Сокотра - острів мрії.

Архіпелаг Сокотра (Socotra) - перлина Ємену і всього Аравійського регіону. Сокотра воістину є скарбницею флори і фауни, яку зуміли зберегти і донести до нас багато поколінь сокотрійцев. Сокотра зі своєю унікальною природою - одне з небагатьох місць в світі, ще не зіпсованих наступаючим прогресом. Архіпелаг Сокотра лежить в 380 км від мису Фартак на єменській узбережжі Аравійського моря. Острів Сокотра - найбільший з усіх островів архіпелагу.

Острів Сокотра - острів мрії ... Я вже не пам'ятаю, як почалося моє заочне знайомство з островом, але я закохалася в нього відразу. Ще б пак: погуляти по пустельних пляжів найкрасивіших незайманих бухт, посидіти на темно-зеленому дереві, пірнути в глибоке маленьке озеро в ущелині. І, звичайно, сфотографувати всю красу і показати іншим, тим, хто ще не бачив цього, тим, хто ліниво лежить на пляжах Єгипту і Туреччини. Недовго думаючи я поїхала в фототурів.

Переліт зі столиці Ємену Сани лише півтори години. І ти на Сокотрі, острові мрії. Невеликий аеропорт, який і аеропортом якось язик не повертається назвати. Далі на джипі по острову з ночівлями в кемпінгах. Перша зупинка - в морському заповіднику Ді Хамро. Море хвилювалося, тому огляд рифу закінчився для мене дуже швидко. Але хірурга і пару метеликів я встигла розгледіти під водою. Далі оглядали околиці, пробували нехитру місцеву їжу, яку готував для нас наш гід і водій Нурдін: рис з підливою з овочів і риба. За свіжих лобстерів ціну загнули - 20 доларів, у минулому році було 10 ... Може, тому що море хвилювалося, і рибалки не виходили в море, а може, вже місцеві звикають до туристів, які віддадуть за морепродукти будь-які гроші ... Незмінно перед їжею і після подавався смачний солодкий чай зі спеціями. На смак там були кориця, гвоздика і кардамон. Ці спеції були потім успішно нами придбані в одному з магазинів спецій в Сані. Дастархан під тінистим тентом з тростини - єдино можливе місце відпочинку і прийому їжі на Сокотрі. Хоча ні, в столиці острова Хадібо ми якось їли в місцевому ресторані за столом. Але ні обстановка, ні їжа не йшли ні в яке порівняння з нашим доморощеним дастарханом біля моря.

На запах їжі злетілися місцеві стерв'ятники - "курки" з яскравим жовтим пір'ям на голові і звичками домашніх птахів. Вони підпускали до себе на досить близьку відстань помилуватися і сфотографувати. Найбільша їх популяція на Близькому сході саме на Сокотрі. До речі, крім них ми ще бачили і сомалійського шпака - чорна пташка, схожа на сороку, тільки замість білих смуг на крилах у неї темно-помаранчеві, бачили сокотранского шпака, горлицю, чорного ворона і різних чайок і ; бакланів. Пообідавши і відпочивши, ми поїхали далі, дивитися на лагуну Детвах. "Закрийте очі", - сказав нам наш водій при наближенні до оглядового майданчику. "А тепер можете відкривати", - машина зупинилася. А вид з пагорбу був, і правда, приголомшливий. Лагуна з ніжним піском і довгою піщаною косою, що йде вдалину, а навколо - гори і дюни. Маленькі чоловічки вгадувалися на піщаній косі - ті, хто вирішив пішки пройти 3 км по піщаному березі і косі. А поруч танки, танки Т-34: старі, проржавілі, залишки войовничого минулого і нагадування про дружбу з СРСР. Ми не змогли пройти повз, не посидівши і не повисівши на них.

