепло одягнувшись, довго гуляли по палубі. Вітер був такий, що з мене зривало шапку-вушанку. Краплі дощу били по обличчю, як градини. Погуляли славно, особливо мені сподобалась повертатися до вітру спиною і давати йому «нести» мене по палубі.

Борька поспав, ми з Катею і Олегом пограли в карти. Тут і обід: дуже смачний борщ з пампушками (невеликі булочки, просочені і посипані часником), котлета з макаронами, салат з квашеної капусти і свіжого огірка, компот із сухофруктів. Оскільки ми досить жваво обговорювали незвичайні якості борщу, нам принесли книгу відгуків з проханням викласти наші захоплення письмово. Виклали, персонал ресторану задоволений.

Тільки почали перетравлювати обід - тут стоянка - Ворогово. На березі стіна з крижин, навалених в декілька шарів, висотою метрів 5. Перегороджує нам шлях до селища. Спробували перелізти (нам потім сказали, що це небезпечно - можна прослизнути між окремими брилами, і фик хто звідти швидко витягне - воно ж усе в моноліт смерзлось) - не вийшло, стали обходити-втратили час. Повернулися до причалу і придбали банку малинового варення. Не пожаліли - пахуча лісова малина, як ніби тільки що перетерта з цукром. Вже стрескалі. Зараз буду вчити свої 4 квитка з ПДР. Попереду ще зупинки і вечерю.

Вечеря не дуже вдався (довго чекали котлет по-київськи) і захопив частину стоянки на пристані «Бір». Дуже мальовниче місце. Але відходити від пароплава вже не ризикнули, тільки я зійшла на пристань і тіскала вгодовану дворняжку; ще спостерігала, як з нашого корабля на залізну човен скромного розміру вивантажували м'який кухонний куточок. Диванчик плазом ніяк би на поміщався, тому його поставили боком, сторч. Човен початку хвацько розгортатися під нашим бортом і верхом диванчика злегка зачепила про виступаючу частину корабля. Диванчик захитався, але водій човна притримав його рукою, і нічого цікавого не відбулося. Поки я на все це зачаровано дивилася, продовжуючи тискати собаку, капітан, виявляється, віддав вже команду на відплиття.

Дивлюся - а трап вже прибирають - я бігом. І встигла. Зараз 9 вечора і ми з абсолютно вже виспався Борей йдемо гуляти по палубі. Потім душ - і спати.

13.06.09. Гарна погода. Сонце. Вітер все ж не дає сидіти на носі, зате на кормі, на сонячній палубі - можна навіть загоряти. Я зручно влаштувалася на палубі на двох стільцях і вирішила свої чергові 4 квитка з ПДР. Була цікава зупинка біля села Верещагіно. Доглянута, симпатична село, але ніякого причалу не передбачено - посадка і висадка пасажирів, і (увага!) вантажів здійснюється з невеликих місцевих моторних човнів. З корабля спускають прямовисну сходи. Верхній край сходи загнутий гаком і чіпляється за борт, а нижній край дістає до води. Пасажири повинні залізти по цих сходах. Особливо ефектна була вантаження немовляти в ковдрі і вивантаження холодильника, немаленького. У селі видно електричні стовпи - але схоже, що електрику на все селище виробляє дизельна електростанція - на березі видно десяток великих цистерн, а біля будинків складено багато дров - значить, цистерни не для опалення. Борька сказав, що в цистернах, швидше за все, розміщують запас солярки для роботи дизельної електростанції на весь сезон.

З подальших подій хочеться виділити пожежа на нашій палубі. З самої верхньої, шлюпкової палуби, кинули недопалок, і його вітром задуло на середню палубу. На ній стоять ряди коробок з фруктами-овочами, вони і загорілися. Спочатку команда намагалася загасити їх відрами з водою, потім двома вогнегасниками - без успіху. Підтягли пожежний шланг і їм вже залили. Диму було багато. З такої нагоди ми вивчили каютний інструкцію, що робити у всяких надзвичайних обставин. Зрозуміли, що треба йти до своєї каюти, тепло одягатися, надягати рятувальний жилет (їх ми знайшли в нашій каюті) і сидіти в каюті, чекати подальших вказівок команди. Ми вирішили, що все-таки треба, напевно, виходити на палубу і дрейфувати у бік рятувальних шлюпок. Але, оскільки за інструкцією це неправильно, то треба робити вигляд, що просто погуляти вийшов. Представили усю нашу команду - я, Боря, Катя і Олег «прогулюється», з просвітлено-спокійними обличчями (в інструкції, знову ж таки, написано - не піддаватися паніці) по палубі або коридору, все в рятувальних жилетах, у бік рятувальних шлюпок - іржали дуже сильно. От і все поки що події. Пейзаж хоча і одноманітний, але дуже гарний. Дизель бурчить ледь чутно і з мінімальною вібрацією, це дуже схоже на муркотіння величезного білого кота. Шум хвиль розсікає Єнісею голосніше, але теж дуже приємний. А! Ось ще що було забавного. Нас наздогнала човен-казанка. Її причалили до нас, корабель сповільнив хід. Ми з Бобков, звичайно, пішли дивитися, не привезли нам на продаж браконьєрського ікри або ще чого доброго. Але виявилося, що човен припливла забрати двох пасажирів, які ще годину тому в ресторані здалися нам зовсім п'яними, а вони ще були в процесі пиття. Спочатку їх довго розшукували по кораблю, а потім довго не виходило вивантажити на човен, їм було складно злізти по залізних сходах у хитку човен. Але зрештою благополучно вивантажили.

