Жертви гострого. Чи потрібні мікроби в рані?.

За правилами сценічного мистецтва, якщо на стіні висить рушниця, вона обов'язково вистрілить. За законами життя, раз ми користуємося ножами, ножицями, бритвами та іншими гострими предметами, обов'язково хоч іноді, але поранився.

Ранового "лікнеп"

Колота рана відрізняється невеликою поверхнею і значною глибиною. Сама звичайна в побуті рана цього типу виходить від уколу голкою. Небезпека колотих ран - у занесення глибоко в тканини хвороботворних мікроорганізмів і розвитку інфекційного процесу.

Різана рана характеризується набагато більшою довжиною, ніж глибиною. Кількість пошкоджених тканин в неї мінімальне. Різані рани наносяться гострим предметом: ножем, бритвою і т.д. У них створюються найбільш сприятливі умови для загоєння, тому в хірургії є правило: будь-яку рану потрібно перевести в різану.

Рубана рана і виглядає моторошно і отримується при льодових душу обставин: удар сокирою, кухонним ножем (наприклад, з розмаху при рубці м'яса) і т. д. Такі рани характеризуються глибоким пошкодженням тканин, зяянням країв та забоєм оточуючих тканин.

забита (рвана) рана виходить в результаті дії тупого предмета. Тканини Не розрізаються і не розрубувати, а розриваються. Краї такої рани нерівні, тканини навколо неї забита і розім'яті. У результаті створюються сприятливі умови для розвитку інфекційного процесу.

Укушена рана - результат впливу щелеп людини або тварини. В обох випадках до всіх мінусів рваною рани додається шкідливий вплив слини, яка часто буває інфікованою.

тумор (пухлина) . Порізаний палець хоч трохи, але розпухає. До набряку призводить порушення відтоку венозної крові і лімфи. Порушена функція - частина тіла, яка отримала поранення, діє гірше. І тому що не може, і тому, що організм береже її.

Загоєння - мета лікування

Загоєння ран відбувається легко і просто, якщо людина допомагає цьому процесу. Загальний принцип: з рани потрібно видалити потрапила туди бруд, згустки крові, нежиттєздатні ділянки тканин, лейкопластиром або швами з'єднати краї і накласти пов'язку, що виключає потрапляння всередину мікробів.

Золоте правило лікування ран - боротьба з ; їх інфікуванням. На цьому засновані всі застосовуються методики. З стрункого "хору" вибилися біологи з університету міста Осака (Японія). Вони висунули сенсаційну гіпотезу: мікроби в рані необхідні! Вчені навіть припустили, що організм може інфікувати рану спеціально: з кров'ю в неї заносяться бактерії кишкової палички. У нормі вони живуть у товстій кишці, звідки при утворенні на тілі рани всмоктуються в кров.

Японці вважають, що мікроби харчуються пошкодженими клітинами, і тим самим видаляють їх. Як тільки пошкоджені клітини "закінчаться", бактеріям нічим стане харчуватися, і організм легко впорається з ними. Рана швидко загоїться.

Допоможіть своїй рані

Промийте рану охолодженою кип'яченою водою, видаліть з неї чужорідні тіла (витягніть пінцетом скалку). За допомогою ватки або скрученого шматочка марлі обробіть рану 3%-й перекисом водню, а якщо її немає, то слабкою, блідо-рожевого кольору, марганцівкою. Змажте шкіру навколо рани йодом. Накладіть пов'язку або заклейте її бактерицидним пластиром. Увага: міняти пов'язку потрібно кожен день!

Звертатися, і негайно, у разі порізу, садна, занози до лікаря потрібно, якщо:

• через деякий час після травми з'явилася пульсуючий біль, це значить, що рана інфікована і нагнаивается;
  • порізалися чим-небудь іржавим, не вдається повністю промити рану від бруду, в цьому випадку є небезпека захворіти на правець, і потрібно терміново ввести протиправцеву сироватку;
  • постраждало обличчя, краї рани рвані, кровотеча ніяк не зупиняється.

Тут пластиром не обійдешся.

Завжди майте в домашній аптечці: 3%-й розчин перекису водню, порошок перманганату калію, йод, стерильний бинт, вату, бактерицидний пластир.

Нове в лікуванні ран

"Загоїться як на собаці" - це обіцянка майже ніколи не збувається. Людина під час еволюції втратив здатність відновлювати свої шкірні покриви так само швидко, як тварини. Особливо погано гояться рани у діабетиків, людей похилого віку, пацієнтів опікових центрів. Та й всі інші не відмовилися б, щоб рани і ранки у них затягувалися швидше. Спробуйте постукати по клавіатурі комп'ютера, якщо у вас порізаний палець!

Учені всього світу працюють над тим, як допомогти жертвам гострих ножів і бритв. В університеті штату Юта (США) створили гель, здатний заклеювати і загоювати рани й виразки. Вчені взяли речовини, які для цієї мети використовує сам організм: гиалурона і хондроїтин сульфат. Їх з'єднали з полімерною основою, і вийшов гель. Він заповнює рану, просочує її стінки, запобігаючи інфікування і стимулюючи загоєння, яке відбувається на третину швидше.

Дослідники з університету в британському місті Данді розробили незвичайні бинти. Вони просякнуті розчином препарату MSF, здатного прискорювати освіта в рані нових судин.

Саме занадто повільне зростання нових судин часто затримує загоєння. Слідом за судинами починають рости клітини, що заповнюють рану. Незважаючи на те, що такі бинти набагато дорожче звичайних, їх впровадження обіцяє істотну економію: зменшиться час лікування, хворі раніше зможуть повернутися до роботи.

У наших аптеках вже давно продаються тюбики з клеєм БФ . Ніякої помилки: заклеювати їм потрібно дрібні порізи і садна. Мета - припинення кровотечі і захист від попадання мікробів.

З недавніх пір асортимент "канцелярського приладдя" в аптеках поповнився фломастерами 2 кольорів - жовтого і зеленого. Обидва фломастера заповнені спиртовими розчинами - йоду (жовтий) і "зеленки" (зелений). Вони призначені для "замазування" дрібних порізів, саден, подряпин. Фломастери зручні для поїздок, від лікування ними не відмовиться ні одна дитина.

У МГТУ ім. Баумана створили плазмотрон. Цей апарат за допомогою електричних розрядів будь-який газ перетворює на плазму. Зовсім випадково вчені виявили, що якщо плазмотроном впливати на рани, вони швидше загоюються.

Справа виявилася не тільки в знезаражує ефект, але і в молекулах оксиду азоту (NO), які в достатку утворюються в цьому приладі. NO - унікальна молекула, властивості якої стали відомі зовсім недавно (у 1998 р. американські вчені за це отримали Нобелівську премію).

Оксид азоту - основа цілої системи регуляції життєдіяльності організму. Він викликає розширення судин, покращує кровообіг, усуває дисбаланс у роботі нервової і гормональної систем. Виявилося, що ця молекула ще здатна стимулювати загоєння ран. Для цього достатньо впливу плазмотрона протягом 5-15 секунд.

Денис Ковальов