Відпочинок в Чорногорії.

До Чорногорії (з 10 по 31 липня 2010 р.) ми (я і моя 15-річна дочка) вирушили вперше, на Адріатику - теж. Летіли на літаку після 6-річної перерви (донька боялася літати після того, як надивилася по телевізору репортажів про загибель літака з башкирськими дітьми).

Прилетіли ми в м.Тіват, відпочивали в ; головному курортному містечку Будві (4 тис. жителів). Приземлився наш літак добре; знижуючись, ми вже бачили чудові гори, синьо-блакитну бухту. Перші слова доньки після приземлення: "Яка я була дурна, що шість років боялася літати і позбавляла себе ось цієї краси".

Море ... Боже, яке там чудове море! Мені часто здається, що я просто народилася в морі, а потім помилково стала сухопутної. Я так люблю плавати! У воді, особливо в морі, я переживаю почуття невагомості і ширяння, воно тримає мене своїми неосяжними лапами, я можу зависати там в будь-якому положенні, можу годинами плавати! Адріатичне море - воно таке дивне, таке прозоре! Навіть на великій глибині видно кожен камінчик на дні, кожен паросточок водоростей, кожна пропливають риба, кожен морський їжак на камені.

Пляжі на узбережжі різні: і піщані, і галькові, і ; навіть платформні (в сенсі, штучні, але їх небагато). Лежати на пляжі на своїй підстилці і під своїм парасолькою можна безкоштовно, а от лежаки і парасольки - платні (втім, плату іноді забувають зібрати). Але більше мені про пляжі розповісти нічого: для нас пляжі - місце проходу до моря для купання. І тільки. Ми на них не лежали, не загоряли. Зате ми дуже багато ходили по узбережжю, але про це - трохи пізніше. Повернуся до моря.

Одного разу ми вирушили в поїздку, розраховану на цілий день, так званий фіш-пікнік. Від'їхали на кораблику о 9 годині ранку, повернулися - о шостій вечора. Ми зупинялися на різних пляжах і купалися у відкритому морі. Коли підпливали до місця першої стоянки, нам показали кілька печер на підході до пляжу, і ми відразу ж вирішили в них проплисти. У плавання відправилися ми з донькою, наші нові друзі (мама з 20-річною донькою) і ще одна дівчина. Плисти потрібно було досить далеко. Велика глибина (гід сказав, близько 40 метрів). Я, на відміну від доньки, пливла без маски, але і без неї було видно підводний краса: колір моря змінювався залежно від глибини з темно-синього до світло-смарагдового, ми бачили підводні обриви і ; гори, великі і маленькі риби цілими зграями проносилися поряд і під нами.

Нарешті, ми доплили до першої печери. Наші надії вийти на сушу не виправдалися - цілі полчища їжаків охороняли доступ до печер, а взуття на ногах у нас не було. Ми попливли далі. Тут ми побачили човен, в якій сидів якийсь тубілець і здивовано дивився на нас (ми були вже так далеко від місця висадки, що пляжу навіть не було видно). Ми попливли до наступних печер, весь час милуючись глибинними красотами. Тут ми всі помітили, що чомусь у воді багато мертвої риби. Нам це не дуже-то сподобалося. Одна риба пливла по поверхні води, якась одуревшая, я її навіть за хвіст вхопила. Загалом, дивно, але влучно.

Пливемо далі. Я - перша, решта четвірка - в декількох метрах від мене. Раптом я помічаю, що на дні, на великій глибині лежить людина. Від жаху я мало не вискакую з води і кричу: "А-а-а! На дні мертва людина!!" Уся четвірка, як давньогрецький хор, підхоплює: "А-а-а-а! Людина! Мертвий! А-а-а!" Дядько в човні - в повному ауті! Але тут я роздивилася, що мрець ворушиться, і взагалі, це - дайвер. Я звертаюся до човняру: "Він - живий? Це - дайвер?" Очманілий від нашого вереску мужик поспішно киває: "Живе, живе, Давер, дайвер". "Він - живий! Це - дайвер!" - Кричу я своїй четвірці. "Живий дайвер! Живий дайвер!" - Підхоплює давньогрецький хор. Дядько в човні, схоже, бере нас за пацієнтів, які втекли з ясно який клініки.

