Кримська казка, середа: Севастополь.

середу

Неквапливі збори зайняли пару годин. На примусі нагріли окріп і заварили кашу швидкорозчинні, склали намет, сполоснув машину - благо води було вдосталь. Вчорашнього сторожа змінила його дружина (рано вранці крізь сон і гул водокачки ми чули, як вона допікала чоловіка на чому світ стоїть), яка виявилася досить милою жінкою. Розповіла й про себе, і про маленьку пенсії, і про нас розпитала, здивувалася: «З Москви? Як далеко! »Дітям підказала, з якого дерева набрати найсолодших абрикосів з собою в дорогу. Нарешті зібралися і вирушили в дорогу.

Севастополь

До Севастополя в'їхали тільки в 11 ранку. Першим пунктом маршруту була намічена Сапун-гора з її діорами. Ледве поставили машину, до нас підійшли двоє: один, молодий хлопчина, попросив заплатити за паркування 3 гривні. Другий виявився екскурсоводом. З ходу він почав радити не витрачати час на діараму, а відвідати те-то і те-то, і тут же почав розповідати якісь історичні факти, і потім вже, на ходу, запропонував свої послуги за 10 гривень. Переглянувшись, ми з чоловіком дали згоду і не прогадали. Навряд чи нашу увагу надовго привернули б експонати з військової техніки, всі ці знаряддя, частини кораблів і снарядів ... Але в під акомпанемент його промови все це оживало, наповнювалося змістом, кожен предмет немов піднімав покривало своєї історії. Нитка розповіді вилася, перескакуючи з одного війни на іншу, підкоряючись нашим неосвіченим розпитувань, за якими ми намагалися зібрати в єдине ціле розрізнені уривки своїх історичних знань.

У цьому стані історичного дурману ми обійшли всю експозицію Сапун-гори і стали повертатися до машини. Гід запропонував за 50 гривень показати все місто, і тут же став розповідати, де обов'язково треба побувати, якщо ми поїдемо без нього, як туди добратися і т.п. І знову цей психологічний прийом «авансу» спрацював: ще раз переглянувшись, ми з чоловіком попросили його поїхати з нами. Наші друзі спочатку дивувалися, але до кінця дня були в захваті і погодилися, що самостійно ми не побачили б і десятої частини Севастополя.

Отже, ми посадили в УАЗ дев'ятого пасажира, розмістивши його на передньому сидінні. Ззаду довелося потіснитися, щоб розмістити трьох дорослих і четверо дітей. У багажнику УАЗу є ще пара відкидних сидінь, але використовувати їх було не можна: багажник під зав'язку набитий речами.

Спочатку, попетлявши по дворах, ми виїхали до невеликого скверу з оглядовим майданчиком. Звідси відкривалася панорама на всю Севастопольську бухту з російськими та українськими військовими кораблями, білими скелями Інкермана далеко і залізницею внизу під кручею. З оглядового поїхали на Малахов курган. Як знавець потайних маршрутів, гід привіз нас прямо на вершину кургану, де вже не треба було витрачати сили на підйом і можна було відразу почати екскурсію. Він показав ще декілька видових точок, порадивши запам'ятати їх, щоб потім знайти на Панорамі.

Панорама була наступним найважливішою ланкою маршруту. Екскурсантів було багато, квитки вдалося купити тільки на наступний сеанс, а діти вже втомилися і хотіли їсти. Поки вони підкріплювалися морозивом, наш гід збігав кудись, і приніс нам наші квитки з виправленим часом початку екскурсії.

Сам вони з нами не пішов, пор його посвідчення робило дивовижні речі.

Панорама дуже вразила дітей, як свого часу і мене. Враження від побаченого в трирічному віці збереглося до цих пір. Розповідати про неї немає сенсу, це треба бачити. Послухати екскурсію мені не вдалося, тому що весь час я шепотіла то в одне, то в інше вухо про те, хто що робить, де що знаходиться і де чиї солдати. «Маячки», розставлені нашим екскурсоводом, дуже допомогли: за них я «чіплялася» і знаходила нові цікаві подробиці і для себе, і для дітей.

Біля виходу з панорами нас чекав гід. Пора було пообідати, і він відвіз нас в прекрасне, недороге і дуже затишне кафе на Великій Морській вулиці. Кухня була на висоті, особливо вразив квас з хріном і вареники. А на закуску подають трав'яний чай з булочками, «в подарунок від фірми».

Після обіду поїхали подивитися останній на сьогодні монумент - пам'ятник затопленим коряблям. Діти носилися по набережній, а ми милувалися панорамою входу в бухту, згадуючи Панораму і майже воотчію бачачи щогли затоплених кораблів.

Ночувати збиралися в Учкуївці, де, за інформацією з мережі, є кемпінг. Але гід порадив не їхати так далеко, а зупинитися на нічліг в межах міста. Ми поставилися в цієї пропозиції з сумнівом, але вирішили подивитися місце. Приїхали в Ушаковський балку (по розташуванню - як Тверський бульвар у Москві), де він і показав нам майданчик у сквері, трохи осторонь від дороги. Час був передзахідне, і ще досить багато людей йшли через балку на пляж і з пляжу. Отримавши клятви запевнення в безпеці цього місця, вирішили піти викупатися, а потім вже, у сутінках, ставити намет. Подякували гіда і розлучилися з ним, заплативши навіть дещо більше, ніж він просив - так ми були задоволені проведеним днем.

Вода в бухті виявилася дуже теплою, хоча і злегка квітучою. На пляжі було мало туристів - в основному місцеві жителі. Теплі промені призахідного сонця зігрівали вузьку смужку міського пляжу, де ми і просиділи майже до заходу.

Найбільш важкою справою в Севастополі виявилося набрати дров для багаття. Між тим вогнище тут було зроблено акуратне, обкладене цеглою. Але всі більш-менш доступні гілки дерев були вже обламані, сушняка ніде не валялося. Насилу вдалося відшукати кілька палиць, щоб освітити і обігріти наш пізню вечерю.

Обіцянка збулося, нічліг справді виявився цілком безпечним.

Гід-екскурсовод Віталій Юрійович Медведєв, тел. (80692) 368057, Севастополь

Зміст:
Частина 1: підготовка, поїзд, Феодосія
Частина 2, неділя: день Святої Трійці, Новий Світ, житло
Частина 3, понеділок, вівторок: море, Голіцинська стежка, особливості Нового Світу
Частина 4, середа: Судак
Частина 5, четвер, п'ятниця: Царський пляж
Частина 6, субота, неділя: очікування, останній день у Новому Світі
Частина 7, понеділок: початок шляху по серпантинах, кінець згону, печери, плато
Частина 8, вівторок: Поляна Казок, Ялта, Алупка, Ласпі
Частина 9, середа: Севастополь
Частина 10, четвер: Херсонес, Інкерман
Частина 11, п'ятниця, субота: Успенський монастир, Чуфут-Кале, ханський палац у Бахчисараї, зворотний шлях