Вчені отримали сперму з жіночих клітин.

Генетики зробили науковий прорив, навчившись отримувати сперматозоїди з жіночих ембріонів. У перспективі завдяки цьому лесбійські пари зможуть заводити власних біологічних дітей.

Британські фахівці, які раніше навчилися перетворювати взяті в чоловіків клітини кісткового мозку на сперматозоїди, тепер повторили аналогічний експеримент зі стовбурними клітинами жінок.

Відкриття зробила група з Університету Ньюкасла, яка тепер добивається права створити сперматозоїди з клітин кісткового мозку, узятих у жінок. Якщо це вдасться, їхній метод стане більш практичним, ніж при використанні ембріональних клітин.

У результаті у лесбійських пар одного разу з'явиться можливість обзавестися дітьми, які будуть мати гени обох жінок - сперму, отриману з кісткового мозку однієї з них, можна буде використовувати для запліднення яйцеклітини партнерки.

Чоловіки і жінки відрізняються один від одного завдяки так званим статевими хромосомами. І в тих, і в інших є X-хромосома. Але лише у чоловіків є Y-хромосома, яка містить усього кілька генів, але грає найважливішу роль у виробленні чоловічих статевих клітин. У зв'язку з цим учені критично ставилися до ідеї про те, що із стовбурових клітин жінок можна одержувати сперматозоїди.

У квітні минулого року на перших смугах газет виявилося ім'я Каріма Наірніі, професора біології з Університету Ньюкасла. Вченому вдалося отримати примітивні сперматозоїди зі стовбурних клітин дорослого чоловіка.

Тепер же він зміг повторити експеримент, одержавши сперму зі стовбурних клітин жіночих ембріонів. Звіт про дану роботу поки не опублікований.

Наступним кроком стане спроба змусити ці примітивні клітини пройти мейоз, щоб одержати достатню кількість генетичного матеріалу для запліднення.

Професор Наірнія продемонстрував потенціал свого методу в 2006 році, коли за допомогою сперми, отриманої з ембріональних стовбурових клітин самця миші, вдалося зачати сім дитинчат - шестеро з них успішно виросли, хоча й мали певні проблеми.

Тепер учений з оптимізмом дивиться на отримання в лабораторних умовах сперми з жіночих клітин.

"Я вважаю, що для науки це в принципі можливо ", - заявив професор журналу New Scientist.

Він розповів, що має намір попросити в університету дозвіл на використання жіночих клітин кісткового мозку, з яких спробує одержати жіночу сперму.

"На даний момент ми готуємо запит", - повідомив він. Наірнія додав, що експерименти почнуться в Ньюкаслі, якщо керівництво схвалить проект.

У той же час доктор Робін Лоуелл-Бедж, експерт зі стовбурових клітин і визначення статі з лондонського Національного інституту медичних досліджень, сумнівається, що експеримент удасться: "Чи завадить наявність двох X-хромосом. Більше того, необхідно, щоб гени з Y-хромосоми пройшли мейоз. Тобто перед ними як мінімум два непереборних перешкоди ".

Бразильська група вчених на чолі з доктором Іриною Керкіс з Інституту Бутантан в Сан-Пауло стверджує, що їй вдалося отримати з ембріональних стовбурових клітин самця миші одночасно сперматозоїди і яйцеклітини - звіт про це опубліковано в журналі Cloning and Stem Cells.

Дослідники поки не продемонстрували, чи можна запліднити отримані таким чином яйцеклітини, щоб на світ життєздатне потомство. Тим не менш, вони замислюються про можливість відтворення людини за допомогою клітин представників однієї статі.

Якщо всі ці експерименти принесуть плоди, то у чоловіків-гомосексуалістів також з'явиться можливість надавати свої клітини шкіри для одержання яйцеклітини, потім запліднювати її спермою партнера і поміщати в утробу сурогатної матері.

"Думаю, це можливо, - говорить доктор Керкіс. - Але не знаю, як люди подивляться на таке з точки зору етики ".

У даний час британський парламент обговорює поправки до закону 1990 року про запліднення і ембріології людини. Від уряду вимагають включити в закон дозвіл у майбутньому використовувати яйцеклітини і сперматозоїди, вирощені в лабораторії зі стовбурових клітин.

Як би там не було, формулювання, що міститься в поправках, дозволить використовувати лише сперму, отриману від чоловіків, а яйцеклітини - від жінок.

Джерело: http://lady.mail.ru