Стираючи кордони.

Всеросійська туріади-експедиція по місцях бойової слави "Кордон", присвячена звільненню Північного Кавказу від фашистських загарбників та установі прикордонних військ, проводиться з 2000 року. Наша невеличка команда щорічно бере участь в цьому дивовижну подорож, і кожен рік відкриває щось нове. На цей раз ми пройшли п'ять перевалів вздовж кордону з Абхазією.

Маршрут пролягав з ущелини Архиз через перевали Бічного та Головного Кавказького хребта до Чорноморського узбережжя. Ми пройшли понад 150 км гірських стежок, подолали снігові перевали, форсували гірські річки. Учасникам експедиції доводилося здійснювати переходи під дощем.

Наша подорож почалася 21 липня. Ми приєдналися до команди Ставрополя на галявині Сьомого поста біля Кислих джерел. Два дні, чекаючи групу, ми відпочивали і купалися в холодних ключах цілющої води. Це місце широко відомо і приваблює багато людей. На невеличкому майданчику з-під землі витікає відразу кілька джерел, вони розрізняються за своїм мінералогічним складом і дії на організм людини. Тому місцеві жителі підписали кожне джерело. Поруч з галявиною є озеро Чорне, що вабить своєю прохолодою в спекотні літні дні. Багато хто із задоволенням купаються в ньому, хоча гірська вода холодна.

Після зустрічі з усіма групами з ранку була оголошена днювання - це своєрідний "вихідний" в поході: туристи відпочивають, роблять виходи з табору тільки по радіальних маршрутами.

Ударна група міста Ставрополя виконувала спеціальне завдання. Вище кислих нарзанів на перевалі Адзапш від негоди постраждав пам'ятник захисникам Кавказу, і найсильніші хлопці вирушили реставрувати його. Підручними засобами та інструментами вони вирівняли металеву стелу і зміцнили її на гребені перевалу. Решта відпочивали біля озера, ледь показав берег з-під величезної сніжника.

Далі належало пройти перевал Студентський. О п'ятій ранку всі команди зібралися біля пам'ятника загиблим воїнам. Спільно з прикордонниками та іншими групами туристів був проведений мітинг, присвячений пам'яті бійців, полеглих в боях за перевали Кавказу в 1942 р. Відбулося покладання квітів до обеліска, прикордонники зробили залп сигнальними ракетами.

Ми попрощалися з гостинною галявиною і почали підйом.

Кілька годин нелегкого крутого підйому, і ми на ; самому гребені перевалу. Звідти ми побачили, як далеко в долині підходить до річки ведмедиця, а зовсім поруч через сніжник проносяться швидкі тури.

Але найважче випробування - це спуск. Будь-який турист вам скаже, що спуск завжди важче підйому, і розслаблятися не можна. А до стоянки ще дуже далеко. Тільки коли сонце зайшло за хребет, ми дісталися до лісу і розбили табір.

На світанку - знову підхід під перевал і шлях нагору. Ми йшли по мальовничому ущелині, петляючи по стежці серед величезних ялин, пробиралися через криві берізки, по величезних колодах переходили річку.

Від росяній трави намокла одяг ... Як тільки з'явилося сонце, спека навалився з подвоєною силою. Вчорашня втома, що накопичилася в м'язах, погіршити рюкзаки.

Невелика перепочинок. На широкій галявині з розкиданими тут і там величезними валунами ми просто звалилися з ніг. Вище по схилах, перехідним в зуби скель, приліпився пружний ліщина. Там здобули трохи дров і хмизу. Намети сховалися в альпійських травах, всі купалися в найчистішої річки.

Світанок нас зустрів мрячить дощем, тому раніше намічений маршрут змінився. Замість штурму перевалу Семи озер ми вийшли на траверс перевалу Макеров. Досить довго відпочивали у красивого озера та вздовж гірського гребеня добралися потім до перевалу Семи озер. На цій висоті не так спекотно, тут ще не розтанув сніг, і з семи озер здалося тільки три.

Недовге радість на перевалі, спуск в зону лісу. Переночували у злиття річок Аджарії та Дамхуртса. Кришталева вода шуміла на перекатах. Команди ставили намети серед могутніх смерек, навіть за дровами йти не довелося - сухі гілки були скрізь під ногами. Знайшли трохи грибів на старому стовбурі і приготували смачну добавку до вечері.

І ось перед нами перевал Квата, але з погодою не пощастило. Ми вимокнули під дощем, а на підході до озера довелося переходити вбрід швидку річку. Після перевалу ночували біля озера Дамхортс. Сушилися. Настрій у всіх був бойовий. Приготували приголомшливу квасолевий юшку.

Вранці нас чекав останній перевал - Кардивач. Він найвищий. Ми перевалили через Головний Кавказький хребет і опинилися в Закавказзі.

Доводилося рубати ступені в старому снігу, прямовисно минає вгору. Натягнуті перила, групи крокували, упершись один одному в рюкзаки. Холодно. Сильний вітер нагнав щільну завісу туману і закрив гори. Тут вперше за два тижні шляху з'явився зв'язок, якій відразу скористалися, намагаючись повідомити близьким про те, що все пройшло благополучно.

Ще трохи зусиль - і нас прийняла сонячна поляна на березі озера Кардивач . Ми на території Сочинського заповідника. Звідси лише вниз.

Ще два дні пішої прогулянки по ущелині. Ми милувалися красою лісів і лугів, зупинилися недалеко від угідь лісника. У гості приходили коня, а вночі навідувалися дикі кабани. Але все обійшлося мирно.

Ще трохи, і ми дісталися до прикордонного поста. Тут рюкзаки перемістилися з наших плечей у вантажівку. Сім кілометрів до Червоної галявини ми подолали без нічого. Здрастуй, цивілізація! Усі команди помістилися в автобус, який доставив нас в Хостінскій район Великого Сочі.

Наш шлях закінчена - море чекає! Після важких переходів по гірських стежках учасникам експедиції так незвично і приємно відпочивати на Чорноморському узбережжі. Ми купалися, засмагали і відвідували з екскурсіями міста-курорти - Сочі, Хоста, Дагомис.