Ми пливемо далі, попутно зауважуючи, що колишній мертвий дайвер не просто так собі там плаває, а збирає з дна в мішечок дохлу рибу. І тут ми раптом чуємо сирену. Озираємося: човняр вже не сидить у човні, а поспішно гребе до берега, а до місця, де ми тільки що бачили дайвера (він весь цей час, мабуть, так і ховався на дні), наближається катер з написом - "Поліція". Загалом, тут до нас дійшло, що це були браконьєри, які спочатку глухіше рибку, а потім спокійно збирали "урожай", поки не припливли ми і не влаштували їм веселе життя. Тут ми вважали за краще відправитися в зворотний шлях, не чекаючи розв'язки. Так, по дорозі донька ще бачила на дні мурену.

З місць купання в самій Будві ми найбільше любили пляж "Могрен-2". Для того, щоб потрапити на нього, потрібно було від старого міста (про нього - трохи пізніше), пройти спочатку по дорозі під скелями, потрапити на пляж "Могрен-1", а потім пройти через печерки на пляж "Могрен -2". Ось ці печерки мені дуже нагадували ноги динозавра, який йшов до моря, та раптом закам'янів.

На пляжі "Могрен-2" цивілізація закінчувалася. Далі - тільки стрімчак (він дуже нагадував мені профіль гіганта-пляжники, засмагати на пляжі). У скелі ми, звичайно, піднялися. А з пляжу здійснили два двогодинних міні-подорожі. Один раз - на катамарані, вп'ятьох з друзями, а іншим разом - удвох на байдарці, дуже здорово.

Так, забула сказати, що по дорозі на пляж, на ; камені, стоїть скульптура дівчини-гімнастки (або балерини). І ось, бувають же такі збіги: за місяць до від'їзду ми купили рідер. І там, в розділі фотографій, була саме ця скульптура!

Ще приємно купатися на острові святого Миколая. Цей острів закупорює вихід у відкрите море з Будванськой бухти. Він великий і гористий. Дістатися туди легко - річковими таксі різного роду. Там можна провести весь день. Мінус - по острову можна побродити, доступна тільки невелика його частина (мабуть, через небезпек обвалів, тому що ніяких готелів або вілл на острові немає). Але поплавати можна добре і уздовж відкритої частини.

Про морі я можу писати нескінченно, але тепер розповім про найцікавіше нашому пішохідному подорожі. Воно тривало з сьомої ранку до п'яти дня.

Отже, ми вийшли з Будви і попрямували (вздовж берега, через короткий пішохідний тунель під скелею) у містечко Бечічі. Там - чудові пляжі, де ми скупалися і пішли далі, в Рафаїловічи. Нормальні люди відвідують там ввечері дуже дорогий рибний ресторан "Три Рибар", але нас вразило зовсім інше - скелі з зелено-блакитного граніту.

Намітивши місце для купання на зворотному шляху і ресторан для обіду тоді ж, йдемо далі. Нас чекає тунель, вже не такий короткий, як у Бечичах, а довгий, сирий, темний і навіть трохи страшний. Але ми його минули. Навколо - чудова природа: струмочки, містки, зарості ожини, олеандри, інжир, гранати, оливки не в банку, а прямо на дереві. Ми піднімаємося в гору, виходимо на шосе (всього по проїжджій частині довелося пройти метрів 300), минаємо ще якийсь милий містечко внизу, біля моря. І тут ми бачимо, що наша дорога приводить нас у чудовий парк зі старими соснами, акуратними доріжками і охоронцями. Але охоронці люб'язно пропускають нас і навіть показують дорогу на Світи Стефан.

Ми - на території явно недешевого готелю. Сумніваюся, що нам вдалося б таке в Сочі або в Криму. Ні душі. Ми з жадібністю вдихаємо коктейль, настояний на сосні і морській воді. Доріжка підводить нас в дивне місце. З одного боку - вертолітний майданчик з вертольотом, з іншого - бухта, немов вискочила з реклами "Баунті". Як і раніше навколо - ні душі. Ми влаштовуємо фото-сесію у вертольота, а потім вирішуємо скупатися. Табличка говорить, що це - пляж "Крулевскій". Я пожартувала - мовляв, пляж для кроликів. "Жирних таких кроликів, з вертольотами", - додала наша подруга. А донька, замість того, щоб тихо й мирно відправитися воду, вирішила повалятися на просіяному, як крізь сито, пісочку.