Ми граємо в карти і мріємо про вечерю.

Пішли в Борькою дізнаватися, коли: 1) вечеря, 2 ) ми припливемо куди-небудь. Дізналися. 1) Вечеря вже оголошено - можна підтягуватися до ресторану, 2) через півгодини-годину - Туруханськ.

Туруханськ. Спостерігали урочисту зустріч першого пасажирського корабля навігації. Ще цікава була вивантаження всяких вантажів, їх швидка перевантаження на камаз і ще одну машину, теж з високою прохідністю. Від берега їм треба було піднятися по дуже крутому підйому - так одна машина весь час глохла на підйомі. Нам пояснили, що це через те, що в її баку мало солярки - на підйомі вона стікає в один край бензобака, і солярка в мотор починає надходити з перебоями. Але, так-сяк, заїхала в кінці кінців. Гуляли по Туруханска, бачили цікаву церкву без дзвіниці, з окремою спеціальною «альтанкою» для дзвонів. Дивилися з обриву на місце злиття двох річок - Єнісею і Нижньої Тунгуски. Красиво! Хочеться сісти на краю обриву і дивитися на красиві річки години дві. Літають ластівки.

відплили від Туруханска. До нас швартувався спеціальний корабель, називається Сборщик. Він забирає сміття та каналізацію.

Милися в душі. Задоволення! Вода в Єнісеї хоч і жовта, але дуже м'яка. Відмиває і відпирає всі дочиста, майже без мила, і зовсім не сушить шкіру.

12 годин ночі. Сонце світить щосили. Повний штиль. Погуляли по палубі, пофотографувати першу побачену нами білу ніч. Пора б спати, але дивно якось укладатися при яскравому дні. Але нічого, закриємо щільніше фіранки і засну. А то завтра знову проспи сніданок. Подорож мені подобається. Цікаво, але зовсім не втомлює. Борька теж задоволений.

14.06.09. З ранку стояли в Ігарці. Це вже за полярним колом і на вічній мерзлоті. Ігарка - морський порт, в нього можуть заходити морські судна. У причальної бухті щосили плавають крижини. Красиво. Сам порт явно в запустінні і нехтуванні. Пасажири нам розповіли, що зараз р. Ігарка виселяють - дають грошей на купівлю житла на півдні. Занадто дорого підтримувати інфраструктуру. Робітників на підприємства вигідніше завозити вахтовим методом.

З подій - припливав вуйко на моторці, забрати замовлений ним мішок картоплі. Запізнився, наш корабель уже відпливав. Так він чогось поліз між дебаркадером і берегом. Там дебаркадер майже впритул до берега варто. Наш корабель, відпливаючи, трохи штовхнув дебаркадер кормою. Той, у свою чергу, виштовхнув човен з дядьком на берег, з ним ще парочку крижин. Мені б на місці дядьки вистачило пригод. Але він як ні в чому не бувало заштовхнув свою казанку назад у воду і ще зробив навколо відпливають махини пару кіл, намагаючись домогтися, щоб йому хто-небудь скинув його мішок картоплі. Сміливі люди живуть за полярним колом, коротше.

На вулиці холоднувато - градусів 10. На ніс вже й не суемся. А на кормі славно погуляли, пограли в піжмурки. Зробили групове фото. Я вирішила свої три квитки з ПДР, зараз швиденько доб'ю четвертий. Боря, Катя і Олег грають у «тисячу». Катя виграє, а Боря та Олег в мінусах.

Чекаємо Потапово - це колишній радгосп-мільйонер, що спеціалізується на вирощуванні песців. Нині в занепаді, вважається центром браконьєрства. Там нам обіцяні натовпу продавців ікри та риби.

Потапово. Ніякої ікри та риби нам не пропонували, лише намагалися домовиться про те, що на зворотному шляху привезуть кілограмів 100. Ага, щоб нас замели з цією рибою, або вона у нас протухла. Зате помилувалися на спуск/підйом судновий шлюпки і на пропливаючі крижини. На кормі складено багато сміття в мішки, вітер його розносить по Єнісею, чим активно цікавляться чайки.

На вулиці холодно, незатишно і одноманітно. Сніг, рівні берега, сірий ліс. У 21 нуль-нуль повинні прийти до кінцевої точки нашого маршруту - Дудинці. А відплиття - завтра о 12 дня. План на сьогодні - ми з Борькою відразу ж зійдемо на берег і походимо години дві. Оглядимося, може бути, купимо чого смачного. А завтра, рано зранку, рвонемо всією командою в книжковий магазин. Мої потомственно інтелігентні діти жадають, в першу чергу, нових книжок. Або так позначається не потомственно-інтелігентна кров, а банальна відсутність компа і телевізора?

А поки Борька радісно хропе. Я запитувала його: «Чи хвилює функціонування серверів і компів у підшефних організаціях?» Відповідає: «Зовсім не хвилює, вони ж далеко." Так що відпочинок проходить повноцінно.

Ми відмінно повечеряли і пристали до Дудинці о 10 годині вечора. Борька і я швиденько оббігти місто в пошуках банкомату, готового видати нам додаткових грошей. рублів.