Гірські лижі з дитиною. Хібіни, Кіровськ.

У кінці березня ми зробили авантюрну поїздку: я вирушила кататися на гірських лижах в Хібіни з двома малюками, але без Мишки. Мене покликали мої знайомі: Юля, Енді і Слоненя, причому часу на роздуми в мене залишалося дуже мало: або купувати квитки, або сидіти вдома. Я сумнівалася-сумнівалася, а потім покликала ще й Катішку, і ми вирушили в дорогу.

Хібіни нас залучали з кількох причин: це один з найдешевших російських курортів, там можна жити близько від гори в приватному секторі , тобто в квартирі, і готувати собі їжу, і там як правило, до травня багато снігу.

Отже, наша весела компанія була така: п'ятеро дорослих і двоє малят. Гришке рівно 3 роки, а Галці всього 1 рік 2 місяці.

Юля - дуже симпатична, активна і справжня особа, багато в чому схожа на мене. Навіть зовні ми схожі - невисокі, міцні, спортивні, з двома кісками. Тільки Юля кучерява, а я - ні. Юлін син Вася недавно пішов в школу, тому їхати ми могли лише під час канікул, коли Васю пасе бабуся. Юля працює перекладачем-синхроністом, причому з Васею вона говорить по-англійськи із самого його народження. Юля любить ходити в гори і кататися на лижах, лазити на скелі і спілкуватися з друзями. На лижах Юля катається з дитинства, але звикла до коротких лиж, тому катається швидко, різко, але не дуже веде дугу.

Енді, він же Андрій, учився разом зі слоненям в РДГУ на факультеті Захисту Інформації. Він приїхав до Москви з містечка Ясна Оренбурзької області, і перед цим встиг рік попрацювати шкільним учителем. Енді високий, світловолосий і кучерявий. Він має дуже виразним обличчям і рідкісним артистизмом, тому ми щовечора, надриваючись від сміху, слухали Енді - невтомного оповідача. Він до того талановито зображував, як кожен з нас катається, або як він сам їде по кулуару, що ми реготали до сліз. На лижі Енді встав недавно, проте катається вже дуже впевнено і надійно, хоча і не дуже красиво. За цей тиждень Енді став кататися набагато краще. Енді з задоволенням порався з моїми дітьми, читав Гришке книжку про Вінні-Пуха і навіть подарував йому машинку.

Слоненя, він же Сергій, названий так по чудовому мультику про Мавпу, Слоненя і Удава. Точь-в-точь як у мультику у Остера, наш Слоненя великий, добрий і неквапливий, він схожий навіть інтонаціями. Слоненя єдиний з нас катався не на лижах, а на сноу-борді, і відрізнявся від інших бордистів вишукувань інтелігентністю і незворушністю. (Взагалі-то, бордери - часто народ молодий, відважний і раздолбайскій, і лижники їх м'яко кажучи не люблять, але Слоненя не такий). Енді захоплено коментував, що Слоненя ухитряється не тільки кататися, але і падати на подив вальяжно, з гідністю, як ніби він просто вирішив сісти відпочити. Вранці Слоненя тягав Гришку наплечах до гори, а вечорами іноді ходив погуляти з Галкою, щоб заколисати її на ніч. Слоненя, Енді і Катя добре грають на гітарі і співають авторську пісню, а Катя і сама пише дуже цікаві пісеньки. Втім, співали ми переважно по шляху туди в поїзді, а там вечорами все більше розмови розумні говорили.

Катя поїхала з нами пащі дітей, а й покататися, і зробити переклад, так що вона була вечорами зайнята - сиділа за своїм ноут-буком, і не брала участь в наших веселих розмовах та іншої кипучої діяльності. На лижах Катя стояла в Москві 1 або 2 рази по годині, так що каталася вона на тому ж навчальному схилі, де і Гришка.

Я була головним кухарем і творцем затишку - втім, з такими помічниками як Юля і Енді, це зовсім легко і приємно. Енді і Слоненя готові були хоч кожен день ходити в магазин, Юля мила посуд і наводила ідеальний порядок, а я створювала меню і настрій, вибирала теми для розмов і обговорень ...

Катання

Катання в цьому році було не найкраще, оскільки цей рік по всій Росії був малосніжні. У Кіровську зазвичай випадає за зиму стільки снігу, що замети стоять вище гаражів, а в цьому році у них весь сніг здуло, і на горі було багато каменів. Саме тому нагорі гори на крутих схилах був тільки лід і каміння, і рятувальники ці схили закрили - кріселка майже не працювала, і "комашку" теж не включали.

