Пошуки на Вишере. Частина 3.

Початок

Така поведінка льотчиків для тайгових уральських людей було цілком нормальним. Дрібниця - скинути щось над тайгою. Я уявив, що було б, якщо б підійти до пілота в київських Жулянах і попросити скинути пакет над лісовим табором.

Положення було важким, і ми пішли до льотчиків. Невеликий двомоторний літак «Аеропракт А-37» стояв на рівній, порослою невисокою травою галявині довжиною метрів 300. В кінці галявини тріпотів на вітрі смугастий рукав метеорологів.

Перший пілот уважно вислухав нас, поспівчував:

- У мене самого будинку такої малої.

Помовчав. Потім з жалем сказав:

- Це ж не вертоліт. Пролечу я над табором на висоті метрів сто, скину пакет. Він легкий, і його вітер занесе куди-небудь в тайгу.

Вітя запропонував:

- Давайте пакет сховаємо в якій-небудь скриньку. Великий і важкий. Такий ящик не буде планувати, і можна легко розгледіти, куди він впаде.

- Саме так, що впаде. Що залишиться від ваших бульбашок?

Я зовсім зажурився і сказав:

- Та що це за невезіння таке! Хоч з парашутом стрибай.

Пілот надовго задумався. То він із сумнівом кривив обличчя, то витягував губи, при цьому очі його ставали щілинки. Нарешті він вимовив:

- Заради дитини. Тільки гриф «Цілком таємно». Зрозуміли?

Ми закивали.

- Зробимо так. Хто-небудь з вас стрибав з парашутом?

Заради святої справи я збрехав, хоча по спині пробіг холодок:

- Я два рази стрибав.

Мені дійсно два рази розповідав мій друг, як він, заплативши гроші, стрибав. Є таке екстремальна розвага на аеродромі в Бородянці під Києвом.

- Тоді так. Ти стрибаєш, а мій парашут завозити потім до тітки Марфі в Золотанку. Вона жінка надійна. Тільки абсолютне мовчання, і вашим друзям скажіть. Особливо, щоб малюк не хвалився.

Вітя Іллічов під час цієї розмови стояв, широко розкривши очі, не в силах сказати хоч слово.

Пілот додав:

- Дощ скінчиться, і полетимо. Не затримуйся!

- Я почекаю у вас.

З Вітею ми домовилися, що він найме човен і підпливе до табору, як тільки Улс заспокоїться.

А дощ йшов ще годину. За цей час другий пілот, зовсім молоденький хлопець, втовкмачував мені правила стрибків. Я його про це попросив, пояснивши, що вже трохи призабув їх.

- Дергай за кільце після рахунку 501,502,503. Головне, коли долетиш до землі, ні в якому разі не ставай на ноги. Падай на бік і гаси купол. На куполі є дірки збоку. При приземленні їх треба встановити за вітром. Щоб вітер був закритий від них куполом. Потім біжиш навколо купола і навалюється на нього всім тілом. Він і згасне.

Зрозуміло. Я за кілька секунд повинен знайти ці дірки і якимось чином встановити їх за вітром. Хоч би не забути, що за вітром, а не проти. Завжди плутав ці поняття. Потім впасти на бік і при цьому бігти навколо парашута. Всім тілом придавити його. Так!

Хлопчина додав:

- Дивись, щоб стропи навколо шиї не обвилися, а то голову вітер відірве.

- Ну, спасибі, - подумав я, - заспокоїв.

А тут і дощ скінчився. Заревіли мотори, і наш чотиримісний гостроносий моноплан злетів. Я звернув увагу, що крила його розташовані вище кабіни, тому є надія, що вони не торохнуть по моїй бідній голові. Він зробив коло над селищем і, сильно розгойдуючись, полетів на схід уздовж Улса.

Летіли ми приблизно на висоті 500 метрів. Скоро здалася галявина з нашим табором. Вона виглядала з висоти клаптиком суші серед безкрайнього моря тайги. Пілот знизився до 100 метрів і пройшов над наметами. Потім набрав висоту 400 метрів і відкрив дверцята. Він визначив якесь місце в повітрі і крикнув:

- Приготуйся! Стрибай!

Я почав благати:

- А нижче не можна опуститися?

Льотчик пішов на друге коло і прокричав:

- Можна. Але тоді тобі не потрібен мій парашут. Він все одно не встигне розкритися.

І знову пролунала команда:

- Стрибай!