Поки я фотографувала, подруга роздягалася, донька каталася по піску, з'явилися охоронці .

І попросили нас покинути пляж VIP-готелю. Втім, вони зробили це дуже чемно, а почувши, що ми прийшли пішки від Будви (і злегка очманівши від цього), вони порекомендували в наступний раз прийти сюди до 9-30, тоді можна і скупатися. Ми залишили гостинно-закритий готель і викупалися на наступному пляжі.

А там вже короткий перехід по горах уздовж моря ... І ось мета нашої подорожі - Світи Сефа, острів-готель супер-класу, 9 км. від Будви. У цьому готелі жили королі і зірки (за часів Югославії), Софі Лорен і Висоцький з Мариною Владі. Зараз готель на реконструкції, на острів нікого не пускають, зате можна купатися на пляжах, куди ступали ноги, руки та інші частини тіла всіх зірок. Там ми й купалися, і попили кави в прибережному ресторанчику.

Зворотний шлях теж пройшов з фото-зупинками, купаннями в придивилися бухтах, смачним обідом в Рафаіловичах. 18-кілометровий похід зовсім не був таким вже втомливим, незважаючи на спеку.

Тема наступна - гори ... Я навіть не знаю, що більше люблю - море або гори. А в горах ми провели весь день на екскурсії "Два каньйону".

Ми проїхали всю Чорногорію з півночі на південь, відвідали два національних парку-заповідника (Београдскій і Дурмідор), бачили другий за величиною каньйон світу і перший - в Європі - каньйон річки Тари. Над цим каньйоном - арочний міст на висоті 155 м., з нього при бажанні можна стрибнути на тарзанці (ми не стрибали, мені й так було погано). Міст побудований перед війною, а під час війни, щоб німці не могли ним користуватися, він за наказом Тіто був підірваний. Інженера, який керував вибухом, німці розстріляли прямо над річкою. На озерах (Београдском і Чорному, в парку Дурмідор), дивовижна природа - білі гриби, равлики з кулак, жаби жахливих розмірів, форель. По дорозі заїжджали в православний монастир, де мене вразив один чернець, немов зійшов з картин Нестерова.

Жодна фотографія не передає чарівності цієї природи. Весь чималий шлях я не відривала погляду від вікна автобуса: ці гори, то високо над нами, то під нами, самотні будиночки на схилах ... І річки, річки, яскраво-блакитні, як ніби в них хтось вилили незліченну кількість фарби. І чудовий екскурсовод, який всю дорогу розповідав нам про історію та людей цієї невеликої прекрасної країни. Ще не одну ніч мені снилися і будуть снитися ці гори, скелі, самотні дерева на вершинах. І я розумію чорногорців, які їдуть влітку відпочивати не в Будву, а на північ, у м. Жаблік, до парку Дурмідор і Чорному озера.

Тепер про місто. Населення Будви - 4 тисячі. За статистикою. Але, коли ввечері виходиш гуляти, то здається, що населення - тисяч 40. Можливо, так і є, разом з відпочиваючими. Місто ділиться на стару і нову частини. Нова частина тягнеться по узбережжю, забирається на передгір'я (не дуже високо). Це - вілли та готелі, оточені маленькими садками, у яких ростуть мандарини, апельсини, лимони, гранати, інжир, магнолії та олеандри і ще всякі квітучі кущі (особливо мені подобалися такі пишні фіолетові). Все працює на туризм: вілли, ресторани, розваги. Центр життя - набережна. На ній найбільше ресторанів, там всі атракціони, бари, дискотеки, там ввечері - суцільне людське море, як на демонстрації в радянські часи. Стара частина - Старе місто. Чарівні вузькі вулички, храми (католицький і православний), археологічний музей і музей-цитадель з бібліотекою. Влітку на площі перед храмами відбуваються вистави, а на куточку поетів - концерти і всякі зустрічі.

Одного разу мене навіть занесло (помилково) на лекцію. Я прочитала на афішки щось на кшталт "Славіца" і вирішила, що будуть слов'янські танці та пісні (як було напередодні). Потім виявилося, що Славіца - це ім'я пані-професора, яка представляла свою книгу "Мова і спосіб мислення". Природно, все це - на сербській мові. Я трохи посиділа і пішла, тому що майже нічого не розуміла. Мене вразив сам факт - увечері в курортному місті люди прийшли слухати лекцію на досить серйозну тему. Ось так!