У Кіровську гори стоять прямо над містом, і від найближчій 5-поверхівки до нижньої станції бугелів триватимуть п'ять хвилин. Схили розташовані на внутрішній стороні великої чаші.

Самий лівий підйомник - бугель метрів 600 завдовжки, називається Південний. Там справді майже завжди світить сонце і немає вітру, і я туди приходила погрітися. Схили не дуже складні, є можливість піти в кулуар.

Далі по центру гори розташовані два бугельні витяги і кріселка - це Північний схил. Лівий бугель - для спортсменів, але туристів туди теж зазвичай пускають. Зліва від північного проводяться змагання. Схили на північному дуже різні, з декількома перегинами, з крутими ділянками. Верхня частина північного схилу зовсім полога, а нижня - досить крута. Можна кататися прямо вздовж бугеля, а можна піти в кулуар майже до Південного схилу.

Праворуч за трамплінами варто бугель, званий "Латвія". Це найпростіший схил, і тому там зазвичай найбільша черга. На викочуванні непоганий навчальний схил, на якому стоїть коротенький бугель.

Ще далі і вище по схилу, ніж Латвія, розташований комерційний бугель. Ціни там нижче рази в півтора і на підйом, і на денний абонемент, але нудно весь день кататися тільки там.

Крім того, є навчальний схил нижче всіх основних підйомників - теж близько 200 метрів, як на викотив з "Латвії", але там зазвичай менше народу і м'якше сніг.

Ціни на підйомники в цьому році дуже виросли. Бугель - 30 руб за 1 раз, кріселка - аж 45 руб. Абонемент на весь день на всі бугеля 350 руб в день, з 10 до 14 та з 14 до 18 коштує 200 рублів. Я брала абонемент на весь день і перекативала його завжди, навіть якщо каталася лише до 15. Якщо ж я вранці сиділа з дітьми, і виходила на схил після обіду, я іноді купувала з рук абонемент у тих, хто вже йде - о 3 годині дня вже багато накаталися і готові за 50 рублів віддати свій денний абонемент.

Нам говорили, що є підйомники не тільки в самому Кіровську, але і в селищі "25 км", там схожі схили, два бугелі і дешевше, але ми туди не їздили, так що подробиць не знаю. Коли ми виїхали, Енді, Юля і Слоненя з'їздили туди один раз, і сказали, що там дійсно, дешевше разу в півтора, і черги поменше, але схили крутіші.

Їм там не дуже сподобалося, наскільки я зрозуміла. Звідти ж, З 25-ого кілометра, можна ходити на сходження на найближчі перевали та вершини.

У цілому ми були цілком задоволені катанням і різноманітністю схилів. Правда, коли почалися канікули, наїхало так багато народу, що в черзі на "Латвію" можна було простояти хвилин 40, та й на Північному - близько 15-20 хвилин. До канікул черг практично не було, і ми встигали втомитися до того, як вимкнуть підйомники. Потім стали включати частину підйомників з 9 ранку, і один крутили до 20, так що з'явилася можливість накататьсяутром і ввечері, коли немає черг.

Схили в нижній частині вкриті кущиками - але густих лісів, як у Карпатах, там не побачиш. Втім, гори красиві і без лісу.

Якщо порівнювати з Карпатами, то Кіровськ особисто мені подобається більше: катання не гірше, черги в середньому менше, горбів менше, житло в міській квартирі приємніше, ніж у хаті, можна самим готувати їжу і близько будь-які магазини. У Карпатах, мабуть, красивіше, але саме катання в Кіровську краще. Крутизна схилів порівнянна, але в Кіровську більше розмаїття.

Житло

У Кіровську можна жити в готелі або в приватному секторі. Є деякий резон вибрати готель "Спорт" - вони надають знижку на абонемент на підйомник. Житло в готелі "Хібіни" обходиться в 250 рублів з людини в день.

Ми вважали за краще жити на квартирі, оскільки з дітьми це найзручніше. Нам запропонували на вибір 3 квартири, причому ціна різко падала в міру віддалення від вокзалу. Зійшлися ми на 300 руб за двокімнатну квартиру з холодильником і всіма зручностями, близько до гори. Шикарну 3-кімнатну нам пропонували за 500, але нам просто не потрібно стільки місця.

У Кіровську здають дуже багато квартир, так що знайти житло там зовсім не проблема. Мені хтось розповідав, що вони приїхали, встали біля будинку, найближчого до гори, і закричали голосніше: "Хочемо квартиру!" і на них відразу збіглися 10 осіб, пропонуючи їм різні варіанти.