Я закрив очі і стрибнув. Майже відразу, вимовивши про себе тільки 501, смикнув за кільце і відчув ривок розкрився парашута. Слава Богу, що досвідчений пілот точно врахував напрям і силу вітру, і я летів точно в середину поляни.

Я вже подумав, що зараз вріжуся в намет і вибігли на гул літака друзів, але якийсь шалений порив вітру раптом потягнув мене у бік річки.

Майнула думка: «Не запитав, що робити, якщо потраплю в воду».

Я був уже в двох метрах від землі. Вода наближалася. Раптом Руслан якимось диким кидком стрибнув до мене і схопив мене за ноги. Вітер тепер хоч і повільніше, але вже нас двох тягнув до мутного Улсу. Але тут Таня кинулася на допомогу, і вітер здався. Всі впали в купу. Руслан швидко погасив купол парашута. Я лежав і не вірив, що все скінчилося.

Я розповів друзям про всі перипетії, які випали нам з Вітею. Ігорьок, як і раніше відчував себе погано, незважаючи на всі старання Тані та її настої з трав. Він тільки слабо посміхнувся мені, але було видно, що при моїй появі його очі стали веселіше. Він навіть злегка засміявся, коли я розповідав про курси молодого парашутиста, які пройшов за годину перед польотом.

Після уколу антибіотика хлопчик через день вже був майже здоровий. До цього часу Улс став поступово очищатися і заспокоюватися. З'явилося сонце. Як-то до вечора підійшла човен з підвісним мотором, і Вітя вибрався на берег.

Ми всі пожитки склали в човен, а плоти прив'язали до її бортів. Ця споруда попливло вниз до селища. Там ми повернули човен, віддали «надійному людині - Марфі» парашут, закупили продуктів, знову сіли на наш здвоєний пліт і попливли до Вишере.

Скоро експедиція досягла кинутого селища Усть-Улс. Тут Улс вливався у велику річку Вішеру

У 1581-1596 рр.. По Вишере проходив старовинний шлях до Сибіру. Йшов він з Москви на Ярославль - Вологди - Великий Устюг - Кайгородов - Соликамск, потім по Камі, Вишере та її притоках Велс і Посьмаку. Потім судна і вантажі волоком переправляли в річку Тальтію - права притока Івдель, яка впадає в Лозьву. Тут починався басейн Обі. Цим шляхом у грудні 1583 гонець Єрмака Іван Кільце віз звістка Івану Грозному про підкорення Сибіру.

Колись Вішера називалася Пассер-Я, що за мансійська означає «велика вода» . Новгородські ушкуйники ще в Х-XI століттях намагалися проникнути в багаті верхів'я Ками і Вішери.

Довжина річки 415 км, площа водозбору більше 31200 кв км. Річка має, особливо у верхній течії, багато кам'янистих перекатів.

Басейн Вішери розташований в основному серед вапняків, які схильні до карстовим процесам. Річку умовно ділять на три частини. Верхня Вішера-гірська частина-від витоку до селища Усть-Улс. Ширина річки тут до 70 м. Вся ділянка рясніє перекатами. Середня Вішера-від Усть-Улса до впадання річки Колва. Перекатів і раніше, багато, але багато і плес. Ширина річки доходить до 150 метрів. Нижня - до впадання її в Каму.

Подальший наш шлях лежав по середній Вишере.

Нежитловий селище Усть-Улс під час існування Кутімского заводу був великою пристанню, де будувалися баржі для перевезення металу вниз по Вишере.

Відразу після примарного селища ми попливли посередині Вішери. Один за іншим зустрілися три невеликих острівця. Зліва здалося гирлі річки, яка (відповідно до карти) мала назву Меленки. Перед і в кінці Меленковський островів пройшли перекати. Вздовж лівого берега тягнулася громада каменю вітряного. У кінці острова вітряного знову пройшли перекат. Після цього повернули до правого берега і праворуч обігнули острів Вайскій.

На правому березі розташувався селище Вая. Тут знаходиться центр ліспромгоспу, що постачає Вішерський паперовий комбінат лісом. У селищі є школа, їдальня, магазин, пошта, клуб. Звідси літаки літають у Красновішерському, Соликамск і Перм. Ми зайшли на пошту, так як хотіли купити свіжих газет. Раптом дівчина у віконці голосно запитала:

- Серед вас немає Солуха?