Пішки до місця нашого нічлігу ми не наважилися йти. Тому об'їхали гори на машині і зупинилися на нічліг в кемпінгу поруч з лагуною. Треба сказати, що кожен кемпінг має обов'язково туалет, душ, тент для відпочинку/обіду/захисту від вітру. І намети - місцеві чи можна поставити свої. Ми з собою возили намети, матраци та подушки з поролону. Кожному - намет двомісна або навіть тримісна, матрац, подушка і легке покривало. Вночі тепло, під ранок я ще накривалася ветровкой, і бавовняного вкладиша в спальник мені було достатньо. У звичайному спальнику спати було шкода. Мене ще рятувала моя надувна подушка, тому як на поролоновою спати було жахливо незручно.

Хто б мені сказав рік тому, що я буду спати в наметі біля моря на березі індійського океану, я ; б не повірила! Шум моря заколисував, зірки, розкидані на небі в порядку сузір'їв, заворожували погляд. До речі, на острові дуже добре знімати зірки Я прокинулася о п'ятій годині. Було темно. Зірки все так само яскраво сяяли крізь матерчату грати намети, тільки сузір'я змістилися в бік. Повз намети процокалі дві тіні: коза і козеня. Ляпота.

Пів на шосту. Підйом, поїздка по морю з рибальського села Калансія на захід в бухту Шуаб. Сніданок: ароматний чай з гарячою коржем, плавлені сирки порційні і джем. І 40 хвилин на рибальському човні повз скелястих берегів з бакланами, маленьких Чайкіно острівців і приголомшливого кольору води, ніби підсвічений зсередини. Зустрічаються й дрібні пляжі з каменями, як на сейшельському острові Ла Діг. Пляж самої бухти Шуаб неспішно тягнеться на кілька кілометром. Дрібний пісок, смарагдового кольору вода, крізь яку видно, як плаває на мілководді якась велика риба. І нікого. Рибалки-провідники висадили нас і попливли ловити рибу, залишивши нас наодинці з незайманою природою бухти. Наша маленька групка відразу розбрелася хто куди: але в першу чергу - плавати. Потім я валялася в піску, здійснила прогулянку уздовж берега до чайок, які обережно задкували, коли відстань між нами скоротилося до 10 метрів. По дорозі назад зустрілася пара стерв'ятників з жовтими головами, препарують трупик головатий рибини. Ці вже підпускали до себе метра на три-чотири, так що фотографії вдалися на славу. Виїжджати назад треба було годин на 10-11, тому годині о 12-13 хвилювання на морі біля скель перед бухтою посилюється, і човен може просто перевернути. Ми занурилися і взяли курс на Калансію.

Після виходу з бухти Шуаб ми зрозуміли, що таке хвилювання на морі: човен мало не прибило хвилями до скель. Але рибалки віртуозно пройшли в сантиметрі від скелі. А далі для нас почалися американські гірки: на хвилях човен стрибала, і стрибало все і все, що було всередині. Сумки з фототехнікою довелося перекласти в ніс човна: туди практично не потрапляла вода. Нам це знаками пояснив це провідник-рибалка. Загалом, таких емоцій у мене не було давно. Крім того, наші рибалки влаштували ралі на швидкість з іншого човном, і в Калансію ми увійшли одночасно, незважаючи на те, що спочатку інший човен була далеко попереду.

Повні вражень, ми вибралися на берег, де нас відразу оточила юрба місцевих дітлахів. Про жителів Сокотра окрема розмова. Чоловіки невисокі, жінки повністю приховані в своїх одязі і паранджі. У нашого водія Нурдіна було 9 братів і п'ятеро дітей. "Ще троє і вистачить", - сказав він нам, посміхаючись. Так що родина в 8-10 дітей - це нормальна ситуація. А так як живуть вони в невеликих кам'яних халупу з плоским дахом з дерева або листя, то не дивно, що всі вулиці сіл повні дітей різного віку. "Калям, калям (ручка, ручка)," - кричать вони, підбігаючи до машини, що зупинилася. Звичайна кулькова ручка - бажаний сувенір від іноземних туристів. Старші діти кмітливі: спочатку "калям", потім "сура", тобто фото. Головне не витягувати відразу 10 ручок, а то відразу всі і розхапають на ура.

