Пішки по Великій китайській стіні.

К рупнейшій монумент Китаю тягнеться на тисячі кілометрів і перетинає кілька найбільш величних ландшафтів країни. Стіна здається нескінченною. Але як виявилося, вона не така довга: вистачить кількох днів, щоб пройти Стіну з кінця в кінець.

«Як нападникам арміям давнини вдалося пробити оборону цих стін?! »- вражаємося ми, проходячи довгою колоною через поля Північного Китаю і піднімаючи очі на першу мету нашої подорожі. Відповідь - зрада. Коли ми піднялися на стіну і стоїмо, переводячи подих, наш гід починає урок історії.

Цей так званий ділянку Сіматай (Simatai) був побудований в правління династії Мін для захисту від ворожих племен з півночі . Стіна успішно справлялася зі своїм завданням, але в 1644 династія Мін впала: один з незадоволених генералів був підкуплений і відкрив ворота застави «Перший прохід у Піднебесній», маньчжурські армії вторглися в імперію і рушили на Пекін.

За кілька годин автобус перемістив нас на північний схід від Пекіна, в провінцію Хебей, де починається шестиденний перехід по Великій стіні. Більшу частину подорожі ми будемо йти по майже безперервної Стіни із сходу на захід, починаючи від Сіматай і потім рухаючись через ділянки Джіншанлін (Jinshanling) і Губейкоу (Gubeikou), і подолаємо загалом 40 кілометрів. Щоночі ми будемо зупинятися біля Стіни у будинках місцевих жителів.

У перший день ми вийшли з Сіматай, але скоро ми вже не йдемо, а карабкаємося: земля під ногами стає все менш рівною. Пройшовши порядна відрізок шляху, ми залишаємо Стіну, щоб відвідати сусідні села, де живуть друзі нашого провідника. Господарка одного з будинків запрошує нас у дім, невеликий, але акуратний, де нові цеглини замінюють старе дерево. Кукурудза сушиться на сонці, а маленькі діти показують нам, як вони грають, прив'язуючи до цикада шматочки бавовни. Ми здригаємося, але згадуємо, що тут немає PlayStation.

Залишивши село, старанно крокуємо по крутій дорозі, що веде вгору через ліс. Підйом непростий, і дивуєшся, як чоловіки в повному обмундируванні піднімалися по таких укосів і потім ще знаходили сили боротися. Нарешті, ми добираємося до вершини горба, і підходить час обіду у вишки Ванцзінлоу (Wanjinglou). Ця вежа розташована на вершині гори Сіматай, це найвища точка Стіни.

Після заслуженого перерви ми спускаємося з хребта, а тим часом літня спека вступає у свої права. Дійшовши до місця привалу, ми вже зовсім без сил і з задоволенням Накидаємося на холодне китайське пиво. Виявляється, не так складно заводити друзів.

На наступний вечір, розміщуючись на привал біля села Хоучуан (Houchuan), ми дізнаємося дещо про сільському Китаї. Ліниво тиняються осли, старий селянин пасе своїх довгошерстих білих кіз, і навколо старі будинки з дахами з соломи і дранки і поля, повні зерна. Пекін десь на краю світу.

Наші китайські господарі допомагають поставити намети, приносять воду і дещо випити і перекусити, поки готується вечеря, чудовий вечеря. Ми швидко стаємо друзями: гід згладжує всі труднощі в спілкуванні. Одному з нас приходить в голову ідея, що кукурудза такої висоти, що може служити відмінною душовою фіранкою. Кожен вистачає по чану з водою і ховається за найвищими качанами, які може знайти. Через півгодини всі ми збираємося разом, такі ж посвіжілі, як якщо б взяли гарячий душ, тобто майже такі самі.

Після безтурботної ночі ми продовжуємо наш перехід, слідуючи по хребтами гір Янша ( Yanshan), які нагороджують нас грандіозним видом, а до того ж і запам'ятовуються підйомами. Через деякий час наш шлях вирівнюється, і гід пояснює, що руйнування, видимі на частинах Стіни - справа рук старанних червоних гвардійців під час «культурної революції», яка почалася в Китаї в 1966 і накинулася на все, що нагадувало про імперію. Тепер зайві старання 1960-х закриті дикими квітами.