Ми з Іллічовим остовпіли. Така ж реакція була б, якби зі мною раптом заговорив вийшов з тайги ведмідь. Хто може шукати мене в селищі, куди я вирішив заплисти тільки вчора?

Дівчина передала мені конверт.

У ньому ми прочитали: «Пише Вам Галина Голованева. Мені передали з Єкатеринбурга, що Ви з Києва і мене шукаєте. Я буду перебувати ще тиждень у селищі Щугор. Можна запитати в конторі алмазодобувачів. Не дивуйтеся, що лист до ВАЕ. Я залишала такі у всіх селищах по дорозі ».

Особа колеги світилося радістю:

- Все. Знайшли. Тепер би не втратити.

Радісна звістка була повідомлена всієї експедиції, і ми попливли до селища Щугор. Наш шлях можна простежити за подорожнім журналу, який вела Таня Крилова.

«За Ваей річку перегороджує понтонний міст. Минувши міст, ми потрапили на майже 600-метровий перекат. За ним Вішера круто повернула на південь. А що їй ще залишалося робити, якщо на правому березі з'явився темний камінь Голосківський чурок. Вздовж лівого берега довгою стіною тягнеться високий камінь Гостіновскій. Спробуй пробитися серед всіх цих каменів.

Острів перед ним обійшли ліворуч, причому Вітя обірвав блешню спінінга, який йому дав порибалити Руслан. Подолавши кілька перекатів і островів, на правому березі побачили камінь Ябрус. Біля нього впадають Мала і Велика Ябрускі, але дельта їх з-за островів не видно, тому ми довго шукали, як до них пройти. Не знайшли, а планували там заночувати.

За каменем процарапать через Ябрусскій перекат довжиною близько кілометра. Почало смеркати. Через 500 м від нього на Мохової перекаті Василь втратив кормове весло. Треба терміново зупинятися і робити нове, так як пліт став погано керуємо.

Перед каменем Мохової в Вішеру глибоким виром впадає невелика річка. Тут біля каменю зупинилися на ночівлю. Увечері подивилися декілька невеликих печер, розташованих неподалік.

Вранці побачили, що біля підніжжя каменя є величезний камін, це таке поглиблення в скелі. Над каміном збереглися малюнки, зроблені червоною фарбою; ясно видно ведмідь, собака, людина і декілька нерозв'язаних малюнків. Згідно путівника, професор Кротов говорить про них так: "Зроблені фігурні написи на кшталт подібні з написами на Писаний камінь Вішери, на скелях Онезького озера, на берегах річки Томі і в багатьох місцях на утесістих берегах Єнісею ".

Попливли далі. За каменем Мохові йдуть поспіль камені Косотуріха, Лиса скеля і Безіменний, в якому є невелика печера. Від цих каменів Вішера повертає на північ. А що б ви зробили на її місці? Скрізь камені - не проштовхнутися. Помітила, що кажу вже про Вишере як про живу. Напевно, цей вплив Уралу і його казок.

Пливемо посередині річки. Зліва ряд берегових скель, а праворуч насувається величезний Писаний камінь, який тягнеться по березі на 2 км. Ми вирішили зупинитися і піднятися на вершину. Підйом був спочатку по крутій осипи, потім вліво по стежці до вершини. Зверху відкрився такий вид на річку, яка губилася далеко в темно-зелених лісах, оповита синім туманом, що Ігорьок запропонував тут переночувати. Потім передумав:

- Треба наздогнати маму.

Камінь Писаний складний з вапняку. У ньому можна знайти залишки скам'янілостей морської фауни. Тут є дві печери. Камінь вважається однією з найкрасивіших скель Вішери. Свою назву він отримав із-за численних древніх малюнків і написів, які були виявлені на скелях.

На вертикальній важкодоступній скелі люди кам'яного століття створили темно-червоною фарбою малюнки, добре видимі з річки. Малюнки зображають ведмедя, лося, куницю, соболя, рибу, людини. У підстави скелі знаходилося жертовне місце. Тут знайдено кістки жертовних тварин, крем'яні знаряддя, уламки глиняного посуду. Після Великої Вітчизняної війни професор О. Н. Бадер проводив розкопки в районі каменя. І з'ясувалося, що народи, які населяють ці місця, користувалися жертовним місцем протягом більше чотирьох тисячоліть. Ось це сталість!