Мені приносило величезне задоволення бродити по вулицях старого міста, але найбільше подобалося вже в темряві забиратися на міські стіни (туди вдень офіційний прохід, але ввечері всі йдуть, і лише деякі особистості на зразок нас вештаються по стінах) і дивитися зверху на бурхливе життя на вузьких вулицях. А ще я любила, вийшовши зі старого міста, сидіти біля його стін на набережній і дивитися на яхти, які стоять там на причалі. Цікаво, що коли якась яхта паркується (а вони стоять там щільно, як машини в Москві), то збирається натовп цікавих глядачів. Ми сміялися, припускаючи, що сухопутні люди сподіваються потай, що багата яхта не впишеться в паркувальне місце.

До речі, про багатих. Подорожуючи по Чорногорії, ми згадували старий мультфільм про Кота в чоботях. Пам'ятайте, там усе запитував король, чиї це поля, ліси, замки, а йому співали у відповідь: "Маркіза, маркіза, маркіза Карабаса"? Так ось, в ролі маркізів Карабасов в Чорногорії виступають наші російські олігархи і що приєдналися до них "слуги народу" (московського). Втім, і люди скромніше можу собі що-небудь підібрати: всі новобудови (а їх на узбережжі - тьма) заклеєні плакатами російською з російськими мобільними номерами і пропозиціями купити нерухомість.

Ну, і трохи про побут. Для відпочинку ми вибрали не готель, а апартаменти (вірніше, студію) у віллі, тобто варіант взагалі без харчування, тому що це: 1) дешевше готелю; 2) ми не хотіли бути прив'язані до місця і часу харчування. Відразу скажу, що ми про це не пошкодували. Вілла стояла в місті, дуже близько від центру (3 хвилини до набережної та пляжу, 10 хвилин повільним кроком до старого міста).

Про вибір вілли ми теж не пошкодували , хоча в такому її розташуванні є і свої плюси і мінуси. Плюси: ти - у центрі життя. Мінуси - шум по ночах від розваг-дискотек. Шум був, по суті, єдиним мінусом всього нашого відпочинку. Через нього до 2 годин ночі нам доводилося спати із закритим балконом і кондиціонером, а ми любимо свіже повітря (у дві години я вимикала кондиціонер і відкривала двері, вже було тихо). Але якщо б ми жили не в місті або "на відшибі", для нас це було б гірше. А так донька знайшла там собі компанію, гуляла з новими друзями. Я б хвилювалася, якби їй чи нам з нею доводилося б повертатися ввечері через які-небудь малозаселених місця. Хоча вулична злочинність в Чорногорії і нульова, але все ж ...

У нашій студії-кімнаті було все необхідне, включаючи міні-кухню з усім устаткуванням. Але я - погана господиня і хороша ледарка, тому за весь час я плитою користувалася три рази: двічі зварила сосиски і один раз - яйця. Снідаємо ми чаєм-кавою-йогуртами, на обід їли овочі-салати з улюбленими нами шкідливими м'ясними виробами (пршут - національне копчене м'ясо, шинки, ковбаски), а ввечері йшли в ресторан. Старалися відвідати різні, але вже з'явилися і кохані.

У 5 хвилинах ходьби від нас був торговий центр Будви з супермаркетом і ринком. Всі продукти дуже свіжі і смачні (у тому числі хліб і масло). Їли багато овочів і фруктів (персики, абрикоси, малина, ожина, суниця, чорниця, виноград, кавуни та дині). Багато овочів і фрукти чомусь в одну ціну: помідори, огірки, персики, абрикоси від одного до двох євро. Відразу скажу про фінансову сторону. У Москві за проживання, авіапереліт, трансфер і страховку ми заплатили близько 68 тис. рублів. У Чорногорії з урахуванням екскурсій (всього за них ми заплатили 215 євро), розваг, шмоток-сувенірів ми витратили 1100 євро. Зауважу, що ми ні на чому не економили (і ресторани можна було вибирати дешевше, і взагалі вдома готувати).

Дуже нам сподобалися і чорногорці - спокійний, гарний, доброзичливий народ.