І невеликі одноповерхові споруди по острову - у столиці та між селами - школи, в які вранці стікаються школярі з блакитними однаковими ранцями: дівчатка і хлопчики займаються в окремих класах. І самотнє будівлю свіжопобудованих лікарні - чистеньке, але до цих пір неробочий.

Далі ми їдемо вглиб острова, зупиняючись на рівнинах і горах, щоб відобразити красу цього краю, незвичайні квітучі в лютому темно-зелені дерева і йдуть вдалину простори острова. Наш шлях до каньйону Ваді Дірхур лежить через плато драконових дерев Дікс. Драконове дерево - ще один ендемік острова. Ще його родичі ростуть Канарах, Кабо-Верде і Мадейрі. Драконове дерево виділяє червону смолу - кров драконового дерева, її збирають місцеві жителі. Вона славиться своїми лікувальними властивостями. Дерева розкидані на плато серед каменів, вони спускаються по схилах гір до ущелини. На заході ти відчуваєш себе десь у загубленому світі. Не вистачає тільки динозаврів і птеродактилів.

Дорога від плато вниз в каньйон Ваді Дірхур - не для людей зі слабкими нервами: 5 км/год під великим ухилом перекочується сотих крузер по гострим червоним камінню , поступово спускаючись все нижче і нижче за так званою дорозі. І в результаті ми опиняємося внизу в ущелині. Трохи лівіше - місце для кемпінгу біля скелі, з якої ростуть "пляшки". Ми тут одні: наша група з чотирьох чоловік і водій. Місцеві гіди не люблять зупинятися тут на нічліг: за легендою тут можна зустріти джина, а після заходу сонця - жінку-примари. У повній темряві ми ставимо намети самі: дуже хочеться їсти і хочеться, щоб наш водій повністю присвятив себе приготування їжі. Благо, у нас є ліхтарики і конструкція наметів дуже легка, впорався б і дитина. Тим часом Нурдін на газовому пальнику готує нам рис і рибу, нашу постійну їжу на острові. І рис, і риба дуже смачні, хоча вже й починають приїдатися. З самого ранку ми вирушаємо пішки на сусіднє плато, де теж повно драконових і темно-зелених дерев. Там ми осідлали одне з дерев і на славу нафотографувалися з подругою. По дорозі нас атакували кози, як потім з'ясувалося, вони хотіли, щоб їх просто подоїли.

Кози - це теж окрема розмова. Кожне село має поля, обгороджені низькою цегляною огорожею. На цих полях вирощують спеціальні низькі чагарники, які обгризають кози. У Хадібо ми бачили, як одна коза за милу душу жувала картон, а інша, встрибнувши на стіл, намагалася схомячіть недоїдки, що залишилися від обіду.

Після пішого сходження на плато виникає просто необхідність скупатися. Сонце вже піднялося досить високо, і ми поспішаємо назад в каньйон. Тільки не в бік кемпінгу, а в іншу, туди, де природа розкидала маленькі озерця-водойми на різних рівнях вздовж ущелини, такий довгий каскадний водоспад-річка. Химерні берега і великі чорні та білі камені. Озеро шириною 4 метри, довжиною 10 метрів, глибина - метра 3-4, чистісінька прозора вода зеленого кольору. Звичайно, я не втрималася і пірнула з скелястого берега. Ляпота ...

Потім ми пішки пішли вздовж ущелини по берегах озер все далі і далі, виявляючи інші озерця химерної форми: наприклад, довге - метр завширшки і 3 метри в ; глибину. Йшли поки берега були досить пологими для ходьби. Приблизно через 800 метрів шлях нам перегородило озеро з крутими скелястими берегами, яке ми не вирішили переходити вбрід, маючи на руках недешеві дзеркальні камери. Повернувшись назад до першого озера, ми виявили там групу німецьких туристів, нервово ходить навколо озера: купатися чи ні. Виявляється, ми пішли, кинувши всі наші речі на березі в одних купальниках і плавках. Картина маслом, намальована німцям, коли вони прийшли до озера: речі є, господарів немає! І незрозуміло, куди вони всі згинули. Ми потім довго сміялися. Німці виявилися дуже веселі: побачивши нас і зрозумівши, що все в порядку, вони відразу кинулися купатися. А ми тим часом пішли снідати. Нам чекав переїзд в інше ущелині.