Попливли далі і до вечора зупинилися на правому березі біля нежитловий села Потаскуево. Цікаво, за що їй коли-то було дано таку назву. Але запитати було ні в кого - безлюддя. Село розташована в гирлі річки Велика Шелюг.

Вранці пройшли острів Голосківський.

Лівий берег Вішери низький, по правому тягнеться камінь Стовпи. Через годину плавання серед лісу побачили 40-метровий камінь притон. Старожили сусіднього села Велгур назву каменя пов'язують з часом громадянської війни. Білогвардійський загін на човнах сплавлявся по Вишере, грабуючи на шляху села. Жителі села Велгур, дізнавшись про наближення загону, натягнули мотузки через річку. Човни, гнані течією, з усією швидкості налетіли на мотузки і перекинулися, тягнучи за собою білогвардійців (тих, які не вміли плавати). Весь загін знайшов собі загибель біля каменя. Очевидно, плавати не вміли всі. Висновок один: не грабуй, якщо не вмієш плавати.

До речі, слово "притон", виявляється, пов'язана з річкою, а не з людьми поганої поведінки.

Нижче каменю зробили зупинку, щоб обстежити цікаву печеру Органну. У печері 9 гротів. Вхід до неї гвинтоподібний. Сама печера складається з 2 ярусів.

Звідси Вішера повертає на північ і підходить до каменя неточно. Цікаво, чи є десь камінь Точний. Відразу за каменем (Неточним) вона приймає річку Малий Щугор. За нею Верхньо-Щугорскій перекат, який виявився останнім на нашому шляху.

На правому березі видно будиночки села Щугор. З лівого боку впадає річка Великий Щугор. Нижче гирла селище Великий Щугор. Тут живуть алмазодобувачів. Це тепер наша мета ».

Коли Іллічов прочитав цей уривок журналу, то сказав:

- Блискуче. Пропоную перейменувати одну з покинутих сіл в Танекриловатую.

Ми припливли. Праворуч після гирла маленької річечку на березі виднілося кілька будівель. А на протилежному лівому березі Вішери стояли сучасні будиночки - це робочий селище. Наш пліт пристав до лівого берега.

На раді було вирішено, що спочатку в селище піду я з Вітею. Довгоочікувану зустріч не можна проводити у випадковому місці, на вулиці чи в магазині. До зустрічі треба підготуватися морально і синові, і мамі, і Руслану. Адже з цієї хвилини почнеться у них зовсім інше життя. Неясно, як це життя буде їм подобатися. Загалом, ми з Іллічовим, філософом і математиком, пішли на розвідку.

Насамперед зайшли на пошту і отримали конверт. «Зайдіть в магазин і знайдіть продавщицю Наташу. Я живу у неї в будинку. Галина Голованева ».

Знайшли спритну дівчину Наташу, яка провела нас до своєї хати. Дівча з величезним інтересом розглядала нас, очевидно, прикидаючи, хто ми для Галини Петрівни (так Наташа величала Голованеву).

Чесно сказати, в мою голову закрадалася підступна думка. А що робити, якщо ми з Вітею зараз побачимо навіжену, істеричну тітку?

Ми зайшли в невелику кімнатку, де біля віконця жінка у футболці щось писала. При нашій появі вона встала і посміхнулася:

- От мене і виявили. Здравствуйте, кияни. Давайте знайомитися.

Середнього зросту, зі спортивною фігурою, вона здавалася дуже жіночною. А усмішка в неї була якась обеззброює і нехитра.

- Ось, Галина Петрівна, привезли вам сина, - сказав Вітя

Радісне збентеження з'явилося на її ; особі

Вона тихо запитала:

- Де він?

Я попросив:

- Давайте сядемо і поговоримо. Чому у вас змінилася прізвище?

- Голованева - це моя дівоче прізвище.

Наша розмова тривала близько години. Галина дізналася всі події, які відбувалися з Ігорьком. Потім заговорила вона:

- Щоб більше про це не говорити. Моя прабабуся зі станиці Кримської була ясновидиці. І я з дитинства за собою почала помічати таке. У тому році, п'ять років тому, я відчувала, що синові погано без мене. Написала лист його батькові, що хочу повернутися до Києва заради спокою сина. Але отримала у відповідь величезне послання, де давалися рекомендації, як повинна себе вести сучасна жінка. Людина такий був - дуже правильний, дуже впертий. Ну, це було давно. Звичайно, я перестала писати. Забавно.