За межами Сонячної системи астрономи знайшли воду і метан.

Астрономи виявили метан в атмосфері планети HD-189733b, розташованої на відстані 63 світлових років від Землі.

Астрономи виявили метан в атмосфері планети HD-189733b , розташованої на відстані 63 світлових років від Землі.

До цих пір учені не зустрічали вуглецю (він входить до складу метану - найпростішого з органічних сполук) за межами Сонячної системи. Крім того, в атмосфері планети знайдена вода, проте HD-189733b дуже гаряча, щоб на ній могло існувати життя, подібне земної.

Тим не менш, зроблене відкриття представляється важливим кроком в пошуку світів, сприятливіших для розвитку життя. За певних обставин метан може відігравати надзвичайно важливу роль в так званій передбіологічній еволюції - хімічних процесах, які необхідні для формування життя.

HD-189733b - "газовий гігант, дуже схожий на наш Юпітер, але він обертається дуже близько до своєї зірки ", розповідає Джованна Тінетті з Лондонського університетського коледжу, що опублікувала статтю про знахідку в журналі Nature . "Тамтешній метан - хоча ми і можемо називати його органічною компонентою, - не є продуктом життєдіяльності: для життя там занадто гаряче", - пояснює вона. Температура на планеті досягає 900 градусів за Цельсієм.

Доктор Тінетті і її колеги Марк Суейн і
Гаутам Васишт з лабораторії NASA в Каліфорнії виявили характерні ознаки метану в атмосфері планети за допомогою орбітального телескопа Hubble . Учені використовували метод спектроскопії - вони виробляли спостереження в той момент, коли HD-189733b проходила перед своєю зіркою, після чого хімічний слід, що залишається при проходженні світла крізь атмосферу планети, проаналізували за допомогою високоточних приладів.

Дослідники також підтвердили відкриття, зроблене раніше космічним телескопом Spitzer , - що атмосфера HD-189733b містить водяні пари. А це означає, говорять вони, що космічні телескопи здатні засікати органічні молекули і в інших планетах за межами Сонячної системи. "Це надзвичайно важлива віха на шляху до поступової каталогізації передбіологічних молекул на планетах, на яких може існувати життя", - підкреслює Марк Суейн.

Даний метод з часом можна буде застосовувати і до інших планет, які, можливо, більш придатні для життя, додає Джованна Тінетті. "Я майже упевнена в тому, що життя в космосі існує. Я особисто вважаю, що було б дуже зарозуміле вважати, що ми єдині живемо у Всесвіті ", - відзначає фахівець.

На сьогодні за межами Сонячної системи близько 270 планет. Про більшість з них учені не знають майже нічого окрім маси і параметрів орбіт. Тільки тепер астрономи починають не просто відкривати планети, а ще і знайомитися з їх характеристиками. Натхнення, з яким фахівці шукають планети земного типу, пояснюється тим, що на них можуть виявитися ознаки життя. Бути може, в якийсь момент люди почнуть освоювати їх.

Пошуки учених сконцентровані в основному в так званій " зоні Золотоволоска " - сегменті космосу, де планети знаходяться на необхідній відстані від своїх зірок, тобто вони не дуже холодні і не дуже гарячі, щоб там могла існувати вода в рідкому вигляді