По дорозі ми заїхали в столицю острова Хадібо, де з'ясувалося, що дорога в гори закрита через дощ, і ми не потрапляємо туди, куди планувалося раніше. Ну що ж, не доля. І ми поїхали на нове місце кемпінгу на березі моря. Місцем був обраний морський заповідник Рош.

Другу половину дня ми провели на пляжі, розглядаючи черепашки і корали, які замість піску і гальки утворювали пляж в цій частині острова. Уявляєте - кругом одні корали і черепашки. Якщо в Єгипті знайдений на березі шматок корала сприймався як дар, то тут вони просто були замість піску. Дуже красиве і незвичайне видовище.

Потім - традиційна вечеря. На наступний день за планом була печера Хок, одна з великих печер на острові, яких безліч. Сокотра - рай для спелеолога. Хок - найбільш доступна і досліджена печера. Знаходиться на висоті приблизно 700-800 метрів над рівнем моря на краю скелі. Дістатися до неї - тільки пішки по цапиним стежках і камінню по горі вгору десь півтори години. Через загублений світ у прямому сенсі цього слова. Поки ми йшли, я весь час оберталася і дивилася в небо, настільки сильно було відчуття того, що ось-ось з-за хмари вилетить який-небудь птеродактиль. Не знаю як, але я витримала цей шлях. Чесно скажу: мені було дуже важко. Cказали і зміна клімату, і мій недолікований до поїздки бронхіт. Але здавши фотоапарат і штатив нашому провідникові, який як гірський козел бадьоро біг вгору по горі, зібравши в кулак всю свою силу волі, я подолала важкий для мене підйом. І не даремно. Те, що я побачила при вході в печеру і потім, варто того. Печера Дрогараті на острові Кефалонія відпочиває. Хок величезна, туди легко заїде поїзд, склепіння печери при вході видно здалеку, і ще знизу видно, як він величезний. А безпосередньо вхід до печери може легко посперечатися зі станцією метро Комсомольська по висоті зведення.

Печера йде вглиб і йде вздовж скелі десь кілометра 3-4, шлях відзначений стрічкою. Ніякого світла, крім ліхтариків, що з собою. Добре, у нас був з собою ліхтар підводний, який дуже здорово висвітлював і дозволив нам насолодитися казковими сталактитами і сталагмітами заввишки 6-7 метрів, химерним величезними формами і залами, в яких у пору проводити бали і конференції . Химерний сталагміт, що формою нагадує довгу мушлю із щупальцями, видає звук немов металофон в невмілих руках. Величезне синє "гніздо", що звисають зі стелі, змушує думати, якого розміру повинні були б бути бджоли, якби вони там були. Вінцем печери - або ще туристичної частини - є велика "залу" з озерцями, в яких відбиваються сталактити і навколишні стіни. Дуже красиво. Це ми і спробували відобразити нашими фотоапаратами.

Спустилися вниз ми досить бадьоро, хоча спуск і позичив у нас майже стільки ж часу що і підйом. Оскільки погода не тішила нас сонечком, ми пообідали і поїхали дивитися мета для фотозйомки в містечку Арчер, відомого своїм місячним пейзажем і величезними піщаними дюнами на тлі скель з печерами.

Місце приголомшливе, куди ми приїхали, і наступного ранку, до світанковому сонечку, яке порадувало нас наостанок своєю появою і дозволило зняти кілька ранкових кадрів. Брехливі гори піску: дивишся на них - начебто невеликі, але тут помічаєш точку високо вгорі. Придивившись, розумієш, що це людина. Це було останнє місце на Сокотрі перед нашим вильотом назад в Сану.

Можу сказати тільки одне: я сюди обов'язково повернуся. І постараюся привезти з собою друзів, таких же божевільних як я, готових спати в наметах на березі Індійського океану і харчуватися рисом і рибою серед дивовижної природи і добродушних людей, чий спокій ми, туристи, порушуємо ...