Потім ми досягаємо ділянки Джіншанлін - ту частину Стіни, де великі сторожові вежі й акуратні башточки поменше показують, як Стіна виглядала в свою найкращу пору.

Вражаюче видовище, але було б шкода, якщо б занадто багато ділянок Стіни були відновлені: тоді б її більш віддалені і більш дикі відрізки позбулися свого природного покинутого чарівності. За весь день ми зустріли тільки 60 туристів - зовсім не так, як на популярних ділянках Стіни.

Ми зупиняємося біля села Джіншанлін, трохи далеко від будинку господарів, сім'ї, яка вже другу ніч допомагає нам ставити намети і готувати їжу. Поки ми знайомимося з місцевими жителями, за нами наглядають наші подорожують господарі. Вони готують страви з курчати і порося, з локшиною і овочами на вибір, і поки одні з нас п'ють китайське пиво, інші пробують дуже навіть непогане китайське червоне вино «Велика стіна».

На Наступного ранку ми вантажимо свої сумки на мотоцикл з коляскою - чудово носити з собою лише денний запас - і прямуємо до ділянки Губейкоу, де Стіна ширше, а дорога заросла травою, камінь вивітрюється і кришиться, а сторожові вежі розсипаються. Ми зупиняємося на обід, Перечікуємо спеку в тіні одній з башт, з якої японці повитягали камені під час Другої світової.

зімкнутими колонами ми знову йдемо за провідником по вузькій дорозі, з кожного боку обрив . Тут наша група дещо розосереджується, і є час для відокремленого міркування. Хоча Стіна тут не така грандіозна, як у Джіншанліне, що розсипаються руїни дають відчуття того, що час спливає, і не можна не дивуватися відокремленості і труднощів, з якими стикалися солдати, які охороняли Стіну в 14 столітті.

На наступний день ми з енергією беремося за наступну ділянку - ця частина Стіни була побудована 1000 років тому в епоху династії Сун і лише потім була з'єднана з ділянкою Губейкоу, який належить до основної оборонній системі династії Мін. Вежі, розставлені вздовж хребта, ваблять до себе, але тут потрібно бути обережним: ділянка неймовірно крутий, і лише один з п'яти кроків можна зробити твердо і не зісковзнути вниз. Хтось згадав слова Мао про те, що «той, хто не піднімався по Великій стіні, не справжній чоловік», і ми йдемо далі.

Але через півтора кілометра Стіна стає непрохідною, і щоб дійти до наступної вежі, нам доводиться брати обхідний шлях через зарості кущів. Коли дороги вже не видно з-за густої зелені, нам залишається лише згорнути і влаштувати стоянку, під час якої нас застане гроза. Але скоро вона пройшла, і ми чуємо гучні голоси і звук ляскаючих дверей і розуміємо, що зараз зустрінемося з місцевими силами правопорядку. Коли вони виїхали, провідник став переконувати нас, що вони просто хотіли перевірити, що «чужаки» не постраждали від грози.

На наступний ранок ми відвідали маленький храм в Губейкоу, побудований на славу Ян Е, знаменитого генерала династії Сун з 10 століття, який колись відбивав атаки кочівників з півночі, а потім почали шанувати як бог битви. Потім ми на автобусі проїхали на південний захід, півдорозі назад до Пекіну, і досягли ділянки Мутянью (Mutianyu), який історично служив північним бар'єром для захисту столиці. Його реконструкція була закінчена в 1989, і тепер Мутянью - мета численних туристів, які виїжджають сюди на день, щоб помилуватися Стіною далеко від ще більш людного ділянки Бадалін (Badaling).

Фунікулер піднімає нас наверх, так що не доводиться дертися по крутих стежках, а людей тут більше, ніж ми звикли бачити в останні дні. Та й переходи тут набагато легше. Звивається і петляюча по місцевості Стіна покрита тут зубцями бійниць і сторожовими вежами, розкиданими по численних пересічних між собою хребтах. Не забути про зелені сосни і кипариси - і перед нами ідеальний сюжет для пейзажу.

Але для нашої групи, яка пролізла через самі дикі ділянки Стіни і пройшла через найдальші села, Мутянью - курорт . Так що, ми спустимося на фунікулері? Звичайно, немає. Занадто просто. Ми підемо пішки.