Магазинів багато, ціни на продукти московські або трохи вище. Ми з задоволенням готували собі самі - ми їли те і тоді, коли хотіли. Я пекла оладки і пироги, варила супи, смажила овочі ...

Розваги

Розваг у місті небагато, книжковий магазин порожній, а в ресторани пускають тільки в костюмі і при краватці. Як було сказано кимось в розповіді про Кіровськ, беріть з собою гітару, книжку чи подружку. Ми пішли цьому раді, взяли і книжки, і гітару, і приємну компанію, а головне - дітей, з якими ніде не засумуєш. І ми, дійсно, там зовсім не нудьгували - у нашій квартирі було повно хороших дитячих книжок, крім того ми співали, ходили гуляти з дітьми, і вели довгі бесіди.

Є 25-метровий басейн, сеанс коштує всього 16 рублів, але треба брати з собою довідку з круглою печаткою, шапочку і шльопанці.

Дорога

Дістатися до Кіровська дуже просто - прямий потяг Москва-Мурманськ доставить вас на станцію Апатити, а звідти до Кіровська ходять автобуси і таксі. Ми віддали перевагу таксі, яке доставило нас до пропонованих квартирах. Туди ми платили по 150 крб за машину, назад - 100. Прямо на платформі всіх лижників зустрічають бажаючі здати квартиру, і ви можете вибрати собі підходящий варіант.

І туди і назад ми їхали в плацкарті - і не тільки з грошових міркувань, а швидше з міркувань зручності. Так-так, я вважаю, що з дітьми, які уміють ходити, куди зручніше їхати у плацкартному вагоні, а не в купе. Якби ми їхали в купе, я б дуже скоро завила, тому що моєму активному синові потрібен простір. Замкнений в купе, він би сам замучився і нас би замучать. А так в розпорядженні дітей був цілий вагон. Гришка вразив мене тим, що самостійно видирається на поличку біля титану, щоб звідти дивитися у вікно. Справа в тому, що ця поличка йому на рівні плеча, а до перекладини він дотягується лише навшпиньках.

Галка теж на всю насолоджувалася наданої свободою пересування: вона розгулювала вздовж усього коридору, в туфельках і платтячко, будувала всім оченята, але на руки не йшла. На неї всі відразу розчулювалися і починали пхати цукерки, але за Галею по п'ятах слідував Гришка, який дуже суворо і повчально повідомляв пасажирам: "Галці категорично не можна цукерки давати! Від цукерок у неї діатез буде свербіти! Вона ж маленька ще!"

Гришка іноді вступав у розмови з пасажирами і розповідав їм щось дуже серйозне.

А ще весь вагон гадав і сперечався, скільки ж мені років. За одними версіями 14, за іншими - 18. Щось я все молодію і молодію ... Втім, мене це скоріше забавляє.

Я не їздила сама за квитками, а продиктувала хлопцям номер свого паспорта. Правда, при цьому хлопцям не продали дитячий квиток, і ми докуповували його вже в поїзді. По дорозі туди проблем не виникло - вагон був не повний, і ми купили місце у провідника, і отримали ціле купе. А назад ми сіли в битком набитий вагон - і задумалися. Четверо на двох полицях ніяк не лягають, це очевидно. Тим більше, що у мене бічна, у Катьки - верхня. Н-да. Поки ми міркували, розбирали речі і роздягали дітей, все вирішилося саме. Разом з нами в Апатитах села літня пара гірськолижників. Вони подивилися на нас, пошепотітися і повідомили нам своє рішення: нашими будуть дві нижні полиці, а вони підуть на наші місця. Гришку я спочатку поклала між полицями на рюкзаки, але провідникові це не сподобалося - і він ... добув нам ще одне місце. Так що їхали ми дуже комфортно. Поруч з нами їхали три дівчинки з Мурманська - на молодіжний фестиваль авторської пісні.

Всім хороший поїзд 15 Мурманськ-Москва, але прибуває він до Москви о 5 ранку, і ми не дуже виспалися в другу ніч.

У цілому наша поїздка вдалася на славу - ми чудово покаталися, добре відпочили і поспілкувалися в приємній компанії. Гришка теж катався кожен день, і йому це пішло на користь - до кінця цього тижня він скочувався поворотами без страховки з усього навчального схилу. А відразу по приїзді до Москви Гришка з бабусею поїхав в Курова і там катався з самого верху поворотами. Ніколи не бачила, щоб дитина в 3 роки рівно так добре і розумно катався на гірських лижах!